Fatbiken met de Vittoria Bomboloni 26 x4.0

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Nu de regen steeds meer en vaker naar beneden druppelt en met de winter
om om de hoek. Wordt het eens tijd om het nieuwe rubber van Vittoria op de
Fatbike te monteren en de paden op te schieten.

Afbeelding

Steeds meer merken stappen in de Fatbike-boot. Zo ook Vittoria met de Bomboloni.
Een Bomboloni is de Itialiaanse versie van een Berlinerbol, maar dan bereidt zonder ei
zodat het lichter verteerbaar is. In de vorm van een bol of van een donut. Bikers
hebben uiteraard de voorkeur voor een donut. Dat lijkt immers het meest op een fietsband.

De band die ik heb getest is formaat 26 x 4.0. De Bomboloni komt ook nog in 2 andere maten
namelijk 27.5 x 3.0 en 29 x 3.0.
Het eerste wat ik met de banden gedaan heb is ze even op de keukenweegschaal gelegd.
De meter sloeg uit naar 1528 gram. Geen lichtgewicht band. Maar wel een met een hele
batterij aan noppen er bovenop. Vooral de grote rij noppen aan de buitenzijde brengt alssnel
een aantal gram extra met zich mee. Vittoria claimt een gewicht van 1325 gram maarhet
lichtste wat ik heb gelezen is 1420 gram. Er zit dus een flink verschil in de batchesdie gemaakt
worden. Of misschien heb ik gewoon de pech een van de eerste banden in handen te hebben
waar de mal nog niet is aangepast.

Afbeelding

De noppen van de band zijn gemaakt van dual compound rubber en zijn ontworpen uit
Vittoria's winterbanden uit de auto-industrie. Het mooie van de noppen is dat de buitenste
het hoogst zijn en hoe verder we naar binnen gaan, hoe lager de noppen worden. Zo lijkt het
patroon van de band veel minder bol en heb je meer contactoppervlakte met de ondergrond.
De noppen zijn geplaatst in rijen van 5 en hebben kleine groefjes om meer grip in de sneeuw
te creëren. In het midden zit een doorlopend patroon waardoor de band sneller en lichter loopt.
Gemonteerd op een Bontrager Jackalope (80 mm.) velg meet de band 104 mm. Breed.
Ik heb de band gemonteerd op een Trek Farley 8 2015 en aan de achterkant past dit er net
tussen. Bij het nieuwe model is dit absoluut geen probleem en worden zelfs nog dikkere banden
ondersteund. Aan de voorkant met de Rockshox Bluto is er absoluut geen ruimteprobleem.
De banden zijn uiteraard tubeless gemonteerd en zelfs zonder latex schoten ze netjes op de velg
en houden ze de lucht goed vast. Een paar scheutjes latex later en we zijn "Ready to run".

Afbeelding

Ik heb de banden opgepompt tot ongeveer 0,6 /0,7 bar (8-10 PSI). De band voelt nog steeds
soepel aan en vormt zich prima naar de ondergrond. De eerste tocht gaat over een mix van
bospaden, singletracks en losse zand. Het valt me op dat ik met een paar honderd gram extra
per band onderweg ben. Vooral als je van een setje lichte Hodag's af komt.
Maar zodra deBomboloni aan het rollen is valt het eigenlijk reuze mee. De eerste bochten is
altijd even wennenmaar hoe verder in de tocht, hoe sneller je door de bocht gaat. De buitenste
noppen doen goed hun best om zich in de grond vast te grijpen en na de eerste tocht heb ik
de grens van de banden nog niet bereikt.

Tijdens het biken in de lossen stuifzand moet je eigenlijk de banden van druk laten om meer grip
en controle over de banden te hebben. Maar gezien ik altijd routes combineer met diversesoorten
ondergrond heb ik de druk lekker laten staan. De band blijft lekker drijven op de zand en
heeft aan de achterkant niet de neiging gehad om zich in te graven. Met sturen moet je rustig
aan doen in de stuifzand want een onverwachte stuurbeweging wordt resoluut bestraft door het
happen en ingraven van het voorwiel. Maar als rustig stuurt blijft ook het voorwiel netjes het
spoor volgen.

In de zware modder heeft band nog voldoende grip maar het is wel zaak om je gewicht goed
naar de achterkant van de fiets te verplaatsen om zo maximale tractie te behalen.
De modder wordt door de banden goed gelost en zo blijven de noppen schoon om de fiets
weer een omtrek door de modder te verplaatsen. Wel slipt de band een keertje door. Maar als
je ziet waar ik doorheen ben gereden is dat ook niet zo verwonderlijk.

Afbeelding

Hoe de band het in de sneeuw doet weet ik niet. Die ligt er immers op dit moment ook niet.
Maar als all-weather band is dit in mijn ogen een prima keuze.
Ik kan in ieder geval niet wachten om er een keertje mee naar de Ardennen af te zakken
en een leuke sneeuwtocht te rijden.

De adviesprijs van de Vittoria Bomboloni in de maat 26 x 4.0 bedraagt € 89,90
De adviesprijs in de maat 27.5 x 3.0 en 29 x 3.0 bedraagt € 99,90

Voor meer info klik je op: http://www.vittoria.com/tire/bomboloni/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie