Waarom is er reclame op Mountainbike.nl?

Gebruikersavatar
Rogier
Site owner
Site owner
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

--- reclame is momenteel een test ---

Het doel van Mountainbike.nl is sinds 1999 om het mountainbiken te promoten door het aanbieden van gratis informatie (passie delen), een discussieforum en een team dat zich inzet voor de community.

We hebben geen specifieke financiering of betaald personeel. De afgelopen 10 jaar is dit zonder reclame gedaan, maar wel met 3K tot 7k aan kosten per jaar. Serieus geld, daar koop je een strakke mountainbike voor, inclusief auto in dezelfde coating :bier: Van hosting en beveiliging, tot developers per uur inhuren (vooral prijzig) tot het behartigen en beschermen van onze leden, zodat ze in vrijheid kunnen blijven discussiëren etc. Veel lukt gelukkig nog steeds vrijwillig als team, bij deze ook mijn enorme dank en waardering aan alle leden die trouw zijn en de toewijding van de crew!!

De reclame die we hebben geïmplementeerd (als test), en die we zo min mogelijk opdringerig willen hebben, zal ons toelaten jullie deze zelfde site te blijven aanbieden met een zeer terughoudend ongemak. En tja. Reclame plaatsen op plekken waar niemand ze ziet, betaald geen enkel bedrijf voor. Dus je ziet ze.

Doel: Mountainbike.nl beschikbaar houden
Reclame vormt voor Mountainbike.nl mogelijk een bron van inkomsten om te investeren in essentiële functionaliteiten voor de community. Zo hebben we de site afgelopen jaren responsive gemaakt door de juiste developers in te huren.

We zullen doorgaan met het moderniseren van het site-ontwerp, het verbeteren van de applicaties, het optimaliseren van de snelheid en stabiliteit. Vele gebruikers hebben ons in de loop der jaren hun wensen kenbaar gemaakt en wij hebben achter de schermen aan deze nieuwe functies gewerkt naarmate de financiële middelen dit toelaten. Zonder extra financiële steun zullen de huidige gewenste verbeteringen echter later of zelfs niet komen. Daarom, terwijl we doorgaan met het zoeken naar financiering uit traditionele bronnen, biedt reclame wellicht een extra inkomstenstroom om de voortdurende ontwikkeling van nieuwe functies voor onze trouwe gebruikers te ondersteunen.

Open voor alternatieven
Voel je vrij om elke suggestie of feedback te melden op rogier@mountainbike.nl. Uiteraard staan we ook open voor donaties of bedrijven die Drupal & phpBB support kunnen bieden (zonder factuur erbij).

Andere opties zijn vrijwillige donaties (maar geen idee of dat voldoende zal zijn, bovendien doorlopend nodig). Een abonnement zonder reclame kan, maar vergt ook best veel leden + administratieve werkzaamheden (wie is wel/niet lid) + wederom programmeurs a 100 per uur die moeten bouwen, en nog belangrijker, jaarlijks onderhouden ervan (€).
It's a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired- you quit when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb niks tegen reclame op de site, maar ik stoor me wel aan enorme witte reclame banners terwijl ik darkmode gebruik. Snap dat jullie daar weinig tegen kunnen doen maar dit doet wel afbreuk aan de site. Persoonlijk zou ik best een bijdrage willen leveren (geld) om deze te ondersteunen. Dat je daar dan geen benefits aan hangt vind ik ook prima. Ik haal tenslotte veel informatie en plezier uit deze site en zou het zonde vinden als het straks niet meer onafhankelijk is of helemaal vol moet hangen met reclame om de kosten te dekken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb geen probleem met reclame.
Tegelijkertijd wil ik ook best doneren om de site draaiende te houden.
Hier mogen lezen, lachen en posten vind ik meer dan de moeite waard en daar hoeft wat mij betreft ook niks extra,s tegenover te staan voor leden die wat bijdragen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Rogier schreef: do 9 december 2021, 13:21
Rogier, bedankt voor de heldere toelichting :-q

Gezien de jaarlijkse kosten van ontwikkeling, beheer en onderhoud, alsook het jaarlijkse "Moderators Ball" :wink: , ontkomen jullie er niet aan om een toekomstvast model te kiezen, waarbij tenminste out-of-pocket kosten betaald kunnen worden.
Ik vermoed dat de gebruikersgroep die gebaat is bij continuïteit van dit forum best groot is.

Dan is het m.i. logisch en gepast dat wij gebruikers tegenover deze baten ook de "kosten" gaan accepteren.
Als in jullie ogen het eenvoudigste model om te implementeren (en te onderhouden) is om een goede intieme vriend van Google te zijn, en dat model dekt tenminste de kosten, dan vind ik dat een uitstekende keuze. We zullen vast wel kunnen wennen aan de adds.

Ieder ander model, waarbij kosten nauwkeuriger, en daarmee wellicht rechtvaardiger door de gebruiker gedekt zouden worden, is ingewikkelder en arbeidsintensiever. We draaien al op veel vrijwilligheid. En daarom m.i. niet de moeite van het onderzoeken waard.

My 2 cents :-q
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik stoor me behoorlijk aan reclame op websites. Het is voor mij een digitale variant op het zinloze folderpakket in de brievenbus, waartegen ik al zeker 10 jaar een NEE-NEE stikker heb.

