Op pad met de Wahoo Elemnt fietscomputer

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Kun je ook een csv file van je ritgegevens uit dit apparaat halen? Ik vind dat heel handig omdat ik dan mijn eigen smoothing methodes kan gebruiken in plaats daarvoor van afhankelijk te zijn onduidelijke algoritmes van anderen. En kun je het apparaat ook gebruiken zonder smartphone?
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

ErikR schreef:
House schreef:In mijn zoektocht naar een nieuwe GPS computer twijfel ik tussen de Wahoo Elemnt Bolt en de Garmin Edge 820. Ik neig naar naar de Wahoo maar twijfel nog wat omdat ik weinig lees over de kwaliteit van navigeren in bijvoorbeeld het hooggebergte. Zijn er ervaringsgebruikers die de Wahoo gebruikt hebben in het buitenland?
Ik heb de ELEMNT (tecnisch gelijk aan de Bolt) nu een jaar en heb hem diverse malen voor navigatie gebruikt. Oa in de Ardennen, Oostenrijk, Eifel en onlangs nog in de Piemonte. Ervaring? Positief! Het scherm leest goed af en is gedetailleerd. De verschillende soorten paden zijn goed zichtbaar, en je huidige locatie en de te volgen route zijn goed afleesbaar.
Een ander groot voordeel vind ik de manier waarop routes op het apparaat geladen kunnen worden: zoek op internet, download, en laad in element. Geen gedoe met kabels, Garmin connect en vage mapnamen meer! :-q
Mijn advies moge duidelijk zijn :wink:
Bedankt voor je advies Erik! Het zal de Bolt worden. :-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Een aantal dagen in bezit van de Wahoo Elemnt. Gekocht als vervanger van mijn Garmin 800. Verwachting was i) een beter afleesbaar display, ii) betere nagivatie, iii) live mijn ritten volgen door de thuisfront, iv) geen kinderziektes of vervelende problemen. Omdat er geen handleiding beschikbaar is, moet men de nodige informatie op internet zoeken. Kost wel wat moeite en tijd, maar is te doen.

Na een aantal testritten (waaronder ook langere trainingsritten op de mountainbike) viel me positief op: werkt zoals beloofd en in veeltal reviews beschreven (ga ik niet nog een keer herhalen); outfront mount zit stevig en maakt geen lawaai zelfs in ruw terrein (in tegenspraak met wat ik in een andere recentie heb gelezen); kwaliteit van de mount is wel aan de lage kant (verwacht geen k-edge kwaliteit); display is beter, dan die van de Garmin 800; de kleuren mis ik helemaal niet; live een rit volgen door de mensen thuis gaat vlekkeloos (inklusieve ritgegevens zoals hartslag enz); navigatie is stabiel en betrouwbaar; turn-by-turn navigatie is gewoon top (heb Komoot gebruikt om de route te plannen). Meerdere keren in het bos het GPS signaal kwijt geraakt, maar de Elemnt pakte het signaal steeds weer op zonder te haperen.

Er zijn ook negatieve punten: de 5 knoppen (1 links, 3 onderaan, 2 rechts) hebben geen drukpunt; je weet dus nooit of je de knop wel of niet voldoende hebt geraakt. Voor de "page" knop, waarmee je door de diverse datavelden heen scrollt is dat vervelend; er zit namenlijk een vertraging in tussen het drukken en de reactie. Het gebeurt dus regelmatig dat je nog een keer op de knop drukt en dan zit je twee datavelden verder in plaats van 1. Omdat er geen mogelijkheid is om terug te gaan (zoals bij de Garmin 800) moet je dus door alle datavelden heen klikken om het juiste dataveld terug te krijgen. Bovendien moet je behoorlijk veel kracht uitoefenen om een reactie te krijgen. Kracht is gemakkelijk uit te oefenen op de 3 knoppen onderaan, maar veel minder op de andere knoppen, bijv. de twee aan de rechter zijde. Deze knoppen zijn er om in en uit te zoomen, worden dus regelmatig gebruikt. Bij het uitzoomen m.b.v. de bovenste knop rechts vloog een keer de Wahoo tijdens de rit uit de mount. Gelukkig kon ik hem net nog vasthouden (zat net niet in een technisch gedeelde van het parcours in Amerongen). Een andere verrassing kom je tegen als je de rit upload naar Strava. Strava geeft steeds een te korte afstand aan (tot max 10% korter dan daadwerkelijk) alhoewel ik altijd met speed sensor onderweg ben. Uit meerdere tests met verschillende GPS computers en analyse software krijg ik de indruk dat het probleem in de Wahoo software zit, die de .fit file genereert. Uit de een of ander reden wordt dit file door Strava fout geinterpreteerd. Bij andere GPS computers (Garmin 800 of Navi2Coach) heb ik dit probleem nooit gehad en is de in Strava getoonde afstand identisch met de afstand, die door andere analysesoftware wordt berekend (moet ook, want elke software (bijv. ook Strava) gebruikt de gegevens van de speed sensor en de ingevoerde wielomtrek). Dit probleem met Strava is ook een onderwerp op diverse foren (bijv. het Google forum voor de Wahoo Elemnt), maar blijkbaar door Wahoo tot op heden niet opgelost.

Kortom: was ik niet in bezit van een Garmin 800, zou ik voor de Wahoo Elemnt gaan. Op vele punten is de Wahoo Elemnt net iets beter dan de Garmin 800 (de navigatie en het up-/downloaden van files en routes vind ik wel veel beter dan bij Garmin). Gezien het feit dat ik een werkend Garmin 800 heb, is het verschil tussen de Wahoo Elemnt en de Garmin 800 onvoldoende om een investering van ca 300 Euro te rechtvaardigen. De problemen met de knoppen en de matige kwaliteit van de outfront mount zijn echte minpunten. Het probleem met de onjuiste afstanden na uploaden naar Strava zijn voor mij niet uitslaggevend, maar vervelend gezien het feit dat de Wahoo Elemnt al meer dan 1.5 jaar op de markt is en Strava toch de toonaangevende social media platform voor bikers is.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie