2e hands MTB kopen rond 700,00

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heren en dames,

Ik zit met een dilemma.
Afgelopen zondag heeft mijn trouwe beestje de tijd niet weten te doorstaan en heb ik hem technisch totallos verklaard.
(voorvork speling, speling trapas, remblokken op, en meer wat eraan zit te komen)

Nu zit ik rond te kijken en voor dat geld heb je een fiets met matige afmontage en een slechte voorvork als je nieuw koopt.
Dus mijn volgende optie zou zijn om een 2e hands te kopen.

Nu heb ik er zo wat op het oog, zeer divers en niet allemaal juiste maat maar voor het vergelijk

Cannondale F600SL/ F900SL van 2001/ 2002 ongeveer denk ik. (http://link.marktplaats.nl/509541100/" onclick="window.open(this.href);return false; http://link.marktplaats.nl/516279387" onclick="window.open(this.href);return false;)

Canondale F1000 van 2001 oid (http://link.marktplaats.nl/516844898" onclick="window.open(this.href);return false;)

Een nieuwere trek 8000/ 8500 van zeg 2009/2010

Scott comp 29" (v.b. http://link.marktplaats.nl/525870117" onclick="window.open(this.href);return false;)

of net iets boven budget maar toch even p-osten ter vergelijk een trek 9.7 van 2008 (al ben ik geen fan van carbon frame 2e hands kopen)(http://link.marktplaats.nl/516351565" onclick="window.open(this.href);return false;)

Ben te lang uit het wereldje om exact de vernieuwingen nog te weten maar hoe verhoud een oude Dale zich t.o.v. een nieuwere Trek of scott?

Graag uw meningen wat u zou doen met onderbouwing asl dat kan ;-)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zonder direct in te gaan op de fietsen die je post, denk ik dat het handig is om je weer even goed in de materie in te lezen. Dan zul je ontdekken dat er nog veel meer merken zijn tegenwoordig, met een prima prijs-kwaliteitverhouding. Ook met een budget van €700,- kun je dan prima aan je trekken komen.

Nu voor een tien jaar oude fiets gaan lijkt mij niet de ideale weg.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Mijn bescheiden bijdrage: Kapitein Iglo heeft gelijk.
Het is altijd lastig om 'op afstand' advies te geven natuurlijk, maar praat eens in de buurt bij verschillende winkels. Kijk wat ze hebben staan, nieuw en gebruikt. De grote populariteit van 29ers kan je een mooie gebruikte 26er opleveren misschien. Bikes van ong. 900 a 1000 euro nieuw zullen als overjarig model misschien best eens in de buurt van je budget kunnen komen. En in die prijsklasse zijn al best goeie bikes te vinden hoor. Carbon en 2e hands is een gevoel, maar dat deel ik wel een beetje. (al rij zelf wel carbon overigens, maar dan niet 2e hands) Maar belangrijker tav carbon: Voor jou budget zijn er andere onderdelen waar dat geld heen moet. Alu frames zijn ook zeer goed en veel goedkoper waardoor er meer ruimte is voor de (betere) afmontage.
Maar even specifiek: van je lijstje is de Scott vlgs mij de betere en daarna de Trek 8000serie. Maar ik denk dat eerst een dagje praten en kijken bij goede fietsenmakers in je buurt een goede tip is..
Succes met je speurtocht en hou ons een op de hoogte!
Be nice :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hallo Dutch,

Voor pakweg € 700,- (of een klein beetje meer?) kun je prima een nieuwe bike kopen.
Kijk hier en hier maar eens hoeveel bike je kunt hebben voor dat bedrag.

Succes!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heren, ten eerste bedankt alvast voor jullie meningen.
Hopelijk zonder mensen tegen de schenen te schoppen, maar een Merida, bulls of Cube valt voor mij af. gevoelskwestie.
Eigenlijk kwam Cannondale ook niet in het plaatje voor, echter is de opzet van vering in balhoofd wel een erg mooie dus vandaar toegevoegd.

Gaat er mij om om dit keer juist een super frame+vork te kopen en onderdelen/afmontage die goed is te noemen.
naar beter kan altijd nog geupgrade worden zodra delen versleten raken imho. (zo was mijn vorige ook echter daar een instapper frame als basis)

Hoe verhouden de frames zich onderling? Als voorbeeld:

Een 500,00 cannondale van 2001 dat laat me nog 400,00 over voor upgrades/ updates. dan kun je toch een tijd vooruit of dingen upgraden terwijl het frame imho zeker een pre is ten opzichte van een instap Trek/Scott you name it? Of zit ik met mijn gedachten wat dit betreft geheel mis?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Blijkbaar heb je er al over nagedacht. In dat geval zou ik wel gaan letten op de specifieke kenmerken van de frames en vorken: tien jaar geleden waren schijfremmen wat minder in zwang dan nu. Als je ze nu wel wil, zou ik daarop letten. Een vork van tien jaar oud zou ik denk ik niet willen, als je die als basis voor nieuwe onderdelen gaat gebruiken.

Maar ik zie in ieder geval dat je in een aantal posts je budget al met 200,- ophoogt :winkie: !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

oeps typo, had 200 moeten zijn natuurlijk.
Helaas gaat het budget dit jaar niet tot daar reiken ben ik bang. (in en om huis moet er teveel gebeuren ;-) )
Is zo'n Fatty vork van zeg 2001 t/m 205 dan niet beter dan zo'n standaard simpele spiraalveer geveerde vork?

Waar ik nl bang voor ben is dat de vering mij niet gaat vevallen aangezien ik nu met een olie gedempte vork reed.
Schijven is idd een must op de nieuwe fiets, kijk dus ook erna dat dit aanwezig is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo'n vork zal alleen beter zijn als hij goed geserviced is, denk ik. Er kan een hoop gebeuren in 7-11 jaar...

Ben je niet beter af als je een fiets van pak 'm beet 2 jaar koopt waaraan je in principe niets hoeft te vervangen...? Want blijkbaar wil je je alleen richten op de A-merken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik weet niet wat voor maat je zoekt, maar hier staat een best wel leuke bike (large, volgens mij is dat 19").

Je moet je wel realiseren dat je veel wilt voor weinig. En dat kan betekenen dat je niet van de ene op de andere dag een treffer zult scoren. In jouw geval zou ik het verkoopdeel hier in de gaten houden, desnoods een zoekertje plaatsen. Tja, die bikes van 10jr of ouder kunnen dan wel een merk-sticker op het frame hebben, maar ze zijn hoe dan ook zoveel jaar gebruikt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

@Kaptein Iglo: klopt, puur gevoelsmatig gaat mijn voorkeur daar naar uit. En je hebt 110% gelijk dat dit enkel is bij goede service van de delen. probeer dan ook een fiets te kopen die eigenlijk relatief weinig gereden heeft (de zogenoemde miskoop) Dit ook voor het door Jan Willem al aangehaalde feit dat de frames anders ook al de nodige km's te voordeuren hebben gehad. (en idd dit kan een spelt in een hooiberg zijn) Echter je kunt zomaar geluk hebben natuurlijk.

@JW bedankt voor de tip ga er iig een PB aan wagen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Van jouw genoemde rijtje zou ik alleen gaan voor een jonge weinig gebruikte fiets. De Trek 8000 serie in dit geval.

'Rationeel' kun je evt ook een zeer goede nieuwe 1000,- fiets kopen: bv de Canyon Grand Canyon al 6,0, internetmerk, maar wel veelvuldig testwinnaar jaar in jaar uit: http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=2539" onclick="window.open(this.href);return false;. Of het jubileum model van Bulls, de Bulls Copperhead 'Karl Platt edition': geheel XT uitgevoerd en met Reba voor slechts 999,-! 2 Fietsen die niet alleen top zijn afgemonteerd, maar met name ook goed rijden. Overvliegers dus.

Maar goed, 'emotioneel' ben je geloof ik toch stiekum op zoek naar een 'A-merk'-buitenkansje? Da's lastig, om die voor weinig in goede betrouwbare staat te vinden, zul je geluk moeten hebben.
Je zou eens kunnen kijken of de geometrie van de door mij genoemde fietsen een beetje overeenkomen met de Trek 8000 serie. Als het goed is zijn het ook racy MTB's, net als de 8000 serie, maar ook een Scott Scale, Specialized Stumpjumper, om nog maar eens 2 potentiele A-merken te noemen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

@Aurelius, dat is dus niet een optie daar ik geen 1000,00 aan budget heb.
Als dit wel zo was had ik "SnelleJongen" een bezoek vereerd:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 20&t=87612" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter zit die al 200,00 buiten budget...

Wie weet er nog een overjarige Trek6000/6500 te staan met flinke korting?
BaD RiDeR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 277
Lid geworden op: do 16 september 2010, 15:26
Mijn mountainbike: Cube Reaction Custom/Cube ams 100 carb.

Gewoon kijken voor een Cube op marktplaats !

Vindt je zat goede fietsen voor een goede prijs
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Where the road ends The ride begins
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

BaD RiDeR schreef:Gewoon kijken voor een Cube op marktplaats !

Vindt je zat goede fietsen voor een goede prijs
Inderdaad waar, ja. Maar dat wil hij dus niet.
Dutch schreef:Hopelijk zonder mensen tegen de schenen te schoppen, maar een Merida, bulls of Cube valt voor mij af. gevoelskwestie.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Dutch schreef:Wie weet er nog een overjarige Trek6000/6500 te staan met flinke korting?
Welke maat heb je nodig?
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2971" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2971" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.12gotrading.nl/mountainbikes ... nbike_2011" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie