All Mountain rijden met de Canyon Nerve AL 9.9

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Afgelopen maanden reden we rond op de nieuwe Canyon Nerve AL 9.9. Een lange periode omdat we
liever mountainbikes voor een langere tijd echt testen en geen kort weekendje . Afgelopen week ging
de fiets ook nog mee voor week biken in Saalbach Hinterglemm. Daar ging het echt los.

Afbeelding

Zoals je waarschijnlijk al weet kun je Canyon alleen via het internet bestellen en is de
vraag of de bike in het echt net zo mooi is als op het plaatje.
Ik mocht de bike ophalen bij het nieuwe service centrum in Eindhoven. Hier stonden al
een aantal bikes klaar om terug naar het baasje gestuurd te worden.
Ook kwam een eigenaar zijn fiets ophalen die voorzien was van een andere drivetrain.
Het servicecentrum is ondertussen al vol in bedrijf en de verhalen van de medewerkers
geven een goed vertrouwen in de garantie en afhandelingen van service als je bij Canyon
een bike besteld. Op zich niet gek als je een raar gevoel in je buik krijgt bij online bestellen.
Maar eenmaal daar was bij mij dat gevoel per direct weg.

Nerve AL 9.9
Uit de titel is al af te leiden dat het gaat om een alumium topmodel van de Nerve met
wielmaat 29". De bike heeft 120 mm. voor- en 110 mm. achtervering. De eerste indruk van
de bike in de kleur groen is voornamelijk:"Mooi, wanneer gaan we biken".
Vrij snel in ieder geval, na het monteren van de pedalen en het afstellen van de juiste
druk en rebound van de dempers gaan we echt op pad.

Afbeelding

Het frame heeft voor 2016 een facelift gehad wat resulteert in nieuwe contouren en
hoekverschillen. De balhoofdhoek van de bike bedraagt 69 graden en de achterbrug
meet 445 mm. In de maat XL zoals ik heb gereden bedraagt de wielbasis 1200 mm.
De bovenbuis is met 661 mm. aan de lange kant en loopt flink sloping naar beneden.
Dit zorgt voor een stabiele maar toch ook wendbare fiets. Zodra je de bike van oor
tot oor wil leggen is dat ook geen probleem. Snel opeenvolgende kombochten worden
dan ook netjes en met de juiste lijnen gereden.
De aluminium buizen zijn hydroformed gemaakt en zijn rondom het balhoofd en de
trapas stevig uitgevoerd om een zo stijf mogelijk geheel te verkrijgen.
Verder is het frame is uitgerust met interne kabelvoering, 12 mm. steekas en een pressfit
trapas.De 80 mm. stuurpen kan voor sommige bikers aan de lange kant zijn, maar dit valt
zoals zoveel elementen onder de persoonlijke afstellingen.
Wat voor de een te lang aanvoelt kan voor iemand met een andere lichaamsbouw weer
prima zijn.

In een van de eerste tochten nemen we de bike mee naar een technische Ardennentocht.
En gezien het natte voorjaar zijn hier de paden ook nog redelijk nat en glad. Dan kom je
erachter dat je toch net iets teveel druk in de banden hebt en de rebound nog een stuk
langzamer moet zetten om niet over je stuur te worden geworpen. Een snelle rebound is
leuk op vlakke en snelle parkoersen om het wippen van de achtervering tegen te gaan
maar kom je dan ineens in technisch terrein dan springt de achterkant te snel omhoog
met ongecontroleerde bewegingen tot gevolg. Na een paar andere afstelling heb ik alles
zoals ik het wil. Het pompen van de achterbrug wordt goed opgevangen door de Fox Float
DPS demper. De DPS demper heeft 3 standen, firm, medium en open. De demper heb ik
ingesteld in de medium stand en het blauwe hendeltje heb ik afgelopen maanden niet eens
aangeraakt om een andere stand te selecteren onderweg. Deze staat voor mijn rijstijl
gewoon goed en pakt ook bij grote sprongen de volledige veerweg.
Ondanks de 110 mm. veerweg achter krijg je het gevoel meer te hebben. Het soort
oneindige gevoel wat fully rijders vast wel herkennen.

Aan de voorkant doet een Fox Performance 34 Float met 15 mm. steekas uitstekend
zijn werk. De klappen worden goed opgevangen en de 34 mm. dikke poten vormen
samen met het frame een stijve voorkant.

Afbeelding

Voor aandrijving en remkracht is een complete Shimano XT (2x11) groep gekozen.
De cassette heeft een bereik van 11-40 tandjes en op het crankstel steken een
26 en een 36 tandblad. De 26-40 verhouding is op zich prima, maar als je een 22-36
verhouding gewend bent kom je in lange steile klimmen net die paar procentjes
tekort. Een 24 tands voorblad of een 42 als grootste achter zou een perfecte Alpen-
combi maken. Maar dat zijn dingen die je pas veranderd als de huidige set versleten
is.
De achterderailleur doet zijn werkt meer dan goed, bij snelle afdalingen als de Hackel-
bergtrail en Buchegg blijft de ketting strak op de plaats liggen en rammelt er niets.
Ook is er na 2 maanden biken in regen en modder geen enkele keer chain suck
of een afgelopen ketting voorgekomen.
En geloof me, in de eerste paar dagen van de Oostenrijk waren de paden absoluut niet
droog en vakantie waardig.
De nieuwe XT voorderialleur welke parallel drukt heeft bij zijn werk minder kracht uit
je duim nodig dan de vorige generatie. De ketting wordt snel van de ene naar het andere
tandje gelegd en blijft daar dan ook netjes liggen.
Over de XT remmen is al veel geschreven en het meeste klopt dan ook. De Icetech
remblokjes gaan heel lang mee en de schijven voeren hun warmte snel af. Maar aan
de voorkant van de bike siert een 180 mm. schijf. Op zich niets mis mee ware het niet
dat bikers welke voor een XL frame kiezen vaak een stuk groter en daardoor zwaarder
zijn. Afgelopen 2 maanden heb ik elke afdaling voldoende remkracht gehad maar op
2 lange technische afdalingen in Saalbach kwam ik aan de voorkant te kort. Ik kon de
bike dan ook minder hard laten lopen omdat de snelheid er niet uit te krijgen was zodra
deze bereikt was. Dus met vol ingeknepen remmen voor een achter een afdaling in welke
ongeveer 800 hoogtemeters duurde. Wel goed voor de remtechniek en je vingers zijn dan
blij met de 1 vinger werking van de remmen.
Maar een goede upgrade welke ik per direct zou uitvoeren als de bike mee op vakantie naar
de Alpen zou gaan is het plaatsen van een 203 mm. remschijf.
De remmen en shifters zijn niet gemonteerd via het I-Spec systeem van Shimano. Is dit
een nadeel of een voordeel? Nadeel is dat het iets minder netjes is maar er zit ook een
voordeel aan. Zodra je rem of shifter stuk gaat op vakantie kun je deze per direct
verwisselen door iets anders wat je kunt vinden zonder de goede I-Spec passing. Plunderen
van een reservebike is daardoor ineens veel makkelijker.

De wielset is een DT Swiss XM 1501 Spline One met een velgbreedte van 22.5 mm.
Ze zijn niet de stijfste wat je goed merkt als je met een trackstand een haarspeldbocht
door wilt hangen maar na 2 maanden intensief gebruik over diverse (zwaar) technische
paden hebben de velgen geen krimp gegeven en is er nog geen zwabbertje te herkennen.
Het rubber wat om de velgen ligt komt uit de fabriek van Continental. Een Mountain King
2.4" aan de voorzijde voor de grip en een X-King 2.4" aan de achterkant zorgt voor een
snel lopende bike met verminderde rolweerstand.

De rest van de componenten voelen allemaal degelijk aan en het feit dat je geen
dropperpost hoeft te monteren is een grote plus. Als je zo'n ding eenmaal gewend bent
wil je ook niet anders meer. Maar het went zo snel dat je er zo over vergeet te schrijven.

