xc hardtail of fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

27.5 is in NL (en daarbuiten) langzamer dan 29" (XC).
Verder is snelheid in bochtjes ook techniek.
Ik heb jaren in Helmond gewoond en de route in het Bakelse bos is niet mijn ding.
Enorm demotiverend om iedere boom van minstens 3 kanten te zien (vind ik).
Vroeger was er een leuk rondje met een lekker flow, nu is het een zigzag orgie.
Als je daar snel wilt zijn moet je serieus oefenen op 180° bochtjes. Ieder zn ding.
Een verende voorvork van 100mm in een hardtail met 29" wielen. En dan geen slappe vork met 32 mm poten, maar minstens 34mm.
Voorband met voldoende grip en een licht rollende achterband.
En trainen trainen trainen, het is meer techniek dan materiaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 september 2022, 13:24 27.5 is in NL (en daarbuiten) langzamer dan 29" (XC).
Verder is snelheid in bochtjes ook techniek.
Ik heb jaren in Helmond gewoond en de route in het Bakelse bos is niet mijn ding.
Enorm demotiverend om iedere boom van minstens 3 kanten te zien (vind ik).
Vroeger was er een leuk rondje met een lekker flow, nu is het een zigzag orgie.
Als je daar snel wilt zijn moet je serieus oefenen op 180° bochtjes. Ieder zn ding.
Een verende voorvork van 100mm in een hardtail met 29" wielen. En dan geen slappe vork met 32 mm poten, maar minstens 34mm.
Voorband met voldoende grip en een licht rollende achterband.
En trainen trainen trainen, het is meer techniek dan materiaal.
:o

wa zedde gij nou matje? :winkie:

Het is nu nog steeds een rondje met een enorm goed flow.
De rode route van Best (aan de kant van aquabest) is een grote zig-zag orgie (maar nog lang niet zo erg als Meijel, waar geen rechte meter op te vinden is).

Maar je hebt wel gelijk, om in Helmond snel te zijn moet je sowieso heel snel kunnen sturen en reageren, elke meter kennen en vooral van je remmen afblijven.
Die 32mm vork van 100mm in een hardtail is wel voldoende om daar rond te komen (en in de rest van De Peel (ik geloof dat die discussie al elders gevoerd was) maar een 34mm zal ongetwijfeld beter zijn, dus als je de keus hebt, lekker een 34mm erin.

En uiteraard, trainen, trainen, trainen.

Ik heb naar mijn weten 180 rondjes Bakelsbos op mijn naam staan inmiddels en rij consequent rondjes van 22 á 24 minuten.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heb even naar videejootje gekeken van Bakelse Bos route. Typisch NL 2.0 wieber MTB route, goede flow en zo te zien perfect gladde trails. Lijkt me best een leuke route, maar zoals ik al zei typisch NL 2.0 trail. Veel van die routes lijken op elkaar en zijn uitwisselbaar. Ik was laatst op de Posbank route en ook daar heeft het 2.0 wieber virus toegeslagen, dat was vroegah met mooie natuurlijke paden tja... geen vooruitgang (mijn mening).

Als dat de trail referentie is dan voor snelle tijden is m.i. een race HT ruim voldoende. Inderdaad een Exceed of Cube of Specialized of Scott. Alternatief een (dure maar erg mooie) Trek Supercaliber als je die kan betalen.

Ik heb zelf een HT gebouwd zie mijn sig onder, afgezien van de aandrijving is dat wel iets wat je zoekt denk ik. Kan de SID Ultimate 35 mm sterk aanraden, maar gezien jij slechts 74 kg weegt daar moet een 32 mm SID ook goed voldoen. Geen cheapo vork nemen. Ik heb er carbonnen wielen ingezet en ook die investering is de moeite, want belangrijk voor licht, goed en strak sturen i.c.m. goede banden en juiste bandenspanning.

Ik zou zelfs overwegen niet met een bergcassette te rijden maar met een cassette met kleinere stappen zodat je je cadans optimaal kan houden. Dat is m.i. een groot nadeel van al die 1x11 of 1x12 aandrijvingen: gericht op de bergen die hier dus niet zijn. Al die grote tandbladen gebruik je hier amper. Daarnaast zijn de stappen veel te groot. Maar goed alles went.

Als laatste punt is reeds genoemd: oefenen oefenen trainen trainen en zeker op de bochten techniek. Je fiets schuin leggen in de bocht (zie Youtube filmpjes) scheelt echt veel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Controle + comfort = fully, simpel.
74kg is relatief licht, 32mm vork volstaat, al is 34mm nóg preciezer.

Maar: een líchte 29” racefully is vanaf rond 11-11,5kg en minder… rond 4000,- ben je zo kwijt.
Vederlicht, top afgemonteerd, 10,5 kg en minder is zeer prijzig, zit je zo op 6000,- of het dubbele.

Een hardtail met comfortabele bredere banden is dan vele malen goedkoper. Evt een wat flexende zadelpen erin helpt ook. Nadeel: dan geen (race)dropper mogelijk.

Dus je budget is ook belangrijk. Wat wil je ongeveer uitgeven?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Crapton schreef: vr 30 september 2022, 17:48 Dat is m.i. een groot nadeel van al die 1x11 of 1x12 aandrijvingen: gericht op de bergen die hier dus niet zijn. Al die grote tandbladen gebruik je hier amper.
Amper? Ik gebruik ze elke week, en ben er wat blij mee.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Crapton schreef: vr 30 september 2022, 17:48 Heb even naar videejootje gekeken van Bakelse Bos route. Typisch NL 2.0 wieber MTB route, goede flow en zo te zien perfect gladde trails. Lijkt me best een leuke route, maar zoals ik al zei typisch NL 2.0 trail. Veel van die routes lijken op elkaar en zijn uitwisselbaar. Ik was laatst op de Posbank route en ook daar heeft het 2.0 wieber virus toegeslagen, dat was vroegah met mooie natuurlijke paden tja... geen vooruitgang (mijn mening).

Als dat de trail referentie is dan voor snelle tijden is m.i. een race HT ruim voldoende. Inderdaad een Exceed of Cube of Specialized of Scott. Alternatief een (dure maar erg mooie) Trek Supercaliber als je die kan betalen.

Ik heb zelf een HT gebouwd zie mijn sig onder, afgezien van de aandrijving is dat wel iets wat je zoekt denk ik. Kan de SID Ultimate 35 mm sterk aanraden, maar gezien jij slechts 74 kg weegt daar moet een 32 mm SID ook goed voldoen. Geen cheapo vork nemen. Ik heb er carbonnen wielen ingezet en ook die investering is de moeite, want belangrijk voor licht, goed en strak sturen i.c.m. goede banden en juiste bandenspanning.

Ik zou zelfs overwegen niet met een bergcassette te rijden maar met een cassette met kleinere stappen zodat je je cadans optimaal kan houden. Dat is m.i. een groot nadeel van al die 1x11 of 1x12 aandrijvingen: gericht op de bergen die hier dus niet zijn. Al die grote tandbladen gebruik je hier amper. Daarnaast zijn de stappen veel te groot. Maar goed alles went.

Als laatste punt is reeds genoemd: oefenen oefenen trainen trainen en zeker op de bochten techniek. Je fiets schuin leggen in de bocht (zie Youtube filmpjes) scheelt echt veel.
Praktisch iedereen rijdt hier met een 10-52 (1x) of 11-42 (2x) voor zover ik het weet, maar dat is omdat er ook nog wel eens geklommen moet worden.
Vaak wordt de 36 of 34 verwisseld voor een 32 als er meer klimwerk te verwachten is.

Maar het is wel zo dat je hier nagenoeg alleen de 3/4/5/6e gebruikt.

Ik rij zelf op een sub 10kg hardtail met carbon velgen en heb hier echt nog geen seconde spijt van gehad terwijl ik voor minder een spark rc900 fully had kunnen kopen.

Maar eerlijk is eerlijk, ten opzichte van mijn oude fiets (5kg zwaarder, alles alu) is carbon qua snelheid alleen een positieve factor op de korte aanzetten.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

aurelius schreef: vr 30 september 2022, 18:22 Controle + comfort = fully, simpel.
74kg is relatief licht, 32mm vork volstaat, al is 34mm nóg preciezer.

Maar: een líchte 29” racefully is vanaf rond 11-11,5kg en minder… rond 4000,- ben je zo kwijt.
Vederlicht, top afgemonteerd, 10,5 kg en minder is zeer prijzig, zit je zo op 6000,- of het dubbele.

Een hardtail met comfortabele bredere banden is dan vele malen goedkoper. Evt een wat flexende zadelpen erin helpt ook. Nadeel: dan geen (race)dropper mogelijk.

Dus je budget is ook belangrijk. Wat wil je ongeveer uitgeven?
Een sub 10 kilo HT met top afmontage tikt moeiteloos de 6k aan, het is maar net waar je genoegen mee neemt.

Je kan een canyon of een cube voor minder krijgen, maar zelfs op een HT ga je dat verschil wel degelijk merken, met namen op de flex en stijfheid van het frame
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Fully vs Hardtail...

Daar is al een heel topic over vol geschreven.

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=152684

Ga vanavond lekker met een drankje op de bank zitten en lees het eens door.

Ik ben een verknochte hardtail rijder, maar een Fully is sneller, een hardtail 'voelt' alleen sneller. Maarrr... wat zijn de lokale omstandigheden. Besef dat jouw rondje (zoals alle NL flow 2.0 rondjes ik hoef niet naar boven te trappen you have seen one you have seen them all boven Gulpen) waarschijnlijk ook prima gereden kan worden door een gravelfiets. Dan weet je het antwoord eigenlijk al.... Tenzij je soms ook onder Gulpen komt, daar zeker een Fully rijden.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Giant-E schreef: vr 30 september 2022, 18:41
Crapton schreef: vr 30 september 2022, 17:48 Dat is m.i. een groot nadeel van al die 1x11 of 1x12 aandrijvingen: gericht op de bergen die hier dus niet zijn. Al die grote tandbladen gebruik je hier amper.
Amper? Ik gebruik ze elke week, en ben er wat blij mee.
OK dat kan maar welke trails rij jij dan? Niet Bakelse Bos denk ik. Zie ook antwoord van Peelrijder.

In mijn omgeving (Brabantse Wal) zijn hier en daar duinen met wat klimwerk en dat gaat niet zonder terugschakelen. Ook de Col du Kragge kom je niet op zonder heel ver terugschakelen. Maar 95% van de tijd heb je die grote bladen niet nodig hier, en al zeker als je op ultraplatte trails moet rijden.

Stunning schreef: za 1 oktober 2022, 07:45 Fully vs Hardtail...

Daar is al een heel topic over vol geschreven.

https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=152684

Ga vanavond lekker met een drankje op de bank zitten en lees het eens door.
Dat was een aardig topic. Ik meen dat het er ook om ging of het verschil te kwantificeren is, dus ben je wel/niet sneller met een FS of HT. Dat hangt er dus van af. Ik was vorige week op een MTB trektocht in ruw alpine terrein met een gast met race HT. Nou die reed rondjes om ons heen en vloog over alle obstakels heen. Dus een FS compenseert een beetje het gebrek aan skills en condititie, maar een goede sterke rijder heeft niet perse een FS nodig om snel te zijn.

Blijft onverlet dat met vergelijkbare rijders in ruw terrein kan FS wel een voordeel geven, dat zie je bij de WK wedstrijden waar parkoersen tegenwoordig ook soort van DH secties hebben.

Bakelse Bos trails zien er op de video gepolijst uit dus FS is leuk en comfy maar niet nodig. Een goede voorvork en banden compenseren het gebrek aan vering bij een HT best aardig.
Laatst gewijzigd door Crapton op za 1 oktober 2022, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Weer die dooddoener… Niet alles boven Gulpen zijn zigzag knikkerbanen, Stunning. Er zijn zat routes waar je met een gravelbike niet wegkomt.

Zo rijd ik 3/4 van mijn jaarlijkse kilometers op Bergschenhoek, en daar ben je met een fully (trail of XC) absoluut in het voordeel. Qua snelheid, maar vooral comfort. En zo zijn er genoeg, hier bijv ook een Zoetermeer of Oostvoorne.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als je last van je rug hebt; dan is de keuze simpel; dan zou ik zeker een XC fully nemen.

Zoals geschreven: ik heb ook een 27.5 en ja niet alle banden die je zou willen worden nog gemaakt voor 27.5 helaas. (Vraag is wel een beetje of zoveel keuze echt nodig is).
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het hangt natuurlijk ook van je hele conditie af en waar je sterke kanten zitten.
Maar ik denk dat een fully zelden langzamer is, er zijn er wel.

Zeker met een goede lock mogelijkheid denk ik dat al helemaal geen issue is.
UHR waar er toch veel rijden is het verschil misschien nog wel het kleinst, dat is natuurlijk een behoorlijke flow baan baan.
Wat ik persoonlijk fantastisch vind!

Ik denk alleen dat er steeds meer doorslaan naar te veel all mountain op een NL parcours.
Dat kan als dat een bewuste keuze is, maar ik denk dat het heel veel ontwetendheid is.

Het is een beetje als met een X5 op een circuit gaan rijden. ze zijn tegenwoordig best snel, maar met een 911 is het leuker, zelfs met een MX5.
Dat vind ik ook een beetje met wat ik nu tegenkom. 120 tot 140mm op de UHR.... Pffff. Laat ik de spark even buiten beschouwing. Maar ook die krijgt in racekringen steeds meer kritiek. Let wel! Het is een kleuze, maar maak die bewust!

Ik zat net eens even te neuzen. Ondanks mijn naam doet vermoeden heb ik toch wat moeite met Cube.
Ik heb er drie gehad en die waren echt heel goed, De eerste Carbon litening is toch nog wel een van mijn favorieten.
Het is dus gewoon een merk dingetje.....

Maar de AMS is goed geprijsd. Natuurlijk de SL is 5300, maar dan heb je wel een top basis.
Ja met GX, maar ik vind dat persoonlijk een prima opbouw. een upgrade AXS setje kost ook niet de wereld en kan je na een jaartje ook nog wel doen.

De Dempers/vork en wielen en afmontage is meteen op top niveau!
Het kan dus nog gewoon voor enigzins een normaal bedrag
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar we wachten nog steeds op antwoord: wat is je budget?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:29
Ik zat net eens even te neuzen. Ondanks mijn naam doet vermoeden heb ik toch wat moeite met Cube.
Ik heb er drie gehad en die waren echt heel goed, De eerste Carbon litening is toch nog wel een van mijn favorieten.
Het is dus gewoon een merk dingetje.....
Nogal tegenstrijdig?
"This species has amused itself to death"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:29 Ik zat net eens even te neuzen. Ondanks mijn naam doet vermoeden heb ik toch wat moeite met Cube.
Ik heb er drie gehad en die waren echt heel goed, De eerste Carbon litening is toch nog wel een van mijn favorieten.
Het is dus gewoon een merk dingetje.....
Nou heb ik dat ook eens even gedaan na jouw post...

Deze vind ik toch wel heel mooi... kwijl...

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie