Post-COVID fiets: goede hardtail of entry level fully voor NL / trails Duitsland/Belgie

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Lang, lang geleden (2014) bouwde ik mijn eerste MTB: een OnOne Scandal 29er. Fijn fietsje, maar het voelde nooit perfect. Nooit echt goed naar laten kijken, maar ik wist ergens dat het niet paste. Mede daardoor belandde de fiets uiteindelijk in de garage, en na een jaar plat te hebben gelegen door long COVID, is het hoog tijd om weer lekker te gaan fietsen.

De fiets is duidelijk te klein voor me, zo bleek ook uit een fietsmeting die ik liet doen, en wordt ingeruild of op MP gezet. Wel jammer ergens, maar uiteindelijk heeft het geen zin als de fiets niet past om 'm in de schuur te laten staan.

Ik ben dus op zoek naar een goede, nieuwe fiets. Geschikt voor singletrails in Twente, maar ook om mee te nemen naar het Teutoburgerwald, de Ardennen en misschien wat eenvoudige Alpen-trails. Wat gegevens:

Budget: 2-3k (en wat ik krijg voor de Scandal)
Doel: comfortabel rijden, spelen, wat uitdagender trails aanpakken die ik op m'n Scandal nooit serieus heb aangedurfd.

Dit budget betekent dat ik kan gaan voor ófwel een mooie hardtail, of een instap-fully. Ik heb natuurlijk de afgelopen weken dit hele forum doorgespit, maar ben toch benieuwd wat jullie me zouden adviseren.

Opties:
  • Aanpassen van de Scandal zodat 'ie goed past. Eigenlijk niet echt een optie, want dat zou een 13cm stuurpen betekenen met een flinke riser bar, wat niet fijn gaat sturen, denk ik.
  • Goede hardtail kopen, en als ik écht weer fit ben die inruilen voor een fully. Trek ProCaliber, Cannondale Scalpel HT
  • Gelijk een instap-fully kopen Canyon Spectral 125 AL 6, Canyon Neuron 6 of 7, evt 8?, YT Izzo Core 2
Sinds ik mijn Scandal bouwde, zijn mtb's flink veranderd qua geometrie. Bovenstaande modellen zijn volgens mij redelijk up to date. Vergeet ik nog goede kanshebbers? Welk scenario zouden jullie me adviseren?
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Oh, of de vergeten optie: zelf een nieuwe in elkaar zetten, net als de Scandal! Prijstechnisch natuurlijk niet heel interessant, maar wel leuk... Kennen jullie framesets die a) betaalbaar en b) verkrijgbaar zijn waar jullie goede ervaringen mee hebben?
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Op een fully kun je ook fit worden en op een hardtail kun je ook uitdagende trails rijden.
De hardtails die je opnoemt zijn wel meer op snelheid gericht dus een andere houding en mogelijk minder comfortabel.
Ik zou een paar fietsen uitproberen en kijken waar je je goed bij voelt.

Canyon Spectral, Canyon Neuron, YT Izzo Core kunnen allemaal hetzelfde maar voelen net wat anders aan.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat wil je ermee doen? Typisch pak je een Scalpel HT en een Spectral 125 niet helemaal met dezelfde intentie (wanneer je iets dieper doorgaat wat de intentie is dan "een stuk fietsen").

Locaties zijn daarbij niet zo heel veelzeggend: voor de Ardennen, Alpen, ... kan je een rondje doen waar je prima met een pure XC hardtail uit de voeten kunt en ik weet zeker dat je er trails zijn waar je met een full-on enduro gewoon het beste af bent.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Goede, terechte punten natuurlijk. Wat ik er mee ga doen: kijk, realistisch gezien zal ik 80% van m'n tijd op de lokale trails rijden. Daar kan ik overal mee uit de voeten, maar het mag wel iets comfortabeler. Ik ben niet op zoek naar een harde racer (de HT voorbeelden was wat er toevallig in mijn budget aanwezig was in de winkel waar ik m'n meting had vanochtend), het mag wel wat comfortabeler.

Verder zou het tof zijn om met een beetje uitbreiding aan veerweg wat avontuurlijker trails aan te kunnen pakken. Kleine drops, flow trails, geen downhill achtig werk, daarvoor huur ik wel een fiets in een bikepark, lijkt me.

De Neuron zou best goed kunnen passen, maar iets in mij is bang dat die wat té comfortabel is ("ouderwetsere" geometrie ook?), en dat de Spectral 125 / Izzo wat levendiger zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Lief dagboek :-D,

Sinds ik dit draadje vanochtend begon ben ik na wat gesprekken al weer een heel stuk verder gekomen in mijn gedachtenvorming, en heb ik de keuze beperkt tussen de Canyon Neuron CF 8 en de YT Izzo Core 2. Niet helemaal het werk van 1 middagje googlen natuurlijk, ik ben hier al een maand of wat mee bezig ;-)

Ik heb de specs en belangrijkste geometrie verschillen op een rijtje gezet, en kom tot de volgende "tussenstand":
  • Geometrie: de Izzo zit een beetje tussen de Neuron en Spectral in qua zitbuishoek en balhoofdhoek. Iets slacker, iets langer. Voor mij (1.90m, 91cm bbl) zouden ze allebei prima moeten passen in XL. Qua geo gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar de Izzo
  • Vering: beide fietsen zijn afgemonteerd met een Fox 34 Float Performance vork en een Fox Float DPS Performance demper, al staat de veerweg van de Izzo op 130mm en die van de Neuron op 140mm. Maakt me niet veel uit, denk ik.
  • Groepset: hier zit een flink verschil, wat de keuze lastig maakt. De Neuron komt met de Shimano SLX groep, waar de Izzo het moet doen met SRAM NX. Ik ben nu XT gewend, en heb de shimano bleed kit e.d. liggen. Ook lijkt de SLX groep in reviews beter dan de NX groep. Dit is natuurlijk prima op den duur te upgraden, maar dit punt pakt uit in het voordeel van de Neuron.
  • Wielen de Neuron rolt op DT Swiss XM1700 wielen, de Izzo op DT Swiss M1900 Spline-wielen. Geen top-wielsets voor deze prijs natuurlijk, maar hoe groot is het verschil tussen de 1700 en de 1900?
  • Prijs: de Neuron gaat bij Canyon op transport na overdracht van €2.999,-. De Izzo is zo'n 10% duurder met €3.399,-
  • Looks: ligt dicht bij elkaar, met een kleine voorkeur voor de strakke lijnen van de Izzo.
De afweging is dus: betere (?) wielen, betere groepset voor de Neuron vs. interessantere geometrie en betere looks van de Izzo. Your thoughts?
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Aeolos schreef: di 9 augustus 2022, 21:15 Lief dagboek :-D,

Sinds ik dit draadje vanochtend begon ben ik na wat gesprekken al weer een heel stuk verder gekomen in mijn gedachtenvorming, en heb ik de keuze beperkt tussen de Canyon Neuron CF 8 en de YT Izzo Core 2. Niet helemaal het werk van 1 middagje googlen natuurlijk, ik ben hier al een maand of wat mee bezig ;-)

De afweging is dus: betere (?) wielen, betere groepset voor de Neuron vs. interessantere geometrie en betere looks van de Izzo. Your thoughts?
Tja, wat wil je er op de lange termijn mee gaan doen qua upgrades?
Als je er niet op den duur een andere wielset onder wilt doen dan zou ik voor de beste wielen gaan.
Beide fietsen zijn zo wel prima te fietsen voor een tijdje, hoewel ik persoonlijk bij NX denk van net niet. De Izzo is dan weer in mijn ogen een stuk cooler maar SLX zou voor mij wel prima zijn. Afwegingen zat.... op bepaald moment bij twijfel doen wat je gevoel zegt :-q . Alles is te upgraden maar het frame upgraden is vaak een brug te ver ;).
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube alsnog een optie?
Zo ja hebben die voorraad in Leersum? Belletjes is zo gedaan, toch.
Op voorraad, dan testen op de mtb route van Leersum.
maartsurf
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 24 maart 2014, 12:40

Ik heb gisteren de Izzo Core 2 XL besteld. Ben op de vraag die ik stelde over de sizing kreeg ik de volgende reactie van een YT medewerker (ik: 188cm bbl 90cm):

"This is a very good questions regarding the size, and I can say that it's mostly personal preference between XL and XXL at your height.

The reason I am saying this, I am 183cm tall, and I ride an XL Izzo with shorter stem. I can also ride the L size, but I preferred the longer top tube length and longer wheelbase, as it offered more stability on rougher trails/ terrain.

If you prefer a more stable ride and room to move around the cockpit of the bike, I would recommend the XXL. You can then replace the stem with a shorter option, if the reach is too long for you. This setup would also be better for long days in the saddle, as your position on the bike is more relaxed.

