Rondje om de kerk met de B'Twin waterzak 500

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Over een paar weken begint de herfst en daarmee gaan ook de herfst-toertochten weer van start.
Je neemt bij deze tochten heel wat minder spullen mee dan tijdens een Ardennenrit of Alpentocht.
Voor deze tochtjes probeerden we de B'Twin waterzak 500.

Afbeelding

Bij de zogenaamde rondjes om de kerk, oftewel de toertochten rondom huis en de trainings-
rondjes van een paar uur, volstaat een kleinere rugzak prima.
De B'Twin waterzak 500 heeft een opbergvolume van 6 liter en een waterzak van 2 liter. De
rugzak bestaat uit drie compartimenten met in het grootste compartiment een los inzetstuk
waar de waterzak in valt.
Het kleinste vak kun je gebruiken voor bijvoorbeeld je telefoon of energierepen. Zo hoef je
niet je halve rugzak door te spitten op zoek naar deze dingen.
Het tweede vak bevat verschillende zakjes waarvan eentje met een grote rits. Ideaal voor
Beurs en auto- of huissleutels in te bewaren. Tegenover dit vak is er ruimte voor tooltjes,
eten, een pompje en andere gereedschappen.
Het grote vak is groot genoeg voor een paar reservebanden, een regen / windjack en een paar
armstukken. Ook is het vak lang genoeg om een groter formaat fietspomp.
De waterzak valt in een eigen vak in het grote compartiment. Mocht er iets gaan lekken dan
blijven in ieder geval je spullen droog.

Afbeelding

De waterzak heeft een volume van 2 liter en heeft een grote vulopening welke zeer makkelijk
opent en sluit. Je vouwt na het vullen heel simpel de zak dubbel en schuift er een glijder
overheen. Snel en makkelijk. Dit type waterzak gebruik ik al sinds vorig jaar en er is alle tijd
geen water uit gesijpeld. De aanvoer vanuit de waterzak loopt door het midden van de rugzak.
Zo kun je makkelijk kiezen of je de slang links of rechts wilt dragen. Er zit bij allebei de
draagriemen een geleider voor de slang. De slang is van dunwandig kunststof en heeft snel
de neiging om dubbel te vouwen. Dus heel kort afknippen zit er niet in omdat hij anders bij
drinken dubbelvouwt en er dus niets meer uitkomt. Het drinktuitje doet zijn werk ook prima.
Je zet je tanden erin en het opent. De waterzak is bij het tuitje af te sluiten voor het
vervoer in de auto.

Afbeelding

Het draagcomfort van de rugzak is prima. De schouderbanden zijn uiteraard in hoogte
verstelbaar en gevuld met foam. De borstband welke de schouderbanden bij elkaar houdt
is ook in hoogte verstelbaar. En uiteraard is de rugzak uitgerust met een buikriem.
Zo blijft alles netjes zitten als je over de singletracks vliegt.
Het is geen rugzak voor Endurotochten want al je heel steil naar beneden gaat dan heeft de
rugzak de neiging om in je nek te zakken. Maar dat zijn situaties die je in Nederland heel erg
weinig tegenkomt.

De adviesprijs van de B'Twin waterzak 500 jack bedraagt € 29,95
Het jack is verkrijgbaar in de kleuren zwart, blauw/zwart en rood.

Voor meer informatie klik je op de volgende link:
http://www.decathlon.nl/waterzak-500-id_8300157.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kan bevestigen dat de waterzak een grote verbetering is ten opzichte van het vorige model. Met name de opening, maar ook het drinktuitje, zijn echt verbeterd. De rugzak die ik van B-twin heb is het vorige model, maar daarin past de nieuwe drinkzak ook prima.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wel interessant ding en zeker niet duur. Past de slang van een CB er ook op? Heb liever een korte slang dan zo'n antenne.
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Ik heb sinds een week of twee deze rugzak. Tot nu toe altijd gewoon bidons meegenomen en wat spul onder het zadel, en wat in de zakken in mijn jersey. Maar was vaak net te krap en lastig. Met deze kleine backpack lijkt me dat probleem opgelost, ik weet niet of ik de waterzak ga gebruiken eigenlijk. Ben erg gewend aan mijn twee bidons (1 water, 1 met hydraterende drank).. kan in zo'n waterzak ook zo een tabletje opgelost of is dat vragen om schimmels?

Overigens zag ik hem in de winkel ook in de kleuren oranje, felblauw en zwart-roze liggen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De slang van de camelbak zou ik even moeten passen.
Ik heb bij het ouder type waterzak wel een Camelbakslang aan
gemaakt. Dus ik vermoed dat het bij deze ook gaat.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat zal dan nu idd ook wel het geval zijn. Kan mij niet voorstellen dat ze andere slangaansluitingen zouden gebruiken. Ik wacht nog even op je verlossende woord. :-q
Juup
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 19 augustus 2015, 13:26

Het is vaak de moeite waard om de webwinkel van decathlon te checken. Soms zijn de producten in de webwinkel goedkoper. Als je vervolgens gewoon naar de winkel gaat krijg je het product voor de prijs van de website!
Ghostbikers
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 11:54
Mijn mountainbike: Sensa Catena TNT 29 er

ik heb deze waterzak ook gehad,ben eigenlijk niet tevreden.
Want drinkuitje lekt.
maar wel rugzak van Decathlon,dat bevalt mij heel goed.
Ik heb nu waterzak van Camelbak erin.
Moet wel zeggen dat met Camelbak makkelijker drinkt dan van Decathlon.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Over de mogelijkheid tot schimmel in een waterzak .... Ik gooi er poeders, limonade, appelsap, etc, etc in. Na 2 jaar intensief gebruik geen schimmels. Goed schoonhouden is simpelweg de opdracht.

Hoe? 2 eenvoudige en werkbare oplossingen:
1. zak vullen met lauw water en 2 kunstgebit-reinigingstabletten erin, na een half uurtje ook de slang ermee doorspoelen, nachtje wachten en de volgende dag de boel leeg halen en goed spoelen
2. zak vullen met koud of lauw (niet warm) water en een klein beetje bleekmiddel erin doen. Daarna zelfde doen als hierboven.

Ik zelf ben groot fan van de rugzak. Enige nadeel is dat je er te makkelijk te veel in doet :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Is dat niet link, bleekmiddel gebruiken?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Om even terug te komen op het slangetje.
Dat gaat gewoon passen, wel even de onderkant van het aan te sluiten slangetjes
wat verwarmen om het wat makkelijker overheen te schuiven.

Bleekmiddel om te ontsmetten? Gewoon goed uitspoelen daarna.
Het is gewoon chloor, zelfde spul als wat je in het zwembad gebruikt ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik spoel mijn drinkzak na gebruik altijd goed door. Daarna stop ik deze drinkzak meteen in de diepvries. Dit doe ik al meer dan 10 jaar. Heb geen last van schimmels ed. Ook mijn drinkzak lijdt er niet onder. Ik heb diverse maten drinkzakken gaan al jaren mee! Heb alleen een keer een mondstuk moeten vervangen.

:-q
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kortom, voor waterzakken geldt hetzelfde als voor de rest van je fiets: onderhoud = behoud.
:)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Online uitverkocht. :~
Aapenootjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 18 juni 2014, 14:23
Mijn mountainbike: Banshee Paradox v3

Ik heb deze rugzak inmiddels ook al een jaartje. De rugzak bevalt me prima, ik herken het stuk dat de rugzak mijn nek in kan schuiven bij afdalingen niet echt eigenlijk.

De waterzak vind ik gemiddeld, hij vult wel makkelijk en ondanks dat ik er niet super mee om ga heb ik geheel geen last van schimmel etc. Wat mij betreft drinkt hij alleen veel te lastig, ik merk dat ik eigenlijk te weinig drink met deze zak omdat het zoveel moeite kost. ik heb nog een andere waterzak van de decathlon, die drinkt wel makkelijker maar verliest het weer op andere terreinen (kleinere vul opening, ventiel lekt etc.).
Wiet iemand nog een goede betaalbare vervanging hiervoor? Liefst met geïsoleerde slang.

Ik heb hem ook een keer bij me gehad tijdens een oriëntatie race, toen kwam ik er meteen achter waarvoor dat gaatje aan de onderkant van de rugzak dient. Na een keer kapseizen met een kano en het overzwemmen van een rivier viel me op dat hier mooi al het water uit stroomde dat in de rugzag terecht was gekomen :lol:
Verder houd de rugzak het goed, hij is al vaker in aanraking gekomen met wat lager hangende boomstronken maar daar valt eigenlijk niets van te zien.
Plaats reactie