Product-test Boeshield T9 Bicycle Lubrication

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Enrico schreef:Bij de ingebruikname van een ander soort smeermiddel ontvet ik de ketting altijd grondig. Zo ook bij Boeshield T9. Bij 50 á 60 km. ontstaat een schurend geluid. Zou best kunnen dat je er dan nog tientallen km's mee kunt rijden....maar het stoort mij behoorlijk.
Squirtlube idem...heeft m.i. een iets langere werking maar het is vroegtijdig gedaan met de geruisloze ketting.
Is ook niet geschikt om gedurende een tocht bij te smeren.

Op grond van de vele goede beoordelingen probeer ik momenteel Pro gold Pro link chain lube.
laat me alsjeblief weten of dat spul langer mee gaat als boeshield t9
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

floris Zwitserland schreef:heb je je ketting goed ontvet, als er nog smeer, olie, teflon of weet ik veel wat, er nog opzit dan hecht het niet goed en krijg je problemen, ik rij er makkelijk 200 km mee, alleen als het erg nat is doe ik uit voorzorg nog een beetje erop
Helemaal mee eens, beginnen met een goed ontvette ketting. Ik heb 3 jaar Duchenne Heroes onder diverse weersomstandigheden gereden en het is mij zeer goed bevallen. Inmiddels ben ik wel weer van de Boeshield afgestapt omdat ik geen ketting meer gebruik, en dat werkt nog beter :lol:
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 491
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

EJB schreef:
floris Zwitserland schreef:heb je je ketting goed ontvet, als er nog smeer, olie, teflon of weet ik veel wat, er nog opzit dan hecht het niet goed en krijg je problemen, ik rij er makkelijk 200 km mee, alleen als het erg nat is doe ik uit voorzorg nog een beetje erop
Helemaal mee eens, beginnen met een goed ontvette ketting. Ik heb 3 jaar Duchenne Heroes onder diverse weersomstandigheden gereden en het is mij zeer goed bevallen. Inmiddels ben ik wel weer van de Boeshield afgestapt omdat ik geen ketting meer gebruik, en dat werkt nog beter :lol:
waarmee ontvet je het mee dan
en wat is het beste
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Als ik het goed begrijp is het enige minpunt de "beperkte" levensduur (voor wat voor wie beperkt is).
Aangezien mijn tochten niet vaak langer dan 50k zijn, ga ik het ook eens proberen.
beter scheef erin dan recht ernaast
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

shit schreef: waarmee ontvet je het mee dan
en wat is het beste
Ik heb de ketting met wasbenzine ontvet.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

[/quote]
waarmee ontvet je het mee dan
en wat is het beste[/quote]

Ontvettingmiddelen heb je geneog, het beste is er niet, wel mss het makkelijkste of het goedkoopste, gewonen huis tuin middelen werken perfect, een nieuwe ketting kopen is beter en die in een bad wasbenzine leggen.

http://www.fietspraat.nl/index.php/revi ... quirt-lube

Hier staat beschreven hoe en wat met een soort gelijk product
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Veel fietspraat lijkt daar niet eer te vinden, dit is ook al een ouder draadje.
Maar goed, de behoeft aan goed smeren veroudert niet, dus qua actualiteit kunnen we hier wel verder denk ik.
Boeshield T9 is een prima smeermiddel, alhoewel ik het nog niet op de kettingen heb geprobeerd, wel op andere te smeren onderdelen van machines in een stoffige omgeving.
Ik ga het toch maar eens voor de kettingen van de fietsen gebruiken.
Nu even over voorbereiden van de ketting: Deze moet goed ontvet worden om de Boeshield optimaal te laten werken. De belangsrijkste delen zitten in de ketting, daar waar de schakels om de asjes draaien: doordat de oppervlakken daar relatief klein zijn is de druk per cm2 erg hoog en dient een smeermiddel niet weggedrukt te worden om effectief te blijven waar het nodig is als we overmatige slijtage willen voorkomen.
Dus: goed ontvetten en daarna goed drogen. Ontvetter op waterbasis ontvet goed, maar na afspoelen blijft er water in de ketting dat zonder verwarmen niet snel zal verdampen, ondertussen begint de ketting op die plaatsen dan wel te roesten en roest schuurt.... Dus drogen in de oven op 120 graden, het water kookt er dan uit.
Je kan ook kiezen voor wasbenzine op Propanol-2 (isopropylalkohol), die middelen ontvetten ook prima en verdampen redelijk snel uit zichzelf. Beide zijn erg brandbaar, dus pas op met open vuur in de buurt en gebruik het buiten, de dampen zijn niet echt gezond.
Je kan afsluitbaar plastic bakje nemen, daar de ketting in leggen en het ontvettingsmiddel toevoegen, deksel er op en schudden maar. Dan de ketting en alle prut er uit en de behandeling herhalen, desnoods nog een keer, je ziet wel wanneer er geen prut meer van de ketting afkomt.
De gebruikte vloeistof kan je bewaren in een goed afsluitbare pot of blik, de vaste deeltjes zullen bezinken en wat er boven drijft is prima voor de eerste spoeling van de volgende reinigingsbeurt.
Als je zeker weet dat de ketting goed droog is kan je de ketting op de fiets monteren en de Boeshield aanbrengen, daarna de ketting flink laten draaien. Wil je zoveel mogelijk in de ketting krijgen, dan eerst laten drogen, dat duurt wel even, en dan nog een keer aanbrengen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik heb ook verschillende merken/middeltjes gebruikt, maar ik zweer nu bij Boeshield.