Het was juist een verademing om hier te vertoeven zonder reclame. Ik snap dat er dekking gezocht moet worden op de kosten. Ik zou opteren voor een betaald lidmaatschap waarbij je gevrijwaard kan blijven aan reclame, als je dat wilt. Een gratis lidmaatschap geeft dan dezelfde functionaliteiten en toegang, maar geeft dan ook reclame. Zo kan iedereen afwegen wat hij het niet hebben van reclame waard vindt.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Joepie de schreef: do 9 december 2021, 16:38 Ik stoor me behoorlijk aan reclame op websites. Het is voor mij een digitale variant op het zinloze folderpakket in de brievenbus, waartegen ik al zeker 10 jaar een NEE-NEE stikker heb.
Nou, adblockertje dan maar?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik denk dat adblockers het forum niet helpen. De server die de reclames inplempt zal vast tracken wat er met de ad gebeurt....

Zie verder mijn tweede alinea.
Ja, doei !
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Joepie de schreef: do 9 december 2021, 18:19 Zie verder mijn tweede alinea.
Interessante vraag m.b.t. "betaald lidmaatschap" (misschien in een poll?): Waar zou de "grens" liggen bij de gemiddelde gebruiker (bijdrage per maand)?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heeft H&B Exclusive zich al aangemeld voor een vaste banner?



:winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

verder vind ik reclames "in" reacties op een forum echt storend en verwarrend ......

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

yo-eddy schreef: do 9 december 2021, 18:57 Heeft H&B Exclusive zich al aangemeld voor een vaste banner?
Die zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel van het type "wie betaalt, bepaalt" wat sommige topics betreft :roll: .
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mijn eerste reactie toen ik de reclame banners zag was echt van: wtf, wat irritant!
En op zo veel plekken ineens. Kan dat niet subtieler, minder.

Nu lees ik hier het verhaal en al wat meer begrip.

Mijn advies:
- haal je inkomsten meer uit de content op home. Financier daar je site mee.
- lukt dat niet, biedt dan betaald abo aan zonder reclame. Gratis gebruiker zien de reclame wel.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik heb in het verleden op een fotografie forum gezeten. Lang verhaal kort. Dat “moest” op een gegeven moment ook worden zoals hier nu voorgesteld. (Betalende leden) Het heeft een paar stuiptrekking gehad en nu is het dood.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

7k aan kosten zou je toch 'gemakkelijk' uit de fietsbranche moeten kunnen halen lijkt mij. Dat lukt lokale onderhoudsgroepen ook met gemak. [dramamode]Je ziel verkopen aan google[/dramamode] is echt een no go en lijkt mij de doodsteek voor je website.
Ik neem aan dat dit voor de relatie ook de aller-, allerlaatste strohalm is? Of hebben jullie naar andere alternatieven gekeken?

Als het blijft zoals het nu is ben ik in ieder geval weg als trouwe jarenlange tevreden en betrokken gebruiker.
Ik zit niet te wachten op advertenties van hondenkennels in bijna dezelfde layout als die van de website:
Afbeelding

En zeker niet op advertenties waarvan het toch heel erg lijkt of een forumlid ze gepost heeft, eigenlijk vind ik dat onbeschoft en en ik vraag mij af hoe dit in relatie staat tot wat ik hierboven lees: " tot het behartigen en beschermen van onze leden," en "die we zo min mogelijk opdringerig willen hebben" en "een zeer terughoudend ongemak". Wat zouden leden er zelf van vinden? Ik zou niet zo blij zijn als er IN mijn posting opeens een reclame van één of ander bedrijf staat.
Is Tiewrap nou het merk met de S aan het spammen?
Afbeelding

Kortom, ik begrijp dat je cash nodig hebt om een dit draaiende te houden, maar er zijn zeker weten sjiekere alternatieven te bedenken. Dan moet je wel je netwerk(mits aanwezig) inzetten en de boer op gaan in de fietsenbranche. Ik kan je garanderen dat grote fietsbedrijven zoals de in Nederland gevestigde grote merken, webshops en mega fietsenwinkels of de leden zelf........mountainbike.nl best uit de brand kunnen helpen. Met 50.000 branche gerelateerde leden en ??? bezoeken per dag weet dag heb je in ieder geval een sterke onderhandelingspositie en moet 7K geen probleem zijn.

Ik vrees dat de manier zoals nu voorgesteld het begin van het einde is.....iedereen is dit type opdringerige reclame op irritante plekken echt wel beu inmiddels.

Crowdfundig overwogen? 50.000 leden, als 10% €1,50 lapt ben je al een jaar onder de pannen. Bring it on!!!

Succes en sterkte

dussssss©
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 9 december 2021, 19:02 verder vind ik reclames "in" reacties op een forum echt storend en verwarrend ......

Afbeelding
:o wtf...

Dat heb ik zelfs nog nooit op mtbr gezien, en daar is de reclame/content verhouding ongeveer 50/50.

Verder volkomen begrip voor een vorm van inkomsten voor Rogier, maar dan bij voorkeur met een betaalde mogelijkheid om de reclame uit te zetten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie