Op pad met de Cube Reaction GTC Race.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de paden op ben gegaan met een carbon hardtail.
En met de Cube Reacton GTC Race was dat absoluut geen straf. En met dank aan het
heerlijke weer in December mocht de Cube ook mee naar Zuid-Limburg!

Afbeelding

Gran Turismo Composite:
Toen ik de Cube voor het eerst in mijn handen kreeg viel me direct de strakke vormgeving van het frame
op. Grote segmenten carbon rondom het balhoofd en de bracketas, een dikke onderbuis.
De bovenbuis loopt vanaf een rond gedeelte aan de voorkant naar een afgeplatte buis bij de zadelpen.
De zitbuis is "normaal" van formaat op de grove carbonconstructie aan de onderkant na.
De achtervorken zijn rondom hetzelfde principe opgebouwd. Een stevige vierkante liggende achtervork
terwijl de staande er ten opzichte van de rest redelijk iel uitzien. Aan de achterkant wordt alles bij elkaar
gehouden door een 12 mm. steekas en een direct mount derailleurpat. Let wel op als je met de bike op
pad gaat. De steekas van de achtervork moet je demonteren door middel van een inbussleutel. Er zit
namelijk geen hendeltje op om deze los of vast te maken. Dus mocht je onverwachts toch een binnenband
moeten steken dan is het wel handig om je wiel te kunnen verwijderen.

Klik op het > Icoontje voor het YouTube filmpje:


De afmontage van de bike is verder gewoon af.
Voor de aandrijving & remwerk zorgt een complete Shimano XT (2 x 11) groep. De 11 kransjes van de
cassette hebben een bereik van 11 - 40 terwijl de bladen aan de voorkant een sprong van 26 - 36 maken.
Het is een heel verzet zo op deze manier maar het valt me wel op dat je veel langer op het grote blad
kunt blijven draaien zodra er kleine heuveltjes in zicht komen. Zodra het echt steil wordt en je overschakelt
op het 26 kransje is het verzet meer dan genoeg om zelfs bij Ardennenmarathons of langen tochten in de
bergen de bike lekker omhoog te trappen.

De XT remmen doen hun werk prima. Krachtig, goed te doseren en ze liggen lekker in de hand. De uiteinden
van de remgrepen zijn iets geperforeerd om iets meer wrijving aan de vingers te creëren.
Remmen en shifters zijn beide netjes aan elkaar gekoppeld (I-Spec II) zodat alles een strak geheel wordt.
De kabels van de derailleurs lopen netjes aan de binnenkant van het frame.

Afbeelding

De vork is een Manitou Minute TS Air met een 15 mm. Hexlock steekas. De vork spreekt soepel aan en
doet zonder al te veel poespas zijn werk. Hij komt met een remote om de vork vanaf het stuur te locken.
Perfect voor als je even flink op de pedalen gaat staan om het zaakje eens flink de sporen te geven.

De wielen komen van Fullcrum, een setje Red 66's. Stijve wielen die ook wel tegen een stootje kunnen.
Met alle kleding en volle bepakking zit ik tegen de 90 kg. aan. Dropjes van een halve meter waren dan
ook geen probleem voor de fiets en wielset.
Het rubber wat om de wielset ligt komt van Schwalbe. Voorop een Rocket Ron en aan de achterkant
een Racing Ralph. Dit zou niet direct mijn keuze zijn in deze tijd van het jaar maar als ik de biker over
3 maanden zou testen was het weer perfect geweest. Ondanks een paar spannende drift en glibber
momentjes in het Zuiden viel het me eigenlijk meer mee dan tegen. Voor een iets beter wintercombi
hoef je enkel de voorband naar achter te verplaatsen en aan de voorkant een Nobby Nick te monteren.

De rest van de onderdelen van de bike komen veelal uit het eigen huis van Cube. Maar deze doen
niet onder voor de andere merken.
Qua minpunten heb ik eigenlijk niets gevonden op een paar persoonlijke dingen na zoals de handvatten
(Ik bike het liefst met Ergon grips.) en de zadelpen met setback. Deze elementen zijn allemaal persoonlijk
en makkelijk te veranderen naar iets anders.

Afbeelding

De paden op:
De bike uit de doos bijna direct wedstrijdklaar. Het enige wat je nog moet doen is een setje pedalen
monteren en alles afstellen naar je eigen maatvoering.
Qua pedalen heb ik (het klinkt misschien raar) een nieuw setje Cube All Mountain pedalen gemonteerd.
Om het volle potentieel van de fiets te ontplooien en net die paar seconden dicht te rijden die je nodig hebt
om de concurrentie voor te zijn is een set spd-pedalen natuurlijk efficiënter. Maar voor het gewicht hoef je
het niet te doen. Deze flat pedals wegen met 364 gram (set) maar 8 gram zwaarder dan een setje Shimano
XT-spd pedalen.

Afbeelding

De eerste bochten met de bike zijn uiteraard even wennen maar wat me bij het uitaccelereren opvalt is de
directe aandrijving. Wat je er voor in stopt komt er aan de achterkant uit en de bike springt dan ook ineens
aan. Het hele geheel voelt lekker stijf aan en hieraan merk je dat je met een wedstrijdfiets onderweg bent.
Qua wendbaarheid laat de bike zich snel van oor tot oor leggen. De achtervork meet 435 mm. en een
wielbasis van 1125 mm. zorgen (in de maat XL) voor een racy karakter. Maar het valt op dat de bike niet
al te nerveus is en zich ook in de afdalingen goed laat sturen en niet op en neer springt als een wild paard.
Nee je bent meer op pad met een goed getrainde hengst. Op het moment dat je lekker aan het greenlanen
bent gedraagt de bike zich netjes en comfortabel. Maar zodra je het de sporen geeft schiet hij er vandoor.
Het comfort van de bike is iets wat me bij de eerste boomwortels al opvalt. Ik verwachtte een radbraker
die elk worteltje aan je rug doorgeeft. Maar dit is nu dus niet het geval. De bike filtert kleine wortels en
oneffenheden heel netjes weg. Hier wordt voor gezorgd door de bouw van het frame met de dunne staande
achtervorken en een 27.2 mm. zadelpen. Mijn rug was in ieder geval de framebouwer dankbaar.
Je houding op de bike is een mix tussen racy en toeren. Het is niet helemaal in de racestand maar ook niet
helemaal toergericht. Een compromis tussen beide houdingen welke makkelijk aan te passen is naar
volledig race of nog iets meer toer.

Afbeelding

De bike heeft afgelopen tijd verschillende landschappen en terreinen gezien. Van een paar dagtochten in
Zuid-Limburg tot de snelle toertochten in het Brabantse Land.
Het klimmen doet de bike zoals je mag verwachten. Even een klikje tegen de shifter, je gewicht iets naar
voren brengen, de spieren spannen en de zaak naar boven brengen. Het voorwiel blijft zelfs in hele steile
klimmen netjes op de grond zodat je je hier al niet meer druk om hoeft te maken.
Afdalen gaat zoals eerder gezegd prima. Niet te nerveus maar redelijk stabiel. Ik zou deze bike ook zo
mee durven nemen naar de Alpen. Een paar brede banden, een dropperpen monteren en een grotere schijf
aan de voorkant van de koeling en je bent klaar voor je bikevakantie.
Tijdens de snelle toertochten hier in de buurt is de bike helemaal in zijn element. Een klein beetje remmen
voor de bocht, insturen en flink uitaccelereren zodat je weer snel op je maximale snelheid zit. Op de brede
paden leent de bike zich dan weer prima om lekker relaxt te greenlanen en op adem te komen.

Owja, en het gewicht van de bike? Net Iets over de 11 kilo in de maat XL inclusief de pedalen.

De adviesprijs van de Cube Reaction GTC bedraagt € 1999,-
De Cube Reaction is verkrijgbaar in een zogenaamde Split Size wielmaat.
Framemaat 16"en 18" heeft 27,5" wielen.
Bij framemaat 15", 17", 19", 21" en 23" heeft de bike 29" wielen om zo voor iedereen een optimale zitpositie
te creeren.

Voor meer info klik je hier:
http://www.cube.eu/en/products/mtb-hard ... tion-gtc-r.." onclick="window.open(this.href);return false;.

Voor de YouTube link klik je op:
https://www.youtube.com/watch?v=v8e1mn_w2CE" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

Mooie, fijne fiets. Heb zelf de HPA. :-q
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
mtbSjors
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 19 maart 2010, 09:50
Mijn mountainbike: Merida HFS XC 1000 26" / Cube Reaction GTC SL 29"

Ik heb zelf de GTC SL, ben er ook erg tevreden mee! Super fijne fiets, snel en wendbaar en de XT groep schakelt super!
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

Ziet er goed uit. Heb je toevallig een maat 23" getest? Op welke hoogte staat het zadel op de foto?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

christiaan25 schreef:Ziet er goed uit. Heb je toevallig een maat 23" getest? Op welke hoogte staat het zadel op de foto?
Nee geen maat 23", dit is maat 21".
Op welke hoogte het zadel staat...?
Dat zou ik even moeten berekenen maar ik verwacht ergens tussen de 26 en 30 cm. denk ik.
Binnenbeenlengte 98 cm.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Staan de fatbike en de LTHT al te koop? ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

Pat. schreef:
christiaan25 schreef:Ziet er goed uit. Heb je toevallig een maat 23" getest? Op welke hoogte staat het zadel op de foto?
Nee geen maat 23", dit is maat 21".
Op welke hoogte het zadel staat...?
Dat zou ik even moeten berekenen maar ik verwacht ergens tussen de 26 en 30 cm. denk ik.
Binnenbeenlengte 98 cm.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een binnenbeenlengte van 95cm (1m95 lang) en denk dat ik op een 23" uit kom. Was even benieuwd hoe dit eruit ziet, aangezien ik de zitbuis vrij lang vind. Aangezien het een 21" en je benen nog langer zijn zit dit er dus anders uit :roll: .
Plaats reactie