Maatadvies jaren 90 MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Goedemiddag MTB-ers, ik heb in de jaren 90/00 als jong knulletje flink rondgescheurd op MTB's. De fietsenmaker regelde de maatvoering dus dat was altijd goed.
Vanwege het ontbreken van voldoende modder en hobbels rijd ik tegenwoordig vooral op de weg, en inmiddels weet ik uiteraard precies wat voor maatvoering ik daarvoor moet hebben.

Vanwege een ondefinieerbare mix tussen nostalgische gevoelens en gewoon zin om weer eens van de begaande wegen af te wijken ontstaat er toch een kriebel. Het huidige plan is om weer eens een oudje (liefst Giant zonder enige vering) te scoren op marktplaats en deze licht te modificeren met o.a. een dropbar om zo een gravelbike-achtige funfiets te creëren.

Kunnen jullie mij een beetje helpen met het bepalen van de maatvoering? Over de oudere Giants is weinig te vinden qua geometrie, dus ik tast een beetje in het duister.
Voor de huidige MTB's zijn er genoeg maattabellen en adviezen te vinden, maar ik heb niet het idee dat ik deze zomaar op de oudjes toe kan passen die geometrisch totaal anders zijn. Daarnaast zal ik ook rekening moeten houden met de te monteren dropbar bij het bepalen van de juiste maat. Niet dat ik veel in de beugels zal gaan hangen, het moet gewoon een leuke allrounder worden.

Ik zoek me suf op het net, maar echt wijzer word ik er nog niet van. Ik ben 193cm met een BBL van 90cm, en op de weg rijd ik een XL Giant TCR van 2021. Volgens mij noemde Giant alles boven de 55cm/22" in die tijd ook XL, zou dat een goed uitgangspunt zijn?
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Hoi!

Mooie plannen, nostalgie is een goede drijfveer :D!
Via Retrobike.co.uk is een boel info te vinden, uit deze oude Giant catalogus blijkt bijvoorbeeld dat er geen grotere maten gemaakt zijn dan 22" destijds: https://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/ ... _Cadex.pdf.

Ik ben ongeveer 10 cm kleiner dan jij en rijd meestal op 19", of 20" frames uit de jaren '90.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk op gaat rondcrossen: vergeet niet wat foto's te delen!
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Yeee-ti! schreef: ma 12 september 2022, 16:13 Hoi!

Mooie plannen, nostalgie is een goede drijfveer :D!
Via Retrobike.co.uk is een boel info te vinden, uit deze oude Giant catalogus blijkt bijvoorbeeld dat er geen grotere maten gemaakt zijn dan 22" destijds: https://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/ ... _Cadex.pdf.

Ik ben ongeveer 10 cm kleiner dan jij en rijd meestal op 19", of 20" frames uit de jaren '90.

Ben benieuwd waar je uiteindelijk op gaat rondcrossen: vergeet niet wat foto's te delen!
Thanks Yeee-ti! Nu heb ik veel oude PDF's gezien, maar deze nog niet! Toeval wil dat mijn voorkeur ligt bij een Cadex CFM uit die tijd, leuk om ze zo in de folder te zien staan.
Ik zie inderdaad niets groters dan 22". Vreemd, want de wat mindere goden (zoals de Terrago/Chicago etc.) zie je tot 25,5".
22" Zal wel voldoen dan, er zijn genoeg langere mensen dan ik.. :winkie:
Foto's ga ik zeker delen. Voor nu heb ik alleen nog maar wegfietsen en daar wil ik jullie niet mee lastigvallen. MTB's zijn allemaal opgeruimd, helaas.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Grappig :-D

Het kan lastig zijn om zo'n grote maat te vinden: ik zie ze niet zo vaak langskomen.
Een hele tijd geleden heb ik een CFM-1 gekocht als donorfiets voor de XTR groep die erop zat, dat was een 20": https://www.retrobike.co.uk/threads/199 ... ld.348214/

Inmiddels verkocht natuurlijk.

Succes met de zoektocht!
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Barbaar 😉
Wel benieuwd naar de passing van 20" met jouw lengte!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Giant is al vrij snel overgestapt op 3 maten. Carbon was te duur om nog meer mallen/ maten te ontwikkelen.

Hier onder twee 19,5 modelletjes. Beiden met een HTT van 58cm. (Ik ben zelf 186.) Bij de grotere modellen kom je uit rond de 60. Maar als je een dropbar wil monteren. Hou er dan ook wel rekening mee dat je stuurpen of het frame korter moet zijn dan als je hem met een flatbar rijd.

Afbeelding
Afbeelding
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Poeh, dat zijn mooie fietsjes! HTT is waarschijnlijk een MTB-term? Ik ken hem niet in elk geval!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

HTT= Horizontal Top Tube
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Real Epic '89 schreef: ma 12 september 2022, 17:46 HTT= Horizontal Top Tube
Dank. Komt overeen met een fiets die ik op het oog heb. Die is maat 53/54 met en HTT van 60 inderdaad.
Waar ik eerst afhaakte omdat ik dacht dat 54 te klein zou zijn, kan dit weleens een goede keuze zijn dus!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Is dit niet jou maat? Is wel een Hybride.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ed-edition
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rule of thumb in die tijd was 1 maat te klein nemen :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ma 12 september 2022, 19:15 Is dit niet jou maat? Is wel een Hybride.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ed-edition

O ja, dat was uit die tijd dat bij Giant de bovenbuis naar de verkeerde kant afliep 🤮
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 12 september 2022, 11:55

Real Epic '89 schreef: ma 12 september 2022, 19:15 Is dit niet jou maat? Is wel een Hybride.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ed-edition
Wel een kek fietsje op zich. Wel een beetje een samenraapsel, al krijg je dat natuurlijk gauw bij dit type fietsen. Ze hebben er al een flink leven op zitten.
Ik blijf gewoon op het gemak rondkijken. Er is nog redelijk aanbod, valt me op. Als iemand nog iets leuks heeft staan, van harte aanbevolen. Hoeft niet helemaal per se Giant Cadex te zijn, al lijkt me dat wel het leukste.

Dankzij jullie wel een beetje gevoel gekregen bij de maatvoering, dank daarvoor!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

TenZNL schreef: ma 12 september 2022, 19:41 Rule of thumb in die tijd was 1 maat te klein nemen :wink:
Dit dus.

Hetzelfde als bij cyclocross (CX) fietsen nog steeds het geval is.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

wtb schreef: ma 12 september 2022, 17:10 Barbaar 😉
Wel benieuwd naar de passing van 20" met jouw lengte!
Mijn passing, bedoel je?

Op een 19.5" (c-t) DEAN Ti (voorzien van de XTR onderdelen van de Giant CFM-1 :-D ):
Afbeelding

En op een Canyon Lux World Cup CF7, maat L:
Afbeelding
Plaats reactie