[Review] RCZ Race ZTR Crest 29" wielen

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

RCZ 2015 Wheelset RACE / Ztr CREST 29"
Na vorig jaar positieve ervaringen te hebben opgedaan met een set RCZ 650b wielen waarbij dat positieve gevoel na veelvuldig gebruik niet verdween, ontving ik nu een nieuwe set wielen van deze Luxemburgse webshop. Dit keer heb ik een set ZTR Crest 29” wielen ontvangen voorzien van Novatec naven, ZTR Crest velgen en 32 DT Competition spaken en alu nippels per wiel. Voordeel van de 2015 versie is dat dit jaar adapters voor de voornaaf meegeleverd worden om te veranderen van snelspanner naar 15mm steekas. Gezien het feit dat 15mm steekas steeds vaker voorkomt vind ik dit zelf wel een duidelijke meerwaarde hebben. Zeker in het geval dat je nogal eens wisselt van onderdelen zoals de schrijver van deze review ;-)

Afbeelding

Life’s like a box of chocolates
Daar waar Forest Gump nooit wist wat hij kon verwachten zaten in de doos die ik vanuit Luxemburg ontving geen verrassingen. Een uitermate goed ingepakte set wielen en de adapters voor het voorwiel waren netjes separaat in de grote doos verpakt. Eerste pluspunt is dus al uitgedeeld en komt op naam van de inpakafdeling van RCZ. Na de wielen te hebben ontdaan van de rijkelijk gebruikte noppenfolie meteen maar eens de keukenweegschaal gepakt en de opgegeven 1620 gram gecontroleerd. Er zal niet heel veel verschil in zitten want ik kom op de keukenweegschaal tot een gewicht van 1631 gram en soms zelf tot 1635 gram. Het verschil zoek ik in het onbeduidende merk van de keukenweegschaal en niet direct in de opgave van RCZ. De wielen komen in een stalen Genesis High Latitude dus een paar gram meer of minder is voor mij ook niet zo heel erg belangrijk. Voorafgaand aan het monteren van de banden controleer op gevoel en gehoor de spaakspanning en hier worden geen bijzonderheden geconstateerd dus mag ik door naar de volgende stap.

Afbeelding

Het monteren van de bedachte set banden (Continental Race King 2.2 achter en een X King 2.4 voor) blijkt onmogelijk bij het plaatsen van de achterband. Met geen mogelijkheid is de nieuwe achterband op de velg te krijgen. Omdat ik de optie van een breekijzer even ter zijde leg, bestel ik nieuwe banden en pak ik ondertussen een nog op de plank liggende set Big Apples 2.0. Deze set ligt binnen de kortste keren op de velg. Ik maak hierbij wel gebruik van een mix van afwasmiddel en water om de band makkelijk op zijn plaats te laten “ploppen”. Ik heb ondertussen begrepen dat het waarschijnlijk om een iets te strakke batch van de RaceKing 2.2 gaat omdat de nieuwere batch er wel gemakkelijk om gaat dus aan de velgen zal het helemaal niet liggen.

Hit the road Jack
Met de Big Apples eronder is het bos op dit moment even niet de beste optie dus probeer ik maar een eerste ritje met de wielen over de weg. Niet geheel verrast maar de wielen “plingen en plongen” niet en rollen geweldig in combinatie met de BA’s. De Genesis met starre stalen vork vraagt af en toe erom eens flink aan te zetten en ook dan blijken de wielen stijf en goed te rollen. Na de rit zijn de wielen nog rond en recht maar het zou ook wel ernstig zijn als een laffe rit over de weg al zorgt voor een zijdelingse of hoogte slag.

In the Dutch Mountains
De Racing Ralphs 2.25 (performance) zijn binnen dus een bandenwissel staat op het programma. De bandenwissel gaat niet zo snel als bij een normale pitstop in de F1 maar toch gaan de Racing Ralphs er zonder problemen op. Het staat optisch toch wel een stuk beter een 29-er met dikkere banden ipv Big Apples. Met een druk van 2.1 bar in de banden vertrek ik uiteindelijk met de Genesis richting het bergachtige natuurgebied Herperduin genaamd. Ik merk al snel dat de druk eigenlijk te hoog is maar besluit toch om even met deze druk het bos in te gaan om te kijken of er daardoor al snel “plingen en plongen” van de spaken te horen zijn. Met oren gespitst dender ik met ijzingwekkende snelheid van het viaduct rechtstreeks het veld in maar de wielen geven geen krimp. Na een aantal kilometers met zelfs een klein sprongetje begint de druk in de banden me toch echt te irriteren en stop ik maar even om te ontluchten. Het comfort en grip verbetert snel maar ook nu geven de wielen geen krimp. Ze blijven recht en rond althans dat is mijn gevoel. Thuis gekomen test ik mijn gevoel door nauwkeurig afwijkingen te controleren maar daar is gewoon geen sprake van. Gezien het geadviseerde berijdersgewicht van maximaal 85 kilogram, ben ik als 90+ kilo wegende testrijder totaal niet ontevreden en ga ik maar eens douchen om daarna lekker achter de computer onder het genot van Radiohead deze review op te schrijven ;-)

This is what you’ll get
Op het moment dat ik de conclusie wil schrijven dendert uit de luidspreker de toepasselijke zin “This is what you'll get” uit het nummer Karma Police. De volledige zin luidt echter “This is what you'll get when you mess with us” en dat maakt het net weer iets minder toepasselijk want er gebeurt helemaal niets met de wielen als je ze gewoon goed en netjes gebruikt zo luidt mijn eerste ervaring. Voor een lichtgewicht wielset waar iemand die ver boven het geadviseerde berijdersgewicht zit, gebruik van maakt op een stalen en volledige ongeveerde fiets vind ik dit gewoonweg positief. Ik heb gezien de ervaringen met de voorgaande RCZ wielset geen twijfels over de ervaringen op langere termijn maar zal u daarvan natuurlijk wel op de hoogte houden. Vooralsnog ontvangt deze set op een schaal van 5 een 4,5. Dit is niet in de laatste plaats ingegeven door het feit dat ik €299,- voor een handgespaakte set waarbij de doppen voor een 15mm en QR voorwiel meegeleverd, niet veel vind.

Afbeelding

Hebben, hebben, hebben
Mocht je tot de conclusie komen dat je deze wielen zelf ook onder je fiets wilt gaan binden dan zijn ze te verkrijgen bij http://www.rczbikeshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (http://www.rczbikeshop.nl/nl/rcz-2015-w ... black.html) voor de prijs van € 299,99- excl. €3,99 verzendkosten. Dit lijkt me alleszins een heel redelijke prijs voor een set met bewezen onderdelen. Ik hoop dat RCZ binnenkort ook voor de zwaardere of meer naar reserve zoekende fietser overgaat tot het produceren van dezelfde set op basis van de ZTR Arch en Flow etc. maar dat is even afwachten. Vooralsnog ben ik zeer blij met deze set.

Afbeelding
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Bedankt voor deze review. Erg nuttig!
Kun je iets vertellen over het geluid van de vrijloop?
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Tom045 schreef:Bedankt voor deze review. Erg nuttig!
Kun je iets vertellen over het geluid van de vrijloop?
Thanks Tom :-q
Geluid is vrij laag dus niets dat lijkt op Hope etc.
Tom045
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: wo 9 december 2009, 13:03
Mijn mountainbike: Superfly

Herperduin schreef:
Tom045 schreef:Bedankt voor deze review. Erg nuttig!
Kun je iets vertellen over het geluid van de vrijloop?
Thanks Tom :-q
Geluid is vrij laag dus niets dat lijkt op Hope etc.
Goed om te weten! Ik heb namelijk mijn wielset met Hope naven redelijk snel weer verkocht omdat ik niet kon wennen aan de luide vrijloop.
Deze wielset staat nu wel heel hoog op de wensenlijst voor komend voorjaar :bier:.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Afgelopen zaterdag heb ik voor het zoontje van mijn buurman een setje 650B wielen besteld op de webshop.
De Crest variant van 1540 gram.
Vandaag de set al binnen gekregen, eerlijk is eerlijk, er is geen woord teveel gezegd over de service van RCZ.
Keurig verpakt, mooi gebouwde wielen met oog voor detail, ik vermoed dat alles met de hand gebouwd is.
Op de keukenweegschaal gaf de set in totaal 1528gram aan, dus dat is een meevaller.
Mijn buurjochie weegt een kleine 35 kg, dus de set heeft op dat vlak niets te lijden.
Ik zal meer hierover schrijven als hij de wielen een tijdje in gebruik heeft, hoe de set zich houdt.
Tot nu niets meer dan lof :-q
grijzed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 13:56
Mijn mountainbike: TREK Superfly 9.6/Xtrail save 5.0

Beste Herperduin,

weet je ook welk type novatec naaf in de wielen zit ? daar ben ik erg benieuw naar.

groet

Dominique
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

grijzed schreef:Beste Herperduin,

weet je ook welk type novatec naaf in de wielen zit ? daar ben ik erg benieuw naar.

groet

Dominique

Ik vermoed deze.

Afbeelding
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Volgens mij inderdaad ook de D711sb en de D712sb, ze vermelden bij reserveonderdelen ook deze typenummers.
grijzed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 13:56
Mijn mountainbike: TREK Superfly 9.6/Xtrail save 5.0

Ik vraag me namelijk af, ik wil deze set ook gaan kopen... of ik deze naven met een QR kan krijgen/maken.
En zo ja welk onderdeel heb ik nodig.... (het moet mogelijk zijn zo op de foto te zien) ff googlen
Want een 15mm as past helaas niet in me frame......

Zo te zien is het wel mogelijk voor de D882SB serie

http://www.eshop.novatecwheels.eu/categ ... side-caps/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door grijzed op do 25 december 2014, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

grijzed schreef:Ik vraag me namelijk af, ik wil deze set ook gaan kopen... of ik deze naven met een QR kan krijgen/maken.
En zo ja welk onderdeel heb ik nodig.... (het moet mogelijk zijn zo op de foto te zien) ff googlen
Want een 15mm as past helaas niet in me frame......

http://www.eshop.novatecwheels.eu/categ ... side-caps/" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat in de eerste alinea van de review :-q
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Voordeel van de 2015 versie is dat dit jaar adapters voor de voornaaf meegeleverd worden om te veranderen van snelspanner naar 15mm steekas.
Dus out-of-the-box geschikt voor zowel QR als 15mm steekas :-q
grijzed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 13:56
Mijn mountainbike: TREK Superfly 9.6/Xtrail save 5.0

Voor het voorwiel klopt ! alleen het achterwiel niet

Ik heb namelijk een set binnen de 142mm breed, alleen past die niet, ik moet de 135 mm set hebben.(ik ben echt een noobie op dit gebied, maar ik moet toch ergens beginnen. dus ik ga deze set terugsturen en een 135mm set bestellen) maar met die set zit in het voorwiel alleen een QR.

Dus mijn vraag is, hoe krijg ik dit achterwiel naar een QR.

Sorry voor alle vragen Herperduin op deze review..... ik stel deze vraag wel in een andere rubriek.

Afbeelding
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

grijzed schreef:Voor het voorwiel klopt ! alleen het achterwiel niet

Ik heb namelijk een set binnen de 142mm breed, alleen past die niet, ik moet de 135 mm set hebben.(ik ben echt een noobie op dit gebied, maar ik moet toch ergens beginnen. dus ik ga deze set terugsturen en een 135mm set bestellen) maar met die set zit in het voorwiel alleen een QR.

Dus mijn vraag is, hoe krijg ik dit achterwiel naar een QR.

Sorry voor alle vragen Herperduin op deze review..... ik stel deze vraag wel in een andere rubriek.
Geen probleem maar ik weet nog altijd niet wat je nodig hebt. Ik denk:

135mm QR achterwiel en een QR voorwiel? Wellicht even een foto maken van de oude wielen en van de vork en frame. Moet je trouwens 29-er wielen hebben of een andere maat: voor de zekerheid ;-)
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3453
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Bor de Wolf schreef:Volgens mij inderdaad ook de D711sb en de D712sb, ze vermelden bij reserveonderdelen ook deze typenummers.
Uit navraag blijkt idd dat het deze naven zijn.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

En? Nog altijd tevreden? Ik overweeg ze ook namelijk :D
Plaats reactie