Keuze gemaakt nwe fully: YT Jeffsy Core 3 vs Canyon Spectral 29 CF7/CF8?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Ok mensen, mede vanwege veel nuttige en zeer gewaardeerde info op dit forum (waaronder waardevol direct contact met forumleden) ben ik tot een shortlist van twee fietsen gekomen. :-q

Trouwens, sorry voor de wall of text, maar er zitten wat nuances in vandaar :o :lol:

Als je geen zin hebt verder te lezen de samenvatting: welke bike zou je nemen als buitenlandfiets en waarom? Canyon Spectral 29 of Jeffsy Core 3.

Twee zeer mooie fietsen die ik op de shortlist had, de Stumpjumper Evo en Santa Cruz Hightower zijn toch afgevallen vanwege de prijs. Prachtfietsen maar ik vind de modellen die goed zijn uitgerust toch echt te gortig qua prijs. Ga je al snel 6 a 7 duizend betalen.... :o

Blijven over de YT Industries Core 3 en de Canyon Spectral 29 CF 7 / CF8.

Mijn huidige overwegingen:

- Ik heb nu een Trek Top Fuel XXL, heerlijke XC fiets, maar wil iets "meer bike" voor Alpen / Ardennen / Bikepark / Zona Zero etc
- Heb recent in Les Gets gefietst, gelijk verliefd, en echt de tekortkomingen van mijn XC fiets ervaren
- Huren heb ik overwogen, maar prijzig (toen wij er waren waren de betere fietsen 110e per dag en ook niet in mijn maat (2mtr bbl 98,5)
- Ik ben 43 en kan aardig fietsen, groene en blauwe piste in Les Gets gaan perfect, rode ook nog, zwarte kom ik beneden maar wel wat te gortig voor mij
- Kan (nog) geen extreme drops of wat dan ook, heb wel ambitie om techniek te verbeteren met clinics e.d. en kan best sprongetjes maken

Ik had eigenlijk de keuze gemaakt voor de Spectral, om als fiets erbij te nemen. Dus bewust niet voor de Spectral 125 gekozen. Ook op basis van andere topics op dit forum en reviews van de 125. En als ik de Spectral dan ook in NL prima vind fietsen (heb geen KOM ambitie, wil gewoon plezier hebben, vind traag klimmen prima, vooral snel naar beneden leuk), dan kan ik alsnog kiezen om de Trek te verkopen. Dat was het idee.

Nu twijfel ik alsnog heel erg om de YT Core 3 te nemen.... :~ :~ :~


Argumenten voor de Jeffsy YT Core 3:

- Mooie fiets, veel waar voor geld, uitstekende dempers (Fox float performance elite)
- Mooi allround, waarschijnlijk veel plezier in binnen- én buitenland
- De Jeffsy dus wel een grotere kans om toch een do-it all bike te worden vanwege iets steilere balhoofdhoek (66 graden tov Spectral 64 graden), beter bruikbaar in NL, misschien dempers wat strakker en andere bandjes). Dan is dat financieel gunstig en praktisch ivm beperkte berging ruimte (appartementencomplex) en dus minder piepgeluiden van de vrouwelijke tweevoeter met wie ik samenwoon.
- Het enduro gemis (dan moet je de YT Capra nemen) is overkomelijk, heb waarschijnlijk toch niet de skills om echt de enduro achtige grenzen op te zoeken van deze fiets
- Heeft crankarmlengte 175. Heb bikefitting laten doen, fitter zei: "veel mensen willen ten onrechte 175mm en kunnen prima af met minder, maar met jouw beenlengte moet je wel 175mm willen". De Canyon heeft 170mm
- Is op voorraad. Ga eind deze maand naar Schotland (7 Stanes), zou wel heerlijk zijn om meteen met een capabele bike te gaan. Misschien niet beste reden om overhaast beslissing te nemen, maar als de bikes elkaar niet veel ontlopen, waarom niet

Maar, bij twijfel is er natuurlijk ook een andere kant. Ik twijfel om toch geduld te hebben en voor de Spectral te kiezen.

Argumenten voor de Canyon:

- Meer geschikt als echte buitenlandbike, vanwege toch slackere balhoofdhoek (64 graden). Dus kleinere kans dat ik een sloot geld uitgeef en "dan toch iets mis". Is bijvoorbeeld wel een van de aandachtspunten in de verder goede review op bikeradar https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... -3-review/
- Heb het idee dat de remmen iets beter zijn op Spectral tov de Jeffsy. De Jeffsy heeft 4 piston Sram Guide 2 R. De Canyon CF 8 (iets duurder) heeft 4 piston XT remmen. Heb geen ervaring met Sram Guide R, maar lees beetje matige reviews. De opvolger, de Guide 2 R zou wel stuk beter zijn dan vorige generatie, maar begreep dat het alsnog "net niet remmen zijn"..... De XT remmen staan zeer goed bekend (heb nu 2 piston XT remmen, zeer tevreden mee). En de ruim goedkopere Spectral CF7 heeft SLX derailleur en remmen. Ook hier ben ik niet bekend mee, maar lees overal in reviews ietsje zwaarder dan XT, maar zeer goed en uitstekende prijs/kwaliteit verhouding
- Volgens sommigen fietst 170mm crank ook prima, ook voor echt lange mensen, en juist goed ivm iets minder kans op pedal strokes....
- Vind hem ietsje mooier
- Kan iets grotere drinkfles kwijt (telt niet zwaar dit argument)


Wat is wijsheid? :~

:-q :bier:
Laatst gewijzigd door Menno_M op ma 8 augustus 2022, 18:25, 2 keer totaal gewijzigd.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Heel vergelijkbare fietsen, met beide zul je veel fun hebben. Ik zou gaan voor degene die je mooi vind of beschikbaar is.
Ik rij in Nederland met mijn spectral 29 cf 7 2021 en dat gaat prima, omhoog wat langzaam ja en op vlak best wel saai maar dat zijn toch niet mijn favoriete onderdelen van het mountainbiken. Omlaag is het altijd feest, heb er in Nederland wel iets meer trail gerichte bandjes onder ipv de downhill banden, dat maakt m wat meer allround.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

frank82 schreef: di 2 augustus 2022, 22:12 Heel vergelijkbare fietsen, met beide zul je veel fun hebben. Ik zou gaan voor degene die je mooi vind of beschikbaar is.
Ik rij in Nederland met mijn spectral 29 cf 7 2021 en dat gaat prima, omhoog wat langzaam ja en op vlak best wel saai maar dat zijn toch niet mijn favoriete onderdelen van het mountainbiken. Omlaag is het altijd feest, heb er in Nederland wel iets meer trail gerichte bandjes onder ipv de downhill banden, dat maakt m wat meer allround.
Dank voor je bijdrage. Ja dat is precies de ervaring die ik ook zoek. Ik zag dat jouw fiets al de relatief vlakke balhoofdhoek heeft van 64 graden, vlak tov bijvoorbeeld Jeffsy of Trek Fuel Ex oid. Is dat iets wat je ook echt merkt, opvalt? Iets om rekening mee te houden?
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Ik heb een jeffsy uit 2020 (hetzefde frame). Prima fiets maar heb de headangle slacker gemaakt door een works headangle van 1.5 graad. Ook heb ik de vork naar 160mm gebracht. Dus je kan hem altijd slacker maken. Nu is de headangle 64,5 wat ik perfect vind. Ook Amerongen, Nijmegen en Posbank zijn prima te doen. De remmen sram guide R heb ik meteen vervangen want die vond ik bagger. Ik heb ook op een spectral 29 gereden en vond dit een vergelijkbare fiets (wel met headangle set). Ik verwacht wel dat de Jeffsy een upgrade krijgt volgend jaar. Frame gaat al vanaf 2019 mee. Beide fietsen zijn speels. Succes!
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Vind trouwens de Jeffsy wel mooier :wink: :wink:
Maar ik denk dat ik nu de spectral zou kopen.
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Ik kwam van een XC hardtail dus het verschil was sowieso al heel groot, wat met deze fiets wel lastiger is dan de xc hardtail zijn krappe bochtjes, het is gewoon een relatief lange fiets door de slack head angle. Dat kan ook een gebrek aan techniek zijn overigens :P

Ik heb de SRAM g2r remmen en deze bevallen mij prima, goed te doseren en in bike park green hill geen moment fading gehad (heb er wel sintered remblokjes op).

Je zou ook nog propain kunnen checken, zien er heel vet uit en je kan daar zelf nog onderdelen samenstellen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kiezend tussen die twee is denk ik de belangrijkste vraag:
Wil je 1 of 2 fietsen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

frank82 schreef: wo 3 augustus 2022, 09:36 Ik kwam van een XC hardtail dus het verschil was sowieso al heel groot, wat met deze fiets wel lastiger is dan de xc hardtail zijn krappe bochtjes, het is gewoon een relatief lange fiets door de slack head angle. Dat kan ook een gebrek aan techniek zijn overigens :P

Ik heb de SRAM g2r remmen en deze bevallen mij prima, goed te doseren en in bike park green hill geen moment fading gehad (heb er wel sintered remblokjes op).

