De paden op met het Cema Bearing Interlock systeem

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een tijdje geleden kwamen we op de beurs in aanraking met een
lagerspecialist welke zelfs bijna om de hoek woont. We gingen even langs
en namen direct gebruik van het aanbod om de standaard trapaslagers te
vervangen door een nieuwe setje van Cema

Afbeelding

Met deze lagers biken we nu al een paar maanden mee rond door allerlei
weersomstandigheden. En die weersomstandigheden zijn in deze tijd van
het jaar niet mis voor de trapaslagers.

Maar we gaan eerst even een paar stappen terug en beginnen bij het
Pressfit Interlock systeem van Cema Bearing.

Interlock
Interlock is de techniek die Cema gebruikt voor de pressfit trapassen.
Het pressfit principe is op zich een mooi systeem wil het niet zijn dat het
soms snel gaat kraken doordat de lagers niet altijd even recht tegenover
elkaar staan.
Het systeem wat Cema verzonnen heeft is eigenlijk heel simpel. Gewoon een
lange aluminium bus welke in het midden schroefdraad bevat. Zo staan de
lagers na montage perfect in lijn en staat er geen extra stress op. Ofwel een
soepeler lopende aandrijflijn die langer mee zou moeten gaan.

Afbeelding

De montage
De bike waarvan de trapaslagers vervangen van worden is slechts een paar
maanden oud en lagers zijn door het droge najaar nog in prima staat. Maar
ze moeten er toch aan geloven en worden onder vakkundig verwijderd. Wat
direct opvalt is de hoeveelheid smurrie die onderin de bottembracketruimte
ligt. Een laagje modder met wat vet en troep. Een goede mix om je lager
langzaam naar de grootjes te helpen. Het verwijderen en schoonmaken was
zelfs na 2 maanden niet eens overdreven. Maar met het de nieuwe BB92 pressfit
Interlock bracket wat geplaatst wordt kan de toekomstige slurrie niet terug
naar de lagers schuiven. Dat is een bijkomend voordeel. Want zeg eens eerlijk,
plaats jij de kunststof tussenring altijd bij het verwisselen van de lagers?

Afbeelding

Na het schoonmaken van de frameruimte gaat alles netjes in de montagepasta.
Dit is een zeer belangrijke stap. Want aluminium op aluminium met zulke fijne
schroefdraad wil zonder vet lekker op elkaar gaan invreten met als gevolg dat
het knoepvast gaan zitten.
Vooral als je de lagerbussen in de toekomst uit je frame wil draaien.
Het monteren van de bracket is met het juiste gereedschap zo gepiept.
De 2 bussen klemmen zichzelf vast doordat ze simpelweg naar elkaar gedraaid
worden.

Afbeelding

Na het plaatsen van de bus plaats je het crankstel terug en bent klaar om te
gaan. Ware het niet dat ik een FSA comet crankstel heb en geen Shimano.
FSA heeft bij de tandwielen namelijk een kleine verbreding waar het lager
nog extra klemt. Dus met een paar vriendelijke tikjes met de rubberen hamer
wordt de zaak op de plaats gezet. Ik zou deze lagers nu dus niet aanraden
voor FSA crankstellen. Shimano past daarentegen perfect en voor Sram
crankstellen is een apart type te koop. Wil niet zeggen dat het niet met een
FSA crank kan maar dan komt er wat hamerwerk bij kijken. En dat wil je
eigenlijk vermijden op je nieuwe lagers.

Afbeelding

Maar omdat we het verhaal toch nog eens extra willen controleren trekken we
de zaak weer uit elkaar en vervangen gelijk de 2 lagers. Gewoon om te zien
hoe dit in zijn werk gaat. Heb je namelijk de aluminium bus geïnstalleerd dan
hoef je na verloop van tijd alleen maar de 2 lagertjes te vervangen indien nodig.
Dus wil je in verloop van tijd de keramische of rvs lagers vervangen dan is dit
(ook weer met het juiste gereedschap) geen probleem. Alle lagers, van trapas,
frame tot wielen, zijn ook bij de webshop van Cema Bearing te bestellen.
Ook het plaatsen van Endurolagers of andere zware lagers is mogelijk omdat je
na het plaatsen van de huls nergens aan gebonden bent. Maar gezien de lagers
nu in een mooie gesloten bus netjes in lijn liggen gaan ze volgens de verhalen
een stuk langer mee.

Afbeelding

In de praktijk valt wel direct op dat de trapas een stuk soepeler loopt. hij draait
iets langer rond met het nieuwe Interlock systeem. En na een paar maanden
zand, modder, vrieskou en zelfs sneeuw hebben de lagers nog geen krimp
gegeven en draaien nog net zo soepel als bij montage.

De adviesprijs bedraagt € 115,00

Voor meer informatie klik je op:
http://www.cemabearing.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Qua montage dus hetzelfde prinicipe waarmee E13 werkt:

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod66390" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Helaas niet beschikbaar met interlock voor een BB92 met Sram DUB.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Bamboocha schreef: ma 12 april 2021, 21:33 Helaas niet beschikbaar met interlock voor een BB92 met Sram DUB.
Klopt. Ik heb nog geen DUB BB in BB92 formaat gevonden met zo’n threaded bus. BBinfinite heeft wel een bus die in z’n geheel wordt geplaatst voor dat formaat. Verder is het volgens mij allemaal gewoon pressfit.
Volgens mij heeft dat te maken met de formaat van de lagers voor de 29mm as. BB92 is ontwikkeld voor Shimano 24mm lagers. Eigenlijk wordt het allemaal erg krap met die grotere assen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Hetzelfde principe als Hambini hanteert?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Weer zo'n eeuwen oud topic gereanimeerd :)
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

zonoskar schreef: za 17 april 2021, 00:24 Weer zo'n eeuwen oud topic gereanimeerd :)
Door de huidige omstandigheden zijn een grote groep 'vreemden' toe getreden tot paden die ze eerder nooit namen.

:-{ :tong :-q
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

wie het verzonnen heeft weet ik niet, maar Hope heeft al jaren een soortgelijke bracket waar de tee helften gekoppeld worden door schroefdraad. Het grote verschil is dat bij Hope niets buiten de bracketpot steekt
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

als ie dan toch afgestoft is... ben benieuwd hoe de duurtest van TS verlopen is...
Ik ben mij er eentje...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

D-man schreef: ma 19 juli 2021, 16:33 als ie dan toch afgestoft is... ben benieuwd hoe de duurtest van TS verlopen is...
Voor zover ik weet zit deze nog steeds in de bike waarin ie gemonteerd is. (Fiets is al lang geleden verkocht met het lager erin. Zal eens vragen als ik de persoon weer tegenkom. Maar tot nu toe zit deze er nog gewoon in.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Guxer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
Mijn mountainbike: 2021 Epic expert

rij er ook al verschillende jaren mee.
ook al enige tijd de cema lagers in het balhoofd gemonteerd en ook zeer tevreden over (slechter als die van specialized zijn er wel niet denk ik)
@Pat ik woon tussen de verdeler van cema en c-bear in :-q
2021 specialized epic expert carbon 29
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Guxer schreef: za 24 juli 2021, 12:12 @Pat ik woon tussen de verdeler van cema en c-bear in :-q
Da's handig idd.
Ik zie nu dat Cema verhuisd is naar Hamont op het industrie terrein. Was toentertijd nog in Sint Huibrechts lille aan huis.
(Woon zelf tegen Hamont aan (Nederlandse kant))
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Guxer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
Mijn mountainbike: 2021 Epic expert

Pat. schreef: zo 25 juli 2021, 16:45
Guxer schreef: za 24 juli 2021, 12:12 @Pat ik woon tussen de verdeler van cema en c-bear in :-q
Da's handig idd.
Ik zie nu dat Cema verhuisd is naar Hamont op het industrie terrein. Was toentertijd nog in Sint Huibrechts lille aan huis.
(Woon zelf tegen Hamont aan (Nederlandse kant))
klopt ja, nog maar een paar maanden hoor.
2021 specialized epic expert carbon 29
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Dus zo'n Bottom bracket gaat jaren mee zonder vervanging? Ook als je in de modder fietst? De Shimano xt Bottom bracket die ik heb gaat ook al paar maanden mee maar moet gewoonlijk min 1x per jaar vervangen worden.

Is de xt te vergelijken met zoiets?
Plaats reactie