Eerste Full suspension

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Merlijn79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 augustus 2022, 21:01

Hallo ik ben Merlijn, en ben nieuw op dit forum.
Ik mountainbike al jaren op dit moment op een oude cube reaction. Maar ik wil een nieuwe fiets kopen. Nou had ik een specialized epic comp 29 uit 2013 of 2014 gezien ( weet niet of het 2013 of 2014 is) in redelijk goede staat. Wat zou een goede prijs hiervoor zijn, is boven de 800 te hoog?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heb je zelf al eens op Marktplaats gezocht?

Er staan er diverse op onder bieding.

De omschrijving van die fiets die jij geeft is veel te vaag. Alu, carbon, staat van de fiets, upgrades enz enz. Foto's.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Merlijn79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 augustus 2022, 21:01

Dankjewel voor je reactie.
Het is volgensmij een aluminium. De staat is goed ziet er weinig gebruikt uit. Op marktplaats staan er wel maar niet de 2013 versie. Heeft geen upgrades volgensmij.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als alles in orde is, is €800 een nette prijs. Maar als het een beetje tegen zit dan moet er zo €500 bij!

Is de demper nog goed? Die dingen gaan om de haverklap kapot. Kan duur worden... .


En het is wel een wedstrijdfiets. Dat past goed als je een doorrijder bent, maar anders is het niet echt optimaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Merlijn79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 augustus 2022, 21:01

Dankjewel voor de reactie. Hoe controleer je de demper, wat kan er precies kapot gaan? Ik ga hem gebruiken voor in de buurt te mountainbiken. Is het dan een nadeel dat het een wedstrijd fiets is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De demper werkt met een "Brain".
Die gaan achter elkaar kapot en reparatie bestaat uit omruilen en bijbetalen. Geen garantie.
Sommige modellen kunnen worden omgebouwd naar een normale demper →Duur.
Als je je brains gebruikt loop je er met een boog omheen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Merlijn79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 augustus 2022, 21:01

Gaat die demper met brain snel kapot? Of is het oke als die nu nog werkt?
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Het brain systeem is een veelbesproken systeem, you love it or you hate it.
Ik heb er zelf geen problemen mee en vind het een goed systeem voor de snelle xc-rondjes.
Er zijn genoeg mensen die er wel problemen mee hebben, geen idee waar dat een ligt.
Een demper en voorvork hebben sowieso onderhoud nodig om optimaal te blijven werken. Dus ga er bij een wat oudere fiets maar vanuit dat er wat onderhoudskosten bijkomen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merlijn79 schreef: wo 24 augustus 2022, 12:46 Gaat die demper met brain snel kapot? Of is het oke als die nu nog werkt?
Er is hier een topic over de brain.
Als ik de berichten in het topic mag geloven is de gemiddelde leeftijd van een brain is 3 maanden.
Hoewel sommigen zeggen dat ie nooit kapot gaat, doen anderen niets anders dan heen en weer fietsen naar de specialized dealer.
Specialized probeert dit al 15 jaar onder de knie te krijgen, met wisselend (understatement) resultaat.
Buiten de garantie kost omruilen ruim 150 euro, als ik het me goed herinner.
Als 2e (of 3e) eigenaar heb je geen garantie, en de garantie (op de brain) is ook niet meer levenslang, dus leg voor de zekerheid €900 per jaar opzij :wink:
Verder is het een systeem voor mensen die vering willen, maar eigenlijk geen vering willen. :o
Als de brain werkt is de achtervering vrij hard en oncomfortabel (als een hardtail) en komt alleen los op flinke klappen.
Als de brain kapot is heb je een wipkip, het tegenovergestelde van wat eigenlijk de bedoeling is vd brain.
Verdiep je er eerst goed in voordat je er aan begint. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Er kan al genoeg kapot aan een fiets, bewust kiezen voor een problematisch systeem vind ik niet verstandig.
Een Epic uit 2013, dus de kans dat de brain nog goed is is practisch 0.
Misschien is de brain kort geleden vervangen, maar reken er dan maar op dat die €150 in de verkoopprijs is meegerekend (en jde rest vd fiets dus slechts €650 waard is ;) )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

ik heb een 2014 epic fsr, is ook mijn eerste fully. Wel met andere wielen, remmen, vork en groepset.... dus best up to date.

Maar de brain shock zit er wel op, en die heeft eigenlijk elk jaar onderhoud nodig. dat is in principe niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden omdat het geld kost en je moet hem opsturen naar bikesuspension (dat is in ieder geval het adres wat ik ken).

Probleem met specialized is ook dat de shock niet zomaar gewisseld kan worden voor iets anders. Gelukkig is servicen wel te doen, en de fiets werkt verder prima. Mocht ik een nieuwe zoeken, dan is het wel iets waar ik rekening mee ga houden.
Merlijn79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 23 augustus 2022, 21:01

Dankjewel voor jullie reacties. Hoeveel kost dat onderhouden van de brain shock? Ik denk dan dat ik deze toch voorbij laat gaan. Komt er vaker iets vergelijkbaars langs zonder brain? Dus 2012 of nieuwer en full suspension rockshox voorvork, reba of beter. Voor onder de 800.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

guntherrex schreef: wo 24 augustus 2022, 16:11 ik heb een 2014 epic fsr, is ook mijn eerste fully. Wel met andere wielen, remmen, vork en groepset.... dus best up to date.

Maar de brain shock zit er wel op, en die heeft eigenlijk elk jaar onderhoud nodig. dat is in principe niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden omdat het geld kost en je moet hem opsturen naar bikesuspension (dat is in ieder geval het adres wat ik ken).

Probleem met specialized is ook dat de shock niet zomaar gewisseld kan worden voor iets anders. Gelukkig is servicen wel te doen, en de fiets werkt verder prima. Mocht ik een nieuwe zoeken, dan is het wel iets waar ik rekening mee ga houden.
Schijnt wel te kunnen: https://service.dirtlabs.com/specialize ... ear-shock/. Niet goedkoop natuurlijk.

Mijn bikemaat heeft ook een Epic en ja er is regelmatig onderhoud nodig aan die Brain. Ik heb zelf een Scott clone (zie sig) en gebruik een McLeod achterdemper. Mits je het platform goed instelt kan je daarmee ook keurig wipvrij rijden. De Epic vering en geo is natuurlijk anders en heb niet uitgezocht hoe goed conventionele platform demper werkt om m wipvrij te houden. Evt heb je manual lockout.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even terug naar de basis: Waarom wil je een fully? Voor het gestelde budget (onder de 800 als ik het goed begrijp) en voor lokale rondjes zou ik het niet per definitie aanraden namelijk...
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Merlijn79 schreef: wo 24 augustus 2022, 17:06 Dankjewel voor jullie reacties. Hoeveel kost dat onderhouden van de brain shock? Ik denk dan dat ik deze toch voorbij laat gaan. Komt er vaker iets vergelijkbaars langs zonder brain? Dus 2012 of nieuwer en full suspension rockshox voorvork, reba of beter. Voor onder de 800.
Kosten ongeveer 190 euro, dan nog verzenden erbij. Dat is een hoop voor een fiets van 800,-, maargoed een fully is nu eenmaal duurder in onderhoud. Een aangepaste shock zoals crapton heeft gelinkt is echt serieus veel geld voor wat het is, dan zou ik gewoon het onderhoud laten uitvoeren.

Zo staat de mijne er inmiddels bij. Is eigenlijk alleen nog het frame en de shock die origineel zijn....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

In dezelfde categorie kun je ook kijken naar een Cannondale scalpel of een cube ams, er zijn vast nog meer van die echte race-mtbikes.
Iets minder racy maar alom gewaardeerd is een cube stereo daar kun je geen buil aan vallen (qua rijgenot - kan natuurlijk wel een en ander aan schelen qua onderhoud) als ik de vele berichten hier moet geloven.
Plaats reactie