Advies voor nieuwe MTB - max €750

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Jow!

We hebben jullie deskundige hulp nodig. Met "we" bedoel ik een bike-maat en mezelf. Hij rijdt namelijk al een aantal jaar met een Specialized Rockhopper van een jaar of 12 oud en hij wilt nu wel eens een nieuwe bike. Eentje met een verende vork, schijfremmen en waarbij je niet zo'n hendel boven op het stuur heen en weer hoeft te bewegen als je wilt schakelen. :tong

Hij zoekt iets in de trend van een Rockhopper, dus een MTB in het lagere segment. Z'n budget is €750,- en wil schijfremmen, minimaal Deore schakelcomponenten en een geveerde vork.

We zijn gisteren bij de LBS gaan kijken en zijn daar een beetje geschrokken van de prijzen. Een Rockhopper Disc kost €899,-! Dat is naar mijn mening veel te veel geld voor de "hoeveelheid" fiets die je ervoor krijgt!

Nu is de vraag aan jullie of jullie het mogelijk achten dat ergens een dergelijk fiets voor €750 uit te halen is. Of mogelijke alternatieven voor de Rockhopper. Het hoeft uiteraard geen 2008-model te zijn. (De LBS had nog een '07 staan, maar meer dan €40 ging er niet vanaf... kostte dus nog steeds €859 :-{)

Bij voorbaat dank! :-q
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

als Cube goed genoeg is zou ik voor deze gaan.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
bikermark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 juli 2007, 12:36

geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

Tief nou eens op met je Xtrail, leuk dat jij er een hebt en er blij mee bent maar je hoeft niet overal de fietsen aan te prijzen en te verdedigen!
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Thnx voor de reacties! Vanaf dit weekend is Turius(voor wie ik dit topic heb aangemaakt) ook weer in staat om te posten.

Ik had hem ook al de optie CUBE aangekaart... maar als ik het goed heb begrepen gaat zijn voorkeur toch echt uit naar merken als Specialized, Trek e.d.

Blijft de vraag bestaan of jullie de 2008 Rockhopper Disc €900,- waard vinden. Als je het mij vraagt is hij dat namelijk niet!

Grtz
Markless
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1922
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 22:02
Mijn mountainbike: Turner 4X #10, Fox Float RLC, Fox RP3, King, X.0.
Contacteer:

DopeMan schreef:Thnx voor de reacties! Vanaf dit weekend is Turius(voor wie ik dit topic heb aangemaakt) ook weer in staat om te posten.

Ik had hem ook al de optie CUBE aangekaart... maar als ik het goed heb begrepen gaat zijn voorkeur toch echt uit naar merken als Specialized, Trek e.d.

Blijft de vraag bestaan of jullie de 2008 Rockhopper Disc €900,- waard vinden. Als je het mij vraagt is hij dat namelijk niet!

Grtz
Waarom blijft die vraag bestaan? We kunnen er wel met zn allen over eens zijn, of niet, dat die fiets zn geld waard is, maar dan? Daar wordt ie nog niet goedkoper van.

Heb je 750 te besteden, kan je gewoon die fiets niet kopen. Makkelijk zat. Wil je geen cube, maar een specialized, zal er toch ook echt specialized-geld op tafel moeten komen..
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Markless schreef: Waarom blijft die vraag bestaan? We kunnen er wel met zn allen over eens zijn, of niet, dat die fiets zn geld waard is, maar dan? Daar wordt ie nog niet goedkoper van.

Heb je 750 te besteden, kan je gewoon die fiets niet kopen. Makkelijk zat. Wil je geen cube, maar een specialized, zal er toch ook echt specialized-geld op tafel moeten komen..
De prijzen van Specialized fietsen wil bij de diverse dealers nogal eens fors verschillen. Zo ken ik iemand (ook van dit forum) die een Stumpjumper Expert van €2199 voor €1450 heeft gekocht!

Dus Specialized prijzen/geld is dus nogal een betrekkelijk iets.... :-{

Verder vind ik het raar dat exact dezelfde fiets van het ene op het andere jaar €100 meer zou moeten gaan kosten. Dat voor zover een fiets een bepaald bedrag waard is/zou zijn... :~
MarkH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 14 augustus 2007, 22:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Factory 27,5"
Contacteer:

Ik denk niet dat je een nieuwe Specialized zult vinden die ook nog eens goed is afgemonteerd voor € 750, of je moet voor een 2e hands gaan.
Cannondale RZ 120 One (2011) Lefty, RS Monarch 3, SRAM X-9 en Elixer 5
turius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 3 september 2006, 11:25
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp Disc 2007 Customized
Contacteer:

hallo allen,

ook namens mij bedankt voor de reacties. Zoals gezegd gebruik ik nu een rockhopper die inmiddels al de nodige jaartjes meegaat. Hij is nog van het modelletje staal en uit de tijd dat de voorvork niet vanzelfsprekend vering had (heeft ie dus ook niet :) ).

Deze fiets heeft mij altijd prima dienst gedaan, maar begint inmiddels (eindelijk) toch slijtage te vertonen en het is dan ook tijd voor een nieuwe atb. Met specialized heb ik goede ervaringen, dus daar gaat de sterke voorkeur naar uit.

Daar ik student ben en ook andere hobbies moet bekostigen van mijn beperkte inkomen waaronder het (ook al niet goedkope) persluchtduiken, kan ik geen al te groot budget uittrekken voor deze nieuwe fiets.
Ik was inderdaad ook geschrokken van de wat forse prijs van het instapmodel specialized rockhopper bij de lbs. Zeker omdat het met de afmontering wel meeviel vond ik; achterderailleur deore lx en de rest deore. Verder RS Tora 302 vork en Juicy 3 SL remmen.

Is 899 euro inderdaad een redelijke prijs of moet dit goedkoper kunnen?

Groeten, Turius
Kijk mamma, zonder handen...
dreezzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 00:43
Mijn mountainbike: Lux Trail

Ik zou me niet teveel blindstaren op Specialized alleen,zoeken en vergelijken is mijn advies.
Als je lekker op de Specialized hebt gefietst kan ik me je beweegredenen wel voorstellen maar er is in de laatste jaren wel wat veranderd.Ik vind 899 best veel geld voor de specificaties die je op noemt.Ik zou naar een fiets op zoek gaan met ongeveer dezelfde geometrie,en dan kijken wat je voor onderdelen wilt hebben.
geforce guy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6874
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 13:57
Mijn mountainbike: 0,7x alu, 0,2x carbon, 0,1x Ti
Contacteer:

had de Disc geen Recon voorvork? 899 euro is toch wel een redelijke prijs lijkt me als dat zo is.

edit: is in 08 wel degelijk een Tora 302, excuus. Ik weet niet of de 302 tegenwoordig ook motion control demping en een luchtveer heeft, maar als dit niet zo is is het inderdaad nogal veel geld voor wat je krijgt.
Op zoek naar witte 26'er 80mm luchtvork, 1 1/8" 22+ cm stuurbuis, postmount
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Wel M4 he... Toch wat anders dan een pisbakalu-instap-Cube.
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Wedden dat het een Specialized wordt....
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Videopac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 6 september 2006, 14:34
Mijn mountainbike: Haibike Q RC 2009

Ik zeg een Cube LTD Pro met Rock Shox Tora 302 en Hayes 9 schijfremmen voor 799 (izibike.nl) tot 849 euro (LBS).
(2007 model)
Xefidox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 16:54
Mijn mountainbike: BH team bike
Contacteer:

misschien kun je met dat bedrag beter kiezen voor v-brakes,
heb ik toen ook gedaan en heb er geen spijt van,
Voor hier in nederland, belgie en duitsland heb je toch niet per se schijfremmen nodig,
en het scheelt normaal gesproken toch behoorlijk in prijs.
Gesloten