Welke 29er fully? Lijst inmiddels gereduceerd tot 3...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
SanderG
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 10 augustus 2009, 15:50
Mijn mountainbike: BMC Speedfox 29”

Ben me zelf ook aan het oriënteren op een 29" fully (en maak uiteraard dankbaar gebruik van topics als deze :winkie: ); momenteel zijn de volgende 3 bikes in het vizier; welke zou me het meest waar voor zijn geld bieden?

1. Cube AMS 29 (€1699) http://www.cube.eu/nl/29er/ams-29/
2. Kona Hei Hei 2-9 (€1699) http://www.konaworld.com/29er_dual_susp ... _hei_2-9#2
3. Trek Fisher HiFi Pro 29 (€1999, incl 33% pricedrop ivm model 2011) http://www.12gotrading.nl/zoekresultaat ... i_pro_2011

Rij momenteel een jaar of 3,5 Cube en dat bevalt op zich uitstekend. Met Kona en Trek heb ik geen ervaring; Kona oogt fraai en is in mijn ogen een sterk mtb-merk, de Trek uit de pen van Gary Fisher schijnt een problematische achterbrug te hebben? :~ en hoe zit het met de afmontage; SRAM in allerlei types vs Shimano... :-{
Welk van deze 3 zouden jullie kiezen en waarom?... :-?
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Volgens mij kun je deze niet helemaal met elkaar vergelijken. De Trek en Kona zijn volgens mij meer XC-race georienteerd dan die All Mountain Cube.

Kona heeft zeker wat, maar ik vind de afmontage van de Kona-bikes altijd wat magertjes ten opzichte van andere merken. Tja, de Trek lift natuurlijk mee op jarenlange 29er-ervaring van Gary Fisher (Kona heeft dit ook) en Cube moet zich qua 29ers maar weer bewijzen. Van de 26ers hoor je weinig klachten en ze zijn al jaren sterk in prijs/kwaliteit.

Nog maar eens proefrijden, dan denk ik dat het de Cube gaat worden.......
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Ik ben helemaal gek van kona maar ik ben van mening dat ze hier toch echt te weinig waar voor het geld bieden.
Ik zou in deze twee even gaan test rijden op beide andere fietsen. Dat zegt alles.

Grootste verschil vind ik de veerweg. Cube 120 Trek 100mm.
Wat betreft afmontage wint de trek het hands down van de twee anderen.
Waarschijnlijk zou dat ook mijn keuze worden maar ik weet toevallig dat die fiets voor mij de juiste geometrie heeft.
HAPPY TRAILS!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zou ook gaan voor de Trek, mits uiteraard hij goed zit... Maar 120mm trekt mij ook wel zeer aan. Maar mits voornamelijk in NL gebruikt absoluut weer niet noodzakelijk.
Gilo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: di 4 mei 2010, 17:26
Mijn mountainbike: Scott 29 Pro Carbon xl

Zeker Trek, 9 jaar ontwikkeling, Kona idd magertjes afgemonteerd!! Tsjah de Cube..
Naar mijn mening kun je dan beter een crossmotor aanschaffen.. (120 mm & 29 inch)

Overigens is de Trek ook een stuk duurder..
Kacheltje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: za 10 oktober 2009, 22:31
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen!

ik vind met name de kona nogal uit verhouding. De trek/fisher is Full XT en met een dikke Fox. De Kona heeft een RS xc en X5 shifters. Dat scheelt nogal vind ik.

Vraag is ook wanneer wil je de fiets kopen? De Trek dat zal wel binnen nu en een aantal weken moeten ( is 2011). De Cube 29-ers worden pas feb-maart geleverd lees je zo hier en daar op het forum.
Scott Scale Elite 29 / Full XT / DT Swiss / FOX RL / Magura
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Ik rijd zelf op een Gary Fisher Hifi Pro uit 2010. Tot en met 2009 waren er inderdaad erg veel problemen met gescheurde achterbruggen, vanaf modeljaar 2010 echter niet meer. De Trek is erg goed uitgerust (weet je wat een lossen RP23-demper kost?) en voor deze prijs eigenlijk niet te passeren.
Mijn Hifi heeft ondertussen al heel wat voor zijn kiezen gekregen, hij geeft geen krimp. Ook in de Alpen was het de prefecte fiets. Enige nadeel is wellicht het gewicht; mijn 21" xl weegt met lichte wielen en lichte overige onderdelen ongeveer 11,7kg.

Mijn keuze: de Trek, maar ik ben niet geheel onpartijdig.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Gilo schreef:Zeker Trek, 9 jaar ontwikkeling, Kona idd magertjes afgemonteerd!! Tsjah de Cube..
Naar mijn mening kun je dan beter een crossmotor aanschaffen.. (120 mm & 29 inch)

Overigens is de Trek ook een stuk duurder..
Zul jij wel erg verbaasd zijn als je hoort dat er zelfs downhill fietsen in ontwikkeling zijn met 29" wielen? Als ze er niet al zijn.
En zo heeft trek ook zo een beestje in het assortiment met 120 mm genaamd rumblefish.
HAPPY TRAILS!
Plaats reactie