Cannondale Flash Mod 1 frames gaan kapot door chain suck

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
goof
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: wo 5 mei 2010, 19:12
Mijn mountainbike: is zwart

Ik deel de mening van kajhpc.
Het product dat niet aan de verwachting voldoet, kan je niet zomaar inleveren en de koop laten ontbinden als je als gebruiker er onzorgvuldig mee om bent gegaan.
Hier is dus sprake van als je als biker doorfietst nadat je hebt geconstateerd dat het beschermplaatje weggeslagen is door chainsuck.
Had je de bike ingeleverd zonder beschermplaatje en met gave liggende buis, had je hier meer kans op gehad. Waarschijnlijk was er dan wel garantie.

Ik heb dus laatst bewust voor een alu-frame gekozen omdat ik hier wel erg bang voor ben.
Live life on the edge, the view is much better there!
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

@ Faxe:

"Wanneer voldoet een product niet aan de verwachtingen?

Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten, is het niet ondeugdelijk. Dat hoort er bij. Een auto moet u bijvoorbeeld onderhouden. Hebt u een product verkeerd gebruikt of beschadigd? Dan moet u de kosten voor bijvoorbeeld reparatie of voor een nieuw product zelf betalen."

Of je het nou goed gebruikt of niet, je beschadigt het frame. Simpel. En al helemáál als je doorrijdt nadat de bescherming van het frame af is.

Dit, samen met de specifieke bepalingen in de garantievoorwaarden, zouden mij als dealer, met een klant met zó een instelling voor mn neus, lichtjes laten glimlachen. Gooi je frame maar hier in mn winkel. En dan?
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Wat een onzin! De fabrikant hoort er gewoon voor te zorgen dat chainsuck het frame niet kan beschadingen: chainsuck is iets dat gewoon kan voorkomen bij mountainbiken. Ik ben van mening dat de fabrikant een deugdelijke bescherming op het frame moet aanbrengen.

In de situatie van TS had dat plaatje er ook ongezien vanaf kunnen zijn gevallen.
carbon bike, titanium collarbone...
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

1e punt:
Je geeft aan dat je meerdere malen last hebt gehad van chainsuck terwijl het beschermingsplaatje al weg was. Dus een fabrikant voorziet het frame van bescherming, jij rijdt dit eraf door chainsuck en blijft dan doorfietsen.

Conclusie: fabrikant plakt dit plaatje erop ter bescherming, jij haalt dit eraf (komt wel door chainsuck maar dan had je eerder naar de dealer moeten gaan) en blijft dan doorrijden met dit onbeschermende deel om het verder kapot te rijden.

2e punt:
Is de fabrikant de veroorzaker van chainsuck? Nee, de veroorzaker is de gebruiker van de fiets. Als de gebruiker met deugdelijke bladen en ketting fietst komt dit niet voor (ok, misschien in de modder maar daar is het beschermingsplaatje dan voor). Om je te helpen plakken ze er dan zelfs nog een beschermingsplaatje op omdat het een veelvoorkomend euvel is zodat je frame niet direct beschadigd. En natuurlijk is dit maar een dun plaatje maar je koopt toch een frame dat een pak melk weegt? Wil je dan een frame wat een halve kilo zwaarder is omdat ze daar een dikke metalen plak op leggen?

Het is natuurlijk heel jammer maar dan moet je niet door blijven rijden met een kwetsbaar carbon frame terwijl je weet dat het al kapot is. Ik plak op al mijn fietsen bescherming zodat het frame niet kan beschadigen door chainsuck omdat het vaak voorkomt, en dan plak je op je ultralichte-carbon stuiterbal niets?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Nespresso schreef:chainsuck is iets dat gewoon kan voorkomen bij mountainbiken.

Net zoals lekke banden, en de valpartijen die daardoor ontstaan.

Gelukkig is een fabrikant niet verantwoordelijk voor wat jij met het product doet.

De topicstarter had gewoon moeten stoppen met fietsen toen hij merkte dat het alu plaatje verdwenen was. Cannondale kan dan niet zeggen dat het door eigen gebruik komt.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Als de fabrikant nou zo snugger was geweest om dat stukje frame af te lamineren met kevlar ter bescherming...
maar ja dat"oogt" niet licht en snel genoeg dus laat maar achterwege.
De koper zou in ieder geval beter voorgelicht moeten worden over de tegenwoordige flinterdunne carbon frames.
"Restitutie of vervanging bij normaal gebruik uitgesloten " dat verkoop lekker.

Als ik zo een cannondale fiets had zou ik op die plek zeker zo een lapje kevlar lamineren en daaroverheen voor de zekerheid nog wat anders ...maar ja , waar ben je dan nou eigenlijk mee bezig? Een beetje steviger fiets kopen dan maar?
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

faxe schreef:Simpel verhaal. Frame gaat binnen halfjaar kapot. Het product voldoet daarmee niet aan de verwachting. Met een mountainbike moet je namelijk gewoon op deze manier kunnen fietsen. .
Tsja, dat vind ik wel heel kort door de bocht. Toen ík m'n BMW van nog geen jaar oud in de sloot terugvond, wilde BMW ook de koop niet ontbinden :o : Toch stond de auto geparkeerd :-? en voldeed niet meer aan mijn verwachting.

TS heeft zich schijnbaar niet goed genoeg in de materie verdiept voordat hij een product kocht. Dan kan dit de (zure en dure) consequentie zijn.

Nespresso; Welke frames zijn volgens jou gewaarborgd door de fabrikant tegen schade door chainsuck? Ik ben ze nog niet tegengekomen.

Volgens mij heeft C'dale nog niets gezegd over coulance, alleen dat het (imho terecht) geen garantie is.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Tsja, dat vind ik wel heel kort door de bocht. Toen ík m'n BMW van nog geen jaar oud in de sloot terugvond, wilde BMW ook de koop niet ontbinden :o : Toch stond de auto geparkeerd :-? en voldeed niet meer aan mijn verwachting.
Als jij dit normaal gebruik noemt , vraag ik mij af hoe je "normale " weggedrag is :winkie:
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Schade door chainsuck = ook een krasje?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

reetegoed schreef:
Tsja, dat vind ik wel heel kort door de bocht. Toen ík m'n BMW van nog geen jaar oud in de sloot terugvond, wilde BMW ook de koop niet ontbinden :o : Toch stond de auto geparkeerd :-? en voldeed niet meer aan mijn verwachting.
Als jij dit normaal gebruik noemt , vraag ik mij af hoe je "normale " weggedrag is :winkie:
Dat normale weggedrag is opvallen netjes 8) . Maar dat is precies wat ik bedoel.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Deltaflex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo 6 februari 2008, 21:14
Mijn mountainbike: Niner Air RDO Kermit Green
Contacteer:

Degene die de flash hebben weten wat het is. Zeer onzorgvuldig gemaakt. Simpel plakstripje wat totaal niet werkt..

Ik heb inmiddels al mijn derde plaatje eraf gereden. Nu maar getaped met Tesa ducktape in kleur zwart..

Door dit verhaal ga ik nu wel stappen ondernemen.

Voor de auteur van deze topic, zou ik zeggen schakel een advocaat in en probeer via de rechter je gelijk te krijgen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dit is garantie of coulance in mijn optiek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als niet ervaren biker een mtb koopt en nog nooit van chainsuck hebt gehoord, en al helemaal niet dat dat plaatje dat daar op het frame zit is om te zorgen dat je frame niet beschadigd bij chainsuck.

Blijkbaar zijn carbon Cannondale fietsen alleen voor ervaren bikers met veel kennis van mtb zaken... :~ ?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
bikeboy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 21 juli 2001, 02:00

Ik kan als eigenaar van een Flash Himod 2 bevestigen dat het beschermingsplaatje er inderdaad bij de eerste-de-beste chainsuck af ligt. Afgelopen jaar tijdens de Houffamarathon zelf meegemaakt. De fiets was toen slechts 3 maanden oud, en de bladen en ketting waren toen, (en nu nog steeds,) in goede conditie. De rit was wel erg modderig, maar dat zijn normale mountainbikecondities. Ik kwam er pas na de race achter dat ik m'n plaatje kwijt was, en had gelukkig geen schade aan het frame. Nu een stuk binnenband gemonteerd.

Dat een dergelijk frame kapot gaat door chainsuck vind ik heel begrijpelijk. Dat het frame daar zo slecht tegen beschermd is vind ik een slechte zaak. Enige coulance zou hier IMO zeker op z'n plaats zijn. Tevens denk ik dat het vanuit het perspectief van Cannondale verstandig is om dit netjes af te handelen. Je wilt niet dat er bij de consument de perceptie ontstaat dat jouw paradepaardje onlosmakelijk verbonden is met brekende frames. Een goede naam kwijtraken gaat over het algemeen sneller dan een goede naam opbouwen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Jan the Man schreef:[...Nespresso; Welke frames zijn volgens jou gewaarborgd door de fabrikant tegen schade door chainsuck? Ik ben ze nog niet tegengekomen...
Ik ook nog niet. En dat zou ook niet nodig zijn als de fabrikanten een afdoende bescherming bij de achtervork maken, dus niet zo alu flupplaatje dat er bij de eerste de beste kettingtik vanaf ligt. De fabrikanten erkennen toch dat chainsuck iets is dat bij normaal gebruik kan voorkomen en dat de achtervork bij carbon frames daar extra tegen beschermd moet worden? Anders plakken ze er geen alu beschermingsplaatje tegenaan...

Kortom: C'dale (in feite alle fabrikanten) moet gewoon in een afdoende bescherming voorzien.
carbon bike, titanium collarbone...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op jullie website (http://www.brandevoort4duchenne.nl/cms/ ... ssing.html" onclick="window.open(this.href);return false;) schrijven jullie helemaal beneden dat Cannondale de frames wel zou kunnen repareren? Dus dan doen ze toch wel iets?
Of staat het op de website fout en doen ze inderdaad niets? In het laatste geval: valt waarschijnlijk wel te repareren, zoals eerder gezegd, zie http://www.carbonreparatie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; bv.!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gesloten