Spectral 125 vs Trek Fuel EX (of andere opties)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik rijd nu sinds een maand of 4 op de Cube Stereo Race 120 in de maat L. Helaas heb ik het gevoel dat deze voor mij toch eigenlijk iets te kort zit. Ik zit er met mijn rug iets te bol op denk ik, waardoor ik vaak na zo'n 20km pijn in mijn onderrug begin te krijgen. Ik moet dan echt stoppen om mijn rug uit te hollen zeg maar... Dit herhaalt zich vervolgens vaak een paar keer per rit van 50 tot 60km. Ik heb hiervoor zo'n 500km op dezelfde fiets in de maat XL gereden en kan me niet herinneren dat ik hier op de XL last van heb gehad. Maar de XL voelde voor mij verder toch wel aan de grote kant, ik denk dat dit vooral te maken had met de hoogte van de zitbuis (52cm) en daarmee ook de hoogte van de bovenbuis, waardoor de clearance tussen mijn kruis en de bovenbuis toch wel beperkt was.

Lang verhaal kort; Ik zit nu te twijfelen of ik niet beter een overstap kan maken naar een fiets met een wat langere zit. Natuurlijk kan ik de stuurpen nog aanpassen naar een van 80mm ofzo maar dat wil ik niet. Ik heb er nu inmiddels een van 70mm opzitten en zelfs dat vind ik al vrij lang (de Cube wordt geleverd met 60mm).

Ik heb zitten kijken naar de geometrie van de Trek Fuel EX en de Canyon Spectral 125. Deze hebben beide een stuk langere effectieve bovenbuis (634 resp. 636mm vs 614mm bij mijn Cube) Op basis daarvan zou ik denken dat dit voor mij meer geschikt is(?). Maar is mijn denkwijze correct, of zijn er meer geometrie-waarden waar ik dan nog rekening mee moet houden?

Voor de volledigheid; Het probleem met m'n rug speelt alleen wanneer ik veelvuldig in het zadel zit, dus op de gebruikelijke Nederlandse baantjes. De afgelopen ritten in Saalbach waar ik vrijwel alleen maar op de pedalen stond had ik geen last...

Ten aanzien van de Spectral; is de geometrie van die fiets niet te agressief voor de NL routes? Ik wil namelijk wel graag een fiets waar ik zowel in NL goed mee kan rijden (al ben geen snelheidsrijder :wink:) maar ook gerust bijv. rode trails in een bikepark mee kan pakken)

Qua budget heb ik besloten dat deze wel iets omhoog mag tov mijn huidige Cube. Zou ik de Cube houden dan zou ik daar ook een aantal zaken aan willen upgraden, waaronder een iets dikkere vork en een bredere wielset. Bovendien zou ik graag een achterdemper willen met 3 posities ipv alleen open of dicht. Afgaand op de prijs Trek Fuel EX 8 zou het budget naar € 3500,- mogen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Pijn in de onderrug kan komen door de lengte van de bovenbuis.
Ook door het zadel.
Ook door de hoogte van het stuur.
Stabiliteit van je core
Ook een combinatie van deze 4.

Vele mtb’s kun je in NL gebruiken, downhill bike is op het vlakke en glooiing omhoog niet praktisch, dat is het uiterste. Aan de andere kant is een cyclocrosser ook een uiterste maar daar geraak je verder mee.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Jurriaan schreef: wo 10 augustus 2022, 22:13 Pijn in de onderrug kan komen door de lengte van de bovenbuis.
Ook door het zadel.
Ook door de hoogte van het stuur.
Stabiliteit van je core
Ook een combinatie van deze 4.

Vele mtb’s kun je in NL gebruiken, downhill bike is op het vlakke en glooiing omhoog niet praktisch, dat is het uiterste. Aan de andere kant is een cyclocrosser ook een uiterste maar daar geraak je verder mee.
Ik realiseer mij dat rugpijn verschillende oorzaken kan hebben. Maar zoals ik aangaf had ik hier op de maat XL geen last van. Dit was verder dezelfde fiets met hetzelfde soort zadel. En mijn core zal toch ook niet ineens veel zwakker zijn geworden. Alleen zat de XL een stukje langer, de XL had zelfs een effectieve bovenbuislengte van 640,4mm. Ik reed deze dan wel met een stuurpen van 50mm. De totale lengte kwam daarmee uit op 690,4mm. Ik rijd nu op de L met een bovenbuislengte van 614mm, gecombineerd met een stuurpen van 60mm komt ik dus op 674mm oftewel 1,6cm korter.

Ik rijd sinds kort met een 70mm stuurpen en kom hiermee totaal dus op 684mm. Ik heb nog niet kunnen ondervinden of dit dé oplossing is omdat ik deze stuurpen daags voor mijn vertrek naar Oostenrijk heb gekregen. Maar voor mijn gevoel is een 70mm stuurpen wel erg lang op zo'n trailfiets. Mocht dit wel de oplossing blijken voor mn rugklachten zal ik toch de keuze maken om een andere fiets aan te schaffen omdat ik geen verdere upgrade-kosten wil maken aan een voor mij te korte fiets.

Wat ik mij nu wel afvraag of ik qua geometrie nog rekening zou moeten houden met eventuele andere waarden of dat mijn berekeningetje effectieve bovenbuislengte + lengte stuurpen wel juist gedacht is :~
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik heb zelf een Spectral 29 welke dezelfde geo heeft als de Spectral 125, met wat beter rollende bandjes heb je er in NL ook plezier mee tenzij je van lange toertochten en strava tijden bent, het is een heerlijke capabele fiets zowel in het bikepark als op de wat meer uitdagende rondjes in NL. Voor de echte vlakke XC rondjes is het niet zo interessant wellicht maar daar hou ik toch niet van.

Ik snap overigens het nut niet van de Spectral 125, qua gewicht scheelt het amper iets en je levert wel flink travel in, de geometrie is ook hetzelfde, indien je voor de spectral zou gaan zou ik gewoon de volledige kopen met 150mm travel.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

frank82 schreef: di 16 augustus 2022, 09:24 Ik heb zelf een Spectral 29 welke dezelfde geo heeft als de Spectral 125, met wat beter rollende bandjes heb je er in NL ook plezier mee tenzij je van lange toertochten en strava tijden bent, het is een heerlijke capabele fiets zowel in het bikepark als op de wat meer uitdagende rondjes in NL. Voor de echte vlakke XC rondjes is het niet zo interessant wellicht maar daar hou ik toch niet van.

Ik snap overigens het nut niet van de Spectral 125, qua gewicht scheelt het amper iets en je levert wel flink travel in, de geometrie is ook hetzelfde, indien je voor de spectral zou gaan zou ik gewoon de volledige kopen met 150mm travel.
Die Spectral 125 lijkt mij ideaal voor zowel NL als wat stevigere ritten in bv de Ardennen. Voor het bikepark pak ik dan de DH-er wel.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb ervaring met diverse maten (hoogte én lengte), soorten (hardtail en fully), veerwegen (100 - 140 mm), materialen (alu en carbon) maar vooral met rugklachten. Ik heb nu een Top Fuel 9.8 (carbon) en een Fuel EX 8 (alu) allebei in XL. Allebei met een reach van hier tot Tokio (rond 500mm) Daarvoor reed ik een Scott Spark RC in L met een reach van 50mm minder. Die fiets voelde echter veel langer door andere zadelhoek en stuurpen. Op de Spark RC zat ik wel iets dieper.

Ik heb chronische rugklachten met hernia's en uitval van mijn linker been. Ik heb mede daarom een fietsmeting laten doen. Daaruit bleek in mijn geval dat ik ondanks alle rugklachten best diep kon zitten maar dat mijn zadel lager moest dan mijn binnenbeenlengte deed vermoeden. Op de film bleek ik behoorlijk heen en weer te waggelen op mn zadel.

Alle aanpassingen hebben me behoorlijk geholpen. Beide fietsen bevallen prima en ik zit comfortabel, wel een centimeter lager...

Ergo; overweeg in jouw geval een meting en bepaal dan wat je gaat doen met een nieuwe fiets.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Brambo67 schreef: wo 17 augustus 2022, 16:19 ...Allebei met een reach van hier tot Tokio (rond 500mm) Daarvoor reed ik een Scott Spark RC in L met een reach van 50mm minder. Die fiets voelde echter veel langer door andere zadelhoek en stuurpen...
Wellicht ten overvloede, maar het kan in principe zo zijn dat een fiets een hele lange reach heeft en toch een korte zit als je op het zadel zit. Dan is er sprake van een relatief korte bovenbuis gecombineerd met een hele steile (effectieve) zithoek.

Zie plaatje, fiets A "zit" veel langer dan fiets B maar beiden hebben dezelfde reach. Ook het zadel hoger of lager zetten beïnvloed wel de gevoelde zitlengte maar niet de reach.
Uiteraard doet de stuurpenlengte ook veel in dat opzicht, maar dat is geen waarde die vast ligt in de framegeometrie.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

De kogel is inmiddels door de kerk :-D

Gistermiddag heeft de koerier een splinternieuwe Trek Fuel EX 8 XT in de maat L (en kleur rood/zwart) bij mij afgeleverd 8)

Mijn eerste indruk is dat hij voor mijn gevoel niet zo heel veel langer zit dan de Cube Stereo 120. Ergens verbaast me dat wel aangezien de ETT (op papier?) 2cm langer is en de reach 1cm langer. Nu is de Trek wel geleverd met een 50mm stuurpen, ik zou deze wellicht nog kunnen aanpassen naar een van 60mm. Maar dat ga ik wel zien als ik een aantal ritten heb gemaakt.

Ik heb vanmiddag m'n eerste ritje op de Trek gereden, in Appelscha. Toch onderweg nog wel weer wat pijn in m'n onderrug gehad helaas, maar na even afstappen en rug uithollen kon ik wel gauw weer verder. Verder was het wel een hele positieve ervaring. Vooral de Fox demper en Fox 34 vork voelen veel fijner aan! De demper heb ik de hele rit (paar rondjes Bosberg en de langere ronde in omgeving Appelscha) in de medium setting gehad en die is voor NL routes voldoende geloof ik. Verder had ik tijdens de steile klimmetjes (Bosberg route) het gevoel dat ik heel gebalanceerd op de fiets zat, dus weinig last van gebrek aan druk op het voor- of achterwiel.

Al met al ben ik erg blij met de Trek, ondanks dat ik ook op deze fiets toch nog wel wat rugklachten had tijdens het rijden. Ik zal nog wel wat experimenteren met stuurhoogte, iets langere stuurpen en/ of misschien een ander stuur met meer rise....
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Mark_EL schreef: za 20 augustus 2022, 21:33 Al met al ben ik erg blij met de Trek, ondanks dat ik ook op deze fiets toch nog wel wat rugklachten had tijdens het rijden. Ik zal nog wel wat experimenteren met stuurhoogte, iets langere stuurpen en/ of misschien een ander stuur met meer rise....
Let dan wel op dat je een specifieke Bontrager stem koopt. Als je wil dat het Knock-block zijn werk blijft doen iig. Er zitten nokjes aan die de maximale uitslag van je stuur bepaald. Idem voor de spacers....
Zoiets als hieronder:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... p/W565235/

Verder veel plezier ermee. Schijnt een fijne fiets te zijn, zo'n Fuel EX :wink:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

erwin.burgers schreef: wo 24 augustus 2022, 08:26 Let dan wel op dat je een specifieke Bontrager stem koopt. Als je wil dat het Knock-block zijn werk blijft doen iig. Er zitten nokjes aan die de maximale uitslag van je stuur bepaald. Idem voor de spacers....
Zoiets als hieronder:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... p/W565235/

Verder veel plezier ermee. Schijnt een fijne fiets te zijn, zo'n Fuel EX :wink:

Is mij bekend van die Knock Block, ik had deze al gevonden als eventuele oplossing: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... /p/545523/ Met behulp van zo'n spacer kun je er vervolgens een gewone stuurpen opzetten.

Ik heb die stuurpen van mij nog eens bekeken, is zelfs een van 45mm ipv 50mm. Maar ik ben eerst begonnen met mn stuur wat omhoog te draaien. Er zit een stuur op met 27,5mm rise maar die was naar achteren gedraaid. Nu ik hem omhoog heb gedraaid staat het stuur wat verder bij mij vandaan en staat hij uiteraard een stukje hoger. Dit maakt mijn zithouding al direct een heel stuk fijner :-q

Ik vind het een prachtige fiets met fijne afmontage. Alleen de remhendels ben ik niet zo kapot van, deze zijn te lang. Maar geeft niks, komend weekend krijg ik er toch een set SLX remmen op, deze laat ik overbouwen van de Cube naar de Trek. (die had ik op de Cube laten zetten nog geen 2 maand geleden). Past wat mij betreft ook beter bij de rest van de XT en SLX afmontage :wink: Verder ben ik nog niet overtuigd van het zadel, deze lijkt wat smal te zijn voor mijn zitbotjes.

Wat ik wel jammer vind is dat de fiets eigenlijk matig afgeleverd is door Trek. Ik heb er 50km mee gefietst en toen kraakte hij al als een malle. Ik heb gisteravond alle schanierpunten los gehad om ze fatsoenlijk in te vetten. De meeste van die bouten waren gewoon kurkdroog :-{ Het goede nieuws is wel dat het invetten heeft geholpen. Alle kraakjes zijn er nu uit.


Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik het goed zie heb je nu 4-pots remmen.
Zijn die SLX ook 4-pots ? Anders is het een downgrade.
Je zou dan alleen de SLX hendels kunnen monteren, past 1:1.

Stuur en zadel zijn altijd heel persoonlijk.
Mooi dat je voor het stuur een passende setup hebt kunnen vinden.
Een zadel moet je testen, dus lenen van de fietsenmaker of van je fietsmaatjes.
Of hetzelfde zadel kopen dat op je oude fiets zat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Mark_EL schreef: za 20 augustus 2022, 21:33 Al met al ben ik erg blij met de Trek, ondanks dat ik ook op deze fiets toch nog wel wat rugklachten had tijdens het rijden. Ik zal nog wel wat experimenteren met stuurhoogte, iets langere stuurpen en/ of misschien een ander stuur met meer rise....
Als het veranderen van je stuur, en eventueel stuurpen, toch niet helpt zou ik zeker een meting doen. Ik fiets nu weer redelijk veel en vaak en heb veel minder last van mijn rug dan voorheen. Ook core stability training en gewicht verliezen (indien van toepassing uiteraard) helpen om minder snel last van je rug te krijgen.

Wat ik daarnaast ook prettig vind is op een racefiets rond te rijden. Het is goed voor je cadans en je hebt minder interval en meer geleidelijke duurbelasting. De afwisseling van beide disciplines bevallen mij goed.

Succes met je Fuel EX en sterkte met je rugklachten.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 24 augustus 2022, 13:44 Als ik het goed zie heb je nu 4-pots remmen.
Zijn die SLX ook 4-pots ? Anders is het een downgrade.
Je zou dan alleen de SLX hendels kunnen monteren, past 1:1.

Stuur en zadel zijn altijd heel persoonlijk.
Mooi dat je voor het stuur een passende setup hebt kunnen vinden.
Een zadel moet je testen, dus lenen van de fietsenmaker of van je fietsmaatjes.
Of hetzelfde zadel kopen dat op je oude fiets zat.
De SLX remmen zijn ook 4-pots. Die had ik er juist op laten zetten omdat de Cube geleverd was met 2-pots en ik naar Oostenrijk ging :wink: Op de Cube had ik de grepen niet laten vervangen maar dat ga ik nu dus wel laten doen. Op m'n Cube zit overigens momenteel wel 2 verschillende remgrepen, een Deore greep en een MT-501, maar dit is i.v.m. een garantiegevalletje waarbij een vervangende MT-501 momenteel niet leverbaar is.

Op de zadel van de Cube zit ik wel oke, ik denk erover om deze te wisselen. Ik heb op mijn eerste mbt (vanaf 2011) jaren gereden met een Selle Italia Max Flite Elite. Daar heb ik ook wel een paar van gesloopt, ze braken na een paar jaar telkens bij de zadelbrug. Toch zou ik wel zo een weer willen want die beviel verder heel goed. Ze moesten alleen niet proberen om een paar gram te besparen door holle buisjes te gebruiken :roll:
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Brambo67 schreef: wo 24 augustus 2022, 14:36
Als het veranderen van je stuur, en eventueel stuurpen, toch niet helpt zou ik zeker een meting doen. Ik fiets nu weer redelijk veel en vaak en heb veel minder last van mijn rug dan voorheen. Ook core stability training en gewicht verliezen (indien van toepassing uiteraard) helpen om minder snel last van je rug te krijgen.

Wat ik daarnaast ook prettig vind is op een racefiets rond te rijden. Het is goed voor je cadans en je hebt minder interval en meer geleidelijke duurbelasting. De afwisseling van beide disciplines bevallen mij goed.

Succes met je Fuel EX en sterkte met je rugklachten.
Ik heb ook een racefiets en zit er juist over te denken om die te verkopen. Ik vind daar namelijk niet zoveel aan en gebruik hem steeds minder. Dit jaar nog maar 2 ritjes mee gedaan dus dat zegt wel genoeg :D Ik ben altijd al een mtb liefhebber geweest sinds ik in 2011 ben begonnen met fietsen.

Wat mij nog opviel mbt mijn rug; Afgelopen weekend heb ik voor het eerst samen met mijn zoon gefietst, hij op mijn Cube Stereo en ik op de Trek (toen met het stuur nog niet naar boven gedraaid). Nu reed mijn zoon voor t eerst op een mtb dus 't ging allemaal nog niet zo hard. Voor mij was de inspanning dus relatief niet zo groot met als effect dat ik geen enkele last van mijn rug heb gehad tijdens die rit... Geeft te denken dat ik misschien toch moet richten op wat core oefeningen :~
Plaats reactie