xc hardtail of fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: za 1 oktober 2022, 09:19 Weer die dooddoener… Niet alles boven Gulpen zijn zigzag knikkerbanen, Stunning. Er zijn zat routes waar je met een gravelbike niet wegkomt.

Zo rijd ik 3/4 van mijn jaarlijkse kilometers op Bergschenhoek, en daar ben je met een fully (trail of XC) absoluut in het voordeel. Qua snelheid, maar vooral comfort. En zo zijn er genoeg, hier bijv ook een Zoetermeer of Oostvoorne.
Ik die dit jaar alle 3 nog gereden en als je puur op een snelle ronde rijdt zonder de TTF's te pakken is een fully hier ook simpelweg overbodig.

Op Bergschenhoek zit wat lompe afdalingen, maar dat het comfort van een fully voegt daar weinig aan toe.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Daar verschillen we dan over van mening. Zelf ‘t verschil mogen ervaren. Een fully is hier onmiskenbaar sneller. Vooral over meerdere rondjes. (Uithoudingsvermogen & comfort)

Overigens pak ik wel de meeste TTF’s mee, maar dat is ‘t leukste, toch? :wink:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

De eerste 30 km een HT.
Ga je verder richting de 100 dan toch veel liever een snelle fully.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

kan niet meer schreef: za 1 oktober 2022, 13:19
Cube-Elite schreef: za 1 oktober 2022, 09:29
Ik zat net eens even te neuzen. Ondanks mijn naam doet vermoeden heb ik toch wat moeite met Cube.
Ik heb er drie gehad en die waren echt heel goed, De eerste Carbon litening is toch nog wel een van mijn favorieten.
Het is dus gewoon een merk dingetje.....
Nogal tegenstrijdig?
Nouja gewoon ratio VS emotie. Ik praat het niet goed hoor :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Had je al een budget genoemd?
Aurelius tipte het op de vorige pagina al aan, HT of FS is ook een budget dingetje.
Voor de prijs van een goede HT koopt je slechts een middenklasse FS.
Die gaat je niet het gevoel geven dat je zoekt.
Oftewel, voor een vergelijkbare FS betaal je 1000 à 2000 meer dan voor een HT.

En trainen in de sportschool helpt ook tegen rugklachten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Giant-E schreef: zo 2 oktober 2022, 08:37 Daar verschillen we dan over van mening. Zelf ‘t verschil mogen ervaren. Een fully is hier onmiskenbaar sneller. Vooral over meerdere rondjes. (Uithoudingsvermogen & comfort)

Overigens pak ik wel de meeste TTF’s mee, maar dat is ‘t leukste, toch? :wink:
+1
Ik ging van een cube XC racer naar een Trail HT en nu een 140/140 fully en ik ben op de 'knikkerbanen boven de rivieren' sneller dan op de voorgaande fietsen. Ik vraag me af en toe af of de mensen die ontkennen dat een fully iets toevoegt hier zelf ook een paar rondes op gefietst hebben?

En dan moet je niet jezelf vergelijken met andere mensen met een fully die je het snot voor de ogen fietst maar vergelijk het eens met jezelf als je op die fully zou zitten, ik denk dat je echt sneller bent en daarbij is het gewoon comfortabeler en dat is voor mij de belangrijkste reden om op een FS te rijden.

Dat gezegd hebbende, budget is wel belangrijk en voor het geld van een high end HT koop je geen high end FS.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: zo 2 oktober 2022, 08:37 Daar verschillen we dan over van mening. Zelf ‘t verschil mogen ervaren. Een fully is hier onmiskenbaar sneller. Vooral over meerdere rondjes. (Uithoudingsvermogen & comfort)

Overigens pak ik wel de meeste TTF’s mee, maar dat is ‘t leukste, toch? :wink:
Als je materiaal daar op gericht is wel.

Ik ga toch eens een keer bij mijn LBS informeren voor een 'leen' fully, puur om te kijken wat het me brengt op mijn vaste rondjes.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Voor jouw gebruik, en vooral dan die lange afstanden, zou een XC racefully perfect zijn.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 19:45
Giant-E schreef: zo 2 oktober 2022, 08:37 Daar verschillen we dan over van mening. Zelf ‘t verschil mogen ervaren. Een fully is hier onmiskenbaar sneller. Vooral over meerdere rondjes. (Uithoudingsvermogen & comfort)

Overigens pak ik wel de meeste TTF’s mee, maar dat is ‘t leukste, toch? :wink:
Als je materiaal daar op gericht is wel.

Ik ga toch eens een keer bij mijn LBS informeren voor een 'leen' fully, puur om te kijken wat het me brengt op mijn vaste rondjes.

Er is pas een heel lang topic geweest over HT vs FS, iets met give me the data of zo. Eindeloos. Maar weinig feiten (metingen) en wel veel ongefundeerde meningen. Wat ik me herinner zat er op de NL 2.0 trails weinig verschil tussen. Ik heb een FS en een HT en het ligt meer aan de vorm van de dag, staat van het parkoers, het weer enz dan wel of niet die vering. Enduro of trail is uiteraard wat anders, ik heb het over NL XC.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Giant-E schreef: ma 3 oktober 2022, 21:18 Voor jouw gebruik, en vooral dan die lange afstanden, zou een XC racefully perfect zijn.
Daar begin ik dus steeds meer over te denken, maar dat wordt pas over een jaartje (of 2) denk ik.

Ik heb sinds mei een HT racebak van 6k in de schuur staan, waar waarschijnlijk nog wat upgrades richting de 1,5k opkomen (andere cranks, ratchet upgrade, AXS, carbon stem & stuur) dus ik hou me omwille van mijn huwelijk maar even in :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Crapton schreef: ma 3 oktober 2022, 21:22
Peelrijder schreef: ma 3 oktober 2022, 19:45

Als je materiaal daar op gericht is wel.

Ik ga toch eens een keer bij mijn LBS informeren voor een 'leen' fully, puur om te kijken wat het me brengt op mijn vaste rondjes.

Er is pas een heel lang topic geweest over HT vs FS, iets met give me the data of zo. Eindeloos. Maar weinig feiten (metingen) en wel veel ongefundeerde meningen. Wat ik me herinner zat er op de NL 2.0 trails weinig verschil tussen. Ik heb een FS en een HT en het ligt meer aan de vorm van de dag, staat van het parkoers, het weer enz dan wel of niet die vering. Enduro of trail is uiteraard wat anders, ik heb het over NL XC.
Met veel interesse gevolgd, maar nog niks wat me ka overtuigen.

Zoals ik in mijn andere post al aangeef, gaat dit nog wel even duren, maar 'testen' is zeker wel iets waar ik naar toe wil.

Aan de andere kant kan ik op competitief niveau prima meekomen......

Keuzes, keuzes...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie