[Review] RCZ Race ZTR Crest 29" wielen

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de Novatec naven en Crest velgen, maar gekozen voor platte spaken van Sapim met Alu nippels.
Kwam op ongeveer 1400 gram uit voor de set.
Ik heb een quick release achter en 15 mm voor.

De set draait nu inmiddels zowat 1 jaar naar volle tevredenheid.
Geen krimp gegeven tot nu toe. Geen slagen en nog geen onderhoud nodig gehad.

Je hoort de naven eigenlijk helemaal niet. Nadeel als je achter wat langzamere bikers zit. :)
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Retep87 schreef:En? Nog altijd tevreden? Ik overweeg ze ook namelijk :D
Ik ben nog altijd tevreden. Heb er geen vreemde dingen mee gedaan maar gewoon normale XC rondjes hier in en rondom Herperduin en Maashorst. Geven geen krimp en naven zijn idd stil. Het lage gewicht merk ik wel duidelijk; ik gebruik ze in combinatie met een stalen frame maar voelt allemaal erg snel en licht aan dus tot nu toe gewoon zeer tevreden. Gezien de ervaringen die ik nogal eens lees met Sapim spaken ben ik blij dat RCZ ze bouwt met DT Competition spaken. Gezien mijn eigen gewicht lijken deze spaken met iets meer reserve me ook, in mijn geval, een betere keuze dan DT Revolution of lichtere andere spaken.
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

@Herperduin wat is jou gewicht....ze worden toch geadviseerd tot 85kg ?
We Are Basta
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Dino schreef:@Herperduin wat is jou gewicht....ze worden toch geadviseerd tot 85kg ?
Ssst. niet verder vertellen maar circa 92kg :oops:
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Herperduin schreef:
Dino schreef:@Herperduin wat is jou gewicht....ze worden toch geadviseerd tot 85kg ?
Ssst. niet verder vertellen maar circa 92kg :oops:
Hmmm interessant, maar je geeft zelf aan XC....alleen in NL of ook België en/of Duitsland
We Are Basta
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Tot nu toe alleen in NL. Laffe rondjes zonder springen, ongeveerd (star), 2.25 banden op 1.8 bar en op doorgaans zand ondergrond
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Dus eigenlijk hebben ze nog niet echt iets te verduren gehad ?
We Are Basta
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Dino schreef:Dus eigenlijk hebben ze nog niet echt iets te verduren gehad ?
Geen zware klappen inderdaad maar gewoon wekelijks boscrossen hetgeen wij in NL veelal mountainbiken noemen.
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Vind het een interessante set qua prijs kwaliteit maar....
Moeilijk, misschien voor mij niet geschikt...
We Are Basta
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Dino schreef:Vind het een interessante set qua prijs kwaliteit maar....
Moeilijk, misschien voor mij niet geschikt...
Mijn tip: vanwege je gewicht en twijfel niet doen dan en gaan voor een set met meer reserves dus arch, flow, etc. Iets zwaarder maar dan sterker.
Gebruikersavatar
mats22
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 16:34
Mijn mountainbike: Niner air 9 RDO met lefty, Storck, Rose carbon pro

Herperduin schreef:
Dino schreef:Vind het een interessante set qua prijs kwaliteit maar....
Moeilijk, misschien voor mij niet geschikt...
Mijn tip: vanwege je gewicht en twijfel niet doen dan en gaan voor een set met meer reserves dus arch, flow, etc. Iets zwaarder maar dan sterker.
De crest velg kan best wel iets hebben mits goed gespaakt en die alu nippels eraf halen en messing nippels plaatsen dan blijft je wiel mooi en recht bij mijn 87 kg wel met Tune naven vele duizenden kilometers per jaar cx biken 8)
Mijn bike gaat harder dan ik kan.....
navimo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 januari 2015, 15:37

Bedanken voor dit goede recensie. En ik ben meer gewaardeerd voor de opmerkingen die het geprobeerd al.
truck1.nl
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

navimo schreef:Bedanken voor dit goede recensie. En ik ben meer gewaardeerd voor de opmerkingen die het geprobeerd al.
Navimo wat is jouw gewicht?

Een setje Flow EX (en breder en sterker/ beter geschikt voor de zwaardere biker) is dat niet een setje wat bij jouw past?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
mats22
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 16:34
Mijn mountainbike: Niner air 9 RDO met lefty, Storck, Rose carbon pro

Helaas zijn mijn ztr velgen bij de nippelgaten gescheurd, wat bij meerdere bikers hun velgen is gebeurd.
Mijn wielen opnieuw opgebouwd met Bor velgen met nippeloogjes tegen het uitscheuren van de gaten.
Mijn bike gaat harder dan ik kan.....
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

mats22 schreef:Helaas zijn mijn ztr velgen bij de nippelgaten gescheurd, wat bij meerdere bikers hun velgen is gebeurd.
Mijn wielen opnieuw opgebouwd met Bor velgen met nippeloogjes tegen het uitscheuren van de gaten.
Er zijn voor- en tegenstanders van gebuste velgen. Ik ben geen technicus dus kan de argumenten niet wetenschappelijk beoordelen dus doe dat dan ook niet. Ik weet wel dat de wijze waarop een wiel gebouwd is (o.a. spaakspanning, lengte spaken, etc.) van invloed is op de leeftijdsduur van een wiel. Ik kan me niet voorstellen dat een te hoge spaakspanning positief effect heeft op het voorkomen van uitscheuren bij de nippelgaten...
Ik heb er in ieder geval geen last van gehad tot nu toe bij ZTR maar ook dat is niet iets dat heel veel zegt :bier:
Plaats reactie