Drie dagen trails rijden met de Trek Stache 9, 29+

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Toen Trek de nieuwe Stache 29+ introduceerde was ik heel erg nieuwschierig naar deze bike.
En wat is een beter terrein dan de Moezel om daar met deze bike 3 dagen over geweldige
trails te knallen.

Afbeelding

Uit de doos:
Als je de Stache 29+ voor de eerste keer ziet denk je dat het een 29'er is die een berg steroiden
heeft opgegeten. Een uit de kluiten gewassen broertje van de gewone Stache zullen we maar
zeggen. En dat is niet zo raar met 29'er banden welke 3 inch breed zijn en op velgen van maar liefst
50 mm. liggen.

Afbeelding

Maar wat is het verhaal achter de 29+ van Trek. Eigenlijk heel simpel. Trek wil een trailbike ontwikkelen
zonder al te veel poespas met redelijk wat comfort en demping maar tegelijkertijd ook een heel korte
wielbasis en een speels karakter.

Een korte achterbrug, daar zijn ze in ieder geval in geslaagd. Deze meet slechts 420 mm..
Om dit te verwezenlijken heeft Trek gekozen om een verhoogde liggende achtervork te plaatsen
aan de kant van het crankstel. Bikers die al wat langer meedraaien zullen dit misschien herkennen van
begin jaren 90. Zo zie je maar dat technieken die ooit zijn bedacht jaren later ineens veel beter tot hun
recht komen.

Afbeelding

Maar de verhoging is niet het enige aparte aan de achtervork. Deze heeft namelijk ook verschuifbare
achterpatten. Trek noemt ze "Strangehold Dropouts". De verstelbare patten zorgen ervoor dat je
met verschillende wielmaten kunt biken. Een standaard 29'er wiel of een 27,5+ wiel behoort ook
tot de mogelijkheden. Maar het is niet zo dat je elk wiel er zomaar in kunt schuiven. De naven
meten namelijk inbouwbreedte 148 mm. aan de achterzijde en 110 mm. aan de voorkant. De bredere
naven zorgen voor stijvere wielen en maken het frame wat wijder zodat je met bredere banden
kunt rijden.

Om even een korte brug te leggen van de achterzijde van de bike naar de verdere afmontage.
Deze is gewoon netjes: Een 1 x 11 Sram X1 afmontage met 30 tands voorblad en 10 - 42 cassette
zorgen voor de overbrenging. Shimano XT remmen met 180 mm. schijven brengen alles tot
stilstand en de Manitou Magnum 34 Pro voorvork zorgt voor stabiliteit en demping.
De wielen bestaan uit DT Swiss 350 naven met 50 mm. brede Sunringle Mulefüt velgen waar
3" brede Bontrager Chupacabra, Tubeless Ready banden op liggen.
Het stuur is een carbonnen Bontrager Rhythm Pro met 15 mm. rise. En om de zaak compleet te
maken is de fiets uitgerust met een KS-Lev. Stealth dropper post. Een onmisbaar item op een bike
van dit kaliber.
Voor de geintresseerden hebben we de Trek even aan een elektronische weegschaal gehangen.
In de maat XL (21,5") weegt de bike compleet met pedalen, bidonhouder en gps 13,34 Kg.
Dat is een heel net gewicht voor een bike met dit formaat wielen.

De trails op:
Om even aan te geven wat voor soort rijder ik ben: Een technische rijder. Het hoeft niet snel
omlaag te gaan maar het moet mooi zijn. Singletracks, stenen, trapjes en kleine dropjes.
Dat is waar ik van hou. En nu bike ik al bijna 2 jaar op een Fatbike. Het eerste jaar op een Salsa
Mukluk 3 maar sinds oktober 2014 op een nieuwe Trek Farley 8. Dus waar de Trek Stache 29+
voor de meeste bikers brede banden heeft, daar vallen ze in mijn ogen nogal mee.

Afbeelding

Voor de review heb ik de bike drie dagen aan de tand gevoeld aan de Moezel. Een gebied met
veel klimwerk en veel trails. Het gebied voor deze bike.
Vlak voor de eerste tocht heb ik de bike klaargemaakt. Ofwel lucht in de banden en een klein
beetje met de rebound van de vork gespeeld. Het zadel voor mijn houding afgesteld en dat was
Het. Ik heb verder alles gelaten zoals het was. De bike past mij dan ook als gegoten. Een redelijke
Hoge stack aan de voorkant en daardoor een ontspannende houding om de bike vlotjes van zijn
linker- naar rechteroor te gooien.

Tijdens de 3 dagen krijgen we heel wat klimwerk voor de banden geschoven en na een korte
warming up komt de eerste kuitenbijter tevoorschijn. Wat me tijdens de warming-up opvalt is
het gemak waarmee de bike rolt. Dit voelt helemaal niet zwaar aan en ondanks dat je iets meer
kracht moet zetten bij het aanzwengelen, zodra deze rolt, rolt het ligt. Zo ook bij de eerste
kuitenbijters. Ondanks dat je met een 30 - 42 verhouding rijdt, fiets je op deze bike vrij gemakkelijk
omhoog. Hier was ik eerst nogal sceptisch over. Ik had het gevoel dat ik versnellingen tekort
ging komen. Maar daar heb ik het hele weekend geen last van gehad.
(Dit heeft ook wel te maken met de lichte wielset en banden. Deze waren op de testbike al tubeless
gemaakt en dit komt het rollende gewicht ook wel ten goede. Een binnenbandje voor dit formaat
weegt ook al snel 400 gram. Sowieso wil je deze bikes tubeless rijden. Je banden rollen gewoon een
stuk lichter en bewegen veel soepeler over obstakels zoals takken, stenen en kuilen.)

Afbeelding

Na de eerste kuitenbijters traverseren we een paar kilometer over een paar brede boswegen en het
geeft me tijd om te wennen aan deze bike. Tot we bij de eerste singletrack aankomen. Hier begint
het echte werk. Het zadel gaat omlaag en over een dik bladerdek dalen we af. Je merkt dat de bike
hier echt in zijn element is. Korte bochtjes zijn dan ook geen probleem en door krappe haarspeld-
bochten laat deze bike (framemaat 21,5") zich lekker heen sturen. De bike voelt wendbaar
en licht aan. Bij een snelle afdaling met kleine jumpjes valt op hoe lichtvoetig de bike is. Hij nodig
uit om te springen. Stabiel op snelheid en in de lucht.
Komen we even later bij een afdaling met een aantal snelle kombochten achter elkaar dan valt
de grip van de brede 3" sloffen op. Dit is iets waar je aan moet wennen, je bent geneigd om de
bike meer af te laten remmen dan eigenlijk nodig is. Voordat je de grens hebt gevonden ben je
de bocht allang weer uit. Maar de grond hielp dit weekend ook enorm mee. Droge grond met
tonnen aan grip en maar een paar plassen modder. Hoe de banden presteren in modder en gladde
ondergrond zou ik dus niet durven zeggen. Het is namelijk geen heel grof profiel maar voor de
natte Nederlandse bospaden zou dit absoluut geen probleem moeten zijn.

Afbeelding

De volgende dag krijgen we trapjes onder de banden geschoven. Lange trapjes, bostrappen en
korte trapjes in de dorpjes. Hier valt weer eens het extra volume van de banden op. De scherpe
kantjes worden bij het afdalen van de treden weggesneden en je hebt niet het gevoel dat je
ruggengraat een paar cm. korter is geworden na een lange trap. De bike blijft op lage snelheid
en op de lange trappen ook heel stabiel aanvoelen. Even een trackstand bij een platform en dan
weer naar verder rollen is dan ook absoluut geen probleem.
Een bezoek aan een klein bikeparkje staat ook op de route. Jumps? Geen probleem. Kombochten en
Northshores? Kom maar op. En als de drops niet al te hoog zijn voor mij ook geen probleem.

De laatste dag is aangebroken en dit betekend Switchbacks. Veel haarspeldbochten om de bike
lekker doorheen te laten rollen en een aantal snelle stukken waar de bike als het ware doorheen
stormt en zijn eigen rij lijn kiest. Precisiesturen is dan ook niet een van de eigenschappen van de
bike. Deze knalt net zoals mijn Farley overal door en overheen. Maar zorgt wel voor een gigantische
grijns op je gezicht.

Het vonnis:
Trek is geslaagd om een schitterende trailbike neer te zetten. De Stache 9 zou helemaal af zijn met
een Cinch crankstel om even snel van voorblad te wisselen voor vakanties, pittige Ardennentochten
en Zuid Limburg.
De drie dagen biken met deze bike heeft mij al doen besluiten wat mijn volgende fiets gaat worden.
En dat zegt in mijn ogen genoeg.

De Adviesprijs van de Stache 9 29+ bedraagt € 3699,-
Voor meer info klik je op de volgende link:
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/mo ... /stache_9/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij danken Trek Nederland voor het beschikbaar stellen van de Stache 9 en
Fietswereld Vlassak uit Budel voor het aannemen en verzenden van de bike
http://www.fietswereldvlassak.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Babbelzone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 473
Lid geworden op: do 26 februari 2004, 11:38
Mijn mountainbike: Sandman Atacama / FatLab Squish FS 120

Hoe verhoudt deze fiets zich tot de Farley ?
Voor mij is dit ook een serieuze kandidaat als nieuw project.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Babbelzone schreef:Hoe verhoudt deze fiets zich tot de Farley ?
Voor mij is dit ook een serieuze kandidaat als nieuw project.
Het is appels met peren vergelijken helaas. Allebei lekker maar toch ook weer compleet verschilllend.
Maar het grootste verschil zit hem in het gewicht van de wielsets en het gemak waarmee deze bike
klimt en vooruit schiet. Totaalgewicht is al bijna 2 kilo lichter, en dat merk je. Vooral met springen.
De Farley heeft dezelfde 30 / 42-10 aandrijving dus dat was voor mij hetzelfde. Ideaal als
vergelijk. Maar de Stache is bijna in alle maten sneller.
Behalve in de bochten, daar is de Farley een echt beest wat zich vastgrijpt.
Farley stuurt wat nerveuzer door 70 Graden tov. 68 maar ze voelen beide even stabiel aan als ze op
snelheid zijn. Stache biedt minder comfort omdat de banden dunner zijn.

Maar om het even simpel te maken. Als ik de Farley nog niet had en de Salsa Mukluk nog in de
garage stond. Dan kocht ik een Stache 7, 29+.
Moest ik kiezen tussen beide dan wordt het nu nog moeilijker. Vooral omdat de nieuwe Farley een
27,5" wielset heeft ipv. een 26". Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe dat rijdt tov. mijn Hulk

Ter info:
Hoe de Farley het doet op Switchbacks en op hetzelfde parcours als waar ik de Stache geprobeerd
heb weet ik niet. Heb er al een aantal leuke Ardennentochten op zitten. Maar weinig switchbacks.
Maar dit jaar gaat de Farley zeker nog een keer naar de Moezel.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Leuk artikel! Zat er al een beetje op te wachten, al blijft het jammer dat ik hem niet even in het echie kon zien. ;-) En had ik je volgende fiets toch goed voorspeld. (alleen de verkoop van je Farley niet ;-) )
Overigens hoop ik wel dat de wielbasis langer is dan 420mm.....

