[review] Artic overschoenen & Polaris Handschoenen

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Review GripGrap Artic overschoenen & Polaris handschoenen

Afbeelding

Waar het in de maanden november en december nog goed biken was met
de GripGrap RaceThermo overschoenen en Hurricane handschoenen testen
we voor de komende maanden den Artic overschoenen en Polaris handschoenen.
Laat de sneeuw en vorst maar komen.

Artic overschoenen.

Afbeelding

Als je koude voeten blijft houden dan zijn de Artic overschoenen vast wel iets voor jou.
De overschoenen zijn gemaakt voor temperaturen tussen 0 en -10 graden. Voor de
echte winterse omstandigheden. De naam Artic zegt het al. Ook de thermometer in de
tekst en de 3 sneeuwvlokjes zeggen al genoeg.
De schoen is gemaakt van 4 mm dik neopreen met aan de binnenkant een luchtige
fleeceachtige liner ter isolatie. De neus en hiel zijn versterkt met een kevlar strip en
alles is dubbel afgestikt. Er zit een heavy duty rits ingebouwd met een grove tanden.
Dit is gedaan voor als de schoen onder de sneeuw en rotzooi zit. een Dunne rits loop
dan toch wat sneller vast. Achter de rits zit nog een brede flap die de koude lucht buiten houdt.
Aan de bovenkant zitten twee klitteband strips. Één aan de binnenkant en de andere
aan de buitenkant.

De onderkant van de schoen wordt bij elkaar gehouden door een neopreen brug. Dit zorgt
weer voor meer isolatie zodat alleen je schoenplaatjes en hak onder de schoen uit komen.
De rest zit lekker ingepakt. Het gebruik maken van platformpedalen wordt op deze manier
wel teniet gedaan omdat de pinnen door de neopreen brug snijden en na een winterseizoen
de onderkant kapot gaat.

Afbeelding

In de praktijk zijn de schoenen inderdaad ontzettend warm. Binnen een paar kilometer
zijn je voeten lekker warm en na een uur beginnen ze echt heel erg warm te worden
bij temperaturen rond het vriespunt.Over de waterdichtheid kan ik kort zijn.
4 mm dik neopreen, daar komt geen druppel doorheen. Dat is vooral prettig als het vriest,
nog niet alles bevroren is en je door een paar plassen water rijdt.

De pasvorm is heel erg krap. Ik heb zelf schoenmaat 46 en waar de Hurricane in de
maat XXL aan de schoen past, krijg ik de Artic in XXL amper om mijn schoen heen.
Ik zou ook zeker 2 maten groter nemen bij deze overschoen en vanaf schoenmaat
45 gewoon de grootste maat kiezen.
Maar als je een echte koukleum bent met koude voeten, dan is dit een mooi afgewerkt product.

De overschoenen zijn te verkrijgen in de maat S t/m XXXL.
De adviesprijs bedraagd € 49,95.

Polaris handschoenen.

Afbeelding

Polaris, de namen van GripGrap geven al aan voor welk weertype ze geschikt zijn.
Deze handschoenen zijn gemaakt voor koude, natte en winterse dagen bij een
temperatuur tussen de 5 en -5 graden.

De Polaris is voor een winterhandschoen redelijk licht. Namelijk 80 gram per stuk
in de maat XXL. Het geheel is weer netjes afgewerkt en ziet er niet zo lomp uit als
bij sommige andere winterhandschoenen. De bovenkant is gemaakt van een winddichte
huid en de binnenkant van de handschoen heeft een verstevigde huid met ribbeltjes die
voor meer grip op je stuur zorgen. Onder je handpalm bevindt zich GripGrab's
Doctor Gel welk dode vingers moet voorkomen. Ook het stukje zweetstof mag natuurlijk
niet ontbreken samen met het klittebandje bij je pols om de handschoen op maat te maken.

De pasvorm van de handschoenen is weer spot-on. De XXL valt goed om mijn handen
en mijn vingers raken net niet het uiteinde van de handschoen.
Doordat de handschoenen gevoerd zijn met isolatiemateriaal moet je wel je hand
een keertje op en neer doen als je ze aan trekt. Dan zitten ze nog beter en heb je
geen last van plooien.
De Doctor Gel is bij deze handschoenen niet zo aanwezig als bij de Hurricane.
Dit heeft te maken met de voering die er voor zorgt dat de Gel even dik is als de
rest van de handschoen.

Afbeelding

De handschoenen zijn verder lekker warm en ademend. Na een paar tochten bij
temperaturen vlak boven het vriespunt zijn mijn handen na een uur nog lekker warm
en bij de bevoorrading zijn ze gewoon droog. Dit heeft nog een extra voordeel.
Namelijk dat als je handschoen even uit doet je handen niet koud worden van het vocht.
Droge handen koelen namelijk minder af dan dan vochtige handen.
De waterdichtheid is uitstekend. GripGrab geeft het hoogste cijfer voor waterdichtheid
en dat krijgen ze van mij ook. Na 2 uur in flinke regen voel je de handschoen wel zwaarder
worden maar je handen worden niet nat. En de ultieme test namelijk iets uit het water
halen tijdens een tocht zorgt niet voor natte handen. Je kunt de handschoen daarna wel
uitwringen maar alleen de buitenkant is nat. Van binnen blijven ze netjes droog.

Het gebruik van Gripshifter voelt wel raar aan met een gevoerde handschoen.
De dubbele laag zorgt voor een sponzig gevoel en dat is wel even wennen.
Remhendels en vingerschakelaars voelen goed en duidelijk aan.
De handschoenen zijn wel aan de prijs maar je krijgt er een mooi product voor terug.

De handschoenen zijn verkrijgbaar in de maten XXS t/m XXL.
De adviesprijs bedraagd € 59,95
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie