Op zoek naar een geschikte 29er

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is onderweg

za 17 november 2012, 19:28

Waarom denk jij dat alu minder snel stuk gaat dan carbon? Het is dus niet waar.

En carbon is tegenwoordig ook heel goed te repareren.
Biker 2526
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Giant xtc composite 29er 1

za 17 november 2012, 20:24

bruin_martijn schreef:Ik ben vandaag op het parcours van school geweest met een specialized stumperjumper. Het is een hele fijne fiets, maar toch denk ik meer waar te krijgen voor mijn geld bij andere merken. Heeft iemand ervaring met de giant xtc composite. Voor hetzelfde geld krijg je bij giant een carbon frame. Maar een carbon frame is weer link bij beschadiging. Ik rij liever met een iets zwaardere fiets die minder snel stuk gaat.
Heb zelf een Giant xtc composite 29er 1 uit 2012. Erg fijne, snelle fiets met een uitstekend frame, kwam erg goed uit de testen.

Hier een review van de bike:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... r-12-46074" onclick="window.open(this.href);return false;
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Cube AMS 120

zo 18 november 2012, 15:41

Misschien is dit ook erg leuk, zelf opbouwen naar smaak/budget.

http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... frame.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Boekabiker
Mountainbiker
Mountainbiker

zo 18 november 2012, 18:36

Heb zelf sinds begin dit jaar de stumpjumper ht alu ik vind het een super fiets de discussie over alu of carbon zie ik als recreatie fietser niet zo zitten proberen is mijn advies, heb toen een centurion op proef gehad in een prijsklasse lager was ook een super fiets en een kona met maxxis banden was niks voor mij en de stumpjumper een heerlijke stuurfiets en snel alleen de banden begin ik nu toch wel twijfels over te krijgen die ga ik nu vervangen
en ja de sram en 2x10 heerlijk schakelt super
Boekabiker
Mountainbiker
Mountainbiker

zo 18 november 2012, 18:39

ben zelf overigens 173 en pas prima op deze bike
menszo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 18 november 2012, 18:45

laat een ieder zich zeer goed realizeren dat een 29er enorm wennen is....
bruin_martijn
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 19 november 2012, 18:34

Wat moet een fiets met specificaties zoals deze redelijkerwijs kosten in de winkel?
Het gaat om een 29er van Merida

- Big-Nine BC lite-d-single alu frame
- Shimano deore xt afmontage
- Fox f32 fit 29er RLC 100mm voorvork
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 19 november 2012, 19:49

ben een stuk fietsen schreef:Met die Radon kan inderdaad weinig mis zijn :o, nice bike!!
Je zou alleen wel verwachten dat de 7.0 beter zou zijn afgemonteerd maar ik zie de pluspunten daarvan niet zo.
Ik ben zelf ook op zoek naar een 29er en ik haak even in op bovenstaande opmerking.
Als ik de verschillen bekijk tussen de 6.0 en 7.0 zie ik:
- head set (FSA No. 10 vs. FSA Orbit Z-T)
- zadel (Radon by Velo vs Radon Light)
- remmen (Avid Elixr 1 vs Formula RX tune)
- groep (XT/SLX vs XT)
- Wielen (Sun Ringle Radium MA vs Shimano XT/DT Champion/ALEX Rims EN24 29")
Verder is de 7.0 is uitgevoerd met 15mm steekassen. Is het prijsverschil van €300 goed te praten door deze verschillen? Zijn steekassen echt zo'n grote meerwaarde? Waarin merk je dat?
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

ma 19 november 2012, 20:19

Steekassen zijn toch wel prettig ja. Zelf kan ik in ieder geval wel merken dat het wiel beter op z'n plaats gehouden wordt bij zijdelingse bewegingen.
Verder vind ik het van dit systeem een grote plus dat je wiel altijd op dezelfde plaats zit. Bij 9mm snelspanners moest ik altijd de remklauw opnieuw centreren als er een wiel uit was geweest. Met de steekassen hoeft dit nu niet meer. (De ene remklauw zit wel wat dichter tegen de schijf dan de andere remklauw natuurlijk. Ik had Formula RX en daar kon amper een vloeitje tussen. Nu heb ik Avid Elixir 7 en die hebben al wat meer ruimte.)
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 19 november 2012, 23:36

menszo schreef:laat een ieder zich zeer goed realizeren dat een 29er enorm wennen is....
Vooral als je, zoals de TS, een racefiets gewend bent. :-D
Give me little bits of / more than I can take
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

di 20 november 2012, 09:00

Ik vond het wennen wel meevallen.

Vroeger reed ik een GT Zaskar en kocht er een Scott Octane fully bij.
Begin dit jaar heb ik een 26er fully gekocht en deze na 2 maanden verkocht en een Cdale Scalpel 29er gekocht.

Het enige waar ik aan moest wennen is het op gang brengen van de wielmassa.
En als dat eenmaal draait, ga je al gauw met hogere snelheden een bocht in.
Beetje bijtrappen en je hebt wederom snelheid.

Met mijn lengte van 172cm merk je wel dat de fiets een stuk hoger is, je kan minder goed aan de grond. Maar dat is ook niet zo vaak nodig.
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: SingleBe SS, Genesis HL 29er en 27.5, Onza Payoff
Contacteer:

di 20 november 2012, 12:41

Zelf stap ik probleemloos over tussen 26er en 29er. Beide hebben hun voor en nadelen. Als ik wil 'spelen' dan is een 26" misschien meer op zijn plaats. Een 29er is voor NL wel weer heerlijk. Wielen maken veel uit idd. Maar in de alpen kruipen en sluipen is (vind ik dan) weer meer het terrein voor een 26". Maar zoals met zoveel dingen, veel dingen zijn wetenschappelijk te onderbouwen, maar het gaat erom waar jij je lekker op voelt.

Voor mij geldt: In Nederland een 29er zonder voorvering en 1x10 (kom je overal mee op en af). Balhoofdhoek mag best wel wat lui zijn. Gaat toch vaak, in mijn geval hard en rechtdoor. En af en toe die singletrack is dan ook nog heel goed snel te pakken.
Al het andere pak ik nog een 26".

Maar ik ben benieuwd, want heel binnenkort krijg ik de beschikking over een Saracen 650B bike. Hier verwacht ik heel veel van:
http://www.saracen.co.uk/bikes/trail/zen
Naast Alu en carbon is staal ook een hele mooie optie ;-)....niet goedkoper!

Suc6 met de zoektocht...het wordt er niet makkelijker op.

Richard
Plaats reactie