(Is er trouwens bij mij iets mis of staan er inderdaad her en der hoofdletters op rare plekken in de tekst?)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 371
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Ik heb tijdens de testdag van Bikefreak ook een rondje gedaan op de Stache 9. Ik ben me aan het oriënteren op een Fatbike naast mijn 29er, maar ook dit concept (29+ of 27,5+) spreekt mij erg aan.
Ik moest wel even wennen aan de verre reach, ondanks een 18,5 inch frame vond ik het stuur in eerste instantie best ver weg staan, maar gedurende de ronde op Dorst bleek dit een kwestie van wennen, al zou ik misschien een iets korte stuurpen overwegen.

De fiets rolt erg licht, ondanks dat de testfiets nog niet tubeless was en gaat makkelijk over de diverse obstakels en door de bochten heen. Ik had nergens het gevoel dat de banden grip te kort kwamen, iedere bocht had misschien toch een tandje harder gekund.
Door het grotere volume van de banden is de fiets ook best comfortabel, ondanks dat ze voor de testdag de banden uit voorzorg wat harder hadden staan kon je merken dat de banden geen moeite hebben met kleine oneffenheden in de vorm van wortels en dergelijke.

Als je in de markt bent voor een nieuwe 29er zou ik je beslist aanraden om ook eens naar deze fiets te kijken en er zeker een rondje mee te rijden. Dit is, naar mijn mening, een do-it-all bike. Voor het technische werk een stevig setje 27,5 erin, voor het rijden van tracks in de zomer een snel setje banden rondom de bredere 29 velgen en in de winter op de 29+ banden je rondjes rijden over de (natte) paden. Daarnaast is de fiets eenvoudig in onderhoud vanwege de 1x11 uitvoering.

Zou ik zelf de Stache 9 aanschaffen? Helaas niet, de fiets ligt qua rijeigenschappen dicht bij mijn huidige 29er zodat er twee bijna gelijke fietsen in de schuur staan. Daarnaast was ik aan het kijken voor een Fatbike voor het easy-riding gevoel, en de Stache daagt je toch uit om sneller te rijden omdat dit met de Stache ook gewoon kan.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

petter schreef:Ik heb tijdens de testdag van Bikefreak ook een rondje gedaan op de Stache 9...../....

Zou ik zelf de Stache 9 aanschaffen? Helaas niet, de fiets ligt qua rijeigenschappen dicht bij mijn huidige 29er zodat er twee bijna gelijke fietsen in de schuur staan. Daarnaast was ik aan het kijken voor een Fatbike voor het easy-riding gevoel, en de Stache daagt je toch uit om sneller te rijden omdat dit met de Stache ook gewoon kan.
29plus rijdt voor je gevoel als een 29er inderdaad.......maar met bv mijn Krampus in een groepje en/of op wat ruiger terrein als Dorst gaat het pas opvallen hoe hard en zeker je er mee kunt; klimmetjes die je net wel pakt, oneindig hard door bochten, weinig afremmen in rul zand of diepe modder. Voor mij is het meer allround en fun dan een fatbike.....maar daar is zeker niks mis mee :wink:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Toch weer vervelend dat jij dit nu moest gaan uittesten... Ik denk dat jij dit echt met tegenzin hebt gedaan :lol:
Leuk en duidelijk verhaal :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

mud mate schreef:Toch weer vervelend dat jij dit nu moest gaan uittesten... Ik denk dat jij dit echt met tegenzin hebt gedaan :lol:
Leuk en duidelijk verhaal :-q
Het was zo vreselijk dat ik het nog een keer over wil doen ;)

Kom er achter alleen dat ik helemaal niets over de voorvork heb geschreven.

Even kort door de bocht:
Er zitten heel veel knopjes op waar je van alles mee kunt instellen maar om eerlijk te zijn heb ik alleen de
Sag afgesteld en wat met de rebound geprutst.
De vork filtert heel veel weg en in combinatie met de grote banden en het carbonnen stuur is de rit
heel erg zacht aan de polsen.
110 mm. veerweg is bij deze bike ook meer dan voldoende en het lijkt zelfs alsof je over blijft houden.
Ik heb geen enkel moment het gevoel gehad dat ik veerweg tekort kwam.
Voorkant van de bike voelt ook lekker stijf aan er is geen "Fade" moment wat ik met de Saso vork
wel eens ervaarde.

Een nadeel aan deze vork, en dat is de geweldige steekas.... Dit zou in principe een van de
snelste assen in de wereld moeten zijn maar na een kwartier prutsen kreeg ik hem de eerste
keer pas goed. Na 10 keer wisselen van het wiel was de snelste tijd toch iets meer dan 1 minuut.
Een as met schroefdraad duurt net iets langer dan 15 seconden en is in mijn ogen véél makkelijker
dan dit ding. Hij is wel super snel uit je wiel. Dat dan weer wel. Maar om eerlijk te zijn.
Kijken fietser op deze machine op 10 seconden om even snel een wiel te wisselen? Ik denk het
niet.

Verder prima vorkje
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Over die steekas waren al meer klachten op het web te lezen...
Dus het is in ieder geval niet je eigen gepruts.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mud mate schreef:Over die steekas waren al meer klachten op het web te lezen...
Dus het is in ieder geval niet je eigen gepruts.
Waarschijnlijk zelfde "hexagonale" as als in mijn Manitou Tower pro ?! Inderdaad nodeloos ingewikkeld en het werkt waardeloos (zit uiteindelijk wel goed vast).......maar ook dat is verder een erg fijn vorkje .
Vliegende ton
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 14:03

Maar waarom zou je geen Honzo kopen. Voordat geld, koop je een adjustable seatpost/ betere voorvork/ beter setje wielen& ben je uiteindeljk goedkoper uit. En met een kortere achterbrug... Of is dat appels met peren vergelijken?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vliegende ton schreef:Maar waarom zou je geen Honzo kopen.
Voor dat geld, koop je een adjustable seatpost/ betere voorvork/ beter
setje wielen& ben je uiteindeljk goedkoper uit. En met een kortere achterbrug...
Of is dat appels met peren vergelijken?
Appels en peren.
Honzo past geen 3" band in. De Trek is daarvoor gemaakt.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De enige "misser" is dan wel weer die nieuwe hubmaatvoering; 110 voor en 150 achter zijn natuurlijk niet bedacht omdat het zoooooveel betere wielen geeft tov 100 en 135, maar omdat er weer leuk geld aan verdiend kan worden. Wat dat aan gaat vind ik Surly met de Krampus wat sympatieker; daar past 3" in, maar daar gooi je ook gewoon je oude 29er wielset in als je dat leuk vind.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MonkeyRider schreef:29plus rijdt voor je gevoel als een 29er inderdaad.......maar met bv mijn Krampus in een groepje en/of op wat ruiger terrein als Dorst gaat het pas opvallen hoe hard en zeker je er mee kunt; klimmetjes die je net wel pakt, oneindig hard door bochten, weinig afremmen in rul zand of diepe modder. Voor mij is het meer allround en fun dan een fatbike.....maar daar is zeker niks mis mee :wink:
+1, dat merk ik ook. Met name in de bochten maak je het verschil, en maakt het erg leuk.

Los zand bestaand ook bijna niet meer, net als een ideale lijn. Elke lijn is ideaal :lol: en kun je met wedstrijdjes op meer plekken inhalen.

De snelheid op rechte stukken en asfalt is minimaal net zo hoog als met een normale 29er (voor woon-werk de banden op hoge druk zetten, 1,5 bar :o ).

Dat is ook de reden dat m'n SC in de verkoop is. Ik gebruik hem gewoon bijna niet meer.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Ik heb in Willingen 2 uur test gereden met de Stache
Vond het storend dat ik zeer dikwijls met mijn onderbenen schuurde tegen de schuine achterbrug
Hebben jullie dat ook ondervonden?
Plaats reactie