If your intention is more towards a playful ride and you like to manual/ jump around on the trails, you can then go for the XL."
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Lunatt schreef: di 9 augustus 2022, 22:14 Tja, wat wil je er op de lange termijn mee gaan doen qua upgrades?
Als je er niet op den duur een andere wielset onder wilt doen dan zou ik voor de beste wielen gaan.
Beide fietsen zijn zo wel prima te fietsen voor een tijdje, hoewel ik persoonlijk bij NX denk van net niet. De Izzo is dan weer in mijn ogen een stuk cooler maar SLX zou voor mij wel prima zijn. Afwegingen zat.... op bepaald moment bij twijfel doen wat je gevoel zegt :-q . Alles is te upgraden maar het frame upgraden is vaak een brug te ver ;).
Dit is idd echt lastig. Ik heb geen probleem met upgraden, maar het voelt wel een beetje als geld weggooien als ik nu eigenlijk al van plan ben om na een jaar de NX groep te vervangen. Ook niet het einde van de wereld, dus ik denk dat ik naar m'n gevoel moet luisteren.
Jurriaan schreef: di 9 augustus 2022, 22:38 Cube alsnog een optie?
Zo ja hebben die voorraad in Leersum? Belletjes is zo gedaan, toch.
Op voorraad, dan testen op de mtb route van Leersum.
Inderdaad eentje waar ik niet naar gekeken heb. Ik heb niet echt iets met Cube als merk, maar de Stereo 120 HPC ziet er wel goed uit. Dank!
maartsurf schreef: wo 10 augustus 2022, 08:07 Ik heb gisteren de Izzo Core 2 XL besteld. Ben op de vraag die ik stelde over de sizing kreeg ik de volgende reactie van een YT medewerker (ik: 188cm bbl 90cm):

"This is a very good questions regarding the size, and I can say that it's mostly personal preference between XL and XXL at your height.

The reason I am saying this, I am 183cm tall, and I ride an XL Izzo with shorter stem. I can also ride the L size, but I preferred the longer top tube length and longer wheelbase, as it offered more stability on rougher trails/ terrain.

If you prefer a more stable ride and room to move around the cockpit of the bike, I would recommend the XXL. You can then replace the stem with a shorter option, if the reach is too long for you. This setup would also be better for long days in the saddle, as your position on the bike is more relaxed.

If your intention is more towards a playful ride and you like to manual/ jump around on the trails, you can then go for the XL."
Nuttige info, dankjewel! Ik denk dat voor wat ik rijd en van plan ben te gaan rijden de XL de juiste optie is, al is een XXL met kortere stuurpen dus ook een mogelijkheid.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een XT shifter tov een XT derailleur. De shifter is meer bepalend voor de schakel precisie.
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Een korte update: hoewel dit draadje logischerwijs wat leeg bleef (er is al zo veel over dit onderwerp geschreven op het forum), ben ik met een paar dagen grasduinen door mountainbike.nl en de rest van het internet een heel stuk verder gekomen!

Morgen arriveert een doosje uit Duitsland, met daarin mijn nieuwe YT Izzo Core 2 XL :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kijk, mooie keuze denk ik :-q

Voor wat betreft NX versus SLX: NX werkt helemaal niet slecht, maar als je toch perse Shimano wilt kun je de shifter en derailleur er meteen afhalen en nieuw verkopen. Je hebt alleen een shifter en derailleur nodig om over te stappen naar Shimano schakelen, de rest kun je gewoon laten zitten.
Ik denk dat de kosten van die switch dan heel erg meevallen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Aeolos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 11:18

Prima punt! Ik heb geen a priori voorkeur voor Shimano vs SRAM, maar hoorde alleen dat de instap-groepen van Shimano beter zijn dan die van SRAM. Ik verwacht dat ik in de loop der tijd de NX groep langzaam zal gaan vervangen door GX, dat moet goed te doen zijn als ik de freehub vervang. En als het me niet bevalt, is SLX of XT altijd nog een optie :)
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Aeolos schreef: di 16 augustus 2022, 14:57 Een korte update: hoewel dit draadje logischerwijs wat leeg bleef (er is al zo veel over dit onderwerp geschreven op het forum), ben ik met een paar dagen grasduinen door mountainbike.nl en de rest van het internet een heel stuk verder gekomen!

Morgen arriveert een doosje uit Duitsland, met daarin mijn nieuwe YT Izzo Core 2 XL :D
Altijd fijn een nieuwe bike👍.
Rij al 2 jaar met de izzo toen nog net geen €3k
Zelfde lengte en bbl en ook op een XL.
Enige beperking van de fiets zit op het zadel 😉
( Wel andere vork en demper , carbon velgen , 35 mm stem ivm vermoeide armen na 60km+)
#OpaRijdtEenIZZO
Plaats reactie