Hoe bepaal je een goede prijs?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Nu ik na wat experimenteren met mijn oude 26" hardtail tot de conclusie kom dat MTB rijden toch wel erg leuk is komt ook de kriebel om "iets fatsoenlijkers en moderners" te kopen om de hoek kijken.

Een collega heeft een Canyon Spectral 6 (2021, SLX afgemonteerd) te koop staan en vraagt daar 2450 Euro voor. Maar ook zoekend op marktplaats of hier kom ik telkens op de vraag terug, hoe bepaal je of dat een goede prijs is? Iemand een goed advies?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Een goede prijs....ligt aan hoe goed jij zelf kunt shoppen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Je hebt het nu wel over een trail bike = dat ook waar naar je opzoek bent :-?
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Ik ben op zoek naar een fiets waar ik goed mee uit de voeten kan op de Nederlandse (XC) routes maar waarmee ik ook de mogelijkheid zou hebben om eens naar bijvoorbeeld de Ardennen of de Duitse Eifel te gaan voor iets serieuzer werk als ik daar in de toekomst klaar voor ben.

Edit: Ik bedoel dus te zeggen, iets meer aan de enduro kant van de XC dan puur XC, "if that makes sense"....
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Dan klinkt de Spectral wellicht niet echt als een goede keuze, redelijk overkill voor NL imho -- lees saai.

Verder de prijs van een 2e hands fiets is lastig, wat de gek ervoor geeft. Maar paar zaken om naar de kijken: wat is de staat van de componenten, zijn er onderdelen ge-upgrade, hoeveel is er mee gereden, heeft de vork een service beurt gehad, check de flex van de achterbrug / trapas, wat moet je op korte termijn vervangen. Voor mij zou deze prijs te hoog zijn, voor een paar honderd euro heb je een nieuwe, waarbij je 1e eigenaar bent en wat betreft garantie beter af bent. (Bij Canyon kun je geluk hebben en een goed frame krijgen maar veel mensen hebben pech en krijgen scheuren of een ander euvel)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mr_Ike schreef: di 27 september 2022, 10:23
.....
hoe bepaal je of dat een goede prijs is? Iemand een goed advies?

.....
Hoe groot is je budget? , wat wil je ermee?, Glazenbollen werken niet qua staat van een 2e hands ....ect
All-round bike's bestaan niet in mijn ogen dwz , goed rijden in NL, D ,B , met name terrein ect , je zal altijd iets moeten laten bij een fiets waarbij bv de fiets goed rijdt in NL , maar wat te wensen over laat in D , of B . en viceversa . Maar soms kan je er "dichtbij zitten" .Dat grote veerwegen niet geschikt zijn voor NL is al heel veel over geschreven op dit forum met voor en tegens.
suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of de Spectral een fijne Nederlandfiets is, die vraag wordt door iedereen verschillend beantwoord. Dat is dus een smaakkwestie, ik zou er zelf iig geen bezwaar tegen hebben :)

Maar de prijs vind ik wat aan de hoge kant, voor €2.999 oftewel €550 meer heb je een nieuwe. Met garantie, met 0 km op de drivetrain, de vering, de banden...
Blijft wel de vraag of die leverbaar is, dat weet ik niet.

Mits je budget het toelaat zou ik zelf met zo'n klein prijsverschil voor een nieuwe kiezen. Waarmee niet gezegd is dat er met die fiets van je collega iets mis zou zijn natuurlijk. Maar er is al sprake van enige slijtage van onderdelen en ik zou -als je hem serieus overweegt- ook vooraf af proberen te spreken in hoeverre je collega bereid is voor jou garantie te regelen mocht dat ooit nodig zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Eens met Kermit. Als je hem voor rond de 2000,- krijgt heb je een goede deal i.m.o. En ik ken mensen die er heel veel plezier aan beleven op zowel de Nederlandse als buitenlandse routes. Niet iedereen wil een xc racer waarop je uitelkaar rammelt of stuk gaat wanneer je wat extreme dingen gaat doen :-D
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

kermit schreef: di 27 september 2022, 12:38 Of de Spectral een fijne Nederlandfiets is, die vraag wordt door iedereen verschillend beantwoord. Dat is dus een smaakkwestie, ik zou er zelf iig geen bezwaar tegen hebben :)

Maar de prijs vind ik wat aan de hoge kant, voor €2.999 oftewel €550 meer heb je een nieuwe. Met garantie, met 0 km op de drivetrain, de vering, de banden...
Blijft wel de vraag of die leverbaar is, dat weet ik niet.

Mits je budget het toelaat zou ik zelf met zo'n klein prijsverschil voor een nieuwe kiezen. Waarmee niet gezegd is dat er met die fiets van je collega iets mis zou zijn natuurlijk. Maar er is al sprake van enige slijtage van onderdelen en ik zou -als je hem serieus overweegt- ook vooraf af proberen te spreken in hoeverre je collega bereid is voor jou garantie te regelen mocht dat ooit nodig zijn.
Een nieuwe is zo te zien €3099 ("binnenkort" leverbaar) en afgemonteerd met SRAM GX ipv Shimano SLX aandrijflijn en remmerij, RockShox Lyrik Select+ vork en Super deluxe demper ipv FOX 36 float rythm en Float DPX2 Performance EVOL demper. Hoeveel dat in de praktijk uit maakt geen idee, maar het zal vast schelen in de prijs.
Ik ga er nog eens over nadenken/slapen. Toch net ff te veel geld om impulsief te zijn.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Aha ja ik lees enduro van xc dus dan lijkt me een Spectral niet zo geschikt maar dat is ook maar mijn mening inderdaad :D

Wil je de 27.5 variant of 29?
Deze is beter vergelijkbaar lijkt me? https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... be=SR%2FBK

Ik zou eerst proberen om wat test ritjes te maken op verschillende type fietsen zeker als je van een 26" HT afkomt. Een 29" is al een groot verschil. Of ergens een fiets huren werkt ook.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de fiets:
De Spectral is een goede fiets als je in de Eifel of Ardennen woont en af en toe in NL fietst :wink:

Over de prijs: -20% voor een 1 jaar oude fiets is prijzig. Maar fietsen zijn schaars, nieuw en gebruikt.

Ik zeg maar wat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat is idd een mooi stukje....maar ik denk dat TS z'n bike ook op MP staat en dat is een 160mm :o dus dan ook wel een echte trail bike :roll: 15+ kg schoon aan de haak :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

Dat is inderdaad dezelfde fiets :tong

En ik ga inderdaad toch maar even wat langer door op mn oude barrel en uitvinden wat ik dan WEL wil.

Bedankt voor de adviezen. Toch blijf ik wel een beetje met dezelfde vraag, hoe bepaal je ongeveer wat een fiets wel of niet zou moeten kosten? Is er een vuistregel of is het echt "onderbuikgevoel"?
Mr_Ike
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 15:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 27 september 2022, 18:22 Ik zeg maar wat.
Ach, daar hebben we allemaal wel eens last van :wink: :lol:
Plaats reactie