Advies gevraagd voor fully +/- 5000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
rodiee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: di 9 november 2021, 11:47
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M Pro TR 2022
Contacteer:

Dizer schreef: vr 5 augustus 2022, 01:04
Har77 schreef: di 2 augustus 2022, 20:12

Mis de Lector FS in je lijstje. Buiten de Merida en Lapierre alles daarvan gereden: tijdens mijn werk bij Scott gekozen voor de Lector. Topfiets, top veersysteem, stijve achterkant. Back 2 back gereden op WB parcours met een Scott Spark RC WC: Lector gaf meer vertrouwen en was er sneller mee rond.
In Veenendaal nog een XL op voorraad vd Universal a 4500e.

Zie mijn sys vr meer info.

And if you ask me:
Supercaliber is geen fully (bij Trek gewerkt, veel mee gereden),
Een opgesoupte 100mm bike is niet te vergelijken met een dedicated 120mm platform,
orbea vond ik zowel in 100 als 120mm slappe hap, niet mijn fiets,
de Scalpel duidelijk beter in de 100mm versie,
de Epic blijf ik een overschatte bike vinden, dan liever een Lux voor 70% van het geld: rijdt vergelijkbaar,
Scott te bewerkelijk: teveel kleine foutjes in engineering en drama om zelf eea aan te doen.

Just my 0.02

(edit: pb gestuurd ivm mijn eigen bike)
Orbea slappe hap, wat bedoel je daarmee?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Vrij simpel: blijft wat mij betreft op alle fronten achter bij moderner bikes in dit segment. Vond het een slappe, niet reactieve bike met een geo die mij niet beviel.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb hetzelfde als Har77 ervaren bij een proefrit op een NL-route. Viel me tegen en direkt van mijn lijstje geschrapt.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Har77 schreef: vr 5 augustus 2022, 12:44 Vrij simpel: blijft wat mij betreft op alle fronten achter bij moderner bikes in dit segment. Vond het een slappe, niet reactieve bike met een geo die mij niet beviel.
Bedoel je hiermee dat de fiets niet slack en lang genoeg is?

Ik ben gewoon een beetje verrast door deze feedback omdat de Orbea Oiz M serie over het algemeen erg goede reviews krijgt, ook Wil van Flow was hier erg positief over, wendbaar, speels etc.
Maar inderdaad de geometry is niet meer modern

https://www.youtube.com/watch?v=LqM55fRSQrM
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

rodiee schreef: vr 5 augustus 2022, 11:36
Biker67 schreef: do 4 augustus 2022, 20:36 Santa Cruz Blur, Rocky Mountain Element. Mooie bikes, je moet dan wel geduld hebben, jaar of 7 levertijd 8)
Dat is helaas het geval bij alle fietsen uit mijn lijstje zo'n beetje. Behalve de Orbea en Cannondale.
De nieuwe Canyon Luxe is nog wel te verkrijgen volgens mij.

De Ghost Lector waar Har het over had ook:

https://www.bikester.nl/ghost-lector-fs ... gKm1vD_BwE

Misschien ook marktplaats in de gaten houden. Daar komen nog weleens leuke bikes voorbij, al liggen de prijzen vaak ook (Te) hoog door de schaarste. En 2e hands moet je ook willen natuurlijk.

Buiten je lijstje maar op voorraad:

https://www.mantel.com/lapierre-xr-79?s ... gJXd_D_BwE
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik zou de Trek top fuel ook meenemen in je lijstje. Dat is een mooie fiets en geschiktvoor wat je er mee wil doen..
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

suravida schreef: di 2 augustus 2022, 20:25 Niemand die de Kona HeiHei noemt? :roll:
Ikke niet, ben nogal bevooroordeeld :tong
Afbeelding
https://photos.google.com/album/AF1QipP ... vsF8V3HW3i (dropoff bij Indoor mountainbike Almere)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Biker67 schreef: vr 5 augustus 2022, 14:11 De Ghost Lector waar Har het over had ook:
Hoe ga je überhaupt op deze mtb passen? Zelfs maat M is voor mij te lang met een bovenbuis van 649mm en een reach van 489mm. Ik mee 184cm.
rodiee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: di 9 november 2021, 11:47
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M Pro TR 2022
Contacteer:

