Op pad met de Cube Nutrail Pro Fatbike

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Je ziet ze steeds vaker en op de meest rare plaatsen. Fatbikes.
Heel dikke banden onder een mountainbike. Banden van 10 cm en soms zelfs nog breder.
Voor Cube reed ik een tijdje rond met de nieuwe Nutrail Pro.

Afbeelding

Fatbiken:
Zelf bike ik al enkele jaren op een Fatbike dus voor mij is zo' n bike logisch en weet ik
wat je met zo'n bike kunt. Maar voor de beginnende Fatbiker sta je eigenlijk versteld wat
er met een Fatbike allemaal mogelijk is.
We duiken even kort in de geschiedenis van Fatbikes.
Jaren geleden zijn deze fietsen ontwikkeld om de sneeuwpaden in Alaska te bedwingen
en tegelijkertijd ook de zandduinen in Mexico. Toendertijd waren er geen standaard
onderdelen en werden velgen en frames zelf aangepast en op maat gemaakt.
Dit veranderde toen Surly in 2005 met de Pugsley op de markt kwam. De eerste productie
Fatbike. In de jaren daarop volgen nog een paar kleine merken maar vanaf 2012 is de
tent helemaal open gegaan.

Dunne buizen & dikke banden:

Als je de Cube voor het eerst ziet valt het enorme contrast op tussen banden en buizen.
De aluminium buizen tonen vrij iel in combinatie met de vette sloffen die om de 80 mm.
brede Mulefut velgen liggen. Maar dat is slechts optisch bedrog. De onderbuis is de dikste
van allen en zorgt voor de verbinding met het balhoofd. De bovenbuis is op de onderbuis
gelast. Deze begint enigszins rond en wordt platter naar mate je dichter bij de zitbuis komt.
De voorkant van het frame lijkt ook gewoon 1 op 1 met een gewone mountainbike.
Met een balhoofdhoek van 69 graden en een bovenbuislengte van 630 mm. (in de maat XL)
heeft fiets de geometrie van een sportieve mtb. De korte achterbrug van 443 mm. zorgt
voor een wendbaar en zelfs enigszins speels gevoel.
De achterkant van het frame lijkt in de verste verte niet op een gewone mtb. De achernaaf
is 197 mm. breed en de breedte van de bottem bracket is 100 mm. De achterbrug is flink
in de breedte uitgestrekt zodat je zelfs met 5" brede banden kunt rijden.
Voor de 12 mm. steekas geldt trouwens hetzelfde als de Cube Reaction. Er zit geen
hendeltje op en moet met een inbussleutel losgedraaid worden. Deze moet je dus niet
vergeten mocht je onderweg ineens met een lekker band staan.

Klik op het > icoontje voor een kort YouTube filmpje:


Qua afmontage zijn de componenenten vrij bekend in de wereld van het mountainbiken.
Een 1x11 Sram GX 11 achterderaileur zorgt met een 10 - 42 cassettte en een RaceFace
Aeffect 28 tands crankstel voor de aandrijving van de bike. Met 28 - 42 als lichtste verzet
is de bike in de heuvels van Zuid Limburg makkelijk omhoog te krijgen. Het is wel iets
zwaarder als met een 22 - 36 maar mocht je de bike mee willen nemen naar de Alpen dan
is het 28 blaadje aan de voorkant heel snel vervangen door een 26 tands blad. En dan zijn
zelfs de lange Alpenklimmen geen enkel probleem meer op een Fatbike.
Om de bike tot stilstand te brengen zorgt een setje Shimano BR-M506's voor in combinatie
met voor en achter een 180 mm. remschijf. Ik was aardig verrast door de 506 remmen.
Ze bieden meer dan voldoende remkracht om de dikke wielen tot stilstand te brengen.
Upgraden van de remmen is in mijn ogen ook helemaal niet nodig, ze bieden namelijk
dezelfde remkracht als de duurdere broertjes van Shimano. Wel met minder instel-
mogelijkheden maar dat nemen we voor lief.
Wat ik zelf altijd als tip geef, ga je biken in het buitenland, vervang de voorste schijf
voor eentje van 203 mm. Deze hebben iets minder moeite met de warmte tijdens lange
afdalingen en geven je vingers wat meer rust.

Afbeelding

Aan de voorkant zorgt een RockShox Bluto voor het comfort. Alle Cube Nutrail modellen
zijn met deze vork uitgerust dus je hoeft je niet af te vragen of de goedkopere versie
zonder verende voorvork misschien iets voor jou is. Nee hoor, de verende vork hoort
gewoon bij deze bike. Je krijgt al heel wat comfort van de dikke banden maar waar de
verende vork tevens voor zorgt is rebound. Want zo'n dikke band kan uiteraard werken
als een skippybal. Je boink erop en hij sprint weer net zo snel omhoog. Het is dan ook
aangeraden om de rebound van de vork iets langzamer te zetten dan je gewend bent
om op deze manier het skippy'en van de voorband op te vangen.
De Bluto is uitgerust met een 15 mm. steekas en heeft een lockout welke je vanaf het
stuur kunt activeren.
De 100 mm. veerweg die de Bluto biedt is meer dan genoeg allerlei situaties en de vork
doet lekker soepel zijn werkt. Qua stijfheid merk je amper dat je met een oversized
vork onderweg bent.

Afbeelding

Dat de voorkant lekker strak aanvoelt heeft te maken met de combinatie van onderdelen.
De Mulefut 80 velgen met daaromheen een Setje 4.4" Jumbo Jim's van Schwalbe zorgen
voor een stijf en goed reagerend geheel. De velgen kunnen ook wel tegen een stootje.
Maar door het dikke rubber liggen ze ook goed beschermd ten opzichte van de ondergrond.
De overige compenenten komen uit het huis van Cube. Niets mis mee en doordat de
kleurtje op elkaar zijn aangepast een mooie eenheid.

De paden op:
Als ik de eerste keer de paden op ga valt me op hoe licht dat de bike rolt. Hij acceleert
redelijk snel en laat zich snel van oor tot oor leggen. De lichte en stijve voorkant zorgt
daar wel voor. Als ik een rondje maak waar ik een kennis op de Cube laat rijden terwijl
ik met mijn Fatbike er achter rij valt me op hoe snel hij weg is en dat ik veel meer
energie in mijn bike moet steken om hem bij te houden. De banden maken hierin dus
een heel groot verschil.

De bike heeft afgelopen tijd heel wat verschillende soorten ondergrond gezien.
Vanuit het besneeuwde Zuid-Limburg naar de losse zand in de Weerterbergen tot
aan de Brabantse modder en moerasgronden.
Het leuke van een fatbike is dat je deze het hele jaar door kunt rijden. En hetgeen
wat ze goed doen is bochtenwerk. Je gooit de bike in de bocht, wacht tot de dikke
banden zich vast vreten in de ondergrond en bent er alweer uit voordat je er erg
in hebt. Zo ook met de Cube. In de singletracks laat hij zich gemakkelijk door de
bochten heen smijten en voelt daar lekker aan.
Waar je wel aan moet wennen is de breedte van het crankstel. Dit is door de 197 mm.
brede achterbrug een paar cm. dan het crankstel op mijn Fatbike. Het resultaat was
dat ik in de eerste tocht een paar keer met de pedalen in de zijkant van een greppel
begraven heb. Even oppasen en wennen dus bij je eerste tochten. Maar na een paar
tochten raak je gewend met de breedte van de cranks en gaat het verder allemaal
probleemloos.

Afbeelding

Klimmen doet de bike prima, tijdens een sneeuwtocht in Zuid Limburg hebben we
een aantal flink steile heuvels gehad. De voorkant had niet de neiging om de steigeren
en de achterbanden vreten zich door je gewicht flink in de ondergrond. Tonnen grip
komen dan ineens tevoorschijn.
Tijdens het afdalen voelt de bike lekker stabiel aan. Vergeet trouwens niet dat je met
een zware wielset onderweg bent. Voor scherpe bochten rem je dus liever wat eerder
dan met een gewone mtb om doorschieten te voorkomen.
Dropjes, trappen en boomwortels worden door de bike tijdens het ontbijt verslonden
alsof ze niet bestaan. Je voelt ze uiteraard wel maar de banden aan de achterkant zorgen
voor een lekker comfortabel gevoel in je onderrug.

Modder is een raar iets voor Fatbikes. Er is modder waar de grip in de bochten heel erg
laag is en de bike begint te glijden. Maar als de modder zo diep is als je assen dan komen
de brede banden tot hun recht en kun je toch blijven trappen daar waar andere vastlopen.
Zorg tijdens moddertochten wel voor een paar goede spatborden want een Fatbike slingert
een gigatische hoop zooi in de lucht. De Jumbo Jim's zijn banden waar je het hele jaar door
plezier van hebt. Ze rollen lekker op de harde ondergrond, hebt genoeg grip in de sneeuw
en in de modder is het zaak om je gewicht iets meer op je achterwiel te richten om zo de
druk op achterband te vergroten en meer grip te krijgen.

Afbeelding

Hoe de bike het doet in de droge zand heb ik niet goed kunnen testen maar mijn ervaring
met Fatbikes is dat ze daar briljant zijn en overal doorheen kunnne ploegen.
De Cube Nutrail komt in drie modellen: De gewone Nutrail, de Pro en de Race.

De adviesprijs van de Cube Nutrail bedraagt € 1699,-
De adviesprijs van de Cube Nutrail Pro bedraagt € 1999,-
De adviesprijs van de Cube Nutrail Race bedraagt € 2599,-

voor meer info klik je hier:
http://www.cube.eu/en/products/mtb-hard ... reen-2016/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
cozmic
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 13 april 2009, 08:55
Mijn mountainbike: Trek stache 7 29+

En deze fiets heeft een nieuwe eigenaar,ik heb de ex-demo gekocht.
Een paar kleine upgrades staan al geplanned en dan wordt het genieten.
Plaats reactie