Geen piepjes of kraakjes. Na twee of drie keer in de modder, haal ik de ketting er af en spoel deze in een klein plastic bakje met warm water, met een klein druppeltje dreft. Daarna nog een paar keer spoelen met alleen water. Afdrogen en even tussen papier laten liggen, daarna drogen in de huiskamer.

Ketting weer helemaal schoon van zand, maar niet helemaal blinkend. Terug op de fiets en smeren met T9, een dag later een schone doek er over heen om alle overtollige olie we te halen.

Vooral het feit dat je ketting niet helemaal vol raakt met zand is wat Boeshield anders maakt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb het een tijd lang gebruikt en het is denk ik behoorlijk geschikt voor de meeste omstandigheden. Ik ben er op afgeknapt doordat het niet erg waterbestendig is. Altijd een piepende ketting halverwege een dagje rijden in de regen. Ik heb er ook mee gebikepacked, daarvoor was het echt totaal ongeschikt. Nu zweer ik bij squirt, al is dat ook niet buitengewoon waterproof verder.

Feit is wel dat m’n ketting met boeshield altijd schoon was, en voor je gereedschap is het ook topspul. Waarschijnlijk ook geschikt voor je tondeuse.
Waar woke is, is vuur
Knakworstkweker

Stomtoevallig heb ik vandaag een mail naar Boeshield gestuurd om ze een digitale veer in de reet te steken.

Ik sleet er normaal 2 XT aandrijflijnen per jaar door, nu niet meer.

Ik smeer sinds begin dit jaar met boeshield, 1 x ketting ontvet, daarna boeshield erop, overtollige na een dag afhalen met een doek, rit maken, afhalen met een doek, nieuwe boeshield erop, overtollige er na een dag afhalen met een doek, enz.

Vandaag met dit weer (regen, modder, zand) 140+ km gemaakt, geen piepjes, kraakjes of 'rauw lopen' geweldig product! :-q
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Tegenstrijdige berichten toch weer. De ene rijdt er 140km mee in de regen en is super positief.

De ander is negatief omdat de ketting snel droog gaat lopen.
Knakworstkweker

Ketting loopt niet snel droog, waarschijnlijk verkeerd gesmeerd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vond het sneller drooglopen dan andere dingen die ik smeerde. Wellicht smeer ik die dan beter.
Waar woke is, is vuur
Knakworstkweker

Makkelijk schreef: ma 28 december 2020, 23:04 Ik vond het sneller drooglopen dan andere dingen die ik smeerde. Wellicht smeer ik die dan beter.
ik druppel elke roller, paar keer door je vingers heen laten lopen voor het goed te verspreiden, voorblad(en) een paar keer rond gaan, cassette volledig op en af schakelen (elk verzet een paar keer rond), dagje laten staan, afhalen met een doek en fietsen.

ik ben er wel achter dat op kamer- (of in mijn geval) keukentemperatuur bewaren het smeren beter maakt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als dat dagje laten staan belangrijk is snap ik wel waarom het op fietsvakantie zo’n probleem was. Sowieso ben je dan niet echt bezig met de kwaliteit van je werk.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie