Op pad met de Nitefighter BT40S

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Een maand geleden werden door de webshop http://www.led247.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
gevraagd om tijdens onze nachtritten op pad te gaan met de
Nitefighter BT40S. Gezien de tijd van het jaar een mooie gelegenheid
om de BT40S aan de tand te voelen.

Afbeelding

Op het moment van uitpakken zie je dat het lampje en de rest van de spullen
netjes in de foam liggen en tijdens het vervoer bijna niet beschadigd worden.
Een prettig idee om in je achterhoofd te hebben zodra je op een pakketje
wacht.
Zoals altijd komt de keukenweegschaal tevoorschijn. Het lampje zelf heeft
een gewicht van 110 gram en de accupack weegt 258 gram. Nu hoef je de
accupack niet aan je helm te bevestigen als je de lamp op de helm gebruikt.
Een verlengkabel van 80 cm. wordt namelijk meegeleverd. Dit is lang genoeg
om de accupack in je rugzak of onder je fietsshirt te stoppen. Er wordt tevens
een houder bijgeleverd waarmee je de lamp makkelijk op de helm bevestigd.

Voor deze test heb ik de lamp niet op de helm getest maar door middel van
de bijgeleverde O-ringen op het stuur gezet. Dit zodat we het verbruik van de
lamp in de gaten kunnen houden.
De accupack maak je dan simpelweg vast aan de bovenbuis van de bike.
Zo ben je dus binnen een paar minuten al klaar om op pad te gaan.

Klik op het > filmpje voor een voorbeeld van de lichtfuncties:


"De helderheid van de lamp is in het echt meer dan weergegeven wordt
door het beeld van de camera. Deze heeft wat moeite met het donker."

De afmetingen van het lampje zijn 50 mm. lang en 42 mm. in doorsnede.
Voor het licht zorgen 4 Cree XP-G2 neutraal wittte powerleds. De kleur van
de lichtbundel is ook geen hard wit maar een zacht wit-gele kleur.
De maximale lichtopbrengst is 1600 Lumens en een intensiteit van 4732 cd.

De behuizing is gemaakt van stevig aluminium en is zwart geanodiseerd.
Het lampje is IPx6 waterdicht wat wil zeggen dat het een flinke regenbui met
gemak kan doorstaan. Het lampje is crashbestendig tot ongeveer 1 meter.
Uiteraard hebben we dit niet getest. Maar gezien onze ervaring met Nitefighter
geloven we dit direct.
Aan de achterkant zit de lichtschakelaar. Deze is ook met dikkere
handschoenen goed te bedienen. Je voelt en hoort ook duidelijk de kliks
zodra je de schakelaar bedient.

Afbeelding

Zodra we de lamp gemonteerd hebben wordt het tijd om de paden op te gaan.
Binnen de bebouwde kom en onder de straatlantaarns staat de lamp op
standje 1 (480 Lumens en 12 uur licht). Meer dan genoeg om op straat
te zien wat er is en meer dan genoeg om gezien te worden.
De lamp is trouwens getest zonder extra hoofdlamp. Zodra je met een flinke
snelheid over singletracks wilt gaan biken tijdens een georganiseerde nacht-
tocht. Dan raden we je toch aan om een hoofdlamp te combineren met een
lamp op het stuur.

Als we de bebouwde kom verlaten schakelen we over op wat extra licht.
Standje 2 (800 Lumens en 6 uur licht) en 3 (1200 Lumens en 4 uur licht) komen
nu aan bod. Nu is er al te spreken van een hele hoop licht, maar
zodra we de brede paden verlaten en op de singletracks uitkomen schakelen
we over naar de hoogste stand. Standje 4 (1600 Lumen en 3 uur licht.) komt
aan bod. Dit geeft genoeg licht om zelfs in het pikkedonker met een lekkere
snelheid over zelfs onbekende singletracks te rijden.
De accupack bestaat uit 4 BAK 18650 oplaadbare Li-on batterijen (7,4 Volt en
5200 Mah).
De 3 uur die Nitefighter beweert op vol vermogen worden ook netjes gehaald.
Maar tijdens het nachtritten is het aan te raden om een beetje met de
lichtsterkte van de lamp te spelen. Je wilt wel wat reserve overhebben, op het
moment van een lekke band of gebroken ketting ben je immers zo weer een
flink aantal minuten verder.
Afbeelding
Onderweg geeft de achterkant van de lamp aan hoeveel sap er nog in zit.
Een groene kleur brandt tussen 100% - 75%. Blauw brandt tussen 75% - 50%
en oranje tussen 50% - 30%.
Zodra het lampje rood (> 30%) kleurt is het tijd om over te schakelen naar de
laagste stand. Uiteraard afhankelijk van hoeveel kilometers er nog is te gaan.

De adviesprijs van de Nitefighter BT40S bedraagt € 89,-

Voor meer informatie klik je op:
http://www.nitefighter.com/product/show ... ng=en&id=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Met dank aan http://www.led247.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; voor het beschikbaar stellen van de
Nitefighter BT40S
http://www.led247.nl/led247-mtb-led-bt4 ... lumen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mooie lamp inderdaad. Via andere sites een stuk goedkoper te verkrijgen dan via led247.nl
De accu gaat de 1ste keer volgens fabrieksopgave mee, maar gaat daarna helaas snel achteruit.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ben erg tevreden over de lamp.
Fijne brede bundel en lichtkleur.

Heb de lamp en telefoon op de dikke wortel in het pad gericht.
Donker:
Afbeelding
Flitser telefoon:
Afbeelding
BT40S laag:
Afbeelding
BT40S hoog:
Afbeelding
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Ook deze lamp gekocht en vorige week mijn eerste nightride ermee gereden. Samen met een hoofdlamp van 1000lumen had ik bakken licht en kon heerlijk hard over de paden stomen. Met heel veel plezier! Heb de hele tijd met volle bak (1600lumen) gereden en geen problemen gehad met de accu in de 1,5 uur rijtijd. De accu was daarna op standje 'blauw' (75-50%). Nog geen ervaringen op langere termijn met de accu maar het rijden in het donker smaakt bij mij wel naar meer :-q
Always ride with a smile!!!!!!
Plaats reactie