Wat is merkwaarde?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!

Moderators: Wicked DJ, jf

Kilo
Mtb fanaat
Mtb fanaat

vr 27 februari 2009, 02:26

"Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!"

Ik probeer als nieuweling te begrijpen wat bovenstaande zin eigenlijk betekent. Zovele fietsen die uit mainstream onderdelen merken zijn samengesteld. Wat maakt een merk tot een merk? En als we allemaal kijken naar die onderdelen, waar is je merkvoorkeur dan nog op gestoeld? Kleurstelling? Stel ik wil de volgende configuratie, wat is dan de toegevoegde waarde van 'het merk' eender welk?

- triple butted aluminium 6061 frame
- Rockshox Sid Race met remote lock
- Fulcrum Red Metal 5 wielset
- Avid Juicy 7 remset (v 185mm/a 160mm)
- XT cassette, ketting, bottom bracket, shifters
- XTR crank, voor en achterderailleur
- fsa balhoofd
- Continental Speed King bandenset
- Ritchey WCS stuurpen, stuur en zadelpen

Ik ben benieuwd om dat merk idee te begrijpen. Verder nog: wat zou bovenstaande configuratie kosten, minimaal en maximaal? Wie heeft er zin in mountainbike filosofie?
$iLVeR
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Frame met onderdelen
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 03:24

Merkwaarde volgens dit forum? wel, een uh Trek of Merida heeft dat en uh, mijn fiets een HaiBike schijnt dat dan weer niet te hebben. Wat dan precies het verschil is weet ik ook niet, mijn fiets heeft dezelfde goede onderdelen en fiets waanzinnig, net als die anderen. Enig verschi is dat ik minder heb betaald.

Merkwaarde is dus niets meer en niets minder dan eenzelfde fiets maar dan voor meer geld, die heeft merkwaarde en verder niets.

Merkwaarde is ook te zien als Meerwaarde. De meerprijs die je ervoor betaald zonder er iets zinnigs voor te krijgen.

Ja, ik heb een HaiBike en ja ik wodt er op afgezeken want het zou een flutmerk zijn :) Ik kan er gelukkig zelf om lachen want ik heb lekker een prima fiets die niet onder doet voor de zogeheten "grote namen" alleen heb ik minder betaald, lekker puh :P

Nee, ik heb het niet zo op al die merken waar je voor betaald. En begin nu niet over een beter of mooier frame. Beter zijn ze veelal niet en dat mooiere, ach daar heb ik die meerwaarde niet voor over. Mijn frame is prima, stijf en licht. Sterk en solide en vooral lekker betaalbaar.

Misschien heeft meerwaarde ook wel met smaak te maken, financiële smaak dan welteverstaan. Meerwaarde lijkt veeal op meer geld uitgeven aan een merk want dan hoor je er helemaal bij.

Heb ik een iPod? nee, een Packard Bell, heb ik een iBook? nee, een Samsung, heb ik een Canondale? nee, een HaiBike.
En hiermee heb ik heel veel meerwaarde in huis gehaald want ik heb prima kwaliteit voor een goede prijs. Dat is voor mij de merkwaarde.

He, dat lucht op ;)
Laatst gewijzigd door $iLVeR op vr 27 februari 2009, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 08:35

Merkwaarde kan je in meerdere contexten zetten en levert dan ook verschillende (soorten) antwoorden op.

Ten eerste:
'Grote merken' , zoals Cannondale, Specialized, Merida, Trek, etc. besteden een groter deel van hun budget aan 'Research&Development'. Dit om de fietsen nóg beter, mooier, geavanceerder, etc. te maken.
Dit budget is dan weer een onderdeel van de 'overhead kosten' en dat zijn dan weer kosten die je als klant betaald.
Zo simpel is het.
Ontwikkeling is belangrijk om de mountainbike als soort bestaansrecht te laten houden.
Er zijn merken die er voor kiezen om weinig geld in ontwikkeling te steken en dat scheelt dus (enorm) op de overheadkosten. (wat je als klant dus weer merkt)

Dan hebben we nog het ongrijpbare 'imagebuilding'. Dit is een onderdeel dat het ene merk beter begrijpt dan het andere, maar waar in alle gevallen behoorlijke budgetten in om gaan. Ook dit zijn kosten die de klant uiteindelijk betaald. Het enige voordeel is dat je een deel van deze kosten via een omweg weer terug krijgt als je de fiets verkoopt, maar dan in de vorm van een stukje behoud van verkoopwaarde vanwege het image van dat merk.

Om kort te gaan: 'Merken' hebben kosten die de minder bekende, zgn. stickermerken, niet hebben.
Of je nou een kant en klaar frame bij bijvoorbeeld Kinesis besteld, of je gaat er zelf eentje ontwikkelen.
Dat scheelt enorm in de kosten.

Met alle producten heb je altijd strijd tussen voor- en tegenstanders van 'Merken', daar zullen we nooit uitkomen.
Vandaar ook de opmerking "Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!"
Die is puur en alleen om de voor- en tegenstanders uit elkaar te houden, zodat ze elkaar daarover niet in de virtuele haren vliegen...
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 11:21

Merkwaarde = een vorm van waarde en de definitie van waarde = wat een gek er voor geeft.

Voorbeeld 1. Bij Skoda, Volkswagen en Audi kun je drie min of meer bijna de zelfde auto's kopen. Elke auto heeft een ander prijskaartje. Het verschil in die prijskaartjes = merkwaarde uitgedrukt in geld.
Voorbeeld 2. Als ik een PC koop in een mooie winkel van een mooi werk met een echte merkwaarde dan = die PC ongeveer 200 euro duurder dan de PC die op basis van naamloze onderdelen bij een zelfbouwer laat maken. Het verschil = merkwaarde.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Epic Elite

vr 27 februari 2009, 11:49

Merkwaarde vind je wat mij betreft terug in de noviteiten. Gerenomeerde merken komen eerder met vernieuwingen dan zgn. volgers. Vernieuwen kost geld, want er gaat veel R&D en testwerk in zitten. Die overhead betaal je.

Daarnaast zie ik het terug in de aftersales en bij garantiegevallen. Waarom lees je minder over garantiegevallen bij gerenomeerde merken dan bij andere merken? Omdat er minder kapot gaat? Ik denk omdat er beter gereageerd wordt en dat deze merken wat coulanter zijn: in de verkoopprijs betaal je een stukje 'verzekeringspremie'.

Tijdens Transgermany was Scott ook zeer nadrukkelijk aanwezig, ik hoefde mijn fiets maar af te geven en deze werd volledig geserviced. Onderdelen werden indien nodig vervangen tegen kostprijs.

Ik vind het daarom te ver gaan om te stellen dat: je alleen betaalt voor het merk.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
newmtb'er
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Gossini Koblat

vr 27 februari 2009, 12:01

Vind merk zowiezo iets wat zwaar wordt overschat. Doe er daarom ook niet aan mee. Rijd zelf op een Gossini (zowel mtb als race) met een XT afmontage, Mavic wielen, en een Marzocchi vork. Er word weleens minachtend naar mn fiets gekeken maar dat veranderd wel als je meekan met ze. Vind het leuk om met mensen mee te fietsen die op een fiets van een paar duizend euro de blitz proberen te maken en vervolgens niks presteren. Als ze nadien dan nog zo kijken zeg ik meestal stel voor dat ik jou fiets had gehad dan had je me alleen bij de start gezien haha. Eén ding is zeker Armstrong wint eerder de tour op mijn fiets dan ik op die van hem.
Merken zijn in mijn ogen voor een groot deel status, het kwaliteitsverschil zit hm in de details. Las laatst dat bijna 85% van alle carbon raceframes uit dezelfde fabriek komen. Het verschil zit hm vooral in de prijs en evt de looks.De service maakt misschien ook wel wat verschil maar ook de kleinere merken leveren goede service, ze zijn alleen niet aanwezig op de grote evenementen. Er zijn zoveel verschillende merken (300??) dat je alleen met een bekend merk bewonderende blikken oogst. Maar ja onbekend maakt onbemind lijkt wel.
If you're going through hell, you better go fast
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 27 februari 2009, 12:12

