Op pad met de SKS Fatboard spatborden

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Voor sommige bikers zijn mountainbikes met spatborden nog steeds taboe.
Maar persoonlijk bike ik in het modderseizoen al jaren met een setje spatborden.
Voor de Fatbikers onder ons ging ik op pad met een setje SKS Fatboard's.
Speciaal ontwikkeld voor de dikke sloffen.

Afbeelding

De SKS Fatboard bestaat uit een set met voor en achterspatbord.
De mal van voor en achterkant is hetzelfde, een basisplaat van 480 mm. lang en 141 mm. breed.
Groot genoeg voor fatbike banden van 5". Op de keukenweegschaal blijft het gewicht van de set
hangen op 365 gram. Dit is uiteraard exclusief modder, want daar kan er ook veel van aan hangen.

Klik op het > icoontje voor het YouTube filmpje:


Na het uitpakken van de set volgt een heel simpele installatie.
De voorkant zet je vast door middel van twee lange klitteband strips. Deze strips zijn zo lang dat je
ze zelfs met een schaar moet inkorten. Tussen het spatbord en frame zitten twee rubbertjes die er
voor zorgen dat alles net uitgelijnd wordt en op de plaats blijft zitten.
Het achterspatbord zet je vast met de SKS quick release powerstrap. Als eerste maak je de quick
release op maat door het afstellen van de lengte van de nylon band. Hierna stel je doormiddel van
een paar inbusschroeven de hoek in van de verbindingsbrug tussen zadelpen en fietsband.
Zelf zet ik het spatbord aan de achterkant altijd een paar graden omhoog zodat het een iets sportievere
ook krijgt. Voor de stabiliteit heeft de quick release een zelfde rubberen blok zodat alles netjes op
de plaats blijft. De totale installatietijd van voor en achterspatbord duurt nog geen 10 minuten.

Afbeelding

Onderweg merk je goed dat je met een set brede spatborden fietst. De modder blijft namelijk netjes
tegen de fatboards hangen in plaats van tegen je gezicht en je rug te spetteren. Ook als je met volle
banden even flink op de pedalen gaat staan vliegt de modder je niet compleet om je oren.
Qua stabiliteit zit het wel goed bij SKS. De voorspat- en achterspatborden blijven netjes op de plaats
zitten. Dit ook mede door de rubberen blokjes waar de spatborden tegen frame en zadelbuis klemmen.
Ik heb het achterspatbord onderweg ook niet terug naar de plaats hoeven draaien.

Afbeelding

De degelijkheid van SKS is prima in mijn voorgaande ervaring met hun spulletjes. Ik verwacht dat deze
set fatboards makkelijk een aantal jaren hun dienst zullen doen.

De adviesprijs van de set Fatboard is € 44,99

Voor meer informatie klik je op:
https://www.sks-germany.com/en/products/fatboard-set/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik heb laatst een soortgelijke set van een oude mtb af gehaald, dit werkt idd prima, vooral met nat weer en je rijdt zonder de voorspatbord heb je heel je waffel vol met zooi :-q
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Goed spul die SKS spatbordjes. Ik gebruik de X-blade aan de achterzijde, praktisch hetzelfde ontwerp.
Erg handig die twee scharnierpunten, zo kan je hem o.a. een beetje in het frame steken.
Oh ja, het los/vastmaken is super simpel, geen gereedschap nodig.

Groeten, Remco
Plaats reactie