Je zou ook nog propain kunnen checken, zien er heel vet uit en je kan daar zelf nog onderdelen samenstellen.
Ja, die lengte is voor mij gelukkig wel relatief, want ik ben zelf lang (2m), waardoor de fiets voor mij relatief compact is, dat compenseert hopelijk enigszins. En verder idd gewoon wennen en aan techniek werken.

Propain ook bekeken, ziet er mooi uit. Alleen voor mij net te klein, zelfs in grootste maat.

Verder Radon bekeken, zelfde verhaal.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

PaneVino schreef: wo 3 augustus 2022, 09:43 Kiezend tussen die twee is denk ik de belangrijkste vraag:
Wil je 1 of 2 fietsen.
Idd :~

Ik neig naar 2. Ben beetje bang voor veel geld pinnen en dan alsnog het net niet gevoel te hebben als ik de grens over ga. En op basis van info hier op het forum en vele reviews over de Canyon, denk ik dat dat voor mij zeker "genoeg fiets" is voor buitenland.

Daarnaast denk ik dat er alsnog een kans is dat ik die Canyon ook gewoon in Nederland ga fietsen. Dat zal ervaring moeten leren. Maar heb nog een 2e wielset. Als ik daar snelle XC bandjes opzet en mijn dempers hier wat stugger zet, kan het zomaar dat ik er hier ook veel plezier van heb. Dan verkoop ik mijn XC fiets gewoon alsnog. Maar hoef gelukkig dit besluit niet direct te nemen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Neigend naar 2 ... Dan is het logischer om de Canyon te nemen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

Wanneer je voor 2 fietsen gaat zou ik voor een echte enduro bak gaan, een capra/torque. De spectral is een 1 bike fiets, goed voor (uitdagendere)xc tot bike park maar een master of none. Wanneer je deze fiets echt alleen haalt voor het buitenland zou ik lekker door gaan naar 160/180mm travel, dan heb je pas echt marge.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

frank82 schreef: wo 3 augustus 2022, 11:38 Wanneer je voor 2 fietsen gaat zou ik voor een echte enduro bak gaan, een capra/torque. De spectral is een 1 bike fiets, goed voor (uitdagendere)xc tot bike park maar een master of none. Wanneer je deze fiets echt alleen haalt voor het buitenland zou ik lekker door gaan naar 160/180mm travel, dan heb je pas echt marge.
Mmm ja dit is ook een interessant perspectief.

Maar wil in buitenland wel verschillende soorten manieren fietsen: ook veel trails met veel klimmen. Dan is een echte pure enduro bike misschien net niet lekker. Daarbij zijn mijn skills waarschijnlijk niet goed genoeg om een 180mm bike helemaal tot de max te benutten....

Daarom dacht ik met die Spectral de sweetspot te hebben, zeg maar een do-it-all buitenland bike: mooie trails rijden, ook als het iets steviger wordt, en ook in het bikepark plezier van hebben.

Ik ga dit nog eens goed in overweging nemen, dank voor dit inzicht. :-q

Ik zie nu de Canyon Strive, waarbij je de geo tijdens het fietsen behoorlijk kunt aanpassen.... Keuzes keuzes keuzes :o
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Er zijn zoveel keuzes en er komen er elke maand meer bij..... Jij hebt volgend jaar nog geen andere :lol: :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
frank82
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 23:45
Mijn mountainbike: Propain Tyee CF 5 Mullet

De strive is nu echt meer een race enduro bak geworden heb ik begrepen, is niet echt heel speels meer. Voor allround buitenland gebruik met veel klimmen is een spectral natuurlijk gewoon top. Je zal er zeker veel plezier mee hebben. De volgende vraag is, wanneer je eenmaal aan het comfort/downhill capaciteit van een trail fully gewend bent, wil je dan in NL nog wel op een xc fully zitten?
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

frank82 schreef: wo 3 augustus 2022, 14:27 De strive is nu echt meer een race enduro bak geworden heb ik begrepen, is niet echt heel speels meer. Voor allround buitenland gebruik met veel klimmen is een spectral natuurlijk gewoon top. Je zal er zeker veel plezier mee hebben. De volgende vraag is, wanneer je eenmaal aan het comfort/downhill capaciteit van een trail fully gewend bent, wil je dan in NL nog wel op een xc fully zitten?
Ja exact. Dit zal mijn pad wel worden denk ik. Spectral en dan kijken of ik mijn XC fiets nog ga missen. Heb nu Top Fuel als XC fiets, kan dan zelfs nog overwegen om deze evt in te ruilen voor een hardtail. Ook wel lekker om lokaal lekker te cruisen en een baguette mee te halen op de camping oid :bier:

Heb spijt van elke mtb die ik in het verleden heb verkocht...
Plaats reactie