newmtb'er schreef:Vind merk zowiezo iets wat zwaar wordt overschat. Doe er daarom ook niet aan mee. Rijd zelf op een Gossini (zowel mtb als race) met een XT afmontage, Mavic wielen, en een Marzocchi vork. Er word weleens minachtend naar mn fiets gekeken maar dat veranderd wel als je meekan met ze.
Materiaal is belangrijk, maar je maakt zelf het verschil. Dan maakt die procent die je sneller zou kunnen zijn door een lichtere, betere, stijvere fiets niet meer uit.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 13:19

newmtb'er schreef:Er word weleens minachtend naar mn fiets gekeken maar dat veranderd wel als je meekan met ze. Vind het leuk om met mensen mee te fietsen die op een fiets van een paar duizend euro de blitz proberen te maken en vervolgens niks presteren. Als ze nadien dan nog zo kijken zeg ik meestal stel voor dat ik jou fiets had gehad dan had je me alleen bij de start gezien haha
Ben je trots op deze attitude?
Ik kan je benadering best begrijpen hoor, maar niet iedereen die op duur materiaal rijdt doet dit om de blits te maken. Om het even op mijn eigen persoon te reflecteren: Ik ben naast fietser ook enorm liefhebber van het product 'fiets' en dat laat ik tot uiting komen in het materiaal.
Dus ik rij niet op duur materiaal om de blits te maken. Daarbij: het is gebleken dat bepaalde 'merken' gewoon fatsoenlijk materiaal maken waar ik op kan vertrouwen.
De 'niet-merken' hebben ook wel goede producten, alleen is het daar vaak wispelturiger wat de kwaliteit en betrouwbaarheid aan gaat.

Om een voorbeeld te geven: Ik ben nog geen balhoofd tegen gekomen dat kwalitatief net zo'n goed product levert en net zo waardevast is als een Chris King.
Leuk dat het ook nog enige blitswaarde heeft, maar ik koop het puur voor het feit dat je er nooit naar om hoeft te kijken.

Je kan niet alle 'merken' op één hoop gooien, net zo min als dat je mag stellen dat iedereen op een duurdere fiets als je zelf hebt deze alleen maar heeft om de blits te maken.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 13:57

Tja, eigenlijk is dit een topic naar mijn hart, want ik moet me vaak verdedigen als ik hardop zeg dat ik liever voor een zgn. A-merk shop dan voor een zgn. Stickermerk.
Dat je op een fiets met meer merkwaarde niet harder fietst dan op een fiets met minder merkwaarder staat buiten kijf. Het gaat mij met name om de afwerking van het frame. Ik houd van merken die hun eigen frames ontwerpen en hier vernieuwingen blijven doorvoeren. Ik houd inderdaad ook van het imago van verschillende merken, maar dat is echt secundair.
Ik heb ervaringen met verschillende frames, 'A-merken' en 'B-merken'. Daarbij is mijn ervaring dat er nieuw uit de winkel al verschillen zijn te bespeuren. In handeling in afwerking, maar niets onoverkomelijks. Nee pas op de lange termijn stelden de 'B-merken' mij teleur. Voornamelijk door flexen van het frame en het vergaan van de lak en er dan nergens verhaal mee kunnen halen. Ik heb het dan over verkoopwaarde nog niet eens gehad, maar ook daar zit een duidelijk verschil in.

Dat er een hoop frames uit dezelfde fabriek komen zegt mij niets. 2 producten kunnen uit eenzelfde fabriek komen, maar dat zegt 0,0 over de gebruikte materialen en technieken. Productielijnen worden ingericht op de wensen van de klant. Zo kan dus het top alu giant frame uit dezelfde fabriek komen als de instap kinesis.

Ik begrijp overigens het verhaal van $ilver niet. Haibike komt goed uit de verschillende testen en ook hier op het forum kan ik me niet herinneren dat er laatdunkend over wordt gedaan. Waar komt dan toch die houding vandaan? Een ieder moet rijden wat hij/zij mooi vind en (belangrijker nog denk ik) wat er in zijn/haar portemonne past. Ga je echter gerichte vragen stellen op het forum dan zul je inderdaad voor en tegenstanders aan trekken van de merken waar je vragen over stelt. Dat is niet alleen bij stickermerken want het aantal mensen dat nog niet dood gevonden wil worden op een speci is ook niet meer te tellen ;-)

En dan nog die configuratie die je aangeeft; Dat is natuurlijk heel moeilijk te zeggen en heel erg afhankelijk van het frame waar je alles aanhangt.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 15:01

IK sluit me graag bij Wicked aan. Ikzelf ben ook een groot liefhebber van mooi gemaakte zaken, en in het bijzonder fietsen. Ik zal op mijn Cannondales ongetwijfeld helemaal zoek worden gereden door $ilvers goedkopere fiets. En dat vindt ik prima, ik fiets in de eerste plaats namelijk voor mijn lol en niet om het snelste rondje af te leggen.
Om dezelfde reden dat mijn vader een MG B kocht toen hij een cabrio wilde ipv een Astra cabrio rijd ik dus op een "merk" fiets. De details en afwerking in combinatie met vernieuwende technieken (ik zie Cube nog niet met een Lefty komen...) vergroot de lol enorm.
Mijn Prophet staat dan ook niet op zolder maar in mijn werkkamer, omdat ik het een mooi ding vindt.
Maar ik heb overigens wel het idee dat de algemene teneur (in NL) is dat men toch liever voor een "B" merk frame gaat met zoveel mogelijk goede afmontage. (Zoals men ook vaak gaat voor de meeste megapixels, pk's of gigahertzen, ons ben zunig) Ik investeer liever in een goede basis (frame + vork) omdat de rest toch wel verandert in de loop van de tijd. Sowieso zit voor een belangrijk deel van de lol in het sleutelen, dus koop ik liever het en der en tweedehands dan dat ik een kant en klare Cube ophaal. (zou het leven af en toe wel een heel stuk eenvoudiger maken..)
Custom steel: http://project12.cc
MTB1967
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

vr 27 februari 2009, 15:41

newmtb'er schreef:................................Vind het leuk om met mensen mee te fietsen die op een fiets van een paar duizend euro de blitz proberen te maken en vervolgens niks presteren. Als ze nadien dan nog zo kijken zeg ik meestal stel voor dat ik jou fiets had gehad dan had je me alleen bij de start gezien haha......................
Kijk da's nog eens een goede sportieve instelling...

Persoonlijk vind ik de meerwaarde van een merk het vertrouwen wat het uitstraalt, en dat is dus bij ieder merk weer anders.
Meestal hebben de duurdere merken een betere reputatie (hoog te houden) en daardoor voor een stuk vertrouwen staat.
Kwaliteit duurzaamheid en service hoog in het vaandel is wat belangrijk is, en de waarborging ervan uiteraard!
Kilo
Mtb fanaat
Mtb fanaat

vr 27 februari 2009, 16:28

Als ik even mag recapituleren, dan denken de 'merk' liefhebbers gemiddeld genomen het volgende:

1. een merk heeft hogere doorverkoopwaarde
2. een merk heeft hogere betrouwbaarheid van service
3. een merk heeft meer research & development en meer 'innovatie' geschiedenis
4. een merk heeft minder flex problemen met frames
5. een merk heeft betere afwerking van frame

Daarnaast noemde iemand dat er geen Chris King balhoofd in een B -merk wordt aangetroffen. Ik heb deze topic natuurlijk niet zomaar gestart. Enerzijds uit interesse voor de marketing value van een merk, anderzijds om een aantal als logisch vooropgezette redeneringen kritisch te benaderen. Als ik dus mag ingaan op bovenstaande:

1. Hogere doorverkoopwaarde: helaas zijn er geen databases beschikbaar over de doorverkoopwaardes van fietsen, zoals in het geval van auto's is te vinden. Dit is dus een indruk, die niet vooralsnog niet gestaafd kan worden. Verder zoals terecht opgemerkt: de hogere doorverkoopwaarde maakt goed wat je aanvankelijk meer hebt betaald bij aanschaf. Voor de B merk fiets is het verschil tussen verkoop en doorverkoop wellicht hetzelfde. Dat betekent eigenlijk dat dit argument vervalt.

2. Hogere betrouwbaarheid van service: over het algemeen handelt je fietsdealer de service af. Bij garantie bedingen beroept een dealer zich vaak op de regels van zijn leverancier (vaker de importeur van het merk). Merken als Scott proberen via beurzen iets extra te bieden zoals gratis servicing. Dit zullen vast meer gerenommeerde merken doen. Zijn er dan geen b-merken die evengoed service leveren via dealers, dan wel gratis servicen na aanschaf van het b-merk? Volgens mij wel.
Ik zal vast verraden dat ik deels ervaring heb in de hifi electronica business, waar ik het midden en hoger segment heb verkocht. Over garantie kan ik kort zijn: als de fietsenwereld lijkt op de electronica wereld, dan valt er geen peil te trekken op betrouwbaarheid en service in afhandeling. Vaker de indruk gehad dat het directe contact met de dealer van groot belang was en verder de grootte van de merkonderneming. Hoe groter het merk (schaalgrootte bedoel ik dan), hoe moeilijker communiceren en persoonlijke benadering. Met een relatief kleine importeur van Kef luidsprekers is het gemakkelijker regelen, dan aan de lijn hangen met de telefoondienst van een merk waarvan je nog nooit een vertegenwoordiger hebt gezien, zoals yamaha. En die laatste maken ook top segment produkten.

3. R&D. Dit is zeer interessant. Men spreekt over meer kosten als gevolg van R&D. Wisten jullie dat binnen R&D ook kosten zitten voor het marketen van een produkt. Ofwel: psychologen en marketeers die vooral bedenken hoe ze klanten zover krijgen om te geloven in het produkt, om klanten over te halen tot koop over te gaan. We praten over kosten voor reclame campagnes en vooronderzoek over de verkoopbaarheid van produkten. Als de vele oem fabrikanten alle onderdelen leveren aan een merk fabrikant, welke R&D moet het merk dan nog plegen? Het frame misschien? Cannondale, specialized, Merida zijn frame bouwers. Maar hoe zit het met kinesis, de oem fabrikant? Ontwikkelt en innoveert deze fabrikant dan niet? Ook daar zie ik double, tripple welding, double triple butting, hydroform, 6066/61, 7005 aluminium? Is het dan uitdenken van geometrie? Maar als ik zo naar de hoeken en lengtes van buizenwerk kijk, dan kan ik toch specialized achtige maten vinden bij een oem fabrikant? Kortom, ik ben hier uiterst voorzichtig om te stellen dat de specialized meer doordacht is dan de b-fiets. Verder een flauwe misschien, maar het wiel is al uitgevonden.
Ik schat de top merken hoger in op één aspect: looks van het frame. Uit die marketability onderzoeken zal ook naar voren komen welke stijl en kleurentrend goed valt én het merk binnen de lijn van één jaar en in alle lijnen voor jarenlang zijn image geeft. Je koopt een stijl. Als die looks je grijpen, dan ben je misschien wel klant voor het leven. En dan kunnen alle rationele argumenten waarom je eigenlijk € 500,- betaalt voor alleen die stijl je niets uitmaken.

4. Meer flex problemen met frames bij b-merken. Ik begrijp dat iemand dit op persoonlijke indruk meent te ontwaren. Dit is echter oncontroleerbaar. Bij de beslissing om een frame te kopen, kun je als koper slechts vernemen hoe het aluminium of carbon gevormd is, vermaakt en bewerkt en van welke legering. Verder kun je vernemen hoeveel garantie je krijgt. Maar data over de flex incidenten in de geschiedenis van het frame zijn volgens mij afwezig.

5. Betere afwerking van het frame en andere zaken? Als ik de trek 8500 neem en een gelijk afgemonteerde b-merk fiets, waar zit dan de betere afwerking? Dat een chris king balhoofd beter is dan standaard geïntegreerde balhoofden, is ons duidelijk. Ik koop bij de trek 8500 waarschijnlijk een redelijk normale fsa of vergelijkbaar. Waar zit het in?

Heb ik nog iets prikkelend geschreven? Of ben ik ontmoedigend lang in bewoordingen?

alvast bedankt voor jullie reacties tot dusverre
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 17:08

$iLVeR schreef:Ja, ik heb een HaiBike en ja ik wodt er op afgezeken want het zou een flutmerk zijn :)

Nee, ik heb het niet zo op al die merken waar je voor betaald. En begin nu niet over een beter of mooier frame. Beter zijn ze veelal niet en dat mooiere, ach daar heb ik die meerwaarde niet voor over. Mijn frame is prima, stijf en licht. Sterk en solide en vooral lekker betaalbaar.
Voor wat betreft 1e alinea. Dit proefde ik ook al in je SYS topic, maar daar lees ik niet dat iemand het een flutmerk vindt... Ik heb af en toe (niet specifiek bij jou) het gevoel dat mensen die zichzelf wat aanpraten dat zij op een flutbike rijden en wij op een top of the market. Over stigmatiseren gesproken.

2e alinea. Jouw frame zal vast prima stijf en licht zijn, daar kan ik niets van zeggen, want ik heb nog nooit op een Haibike gereden. Maar heb je vergelijkingsmateriaal? Dat jij tevreden bent met die bike, prima. Maar laat mij lekker op mijn veels te dure Turner fietsen. Ik vraag me soms ook af of elke euro gerechtvaardigd is bij de grote merken, maar om nou te suggereren dat er geen verschil tussen zit.... Mountainbiken is mijn hobby en die mag geld kosten. Misschien bij mij wat meer dan bij de ander, maar dat is mijn zaak (en een beetje van mijn vriendin :lol:) Ik heb geen auto, brommer of wat dan ook waar anderen weer geld aan uitgeven.

Dit is een vaak terugkerende discussie waar nooit een einde aan gaat komen ben ik bang.
Work... the eight hours between bicycle rides.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

vr 27 februari 2009, 17:18

Interessant ...

1) Afschrijving zal idd niet veel schelen (tegen de tijd dat ik een andere fiets wil, is de dagwaarde bijzonder laag)

2) Veel is afhankelijk van je dealer bij afhandeling van garanties. Daarbij zal de dealer inderdaad het verschil maken. Echter mijn ervaring is dat je het verschil merkt als de dealer niets meer voor je kan betekenen (bijvoorbeeld bij framebreuk).

3) Zoals je zelf opmerkt valt onder overheadkosten meer dan alleen R&D. Ook marketing is daar een aspect van, evenals de serviceorganisatie.

4) Voor het gemak pak ik frameafwerking, materiaalkeuze en stijfheid even bij elkaar. Een stickerframeleverancier zal een eenvoudiger frame aanbieden voor zijn klanten (b-merken). Om productiekosten laag te houden en voldoende marge te houden (de klant wil er nl niet teveel voor betalen) zijn het frameontwerp en materiaalkeuze conservatiever. Om dezelfde stijfheid te halen, zal het frame over het algemeen wat zwaarder zijn. Grote flexproblemen hoef je dan ook niet te verwachten bij een b-merk. Verschil in afwerking zie je wel, dat is bij alu frames met name te zien in afwerking van lassen.

5) Qua afmontage ben je bij de b-merken beter af in dezelfde prijsklasse. Verschil in inkoopsprijs/productiekosten van een a-frame tov een 'stickerframe' laat een hoger budget voor de afmontage. De a-merken en b-merken zullen hun onderdelen voor vergelijkbarre prijzen inkopen.
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

vr 27 februari 2009, 17:34

Mooi samengevat! Ik ga nog even nadenken wat ik er allemaal maar van vindt, maar toch vast een reactie op 5: als ik mijn Cannondale (of mijn fietsmaats Klein) pak, denk dat voor ons allemaal wel duidelijk is waar de frameafwerking zit: in het netjes egaal wegwerken van lelijke lasrupsen. Daarnaast moet je ook zaken System Integration niet onderschatten, hierbij worden frame en een aantal onderdelen (balhoofd, BB etc) nauwkeurig afgestemd op het frame, dit draagt bij aan stijfheid, looks etc.
Custom steel: http://project12.cc
Gesloten