De Trails op met de Vittoria Goma 27,5 x 2.4

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vittoria Draait al heel wat jaren mee in de bikewereld zoals ook hun band de "Goma"
een allround band gemaakt voor het rijden van technische trails.
We monteerden de banden onder de Scott Genius en gingen op pad.

Afbeelding

De banden waarmee we op pad gaan is de vouw versie in 27,5 bij 2.4". Als
eerste leggen we de banden op de keukenweegschaal. De naald blijft hangen
op 839 gram. Het is daarmee dan ook geen lichtgewicht band. Maar gezien het
degelijke karkas en de grove stevige noppen wel eentje die niet snel kapot gaat.
De velgen waar de banden op gemonteerd worden zijn niet geschikt om tubeless
te maken dus de binnenbanden komen er aan te pas.
De velgen hebben een buitenmaat van 26 mm en de binnenmaat is 21 mm. Voor
de huidige maatstaven lijkt het aan de smalle kant maar de banden vallen netjes
op zijn plaats en meten 59 mm op het breedste punt. De banden staan op de 21
mm velg redelijk gebold aan de bovenkant en er is een flinke transitie tussen de
2 bovenste noppen en de noppen aan de zijkant. Maar het is bijna algemeen
bekend dat 2.4 banden op bredere velgen een stuk mooier vallen.

Afbeelding

Inclusief kleding en rugzak met 10 kilo gereedschap weeg ik ongeveer 85 kilo.
De banden heb ik opgepompt naar 1.8 bar. Niet te slap, maar zeker niet te hard.
We maken bij onze Ardennen tochten namelijk redelijk lange dagen in het zadel
en ik wil altijd een goede mix tussen rolweerstand en grip. Ik zou gerust wat lager
kunnen gaan qua druk maar dat maakt de kans op snakebites net als
rolweerstand bergop ook weer een stukje groter. Gezien het gebrek aan skiliften
zullen we alles zelf omhoog moeten trappen, we zoeken dus altijd een gulden
middenweg.

Nadat we klaar zijn met het technische gedeelte gaan we op pad. De Goma is
in verschillende gebieden aan de tand gevoeld. Van Zuid-Limburg naar de
Ardennen en van de technische trails in het Mullerthal tot de paden in Duitsland.
Bij aanvang van de eerste tocht is het altijd even wennen aan de banden maar
ze voelen al snel vertrouwd aan en geven flink wat grip. De eerste tocht is het
gebied rond Esneux. Veel stenen en rondom de Universiteit liggen een paar
afdalingen met redelijk wat gladde boomwortels.

Afbeelding

Bergaf rolt de Goma goed over de ietwat vochtige boomwortels en op de stenen
heb je lekker veel grip.
Zodra we bergop gaan valt het met de rolweerstand goed mee. Ik had verwacht
dat de band meer weerstand zou bieden maar ondanks het gewicht van 839
gram rollen ze verrassend licht. Op technische klimmen doet de Goma het
redelijk maar op gladde stenen en natte wortels moet je de druk toch laten
zakken om doorslippen te voorkomen. Een voetje aan de grond ontkom je
namelijk niet aan. Dat is dus die gulden middenweg die je zoekt.

Op de trails in het Mullerthal is de Goma helemaal in zijn element. Droge en
vochtige stenen naar beneden zijn geen probleem en de band boezemt flink
wat vertrouwen in. Maar toch hoor je hier regelmatig de achterband wat
doorslippen. Op de bospaden daarentegen blijf je grip houden. Maar zoals je
in bovenstaande al kunt afleiden is er een redelijk grote zone tussen de midden
en zijnoppen. Als je redelijk rustig rijdt merk je hier weinig van, maar zodra je de
gaskraan open draait en de afdalingen in knalt merk je dat je de band vrij snel
over zijn dode zone moet helpen om op de zijnoppen terecht te komen. Iets
sneller met het gewicht van de bike spelen geeft dan een beter resultaat in de
snelle wisselende bochten. Voor de gewone stervelingen onder ons is de dode
zone niet zo spectaculair. Je houdt er gewoon rekening mee. Maar de Enduro-
wedstrijdrijders zullen hier wat meer aandacht aan moeten besteden tijdens
hun trainingssessies.

Afbeelding

We hebben de Goma niet getest in de modderige trails. Die waren er afgelopen
tochten namelijk niet. Hooguit een paar modderige stukken op de route. Maar als
ik op het uiterlijk van de band af ga zal deze de modder snel lossen.

Waar de Goma echt in uitblinkt is degelijkheid. Het gewicht is misschien wat
hoger dan de concurrentie maar na anderhalve maand trails rijden waar
ook flinke scheermes-stenen liggen laat de band nog geen enkele vorm van
slijtage zien. Er is nog geen hapje uit de noppen en in het karkas zijn geen
lijntjes te zien van het zogenaamde trekken van de band.

De Goma is dus een band waar je rustig een lange tijd zware trails mee kunt
biken zonder je zorgen te maken over de slijtage, grip en rolweerstand.
Ideaal voor een lange week vakantie in de Alpen en als allround band voor het
technische bikeseizoen.

De Goma is verkrijgbaar in een groot assortiment van maatvoeringen.
Van 26 x 2.25" naar 27,5 x 2.4 tot 29 x 2.4". In totaal zijn er 18 varianten
beschikbaar.
Alle breedtematen en wielmaten zijn verkrijgbaar in draadband, vouwbaar en
TNT (Waar TNT staat voor Tube No Tubes. Ofwel de tubeless versie van de
banden. Een tikkeltje zwaarder dan de vouwband maar om ze tubeless op de
velg te krijgen is er amper latex nodig.)

De adviesprijs bedraagt € 44,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.vittoria.com/tire/goma/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kijk, mijn favoriete band aan de tand gevoeld!

Ik gebruik hem nu ruim een jaar onder al mijn fietsen (wel tubeless) en hij rolt zelfs op asfalt verrassend goed.
Modder lossen doet hij inderdaad prima (modder genoeg hier in de polder).

Die dode zone tussen de midden en zij noppen heb je met iets bredere velgen trouwens beduidend minder last van.
Op mijn hardtail heb ik ook een tijdje 21mm velgen gehad, maar zelfs de kleine stap naar 23mm velgen was al genoeg om geen last meer te hebben van de dode zone zoals jij hem omschrijft.

De goma is echt mijn "go-to" band geworden voor alles van XC tot enduro races.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb de TNT in 29x2.4 op de Scout. Ik vind het ook een puik bandje maar het gewicht speelt me met meer dan 1100 gram per band toch wel parten geloof ik. Of het is de fiets zelf, ik heb er nooit een andere band op gehad. Tubeless maken ging erg eenvoudig op een Ryde Edge 30, waarop hij zo'n 62mm breedte geeft.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

MacReal schreef:De goma is echt mijn "go-to" band geworden voor alles van XC tot enduro races.
:-q

Ik vond de sticky Goma's 27,5 met latex binnenbanden op 21mm al fijn. Met TNT's tubeless 27,5x2.4 op 29mm velgen rijd het super. Bakken grip, modder wordt goed gelost en het rolt inderdaad ook goed op asfalt.
modder zuigt!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

De 'dode zone' zoals hier beschreven is wel iets dat je niet mag onderschatten. Heeft de Conti MK II ook en heeft ooit op losse grind bijgedragen aan een gebroken sleutelbeen en 2 gebroken ribben.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik gebruik ze nu ook al een tijdje op mijn 29er. In de maat 2,25 tubeless om een ryde 30 velg zijn ze bijna 59mm breed. Misschien dat ik de 2,4 ga proberen als de andere set is versleten.

Ze rollen prima ook over verharde wegen. Is mijn favoriete band (ik heb er al heel wat geprobeerd)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rokl schreef:De 'dode zone' zoals hier beschreven is wel iets dat je niet mag onderschatten. Heeft de Conti MK II ook en heeft ooit op losse grind bijgedragen aan een gebroken sleutelbeen en 2 gebroken ribben.
Pat had tijdens de test 21mm velgen op z'n Scott.
Als je de foto bekijkt zie je dat deze band eigenlijk een bredere velg nodig heeft om maximaal te presteren.
Afbeelding
Dan wordt het profiel wat hoekiger en zal zich eerder (en beter) vastbijten in de bochten en ook rechtuit off-camber.
Toch een imposant bandje. Ik hen 2 dagen achter Pat (en deze Gomma's) aangereden en zoals zo vaak laten de meeste situaties zich niet goed op film of foto vastleggen (of je hebt gewoon geen zin om een uitgebreide reportage te maken, fietsen met dat dranghek !)
Op geen enkel moment lieten de bandjes hem in de steek (wat ik niet kon zeggen van mn HD voorband :( )
Verder denk ik niet dat je deze banden kan of moet vergelijken met Conti MK's.
Die zijn toch echt voor een ander (lichter) segment bedoel (en ik vond ze echt ruk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik heb ze besteld in 26inch 2.25 en 2.35 voor op 19mm velgen. Lang getwijfeld, want mijn huidige banden zijn nog lang niet versleten, maar wel net iets te breed (2.4 High Roller en Ardent). De deal van Mantel was te mooi, dus mezelf toch maar op een verjaardagscadeau getrakteerd, mede door deze review. Ga ze maandag meteen testen op de UHR :-)

Edit: ik heb ze binnen, maar de 2.35 blijkt een 2.4. Nu twijfel ik of ik de 2.4 high roller moet laten zitten, of toch de goma erom. Valt de goma iets kleiner?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Op 23mm(binnen) velgen valt de 26"-2,4" hoger&breder uit dan een 26"-2,5 Maxxis High roller. Maar t rijdt geweldig :)
Lekker fietsen!
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De afmetingen van m'n 650B 2.4" Goma op een 21mm velg: 56mm breed op karkas, 59mm breed op de noppen, 58 mm hoog. Dit zal niet veel schelen met een 19mm velg.
In de reifenbreiten datenbank kun je de afmetingen van je Maxxis banden opzoeken.
modder zuigt!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik heb ze er al onder zitten. 21mm velgen met voor 2,4 en achter 2,25. Rijdt heerlijk!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een kleine schop, maar zie dat de goma (eindelijk) ook met G+ compound beschikbaar is. Dat zou het slippen op natte stenen en wortels tegen moeten gaan :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de oudere 29er foldable versie. Was gelijk luchtdicht, zonder enig probleem. Voordeel is dat deze wat lichter is. Wat latex erin voor eventueel lekrijden. Wat niet gebeurd is.
In de modder voldoende grip. Spelen met de bandenspanning is wel nodig, want daar is veel te halen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb de Morsa achter met G+. Voor de gewone versie van de TNT Goma. Vooralsnog met beide prima grip, maar echt nat moet het nog worden sinds ik die Morsa heb. Qua slijtvastheid zit het in ieder geval sowieso snor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7976
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De Morsa is meer modderband dan de Martello?
Plaats reactie