Trail / AM Bike 150mm - hulp bij opstellen lijstje

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Hallo,

Ik ben momenteel mee een lijstje aan het maken van mogelijk kandidaat-aankopen voor iemand waar ik veel mee fiets. Het zou een Trail/AM bike worden rond de 150mm veerweg. HT of FS dat staat nog open.

Momenteel hebben we al voor HT:

- Kona Honzo ESD
- Marin El Roy
- Commencal Meta HT AM

En voor de FS:

- Canyon Spectral 29 CF 7
- YT Jeffsy Core 2
- Focus Jam 8.8
- Radon Slide Trail 9.0 AM

De keuze tussen HT en FS zal hij eens moeten maken na wat testritten te rijden. Heeft tot nu toe nog nooit een FS model gehad en heeft een grote voorliefde voor HT.

In eerste instantie dus eerst een oplijsting maken van wat er bestaat en dan van wat er nog beschikbaar is (of op korte/middellange termijn leverbaar). De prijsklasse ergens in die regio van de fietsen die al op het lijstje staan, dus geen Santa Cruz, Specialized,...

Zijn er nog leuke merken/modellen die aan dit lijstje kunnen gevoegd worden?
Mag Staal, Aluminium, Carbon zijn. In de toekomst upgraden (bv NX naar GX of betere remmen, betere wielen etc) is ook geen probleem.

Alvast bedankt voor jullie vindingrijkheid :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het niet handiger als hij zichzelf aanmeldt?

Verder snel wat proefritten maken.
Vooral de keuze HT - FS maakt wel een wezenlijk verschil.

En is er budget, of wordt het kiezen tussen een goede HT of een matige FS ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

HT`s: Nordest Bardino en Kingdom Vendetta mogen er zeker bij op het lijstje.
Je fullies varieeren nogal van 140mm (Radon) tot 160mm (Canyon), dus ik denk (net als TSTM) dat daar nog wat duidelijkheid nodig is.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

We kunnen nu een lijstje op gaan stampen, maar er missen toch echt wat dingen...
- budget
- rijstijl
- voorkeur LBS of internet aankoop
- belang bidonhouder
- wielmaat

Iedereen zal zeggen dat zijn/haar fiets de beste is, maar dat is zo ontzettend persoonlijk. Niet iedereen rijd dezelfde fiets ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De meest principiële keuze lijkt mij die tussen hardtail en fully. Dus daar zou ik eerst een knoop in doorhakken, dan kun je ook gerichter kijken.

En dan de zaken op een rijtje zetten die hij echt belangrijk vindt. Er zijn veel goede fietsen, het verschil zit in het rijkarakter. En de kunst is om er een uit te zoeken waarvan dat karakter aansluit bij wat je zelf prettig vindt... Dus wat voor de een een perfecte fiets is hoeft dat voor de ander niet te zijn.
Maar waar je aan kunt denken is bijvoorbeeld:
- hoe belangrijk is het klimmen?
- gaan de afdalingen vlot maar gecontroleerd of is het volle bak rammen?
- moet de fiets ook nog (relatief) snel aanvoelen op vlakkere parcoursen?
etc.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

ThaSingleTrackMastah schreef: di 26 juli 2022, 08:59 Is het niet handiger als hij zichzelf aanmeldt?
Er is een reden dat het Belgisch mountainbike-forum pierdood is :wink: In mijn fietsomgeving ben ik zowaar de enige die nog op fora lees en post.

Ik kan via FB of Insta of dergelijk echt niet de info halen die ik anders op een fora terugvindt... Waar haalt een 20-jarige vandaag zijn info of krijg hij zijn vraag beantwoord?
Laatst gewijzigd door Rasmazzer op di 26 juli 2022, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

ThaSingleTrackMastah schreef: di 26 juli 2022, 08:59 Verder snel wat proefritten maken.
Vooral de keuze HT - FS maakt wel een wezenlijk verschil.

En is er budget, of wordt het kiezen tussen een goede HT of een matige FS ?
Ja proefritten dat heb ik hem ook aangeraden. Is misschien niet zo gemakkelijk vandaag de dag, maar dat krijgen we nog wel georganiseerd.
Budget is max 3.500€ geloof ik.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

MacReal schreef: di 26 juli 2022, 09:09 We kunnen nu een lijstje op gaan stampen, maar er missen toch echt wat dingen...
- budget
- rijstijl
- voorkeur LBS of internet aankoop
- belang bidonhouder
- wielmaat

Iedereen zal zeggen dat zijn/haar fiets de beste is, maar dat is zo ontzettend persoonlijk. Niet iedereen rijd dezelfde fiets ;)
Het mountainbiken is bij ons sinds paar jaar geëvolueerd van een pure XC groep naar meer trail gerichte groep met uitstapjes naar Bois des Reves, Genk, Beringen, soms een Bouillon, Spa. Bikeparken zoals Winterberg daar huren we momenteel telkens een DH-fiets.
Het bergop fietsen en vooral het tempo waaraan is minder van belang geworden en de nadruk ligt vooral op afdalen maar ook op drops nemen en jumps/gaps (waar we dan ook al eens een clinics voor volgen bij gelegenheid). Dus minder gericht knallen, maar meer spelen.

Het is zo dat de fietsen waarmee we dat beginnen doen zijn daarvoor niet echt gemaakt zijn. Hij rijdt nog op een 100mm HT XC bike zonder dropper. Zowel een long Slack HT model en zeker een Fully gaat, maar ook een dropper gaat al zo'n gigantische stap vooruit zijn in de stijl van rijden waarnaar het wat geëvolueerd is.

Klimmen zal altijd moeten. Er zijn hier bitter weinig liften in de streek en gemiddeld doen we toch wel een 600 tot soms 1000hm per ritje om telkens terug boven te geraken. Dus iets dat voor geen meter klimt lijkt me niet de beste fiets.

Budget hangt nog wat af van wat of de XC 100mm de deur uitgaat en er maar 1 MTB overblijft, maar ik zoek zo wat mee in een grootte-orde van 3000€ - 3500€.

Rijstijl is voornamelijk gericht op afdalen, drops, jumps, tafels, gaps, steile stukjes afdalen etc. Mag een nerveuze fiets zijn daar kan hij zeker mee overweg.

Zeer technisch aangelegd, dus heeft nog nooit een fiets binnen gedaan bij LBS voor onderhoud of herstelling. Doet alles zelf. Via LBS aankopen zou enkel maar voor de aankoop zijn maar als internet goedkoper/voordeliger is (wat vaak het geval is), zal het dat wel worden.

Altijd met rugzak + Camelbak, dus bidonhouder niet nodig.

Voorliefde voor 29 inch. Bij het proefrijden proberen we wel eens een 27,5inch, want zelf ben ik ook verbaasd van hoe leuk dit wel niet rijdt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar wonen/rijden jullie dan je thuisrondjes? Blg? Zuid L?
Hoe groot en zwaar is hij?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

aurelius schreef: di 26 juli 2022, 13:15 Waar wonen/rijden jullie dan je thuisrondjes? Blg? Zuid L?
Hoe groot en zwaar is hij?
België voornamelijk. 188cm - 90kg
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Simpele keuze voor die gebieden en die rijbelevenis.
HT dan een Pole Taival :bier:
FS dan een Full Moxie :-q

Om er zomaar twee te noemen :D
Anders een Orange P7 als leuke HT
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dutch schreef: di 26 juli 2022, 14:34 Simpele keuze voor die gebieden en die rijbelevenis.
HT dan een Pole Taival :bier:
FS dan een Full Moxie :-q
Met een budget van 3500?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nouja de HT zeker haalbaar, FS wel een goede uitdaging maar doenbaar denk ik.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dutch schreef: di 26 juli 2022, 14:39 Nouja de HT zeker haalbaar, FS wel een goede uitdaging maar doenbaar denk ik.
Een Full Moxie voor 3500 met fatsoenlijke onderdelen (dus geen SRAM SX troep e.d.) ga je nooit redden.
Hardtail moet inderdaad wel lukken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Voor 3500 heb je een hele dikke HT maar zit je qua FS inderdaad veelal met een mindere afmontage.
De nieuwe scout (140/150mm) ook een leuke trailbike en past binnen het budget.

https://nukeproof.com/products/2022-scout-290
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Plaats reactie