Kona Honzo 2022 - Maatadvies voor partner (vrouw)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
DVYV
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 september 2020, 18:22

Hallo allen,

Na een lange tijd meelezen werd het maar eens tijd voor een eerste post.

Ik ben al enige tijd samen met mijn partner MTB'en als hobby aan het ervaren en dit bevalt ons beide heel goed.

Nu is mijn partner (vrouw) al enige tijd opzoek naar een nieuwe MTB die afdoende is voor onze Nederlandse XC-trails, maar die tot net wat meer in staat is dan de "standaard" 100mm geveerde XC hardtail welke zij nu heeft. Dit voor als we eventueel een meer technische georiënteerd tripje naar bijvoorbeeld Zuid-Limburg of de Ardennen willen maken.

De keuze is hierbij gevallen op de Kona Honzo, mede door beschikbaarheid en mede doordat wij hier een lokale Kona dealer in de buurt hebben wat een grote pré is. Plus de Honzo heeft met de 120mm voorvork, dropper post en progressieve geometrie meer "capaciteit" dan haar huidige fiets.

Probleem waar we een beetje tegenaan lopen is de maat, zij heeft een lengte van 1.68m en een BBL van 80 cm.

Ze heeft al op een S gezeten, welke naar mijn inzicht te klein/ te kort leek. Voornamelijk haar knieën kwamen al snel in de buurt van het stuur bij al zeer kleine stuurbewegingen terwijl het zadel op de juiste hoogte afgesteld was.

Hierna stelde de dealer voor om het op een maat L te proberen (deze maat had hij staan, een M op dat moment niet), maar dit leek me dan een beetje overdreven gezien haar maatvoeringen. Ter referentie ikzelf ben 1.83 á 1.84m met een BBL van circa 84 cm en ik rij op een Honzo maat L....

Nu lijkt zij vrij lange benen te hebben t.o.v. haar torso (dit is volgens mij vrij normaal bij vrouwen). Als ik met haar maatvoeringen de schema's bekijk welke Kona bij het maatadvies geeft lijkt haar lichaamslengte het kantelpunt te zijn van S naar M, maar qua BBL prima te zijn in maatvoering M. Wordt een maat M dan teveel qua zittende reach of moet dat allemaal wel goedkomen?

Zie onderstaande links voor maatvoering advies van Kona en een vergelijking van de Honzo met haar huidige fiets welke naar mijn inzicht te klein voor haar is (een Cube Access WS Race 16" 2020 model):

https://konaworld.com/honzo.cfm (sizing + fit staan onderaan de pagina).
https://99spokes.com/en-EU/compare?bike ... %22|w.27.5

TLDR; Is het gezien de maatvoeringen (1.68m en 80 cm BBL) van mijn partner verstandig om voor een Kona Honzo maat M te gaan?

Alvast bedankt voor jullie input!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Altijd lastig als je op de grens zit
Een M met een kortere stuurpen en het zadel ietsjes naar voren?

L is gewoon te groot, dus die proberen is een domme zet van de fietsenmaker.
Het gaat tussen S en M.

Mijn vrouw had een Kona Unit maat M en die vond ze net te groot.
Ze is 1,72 en ik weet haar BBL niet, maar geen korte benen.
Van m'n zwager weet ik dat de Honzo niet klein uitvalt, dus ik zou waarschijnlijk de S kiezen.
Maar passen en een stukje fietsen is natuurlijk beter.

Bedenk ook dat Cube juist wat korter uitvalt.
Dus Cube S en Kona S kan je moeilijk vergelijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als ik het overzicht zo lees staat er:

168-178cm 74-79cm Medium

Als ze Small te klein vindt (het was een Honzo waar ze op heeft gezeten?), dan wordt het toch M. Iets ertussen is er niet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben 1,68, met BBL 69cm, ervaren technische rijder, thuisgebied Zuid L eo (heb een Canyon Lux Trail maat S met rel lange reach, 43cm).
Mij zou de Honzo S prima passen, met reach 42,5cm. De zit dan evt fijntunen met een stuurpen van een cm langer of korter.
(Obv haar BBL lees ik uit de Kona Honzo geotabel overigens juist: S. Los vd BBL: 45cm reach bij maat M is veel bij 1,68m, in Zuid L).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
DVYV
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 september 2020, 18:22

Bedankt allemaal voor de reacties.

Het is allemaal vrij lastig zo op papier en in het echt passen en voelen is natuurlijk altijd het beste.
Dit is dan ook wel de planning afhankelijk wanneer/ of de maat M nog op voorraad komt.

Het model waar ze in maat S op heeft gezeten was inderdaad ook de Kona Honzo dus als passen op een M mogelijk is dan is het wel "appels met appels" vergelijken zeg maar.

Wat gewoon erg opviel bij de Maat S was dat als haar bovenbeen een hoek van +/- 90 graden had t.o.v. haar torso haar knieën echt al erg dicht bij het stuur/ de cockpit kwamen zelfs zonder nog te sturen. Logischerwijs veroorzaakt door de lange benen.
aurelius schreef: wo 20 juli 2022, 18:34 Ik ben 1,68, met BBL 69cm, ervaren technische rijder, thuisgebied Zuid L eo (heb een Canyon Lux Trail maat S met rel lange reach, 43cm).
Mij zou de Honzo S prima passen, met reach 42,5cm. De zit dan evt fijntunen met een stuurpen van een cm langer of korter.
(Obv haar BBL lees ik uit de Kona Honzo geotabel overigens juist: S. Los vd BBL: 45cm reach bij maat M is veel bij 1,68m, in Zuid L).
Aurelius bedankt voor je input!

Ik las de geotabel van de Honzo op deze manier betreffende de BBL:

69-76cm Small, Medium Small, Medium Small, Medium
74-79cm Medium Medium Medium
76-84cm Medium, Large Medium, Large Medium, Large

Met haar 80 cm BBL zit ze dan toch meer in maat M gebied als ik dit zo bekijk?

Ik heb de specs van de Canyon Lux Trail er eens bijgepakt en wat me opvalt is dat ondanks de kortere reach van 20 mm t.o.v. een Honzo maat M er op de Lux TR in maat S een 60 mm stuurpen gemonteerd zit. Bij de Honzo is dit op alle maten 35 mm als ik het goed heb.

Reach + stuurpen:
425 + 35 = 460 mm - Honzo maat S
450 + 35 = 485 mm - Honzo maat M
430 + 60 = 490 mm - Lux maat S

Ik vermoed dat in de praktijk de reach van de Honzo maat M dichterbij jouw Lux Trail maat S komt dan de Honzo in maat S. Of heb jij een andere maat stuurpen gemonteerd zitten?

Verder is de STA van de Honzo ook vrij steil (1,5 graden steiler dan de Lux TR), de sturen geleverd op de Honzo hebben vanwege het wat meer "trail" karakter ook standaard meer Rise en Backsweep dacht ik t.o.v. XC/ DC modellen. Hierdoor wordt het geheel toch ook weer wat "compacter".

Ik probeer hiermee overigens niet beter te weten of iets dergelijks, maar ik probeer alle variabelen in de discussie mee te nemen.

Zoals het er nu uitziet gewoon hopen dat ze z.s.m. een M kan passen en dan kijken of die lange benen er comfortabeler tussen kunnen met een acceptabele reach voor haar armen :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik weet niet welke regio je zit, maar LT-Sports heeft 2x een M staan, 1 om eventueel een hele ronde Nijmegen mee te gaan testen.


Ik denk dat die reach inderdaad op het randje is, ook met een 31 mm stuurpen. Maar het is natuurlijk persoonlijk en zou net kunnen gaan.

Dat die S wat kort is lijkt mij vreemd. Dat van die knieën zou te verklaren zijn als ze te laag zit op de fiets (en dus de benen hoog optrekt). Eventueel ook een punt om naar te kijken dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ad 430 + 60 = 490 mm - Lux maat S:
Ik heb een stuurpen van 5cm, met extra negative rise, om korter en wat dieper te zitten. Klimt makkelijker (diepere zit) en stuurt beter, agieler (kortere zit) voor mij. Kwestie van uitproberen en kiezen wat je ‘t lekkerst vind fietsen.
(Op de Lux Trail zit je met 168cm op een S aan de onderkant van het maatspectrum, ‘ik ben net niet te klein’. De Lux Trail staat bekend om zijn relatief lange reach).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn idee zou een S zijn, maar ze heeft op de Honzo S gezeten en die vond ze te klein.
(Ik ga er wel van uit dat de fietsenmaker de zadelhoogte juist heeft ingesteld, anders heel hard wegrennen)
Dan moet het haast wel een M worden...
Ik zou Lars z'n advies volgen. Meteen een goed rondje om te testen.
Lars TB schreef:Ik weet niet welke regio je zit, maar LT-Sports heeft 2x een M staan, 1 om eventueel een hele ronde Nijmegen mee te gaan testen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16772
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf ben ik 1.70m met een bbl van 79cm. Ik houd meer van een speelse fiets dan van een lange logge tank en zou in dit geval voor de S gaan. De niet te extreme bovenbuislengte en reach maken het een speelsere fiets dan de M.
Mijn eigen hardtail heeft een vergelijkbare bovenbuislengte en die rijd ik met een 45mm stuurpen. Overbodig te vermelden dat ik ook niet van een gestrekte zit hou :D