Kogel door de kerk en de Orbea Oiz M Pro TR aangeschaft. Overwachts ook al sneller geleverd dan gepland. Gisteren eerste rondje op routes Amerongen/Rhenen gedaan.
Wat een fiets zeg! Echt een wereld van verschil met de fiets die ik had.
Met klimmen totaal geen nadeel gevoeld dat het een fully is. Ook de technischere stukken klimmen met wortels en korte bochten gewoon constant grip en controle.
Heerlijk met afdalen. Totaal geen last van wortels of remgaten. Gevoel alsof je dr zo overheen zweeft. Ook het landen na een sprong een wereld van verschil gewoon zacht neerkomen geeft ook veel meer vertrouwen.
Ook in de bochten veel meer grip en controle.

Foto van de fiets:
Afbeelding

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

mooi bike ga je plezier aan beleven :D

en zelfs met zo'n 'slappe hap' (heb er zelf ook 1 ;) ) kan je een triple diamant trail afdalen https://youtu.be/0mwypEytPvU :D :winkie:
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Ik vind het echt één van de mooiste fietsen op het moment😱 kijk zelf ook met een schuin oog naar een fully met 120mm. Maar nu toch wel beetje twijfels over een orbea door de reacties hier.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

bruudt schreef: ma 8 augustus 2022, 12:22 Ik vind het echt één van de mooiste fietsen op het moment😱 kijk zelf ook met een schuin oog naar een fully met 120mm. Maar nu toch wel beetje twijfels over een orbea door de reacties hier.
Er is 1 persoon die het ‘slappe hap’ vindt, er zullen nog vast wel meer mensen zijn die voorkeur voor iets anders hebben. Echter er zijn ook vele zeer positieve ervaringen met een Oiz. Waaronder ik zelf.

Het klopt dat er inmiddels bikes (merken) die nieuwere fietsen op de markt hebben gebracht met nog meer ‘long / slack’ dan orbea. Wat dat betreft was orbea 1 van de eersten en zijn er andere merken die dat verder hebben opgerekt en zit de Oiz nog wat meer aan de xc kant. Terwijl anderen al meer aan het opschuiven naar trail. Of je daar echt blij van wordt is afhankelijk waar je rijdt.

De vraag is wat je met die fiets gaat doen. Rijd je vrijwel altijd in Nederland dan heb je aan zo’n geo als de Oiz een geweldige fiets, slack genoeg voor alles in NL en niet te slack voor al dat gedraai en gekeer wat je in NL steeds meer hebt. Zit je focus op buitenland met veel meer stijle afdwalingen dan is een fiets die het down country net wat verder heeft door getrokken waarschijnlijke een (nog) betere keuze.

Ter referentie ik rijd hier in omgeving Arnhem op de posbank ook wel eens de rode lussen met mijn gravelbike. Gewoon voor de fun, rijd dan wat behoudender en iets andere lijnen (zeker als er rem gaten zitten). Kom dan over prima rond en beneden. En tempo is ook nog best ok, afgaand op Strava. Kortom kan je goed mee rond komen, maar 40km single track zou ik er niet graag mee rijden, te vermoeiend. Andersom met een te dikke trail bike, op onze Hollandse paden kan best saai worden.

My 2 cents
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Jurriaan schreef: zo 7 augustus 2022, 16:18
Biker67 schreef: vr 5 augustus 2022, 14:11 De Ghost Lector waar Har het over had ook:
Hoe ga je überhaupt op deze mtb passen? Zelfs maat M is voor mij te lang met een bovenbuis van 649mm en een reach van 489mm. Ik mee 184cm.
Gewoon dezelfde maat als waar ik van alle andere merken mee rij. Vandaar dat ik me ook nooit blindstaar op wat er in de tabellen staat.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
rodiee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: di 9 november 2021, 11:47
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M Pro TR 2022
Contacteer:

bruudt schreef: ma 8 augustus 2022, 12:22 Ik vind het echt één van de mooiste fietsen op het moment😱 kijk zelf ook met een schuin oog naar een fully met 120mm. Maar nu toch wel beetje twijfels over een orbea door de reacties hier.
Ik ben niet een mtber met jarenlange ervaring en dit is ook pas mn 2de fiets, maar mij bevalt de fiets tot nu toe erg goed. Gewoon is gaan proberen en kijken wat je er van vind.
Plaats reactie