Afbeelding

De paden op:
Bij de eerste tochten valt eigenlijk al direct op dat je onderweg bent met een allemans-
vriendje. Je stapt op de bike, het voelt goed aan en na een paar kilometer ben je al bijna
helemaal aan elkaar gewend.
Tijdens het klimmen blijft het voorwiel aan de grond zoals het hoort en zodra het wiel
echt loskomt sta je allang stil om te gaan klettersteigeren.
Dan het technisch rijden. Dat is gewoon een feest. Hoe steil het pad ook wordt, de bike
geeft geen krimp. Je stuurt hem een kant op en hij gaat. Dropjes, boomwortels en stenen.
Alles wordt verteerd door de 2.4" banden icm. de 120 mm. voorvork. De Mountainking
voorband is een echte bergband en houdt niet van natte boomwortels. Daar glijdt de band
nogal eens op weg maar ondanks de verschillende glij-escepades heb je nooit het gevoel
de controle over de bike te verliezen.
Op de zand en steenafdalingen was de grip overal goed en tijdens het lekker laten rollen
over steile afdalingen komt het karakter van de bike tevoorschijn en boezemt deze flink
wat vertrouwen in.
Maar op snelle afdalingen met kombochten waar je flink moet werken laat hij zich niet
snel uit het veld slaan. Met een flinke portie techniek van jezelf vlam je het beest zo
door de kombochten en over jumps heen. In de lucht is de bike dan ook net zo
stabiel als op de grond en kleine jumps zijn daardoor gewoon fun om te doen.
Een ander verhaal zijn scherpe haarspeldbochten. Door de lange wielbasis van een 29'er
is het zaak om goed de lijn van een haarspeldbocht te lezen en de bike over de buiten
kant te laten rollen. De achterkant heeft de neiging om aan de binnenkant te blijven dus
let dan goed op struiken of stenen waar de achterderailleur tegenaan kan schuren.
Zo merk je in het terrein altijd goed het verschil tussen aangelegde bikepaden en paden
welke door geiten en andere beestjes gemaakt zijn. Op de bikepaden is meestal een
ingecalculeerd stuk remweg berekend maar op de andere paden moeten jij en je bike
op elkaar kunnen rekenen, bliksemsnel een veranderende situatie inschatten en daarop
ingrijpen. En laat daar de Canyon Nerve AL 9.9 nu heel erg goed in zijn.

Afbeelding

Zoals gezegd is de Canyon Nerve AL 9.9 een allemansvriendje.
Maar wel eentje die niet bang is om aan het werk gezet te worden.

De adviesprijs van de Canyon Nerve AL 9.9 bedraagt € 2699,-

voor meer info klik je hier:
https://www.canyon.com/nl/mtb/nerve/nerve-al-9-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leuke review! Mooi testgebied ook.
De Nerve is bij uitstek een allround XC/tour/trailbike, lekker voor een TransAlp.

Maar hoe hield 'ie zich op de zwaardere downhill parcoursen daar, die eigenlijk meer het thuisgebied zijn van zijn AM broert(jes) Spectral (en Strive)? Al is 'ie daar niet direct voor bedoeld, ben wel benieuwd.
Zijn vork en demper vanaf het stuur te bedienen of doe je dat met de hand via de desbetreffende hendeltjes aan vork en demper zelf?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Leuke review in een prachtig gebied. Ik mag er binnnenkort alweer op vakantie en kom er net vandaan. Heb jij bestandjes (mag via PB) van de ritten die je gereden hebt? :)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mooie review. Ik kan nu eindelijk duiden waar het 'zwabber'-gevoel in mijn spectral vandaan komt: zijn dan vast de wielen (m1600, maar zijn volgens Canyon zelfde velgen als xm1501). Dacht dat het aan mij lag, maar ben niet de enige dus.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Mooie review, ik zelf heb de 27.5 tegenhanger: de Nerve AL 9.0 met 3x11 XT groep met achter ook 120mm veerweg.
Heb erg lang getwijfeld over 29er 8.9 en 27,5 9.0 Nerve maar ben erg te spreken over de wendbaarheid van de fiets, net ff iets meer veerweg achter maar vooral met de 3x11 XT groep kwam ik echt overal naar boven in de Pyreneeën.

Dat over je stuur geworpen worden herken ik niet, dat had ik wel (zelfs gebeurd) bij mijn Scalpel.
Opmerkelijk vind ik ook dat je de demper op firm hebt staan, als ik hem op firm zet dan is het een hardtail waar nauwelijks beweging in zit.
Heb zowel de demper als de voorvork altijd op de middenstand staan en dat gaat prima, ik heb geen last van deining ook niet op op het asfalt.

Ben ook benieuwd hoe zwaar je bent en met hoeveel druk je in je banden, demper en voorvork rijdt.
Ook het instellen van de rebound vind ik lastig en is afhankelijk van het terrein.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@ Futura, foutje in de edit. Ik heb de demper dus op medium gezet en daarop is hij
afgelopen maanden blijven staan. Firm stand heb ik alleen de eerste keren eens mee
gespeeld.

Ik weeg incl. bepakking en veel lekker Oostenrijks eten rond de 90 kilo (incl. kleding en bagage)
Druk van de voorvork staat ergens rond de 70 PSI
Achter weet ik het niet meer (bike is weer terug naar Canyon momenteel)
Rebound is altijd lastig maar deze stond in het begin idioot snel dus vandaar dat
overwerpen. Na het verstellen van dit was dat ook per direct opgelost.

@ Aurelius,
Op de zwaardere downhills doet hij het goed maar is het zaak om langzamer te rijden en de
hoge drops meer in te rollen. Lijnen als de X-line heb ik dit jaar niet kunnen rijden omdat de
liften nog niet allemaal open waren. Maar gezien ik die lijnen ook heb gereden met een Camber
met 110 mm. durf ik te zeggen dat het te doen is met een flinke dosis techniek.
Alle andere paden die ik gereden heb (en daar zaten flinke dingen tussen) waren goed te doen.
Maar op trails als Hackelberg, bucheg, Milka, Blueline en Proline gingen meer dan goed en ook
op volle vaart :-q

Maar je merkt het voornamelijk aan je polsen dat je een paar cm. mist. Het stuitert wat meer en
gezien we ook niet meer de jongste zijn komen de au'tjes en boeboes wat vaker om de hoek
kijken ;)

Demper en vork gebeurd ter plaatse en niet op het stuur.

@ Gertjan, doe anders even een pb met je email adres. Dan stuur ik 2 tochten door die echt de
moeite waard zijn. (wel goed zoeken onderweg ;) )
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hallo Pat, leuke duidelijke review, ook een goede locatie om de bike testen. Heb daar ook al 2 x mogen genieten van de aangelegde en alternatieve tracks.
In je review schrijf je om de voorschijf van 180 up te graden naar een 200 mocht je de alpen in gaan. Dat klinkt op zich begrijpelijk maar als je de huidige banden combi behoud ga je met de 200 schijf ook niet sneller afremmen. De MK en XK zijn toch een beetje braaf met de grip, je hebt even wat meer bite / grip nodig als je in de alpen gaat rijden, en vooral al je de bike durft te laten lopen in de afdalingen.
Wat volgens mij de beste upgrade aan je geteste canyon zou zijn is de continental MK en XK te verwisselen voor bijv. een combi front Magic Mary 2.35 SS of Trail King 2,4 Protection en achter een Hans Dampf / Nobby Nic 2.35 SS / trail King 2,4. Volgens mij is je 180 schijf dan ook toereikend ( of je moet over de 100 K gaan ), 200 kan geen kwaad maar niet perse een must als je maar een weekje gaat voor een transalp / vasa trip.
Een vrij goedkope upgrade, maar mucho meer vertrouwen en daardoor fun omdat je nu wel de remkracht aan de grond krijgt en de bike ook makkelijker durft te laten lopen. ( ondanks de misschien wat tegenvallende XT remmen, waar meer reviewers over schrijven )
Wie goed doet, goed ontmoet...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Voor Vasa of Transalp is een 180 schijf voldoende inderdaad.
Maar voor wat wij hebben gedaan kwamen we dus echt te kort.
Grip aan de voorkant was maximaal maar de remmen konden het niet bijhouden.
Er was geen reserve meer om aan te spreken dus de bike moest langzamer lopen
dan ik wou. (Dit was trouwens op 2 afdalingen van de hele vakantie maar in mijn
ogen is dat genoeg om een upgrade te geven.)
Dus het gaat niet om sneller afremmen maar tijdens het remmen zelf iets meer kracht
op de schijf en minder belasting op de vingers.

Ik neem aan dat je hebt gelezen dat het frame een XL maat is en de bikers van
deze maat geen 60 of 70 kilogram wegen maar in de hogere gewichtsklasse zitten.
Maar 95% van de bikers gaat waarschijnlijk genoeg hebben met een 180 schijf.

Banden trouwens eerst gewoon oprijden en dan pas vervangen.
En dat is bij de achterband trouwens zo gebeurd na een weekje Oostenrijk....
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Knap stukje techniek van je om de trails in saalbach / hinterglemm te temmen met de MK en XK.
Banden keus is ook persoonlijk dus daarom is zo`n review ook leuk om te lezen en te zien hoe de lezers daar over denken.

Inderdaad gelezen over XL frame, daarom is de banden keus toch wel een dingetje om je over in te lezen en te proberen, uiteindelijk zijn de banden je contact met de trails.
Ben zelf met bepakking 85 kilo en dan de spectral met alpen setup ook 15 kg dus totaal ook 100 kilo, dus weet wat er nodig is om dat verantwoordt naar beneden te krijgen.

Heb meerdere banden combo die ik rijd op mijn bikes, banden zijn in mijn ogen de goedkoopste en meest ondergewaardeerde upgrade die je aan je bike kan uitgeven, het kan je bike ervaring maken of breken, heb ik ervaren toen ik vorig jaar een aantal dagen met een groep op pad was in saalbach / hinterglemm.
Op de door jouw geteste canyon met een advies prijs van € 2699,00, wat is dan een alpenbanden set van € 80,00 op zo`n bike.

PS, heb je nog wat testwerk op de canyon gefilmd in saalbach en gepubliceerd, ben wel benieuwd.
Wie goed doet, goed ontmoet...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

marcomtb1972 schreef:PS, heb je nog wat testwerk op de canyon gefilmd in saalbach en gepubliceerd, ben wel benieuwd.
Ja maar voornamelijk POV.
En dit moet ik nog een keertje gaan monteren zodra ik tijd en zin heb :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Leuk stukje PAT. Tja Alpen is simpel. Neem gewoon 203 schijven en je hebt altijd voldoende remkracht. Dat is nu net het laatste waar je gewicht op wil bezuinigen....
Juup
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 19 augustus 2015, 13:26

Leuke review. Bedankt hiervoor
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Pat, wat zijn jou lichaamsmaten,
zit zelf op het randje voor een L of XL
Hoe beviel jou de XL maat.

mijn maten:
lengte 188
been 94
gewicht 85
romp 60
schouder 37
arm 64
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

borre mtb schreef:Pat, wat zijn jou lichaamsmaten,
zit zelf op het randje voor een L of XL
Hoe beviel jou de XL maat.

mijn maten:
lengte 188
been 94
gewicht 85
romp 60
schouder 37
arm 64
Qua maten zit ik op:
Lengte 191
binnenbeenlengte 98 cm.
gewicht 83 kilo
De rest nooit opgemeten.

Maar contactpersoon bij Canyon dacht dat ik op een L ook goed zou passen.
Maar gezien ik het zo gewend ben om XL frames te rijden en ik qua houding
altijd heel goed uit kom. maar als je op de eerste foto kijkt zie je hoe mijn zadel
staat. Bij jou gaat deze nog 4 cm. lager staan en dan zit de dropper aan zijn
minimale stand. (lager gaat dan niet.)
Ik zou proberen te passen bij iemand maar persoonlijk voor een L gaan als ik
jou maatvoering had (persoonlijk he ;) )
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

bedankt voor de info, had canyon zelf ook gemaild en die dachten ook een L
Plaats reactie