Je kan je sowieso afvragen of je nieuwe fiets hetzelfde moet zijn als je oude, qua pasvorm.
Ook bij n+1.
Zoveel mogelijk hetzelfde ondermijnt het idee van een andere fiets.
Mijn idee:
Het is een andere fiets, het gebruik is anders, dus je zit, je houding zijn anders.
Je moet er natuurlijk wel op passen, maar het hoeft niet op de cm gelijk te zijn.
Geometrie bij full-sus bikes. UPDATE: trail vs enduro
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Dat vroeg ik me dus ook af. Op een enduro/downhill georienteerde fiets zou ik denk ik wat hoger zitten dan op mijn huidige (zadel staat nu ca 25mm hoger dan mijn stuur). Dat zou logischerwijs gepaard gaan met ook iets korter zitten. Vraag is: hoeveel korter?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Vooral kijken naar reach en stack, die bepalen samen de afstand die je lichaam overbrugt vanaf het bottom bracket wanneer je op je pedalen staat. Je kunt dan nog wat finetunen met stuur en pen natuurlijk.
Kies je een enduro fiets op basis van ETT en kies je er een met een steile zitbuishoek, dan kom je automatisch bij een behoorlijk langere reach dan je huidige fiets.
Ik heb best wat enduro fietsen gehad de laatste jaren en merk dat ik persoonlijk liever een wat hogere stack heb en een iets kortere reach. Met mijn 1.79m lengte val ik vaak precies tussen M en L in. Ik koos vaak voor een L, maar de fietsen zijn langer geworden en dat maakt dat mij een M beter past.
Ook vind ik de verhouding van front center vs rear center ook een belangrijke graadmeter over hoe een fiets zal rijden. Je ziet het gelukkig steeds meer dat merken de achterkant laten meegroeien bij de verschillende framematen. Een in verhouding korte achterkant wordt vaak opgehemeld vanwege de “speelse” eigenschappen. Het brengt veel gewicht op de achterkant van je fiets, waardoor je veel input moet geven op de voorkant om het voorwiel grip te laten houden in bochten.
Kies je een enduro fiets op basis van ETT en kies je er een met een steile zitbuishoek, dan kom je automatisch bij een behoorlijk langere reach dan je huidige fiets.
Ik heb best wat enduro fietsen gehad de laatste jaren en merk dat ik persoonlijk liever een wat hogere stack heb en een iets kortere reach. Met mijn 1.79m lengte val ik vaak precies tussen M en L in. Ik koos vaak voor een L, maar de fietsen zijn langer geworden en dat maakt dat mij een M beter past.
Ook vind ik de verhouding van front center vs rear center ook een belangrijke graadmeter over hoe een fiets zal rijden. Je ziet het gelukkig steeds meer dat merken de achterkant laten meegroeien bij de verschillende framematen. Een in verhouding korte achterkant wordt vaak opgehemeld vanwege de “speelse” eigenschappen. Het brengt veel gewicht op de achterkant van je fiets, waardoor je veel input moet geven op de voorkant om het voorwiel grip te laten houden in bochten.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Dank, heb ik wat aan. Ik ben ook 1m78 kort, met korte pootjes en dus relatief lang bovenlijf. Mijn huidige fiets (Trail, MY 2017) is een L, idd vanwege de langere reach. De fiets in kwestie die ik in overweging heb (Enduro, MY 2021) is een M.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)