Geometrie vraag: Ivm zitpositie XL (Epic HT) versus een Lux/large.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Geometrie vraag: Rij nu zo'n 2 jaar met een (Epic HT) in de maat XL mijn lengte is 1.88 BBL = 89, dit gaat op zich goed. Echter door de jaren heen ben ik korter gaan zitten van een stuurpen van 90 naar 60, rij nu met een 70 ivm de geo vd fiets, 60 maakt hem te nerveus. Alsmede ook dieper gaan zitten van een drop van 4 cm naar een drop van 7 a 8 cm nu 7.5 is ideaal. Al op enkele mtb's in de maat large proef gereden en ja deze zijn wel veel wendbaarder/speelser. Vraag mij af, hoe ik nu bv op een nieuwe Lux (large) ga komen te zitten, of dat ik dit lichamelijk wel aan kan cq fijn ga vinden. De zadelhoogte gemeten vanaf de bovenkant vd (Epic) zadelbuis is 27cm, met een drop van 8cm nu. Hoe diep kom ik dan te zitten op een Lux, zonder spacers om het misschien wat makkelijker te maken.

Zadelbuis hoogte Epic: 520.
Balhoofd hoogte Epic: 125.
Stack Epic: 637.
Zadelbuis hoogte Lux: 495.
Balhoofd hoogte Lux: 110.
Stack Lux: 596.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik heb dezelfde lengte, echter bbl 87,5cm en rijd op een L. Voor mijn bovenlichaam iets te kort (opgelost met mijn stuurpen), voor mijn benen net aan.

Epics zijn just geschikt voor langere benen tov het bovenlichaam. Ik ken de Lux niet, maar zou toch wel rekening houden met je beenlengte.

188 cm is echt een lastige lengte heb ik gemerkt, afhankelijk van je lichaamsverhoudingen zit je altijd tussen een L en een XL, omdat onze lengte bij veel merken precies de overgang is van L naar XL :-D

Ik zou toch eerder ff met Canyon zelf overleggen, die kunnen daar goed in adviseren heb ik zelf ondervonden.
Plaats reactie