De M zou ik alleen nemen als je graag een fiets hebt die overal overheen walst en/of als je graag gestrekt zit. Hij zal wellicht wat meer vertrouwen geven als het hard en/of steil naar beneden gaat maar voor mij te log voelen op de tracks die de meeste mensen (ik) veel vaker rijden.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je vrouw met haar knieën in conflict komt met het stuur, dat is in elk geval iets waar ik zelf nog nooit problemen mee heb gehad en of die ene cm verschil nou zoveel uitmaakt? Zeker omdat die cm ook nog eens niet helemaal in de bovenbenen zit.
Wat als een nadeel maar ook als een voordeel gezien kan worden is de korte zitbuis van de S. Met haar relatief lange benen moet het zadel hoog, dus de pen steekt ver uit. Maar het biedt ook ruimte voor een dropper met meer drop. In elk geval opletten dat de zadelpen diep genoeg in het frame zit en als dat kritisch is een langere pen monteren.

Zoals ik de tabel interpreteer adviseert Kona overigens zelf wel de M bij 1.68/1.70m. Je kunt ook hun sizing form invullen voor een gerichter advies. Maar ook dan blijft je eigen voorkeur imo nog altijd leading...

PS: er wordt vaak gezegd dat de lichaamsverhoudingen bij mannen en vrouwen verschillend zijn, maar voorzover ik weet is dat niet wetenschappelijk onderbouwd. De reden dat er soms specifieke damesframes zijn (korter en hoger) zit 'm meer in het feit dat vrouwen vaker dan mannen graag wat rechterop zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16772
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oja, voor de "zitlengte" zou ik eerder bovenbuislengte en de stuurpenlengte optellen. En aangezien je vrouw lange benen heeft gaat het zadel niet alleen ver omhoog, maar ook meer naar achteren dan bij iemand met kortere benen. Dus de zitlengte neemt daardoor ook toe.
De reach is een waarde die vooral van invloed is als je staat (want horizontaal gemeten afstand van trapas tot balhoofd).

Overigens, ik experimenteer weleens wat met stuurpennen en zo omdat ik die een paar heb liggen. Zo monteerde ik ook eens een 45mm pen op een fiets met ouderwetse xc-geometrie. Steile balhoofdhoek en bovenbuis van 570mm. Je zou verwachten dat dat te kort uit zou pakken maar ik heb die pen laten zitten totdat ik de fiets een jaar later verkocht :-D
Wat ik daarmee wil zeggen is dat dingen in de praktijk soms anders uitpakken dan je op basis van de papieren cijfertjes zou vermoeden...

Dat de fietsenmaker iemand van 1.68m een L laat passen geeft te denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat ook het gewicht van de Honzo nog wel een dingetje kan zijn.

Ik weet niet waar ze nu op rijd maar een Honzo is zo 15 kg wegende tank.

Reken maar dat je dat gaat merken als je van een Xc fietsje afkomt van 11 kg.

Dan worden je Nederlandse rondjes ineens een stuk minder leuk kan ik je/haar vertellen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
DVYV
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 september 2020, 18:22

maverick76 schreef: zo 24 juli 2022, 19:46 Ik denk dat ook het gewicht van de Honzo nog wel een dingetje kan zijn.

Ik weet niet waar ze nu op rijd maar een Honzo is zo 15 kg wegende tank.

Reken maar dat je dat gaat merken als je van een Xc fietsje afkomt van 11 kg.

Dan worden je Nederlandse rondjes ineens een stuk minder leuk kan ik je/haar vertellen.
Ik heb het even nagekeken en het "instapmodel" XC fiets waar ze nu op fietst zit rond de 13,7 kg... Het verschil zal er dus zeker zijn maar niet in de mate als ze van een fiets van 10/11 kg af zou komen.




Nogmaals bedankt voor de input allen.

De meningen lijken toch een beetje uit elkaar te lopen, maar zoals ik het nu lees zou een S toch ook een realistische optie moeten zijn...

Nu is het toevalligerwijs zo dat wij naar alle waarschijnlijkheid binnenkort een weekend in Berg en Dal gaan vertoeven.
Maar eens kijken of we dan een Honzo maat M ergens kunnen huren/ testen om zo de routes van "Het Rijk van Nijmegen" te verkennen.
Dat lijken me heel aardige testrondjes :D

P.S.: suggesties voor andere, gelijksoortige, merken/ modellen zijn altijd welkom!
Plaats reactie