Cannondale F4 2009 (of 2008) ervaringen en advies gezocht

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
MiesMan
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 17 februari 2010, 12:50

Hi bikers,
Wie heeft er 'hands on' ervaring met de Cannondale F4 uit 2009 of 2008?
Mijn broer en ik zijn namelijk op zoek naar een hardtail in die prijsklasse (tot 1150 euro).
Hoe is de afmontage?
Zijn de remmen goed?
Heeft dit model problemen?
Wie weet het gewicht van de standaard versie?
Zijn er in die prijsklasse goede alternatieven?

Wat ons aanspreekt aan de F4 is het volgende:
Het is een Cannondale!
De headshock (zelf zeer goede ervaringen mee).
Het lichte en sterke frame.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
MiesMan en MuusMan
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

wo 17 februari 2010, 17:37

Ik heb een 2008 F4 gehad. Headshok werkte prima, maar vond lefty mooier en fijner veren. De remmen (juicy 3) vond ik ondermaats, dus vervangen door Magura Louise Carbon. Het frame is goed, de velgen, banden, bottombracket en versnellingsspul functioneerde goed. Wel de schakelaars en achterderailleur vervangen door X0, is mooier en schakelt beter. Alle vervangen delen heb ik redelijk kunnen verkopen.
Achteraf gezien misschien beter gelijk een F1 kunnen kopen, maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn kont, of hoe zeg je dat ook al weer.
Succes met je keuze.
En wat is hier het praktisch nut van?
Ronny the rocket
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cannondale RZ120

wo 17 februari 2010, 17:40

Hallo,

Even opgezocht voor de specs.

http://www.cannondale.com/deu/deu/Produ ... technology" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb mijn cannondale caffiene 5 sl verkocht, beetje vergelijkbaar met de F4 uit 2009.
Er zit op deze fiets een mix van shimano en sram onderdelen, deore voorderrie en x7 achterderrie.
Verder zitter er avid 3 remmen op.
Prima spul om te beginnen, alleen de headshok kun je de rebound niet instellen en das wel jammer.
De komplete fiets zal ook niet de lichtste zijn maar het frame is kwalitatief goed en heeft een prima geometrie.
Hiermee kun je best een tijd plezier van hebben.
Ik weet niet waar je vandaan komt en welke maat je nodig hebt maar mijn bike staat nog te koop bij de dealer.

Wil je meer info hierover dan stuur maar een PB.

Alvast veel plezier.
Modern products are tailor made, not Taylor made.

The scientist seeks to understand what is;
the engineer seeks to create what never was.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Plastic straaljager ('15) + C'dale F700sl ('99)
Contacteer:

do 18 februari 2010, 09:15

ik heb begrepen dat de 2010 lijn van Cannondale een stuk concurrerender geprijsd is als voorgaande jaren, dus ik zou ook de 2010 modellen (bijvoorbeeld de trail's) eens bekijken.
adviesprijslijst: [klik]
Flip
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Scott Scale 980 XXL
Contacteer:

di 23 februari 2010, 14:46

Hey,

Grappig dat je dit vraagt...

Ik heb halverwege vorig jaar een Cannondale F4 2008 gekocht. Daar heb ik 1000 euro voor betaald.

In de SYS onder "mijn nieuwe Cannondale" kan je mijn hele ervaring lezen. http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 2#p1028452" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik zal ook even antwoord op je specifieke vragen geven:

Hoe is de afmontage?
De afmontage valt enigszins tegen. Dit heb ik me met name door andere mountainbikers laten vertellen. Bij merken als Merida of Cube krijg je een betere afmontage voor dit geld. Daar krijg je echter weer een slechter frame en een heel andere vork voor. Persoonlijk vind ik de afmontage zeker goed genoeg. Zeker de voorvork is geniaal en natuurlijk het frame.

Zijn de remmen goed?
Ik heb tot nu toe persoonlijk niet zulke denderende ervaringen met de remmen. Mits goed ingeremd en afgesteld zijn ze fantastisch. Maar bij mij raken ze maar niet goed afgesteld waardoor ze krankzinnig snel slijten. Ik zou persoonlijk nu eerder kiezen voor Magura's, maar het probleem zit 'm bij mij wel daadwerkelijk in de afstelling die maar niet goed wil worden, dat geldt lijkt me niet voor elke fiets.

Ik zou het niet weten. Ik ben ook weer geen mega-ervaren mtb'er dus ik zou het eigenlijk niet durven zeggen. Ik ben behoorlijk lang en dus ook behoorlijk zwaar 105+. Ik zou daarom eventueel betere, sterkere wielen kunnen gebruiken. Maar dat probleem zou ik bij elke mtb tot ongeveer 1500 euro hebben.

Het gewicht van de standaardversie?
Ik zou het je niet kunnen vertellen. Cannondale vindt het gewicht BS, dat staat ook op hun site :)

Goede alternatieven?
Ik zou het niet weten.

Persoonlijk denk ik inmiddels dat er nauwelijks goede alternatieven zijn. Ik ben onwijs overtuigd van de kwaliteit van het frame, waardoor mijn fietservaring heel anders geworden is. Daarnaast vind ik ook de Headshok geweldig. Die kwaliteit krijg je niet voor dit geld bij andere merken.
Sterker nog, je krijgt die kwaliteit nu ook niet bij Cannondale, die verkoopt de headshok op zijn 2010-model niet meer.
In de toekomst zou ik wel graag een lefty willen en dus andere wielen. En ik ben nog een beetje aan het eikelen met de remmen.

Als jullie verder nog vragen hebben, stel ze vooral.

gr Flip

MiesMan schreef:Hi bikers,
Wie heeft er 'hands on' ervaring met de Cannondale F4 uit 2009 of 2008?
Mijn broer en ik zijn namelijk op zoek naar een hardtail in die prijsklasse (tot 1150 euro).
Hoe is de afmontage?
Zijn de remmen goed?
Wie weet het gewicht van de standaard versie?
Zijn er in die prijsklasse goede alternatieven?

Wat ons aanspreekt aan de F4 is het volgende:
Het is een Cannondale!
De headshock (zelf zeer goede ervaringen mee).
Het lichte en sterke frame.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
MiesMan en MuusMan
Plaats reactie