Welke MTB moet ik kopen voor naar school en in het bos?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mike0502

Hallo allemaal,


Ik ben aan het kijken voor een nieuwe mountainbike waarmee ik mooie routes door onder andere het bos kan fietsen, maar ook mee naar school en werk kan gaan.
Belangrijk is dus naast kwaliteit ook een goede prijs. Mijn buget is ongeveer 900 euro.

Ik heb nu een 2e hands grand canyon 7 gezien met de volgende specificaties
—---------------------
Maat M.

Vork is onder garantie vervangen voor een upgrade naar Rockshox Judy Gold.

Tubeless setup.

Nog geen 500km mee gereden volgens Strava.

Word verkocht zonder pedalen

----------------------
De prijs is 850 euro en er zit nog 5 maanden garantie op.
Hij is gekocht bij Canyon.

Wie kan me een eerlijk advies geven of dit een goede prijs kwaliteit verhouding is en of deze fiets een goede keuze is?

Ik ben 1.75 m. Is maat M dan de juiste maat?

Graag hoor ik de voor en nadelen van deze fiets.
Tips voor een andere betaalbare mountainbike (waarbij mijn voorkeur uit gaat naar canyon) zijn ook welkom.

Heeft er nog iemand tips voor een goed slot voor bijv de grand canyon 7, en een goede verlichtingsset, goede pedalen en een standaard? Die heb ik namelijk wel allemaal nodig.

Is het raadzaam een fietsverzekering af te sluiten. Zo ja welke raden jullie aan?

Alvast bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 28 november 2022, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maat M is prima.
En prima keus voor wat je ermee gaat doen.
Enige upgrade is evt een wat lichtere en lichter lopende bandenset.

En vanwege Black Friday is 'ie nu gloednieuw te koop voor 999,- ipv 1250, maar hoe lang die 20% korting aktie nog duurt weet ik niet. Oha kort!
Die 2e handse met garantie: van welk jaar?
Als het even kan zou ik nu toeslaan voor een gloednieuwe met 20% korting.
https://www.canyon.com/en-nl/mountain-b ... ngroesse=M
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mike0502

Bedankt voor je reactie! De 2e hands is vorig jaar gekocht.
Waarom zou je een andere banden set adviseren? Wat is er niet goed aan de banden die erop zitten?
Het is niet mijn bedoeling meteen andere banden te kopen voor een fiets.

Ik zag inderdaad de korting maar maat m is momenteel niet te bestellen dus kan ik hem niet kopen met de korting.

Heb je ook advies welke pedalen ik kan kopen, en welke standaard en verlichting?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Allebei de kleuren in maat M in stock..........
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rapid Rob (snel achter) en Tough Tom (grip voor) zijn prima, maar stel, je wil gaan upgraden dan kan het evt nog wat beter qua compound (rubbermengsel). Gewoon doen als deze set op is en tzt eens vervangen moet gaan worden :-q .
En de 7 in M is nog wel beschikbaar volgens de site :wink: .
Maar 2e hands ook goed. Meestal schrijft een fiets in het eerste jaar zo 30% af. Maar in tijden van grote tekorten kan de koper tegenwoordig relatief wat meer vragen. Maar de 7 is er dus gewoon nog, en met 20% korting dus, dat maakt die deal wel een aantrekkelijke.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Prima fiets en nu idd voor €999,- nieuw!
Rijd er nu ruim een jaar op en heb de derailleur vervangen voor een GX i.p.v. SX. SX werkt prima en doet het nog steeds maar kon voordelig een GX kopen.
Banden nu Maxxis maar standaard ook prima.
Mike0502

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wacht toch even de 2e hands fiets af. 999 euro is me toch wat te duur aangezien hij ook voor gebruik naar school is en duurdere fiets diefstal gevoeliger is.

Weet iemand welke standaard je op de grand canyon 7 kunt monteren zodat je hem ook gewoon kunt neerzetten.

Iemand nog advies over welke pedalen goed zijn voor deze fiets en welk slot geschikt is voor deze fiets

Heeft er iemand nog ervaring met een fietsverzekering?
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Hou ook rekening met onderhoud kost aan dit soort fietsen.
Als je een nieuwe koopt ben je in ieder geval eerste jaar vrijuit.

2dehands moet je even goed checken: Is de ketting nog goed? Klopt 500 km ook echt, wanneer zou de vork eerste beurt nodig hebben?

Als je het zelf kan vallen de kosten mee, maar bij de fietsenmaker ben je bijna direct het prijsverschil van 150 euro tussen 2dehands en nieuw kwijt.

Heb zelf een stoic gekocht als 2dehands omdat die nieuw nergens te krijgen was. Na 300km probleem gehad met achterwiel, 200 euro betaald voor vervangen. Was toen nog maar 200 euro goedkoper uit dan een nieuwe fiets. Had ook direct zelf olie in de vork vervangen gezien de vorige eigenaar dat nooit had gedaan, ook 20 euro aan kosten. Nu een ketting na 900km (vorige .5% uitgerokken, dure cassette gaat zo langer mee).
Voor mij allemaal prima, ik wilde toen direct die fiets voor een tripje naar de Alpen, maar wel iets om rekening mee te houden in je budget.

Je keus voor Canyon is top verder denk ik, zeker voor dit budget. Krijg je toch net wat meer voor je geld. Denk er ook aan dat niet elke fietsenmaker even happig is om onderhoud te doen aan Canyon fietsen (bij mij vindt hij het prima, maar misschien handig om even te polsen).

Als je vlakke pedalen wil, bc basic platformpedalen ben ik heel tevreden mee. Moet je wel in het buitenland bestellen, maar prijskwaliteit is geweldig naar mijn mening. Kijk ook naar een betaalbaar paar mtb schoenen voor vlakke pedalen, dat trapt veel fijner.
Voor klikpedalen gewoon goedkope shimano spd (m520) zou ik aanraden, maar er zijn een hoop alternatieven.

Standaard heb ik geen ervaring mee
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een goedkope oude fiets voor naar school.
Alles boven de €100 is weggegooid geld.
https://www.google.com/search?q=zelf+ee ... +een+fixie
En een fatsoenlijke mtb erbij voor de.lol.
We zijn allemaal op de fiets naar school geweest, we weten allemaal hoe dat gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike0502

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 november 2022, 23:29 Een goedkope oude fiets voor naar school.
Alles boven de €100 is weggegooid geld.
https://www.google.com/search?q=zelf+ee ... +een+fixie
En een fatsoenlijke mtb erbij voor de.lol.
We zijn allemaal op de fiets naar school geweest, we weten allemaal hoe dat gaat.
Daar heb ik ook aan gedacht om mijn huidige fiets te blijven gebruiken voor school en de nieuwe voor de tochtjes, echter heb een praktisch probleem en dat is geen plek voor nog een extra fiets.
Mike0502

surging schreef: ma 28 november 2022, 21:23 Hou ook rekening met onderhoud kost aan dit soort fietsen.
Als je een nieuwe koopt ben je in ieder geval eerste jaar vrijuit.

2dehands moet je even goed checken: Is de ketting nog goed? Klopt 500 km ook echt, wanneer zou de vork eerste beurt nodig hebben?

Als je het zelf kan vallen de kosten mee, maar bij de fietsenmaker ben je bijna direct het prijsverschil van 150 euro tussen 2dehands en nieuw kwijt.

Heb zelf een stoic gekocht als 2dehands omdat die nieuw nergens te krijgen was. Na 300km probleem gehad met achterwiel, 200 euro betaald voor vervangen. Was toen nog maar 200 euro goedkoper uit dan een nieuwe fiets. Had ook direct zelf olie in de vork vervangen gezien de vorige eigenaar dat nooit had gedaan, ook 20 euro aan kosten. Nu een ketting na 900km (vorige .5% uitgerokken, dure cassette gaat zo langer mee).
Voor mij allemaal prima, ik wilde toen direct die fiets voor een tripje naar de Alpen, maar wel iets om rekening mee te houden in je budget.

Je keus voor Canyon is top verder denk ik, zeker voor dit budget. Krijg je toch net wat meer voor je geld. Denk er ook aan dat niet elke fietsenmaker even happig is om onderhoud te doen aan Canyon fietsen (bij mij vindt hij het prima, maar misschien handig om even te polsen).

Als je vlakke pedalen wil, bc basic platformpedalen ben ik heel tevreden mee. Moet je wel in het buitenland bestellen, maar prijskwaliteit is geweldig naar mijn mening. Kijk ook naar een betaalbaar paar mtb schoenen voor vlakke pedalen, dat trapt veel fijner.
Voor klikpedalen gewoon goedkope shimano spd (m520) zou ik aanraden, maar er zijn een hoop alternatieven.

Standaard heb ik geen ervaring mee
Hoe kun je beoordelen of de fiets echt maar 500 km heeft gereden?
Hoe zie je dat de voorvork een onderhoudsbeurt moet hebben?
Na hoeveel km is een onderhoudsbeurt noodzakelijk voor de gehele fiets?
Zijn er nog zaken waar je op moet letten bij een 2e hands fiets?
Mike0502

Hallo,
Ik ben aan het kijken voir een nieuwe mtb voor dagelijks gebruik naar school en om tochtjes door onder andere bos mee te rijden.

Ik ben 1.75 m
Bij sommige sites zie ik dat maat M goed zou zijn en bij andere staat maat L.
Wie weet welke maat het beste is voor mijn lengte. Ik ga ervanuit dat ik nog wat zal groeien (ben nu 14 jaar)

De fiets moet verlichting hebben, een standaard op de fiets en een goed slot.budget is 900 euro

Ik ben aan het kijken bij Decathlon
en zou graag advies willen of fietsen die je daar koopt geschikt zijn.

Ik heb nu bijv deze gezien:

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616937
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Mike0502 schreef: di 29 november 2022, 00:04
surging schreef: ma 28 november 2022, 21:23 Hou ook rekening met onderhoud kost aan dit soort fietsen.
Als je een nieuwe koopt ben je in ieder geval eerste jaar vrijuit.

2dehands moet je even goed checken: Is de ketting nog goed? Klopt 500 km ook echt, wanneer zou de vork eerste beurt nodig hebben?

Als je het zelf kan vallen de kosten mee, maar bij de fietsenmaker ben je bijna direct het prijsverschil van 150 euro tussen 2dehands en nieuw kwijt.

Heb zelf een stoic gekocht als 2dehands omdat die nieuw nergens te krijgen was. Na 300km probleem gehad met achterwiel, 200 euro betaald voor vervangen. Was toen nog maar 200 euro goedkoper uit dan een nieuwe fiets. Had ook direct zelf olie in de vork vervangen gezien de vorige eigenaar dat nooit had gedaan, ook 20 euro aan kosten. Nu een ketting na 900km (vorige .5% uitgerokken, dure cassette gaat zo langer mee).
Voor mij allemaal prima, ik wilde toen direct die fiets voor een tripje naar de Alpen, maar wel iets om rekening mee te houden in je budget.

Je keus voor Canyon is top verder denk ik, zeker voor dit budget. Krijg je toch net wat meer voor je geld. Denk er ook aan dat niet elke fietsenmaker even happig is om onderhoud te doen aan Canyon fietsen (bij mij vindt hij het prima, maar misschien handig om even te polsen).

Als je vlakke pedalen wil, bc basic platformpedalen ben ik heel tevreden mee. Moet je wel in het buitenland bestellen, maar prijskwaliteit is geweldig naar mijn mening. Kijk ook naar een betaalbaar paar mtb schoenen voor vlakke pedalen, dat trapt veel fijner.
Voor klikpedalen gewoon goedkope shimano spd (m520) zou ik aanraden, maar er zijn een hoop alternatieven.

Standaard heb ik geen ervaring mee
Hoe kun je beoordelen of de fiets echt maar 500 km heeft gereden?
Hoe zie je dat de voorvork een onderhoudsbeurt moet hebben?
Na hoeveel km is een onderhoudsbeurt noodzakelijk voor de gehele fiets?
Zijn er nog zaken waar je op moet letten bij een 2e hands fiets?
Ketting checken met een tooltje vertelt je of die al veel is uitgerokken en aan vervanging toe is. Een fiets die 500km heeft gelopen gaat sowieso nog een goede ketting hebben.
Alleen bij 2dehands is dat wel een beetje risico dat je neemt, het kan gewoon kloppen, het kan ook wat overdreven zijn allemaal.
Je moet soms een beetje geluk hebben met je verkoper/fiets.
Iemand meenemen die al veel fietsen heeft gezien kan mogelijk ook dingen spotten, dat helpt.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

De maatvoering is bij verschillende merken vaak net iets anders, dus dat hangt af van het merk.
Meestal zul je met 1.75m op maat M uitkomen, maar we weten natuurlijk allemaal niet of je nog iets gaat groeien..

Verder zou ik zelf niet snel een nieuwe mountainbike gebruiken om mee naar school te rijden, maar inderdaad een oude fiets die je thuis misschien ook aan de straat kunt zetten? Helemaal als de fiets bij school in de buitenlucht/regen staat (ik weet niet of dat zo is?), dan slijt het toch allemaal een stuk harder.
Houd er verder ook rekening mee dat er vaak nog extra kosten bijkomen als je wilt gaan mountainbiken, zoals een helm, sportkleding, onderhoudsmiddelen zoals kettingolie, op sommige routes moet je een vignet hebben, dat soort zaken. Mountainbike banden zullen daarnaast op straat ook een stuk sneller slijten waardoor je in het bos snel minder grip zult hebben, helemaal met de standaard banden die vaak op de wat goedkopere modellen worden geleverd.
Misschien is het een idee om eens met een goedkopere tweedehands mountainbike te beginnen om te kijken of je het echt leuk vindt, je kunt dan ondertussen verder sparen voor een nieuwe fiets.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Mike0502 schreef: di 29 november 2022, 09:35 Hallo,
Ik ben aan het kijken voir een nieuwe mtb voor dagelijks gebruik naar school en om tochtjes door onder andere bos mee te rijden.

Ik ben 1.75 m
Bij sommige sites zie ik dat maat M goed zou zijn en bij andere staat maat L.
Wie weet welke maat het beste is voor mijn lengte. Ik ga ervanuit dat ik nog wat zal groeien (ben nu 14 jaar)

De fiets moet verlichting hebben, een standaard op de fiets en een goed slot.budget is 900 euro

Ik ben aan het kijken bij Decathlon
en zou graag advies willen of fietsen die je daar koopt geschikt zijn.

Ik heb nu bijv deze gezien:

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... mc=8616937
Decathlon valt klein: ze baseren hun maatvoering niet op lange Nederlanders. Ik denk dat je met 1,75 op de rand van L zit. Weet niet hoe oud je bent, maar als je nog groeit, dan zou ik voor de L gaan.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Plaats reactie