specialized rockhopper vs. Rockrider xc100

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
vincentvanz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:38

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb een jaartje of 3 gefietst op een oude rockhopper die ik 2 de hands van iemand heb gekregen. Deze fiets moest weer terug naar de eigenaar omdat die van hem was gestolen. Nu wil ik na een half jaar zelf een mtb kopen omdat ik het biken toch wel mis. Ik maakte meestal een tocht van 2 - 3 uur in de bossen in de omgeving (Tilburg) op single tracks ongeveer 3-4 keer per maand. Nu wil ik een nieuwe mtb kopen en twijfel tussen weer een rockhopper of de rockrider XC 100 van Decathlon. Heeft iemand ervaring met een van deze fietsen en kan de voor- en nadelen van één van de fietsen noemen zodat ik mijn keuze iets makkelijker kan maken? Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Gr. vincent
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Plaats een linkje naar beide fietsen en je krijgt sneller betere reacties)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
vincentvanz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:38

Hartelijk dank voor de tip!!

Onderstaand de link voor de verschillende MTB's

https://www.specialized.com/nl/nl/searc ... rockhopper

https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... R-p-330066
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Welke rockhopper precies? E 675 versie of de expert versie van E 1450?

Mocht je budget het toelaten en zo te zien fiets je aardig wat ga dan voor de modellen net boven de 1000E. Dan zit je wat betreft aandrijving en vork net op het instapniveau van de betere merken en die zijn vaak wat duurzamer.
vincentvanz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:38

Hartelijk dank voor je advies. Begrijp ik hier uit dat ik beter voor een wat duurder model van de specialized rockhopper moet gaan en de Rockrider links moet laten liggen? Of behoort de rockrider ook tot de betere merken? De rockrider van decathlon is wel iets lichter en heeft een luchtgeveerde voorvork t.o.v. de Specialized rockhopper, maar over de duurzaamheid van dit merk is mij niet veel bekend.
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Die rockrider kun je het beste vergelijken met de rockhopper elite volgens mij.
https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 778-199580

Die rockrider heeft een prima afmontage voor die prijs, dat haal je bij Specialized niet. Ik zou Rockrider niet onder de betere merken scharen, de duurzaamheid laat vaak te wensen over.

Er zitten rond de 1000 euro heel veel van dezelfde fietsen met vergelijkbare componenten, de Cube aim bijvoorbeeld.

Op dit moment moet je ook kijken naar beschikbaarheid van de fietsen en wellicht een keuze daarop maken. Marktplaats kun je ook checken, genoeg fietsen uit de corona periode van mensen die het toch niet zo leuk vinden.
vincentvanz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 6 september 2022, 22:38

De rockrider is op voorraad bij een decathlon bij mij in de buurt. De rockhopper is te bestellen op specialized.com en binnen 2 weken beschikbaar. De beschikbaarheid van cube weet ik niet. heeft iemand daar recente ervaring mee?
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

vincentvanz schreef: wo 7 september 2022, 18:44 De rockrider is op voorraad bij een decathlon bij mij in de buurt. De rockhopper is te bestellen op specialized.com en binnen 2 weken beschikbaar. De beschikbaarheid van cube weet ik niet. heeft iemand daar recente ervaring mee?
De rockrider heeft een head tube angle van 69.5 vs 68.5 voor de hopper. Je zou de rockrider moeten proberen, als je weinig merkt van de wat oudere geo is het een prima keuze, maar hij zal anders aanvoelen dan wat je nu gewend bent.
Plaats reactie