All Mountain rijden met de Canyon Spectral AL 6.0

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een tijdje geleden kregen we bericht van Canyon dat er een mooie Spectral op ons
stond te wachten voor een testrit. Wij namen de bike mee naar de Vercors in Frankrijk
waar de stenen je om de oren vliegen. En gevlogen hebben we!

Afbeelding

De bike staat klaar in het servicecentrum in Eindhoven waar diverse bikes klaar staan
om teruggestuurd te worden na hun service of garantiebeurt. Voor de bikers die een
raar onderbuik gevoel krijgen bij online bestellen is dit een welkome geruststelling.

De Spectral AL 6.0 is het basismodel van de Spectrals. Met een 2 x 11 SLX /XT aandrijflijn,
140 mm Fox Rhythm/Float voor- en achtervering en een dikke 27,5 DT Swiss M 1850 Spline
wielset met 30 mm brede velgen is de bike voor een basismodel goed uitgerust. Veel value
for money kunnen we gerust zeggen.

De bike is een echte All Mountain Bike. Een balhoofdhoek van 67 graden en een achter-
brug van 430 mm zorgt voor een stabiele maar tevens ook wendbare bike welk goed door
krappe haarspeldbochten te draaien is. De bike waar we mee op pad gingen was frame-
maat XL met een wielbasis van 1222 mm. De bovenbuislengte meet 645 mm en is flink
sloping gebouwd. Maar hij voelt een stuk korter aan dan de Nerve 9.9 welke ik vorig
jaar heb getest. Met mijn 191 cm en binnenbeenlengte van 98 is de Spectral in XL spot-on.

Afbeelding

Het frame is gemaakt van hydroformed aluminium 6000 buizen en zijn rondom het balhoofd
en de trapas stevig uitgevoerd om een zo stijf mogelijk geheel te verkrijgen.
Verder is het frame is uitgerust met interne kabelvoering, 12 mm. steekas en een pressfit
trapas. De stuurpen van 60 mm is een mooie tussenmaat in de wereld van AM-bikes. Wil
je een kortere dan is deze immers zo vervangen.

De eerste tocht met de Spectral is een rondje Sahara in Lommel. Een leuk rondje om de
bike af te stellen op de snelle singletracks met veel hobbels en boomwortels. Vanaf de
eerste meters merk je direct dat je met een allemansvriendje op pad bent. Binnen no
time krijg je het gevoel de bike te kennen en je niet voor verrassingen komt te staan.
De achterdemper heb ik flink op moeten pompen omdat ik bij de eerste sprong al gelijk
de maximale veerweg van de demper gebruik. Een aantal keren bijpompen later alles
is afgesteld op mijn rijstijl. De demper heeft drie standen. Maar ik heb er voornamelijk
twee van gebruikt. De pro-pedal stand en de volledig open stand. In de pro-pedal stand
is de bike heel efficiënt en reageert bijna niet op pedaalslagen. Flinke klimmen in de
Franse Vercors bevestigen dat de bike bergop weinig energie verliest. De middelste
stand van de demper heb ik voornamelijk gebruikt bij technische single trails bergop.
De gulden middenweg tussen tractie en efficiëntie.

Afbeelding

Aan de voorkant van de bike siert een nieuwe Fox Rhytm 34. 140 mm aan plushe veerweg
en een 15 mm steekas. Rebound, lock-out en preload zijn alles wat je in kunt stellen. En
om eerlijk te zijn heb ik niet meer nodig gehad. De vork doet prima zijn werk en grote
klappen worden net zo soepel opgevangen als kleinere stenen. Op het moment dat je
staand wil klimmen zul je de lock-out moeten gebruiken want de bike pomp dan flink
aan de voorkant. Voor een korte technische escapade is daar natuurlijk niets mis mee
maar tijdens het staand klimmen op een lang gravelpad wil je al je energie in de achter-
brug krijgen.

Voor de aandrijving zorgt een Shimano SLX/XT (2x11) groep. De achterderailleur is XT
en de rest van de aandrijflijn SLX. De cassette heeft een bereik van 11-40 en op het
crankstel zitten een 24 en 34 tandblad. Met het 24 tands voorblad en 40 achter heb je
een prima verhouding om zelfs de steilste klimmen boven te komen. In technisch terrein
voldoet het 34 tands voorblad prima maar zodra je even flink kunt doorrijden op een
gravelpad kom je een versnelling tekort. Een 36 blad aan de voorkant zou een prima
oplossing zijn. Een goede upgrade zodra de set versleten is.
De achterderailleur met clutch houdt de ketting goed op spanning en schakelt als een
zonnetje over de tandwielen. Over het klapperen van de ketting hoef je je soweiso
geen zorgen te maken. De Spectral AL 6.0 is namelijk extra uitgerust met een ketting-
geleider. In het begin hoor je hier de ketting redelijk goed overheen kabbelen maar
zodra deze wat is gebruikt is hij een heel stuk rustiger. Over upgrades gesproken, de
SLX shifter aan de voorkant doet zijn werk prima maar heeft als nadeel dat er maar één
tandje tegelijk afgeschakeld kan worden. En als je een XT gewend bent die er twee pakt
zou dit voor mij de eerste upgrade zijn.

Afbeelding

De Shimano BR-M506 remmen met een 200 mm schijf aan de voorkant en een 180 mm
schijf aan de achterkant zorgen er voor dat je bike tot stilstand komt. Een lange afdaling
van 700 hoogtemeters aan singletrack was een flinke kluif voor remmen en bestuurder
maar de voorrem raakte de warmte goed kwijt. De achterrem begon na een tijdje wat
sponziger aan te voelen maar na een paar minuten afkoelen was de bike weer klaar
om verder te gaan. Dit was wel onder extreme omstandigheden op de Franse GR paden.
Voor een no nome brake boezemen ze in ieder geval genoeg vertrouwen in.

De DT Swiss M 1850 Spline wielset met een 30 mm brede velgen zijn stijf en sterk. Ook
zorgen ze er voor dat de 2.4 Continental Mountainkings heel mooi vallen. Een week over
de stenen knotsen en de velgen hebben nog geen krimp gegeven. Ik heb gelukkig voor de
bike geen heel lompe rijstijl maar probeer wel alles rijden.

Verder voelen alle componenten van de bike goed aan en het feit dat zelfs de basis-
versie is uitgerust met een RockShox Stealth dropper is een groot pluspunt. Want een
AM-bike zonder dropperpost kan tegenwoordig niet meer.

De paden op:
De Spectral is zoals gezegd een allemansvriendje. Je stapt op de bike, stelt alles af en
na een paar kilometer voelt alles goed aan.
Tijdens het klimmen blijft de bike goed in balans en de voorkant heeft niet de neiging
om omhoog te wippen. Je gewicht is makkelijk naar voor te plaatsen maar dat is niet
eens echt nodig. En zodra je voorwiel het luchtruim kiest is het waarschijnlijk tijd om te
gaan wandelen of klimmen met de biken in je rug.

Afbeelding

Zodra je eenmaal boven bent is het tijd om de demper open te zetten en een flinke
technische route naar beneden te kiezen. Op de technische paden geeft de Canyon geen
krimp en laat zich goed plaatsen. Snel van oor op oor leggen is dan ook geen punt.
Op het moment dat het echt knettersteil wordt ligt de dempel eerder bij de biker dan
bij de bike. Flinke stenen en drops worden immers goed verteerd. De Mountainkings
doen het prima in de stenen en droge grond maar is geen fan van natte boomwortels.
Op het moment dat je de gaskraan open trekt in de afdaling voelt de bike nog steeds
stabiel aan. Vooral in maat XL met de lange wielbasis vlam je snel door de trails en over
de jumps heen. In de lucht is de bike ook stabiel en hij nodigt ook uit om het luchtruim
te kiezen.
De lange wielbais is een voordeel maar bij scherpe haarspeldbochten een nadeel. Het is
belangrijk om de bochten goed te lezen en de bike over de de buitenkant te laten rollen.
De korte achterbrug zorg er wel voor dat je de bike goed over zijn as kunt laten draaien
en na een tijdje leer je vanzelf door krappe bochten te rollen. Oefening baart kunst.

Ik heb de bike niet meegenomen naar een bikepark waar alles is aangelegd om de bikes
doorheen te laten rollen, nee de Spectral is uitgelaten op Franse GR paden en de zwarte
mountainbikeroutes van de Vercors. En zwart is daar ook echt zwart. Technisch en regel-
matig vlak langs een afgrond van een paar honderd meter. Een bike die dan vertouwen in
boezemt is op deze momenten geen overbodige luxe.

De Spectral is een allemansvriendje die vraagt om technische trails. De afmontage is klaar
en op de shifter na zou ik er niets aan veranderen.

De adviesprijs van de Canyon Spectral AL 6.0 bedraagt € 1999,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... l-6-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie