Nieuwe bike na een tijdje

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Hai-mike
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 2022 / Cube Peloton Race 2015

Goedenavond allemaal,

Na een tijdje mountainbikeloos geweest te zijn wil ik dit weer gaan oppakken.
Ik had een Cube AMS 120 mountainbike, met wat upgrades erop.

Nu ben ik zelf 192cm hoog en schoon aan de haak een kg of 125, vooral dit laatste wil ik mede door weer op de mtb te stappen verlagen.
mn lengte wordt lastig om dit te verlagen.

Ik heb in Juni een fiets in Solden gehuurd, dit was een Focus Jam 6.9. qua geometrie reed deze goed! alleen de demper was te slap afgesteld denk ik. dus die was een enkele keer ge-bottom-ed. voor de rest reed en zat die goed. max. gewicht 120 kg

Als ik nu de specs opzoek van verschillende fietsen blijft dit elke x in deze buurt zitten.
Nu ben ik van plan om niet gelijk ermee te gaan stunten etc, maar in het vervolg wel mn bike mee te nemen naar Oostenrijk, Duitsland en de Ardennen.

Kunnen jullie mij hiermee adviseren welke bike wel geschikt zou kunnen zijn voor mij?
Ik heb een budget van 2500 - 3000 euro.

Alvast bedankt!
Gevaar zit in een klein hoekje... wikkel jezelf daarom in met bubbeltjesplastic
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In feite zullen de meeste 'trail-bikes' wel voldoen. Eventueel kun je een demper iets aanpassen: progressiever maken door de luchtkamer op te vullen met speciale ringen. Kan tegenwoordig bij vrijwel iedere demper.

Meteen grotere remschijven laten monteren is verstandig, eventueel zelfs letten op welke remmen je neemt. Voorblad voor ook meteen laten verkleinen, misschien wel 4 tandjes!

En kijk of er wielen met bredere velgen onder zitten. En vraag extra na of ze de wielen even goed willen controleren. Met spaakspanningsmeter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hai-mike schreef: ma 18 juli 2022, 17:33 Ik had een Cube AMS 120 mountainbike, met wat upgrades erop.
En dat was een prima fiets, Mike. Nooit spijt van de aankoop gehad. :-q

Inmiddels wel doorverkocht, en sinds ‘t najaar in het bezit van een nieuwe Neuron 7. Wat ik gelijk merkte was de vernieuwde geometrie, zeker tov jouw AMS uit 2013. Geeft enorm veel vertrouwen. Dat verschil ga jij straks dus ook merken.

Ik had ook jouw budget, kwam uit op een Canyon, erg tevreden mee, maar er zijn nog wel een paar merken die een degelijke bike kunnen aanbieden voor dat geld. Goed om te lezen dat je gezondheid ‘t nu toestaat om weer te gaan fietsen. Succes in je zoektocht!
Hai-mike
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 2022 / Cube Peloton Race 2015

Giant-E schreef: di 19 juli 2022, 07:21
Hai-mike schreef: ma 18 juli 2022, 17:33 Ik had een Cube AMS 120 mountainbike, met wat upgrades erop.
En dat was een prima fiets, Mike. Nooit spijt van de aankoop gehad. :-q

Inmiddels wel doorverkocht, en sinds ‘t najaar in het bezit van een nieuwe Neuron 7. Wat ik gelijk merkte was de vernieuwde geometrie, zeker ivm jouw AMS uit 2013. Geeft enorm veel vertrouwen. Dat verschil ga jij straks dus ook merken.

Ik had ook jouw budget, kwam uit op een Canyon, erg tevreden mee, maar er zijn nog wel een paar merken die een degelijke bike kunnen aanbieden voor dat geld. Goed om te lezen dat je gezondheid ‘t nu toestaat om weer te gaan fietsen. Succes in je zoektocht!
Goed om te horen dat de fiets het nog goed naar z'n zin (gehad) heeft!
Ik zie dat je de Neuron 7 heb, ik had zelf ook de Neuron 7 of de Spectral 125 AL op het oog van Canyon.
Ik neig eerder naar de Spectral 125, om dat die meer reach heeft, ongeveer hetzelde als de Focus Jam waar ik mee gefietst heb in Solden.
Waarom ben jij voor de Neuron 7 gegaan?

Voor de rest stond de Kona Process 134 en de Focus Jam 6.8/6.9 en de op het lijstje.

Iemand anders eventueel nog ideeën om voor te kijken?
Gevaar zit in een klein hoekje... wikkel jezelf daarom in met bubbeltjesplastic
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Voor mij persoonlijk was de Neuron 7 simpelweg most bang for bucks, en leverbaar. Een proefritje op een XL voelde voor mij (191cm, bbl 90) gelijk als gegoten. De Radon Skeen stond 2e op de shortlist, vergelijkbare suspension/drivetrain maar was niet leverbaar. De Neuron is een prima allrounder voor NL, al heb ik de Spectral ook overwogen (niet de 125). Wie weet in de toekomst.
Zowat alle merken bekeken, maar bij sommige “gerenommeerde” merken van ruim 3K schrok ik van de magere afmontage (oa een simpele RS Judy 32 met NX afmontage ), toen was ik er al snel klaar mee. Nu Fox34 en full SLX, tot volle tevredenheid.
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Ik durf er op dit forum nauwelijks mee aan te komen, maar kijk ook even naar Vitus. Ik rij met een vergelijkbaar lijf op een Mythique VRX maatje XL, in mijn ervaring een hoop fiets voor redelijk geld. Voor de brexit echt een koopje, nu nog steeds niet te duur. Geen lichtgewicht, maar op de belangrijke dingen prima afgemonteerd. De schijven zouden wat groter mogen als je veel in bikeparks komt, een paar andere bandjes voor de nederlandse trails, maar dan heb je er een meer dan prima fiets aan.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Baron Gijs schreef: di 19 juli 2022, 10:54 Ik durf er op dit forum nauwelijks mee aan te komen, maar kijk ook even naar Vitus. Ik rij met een vergelijkbaar lijf op een Mythique VRX maatje XL, in mijn ervaring een hoop fiets voor redelijk geld. Voor de brexit echt een koopje, nu nog steeds niet te duur. Geen lichtgewicht, maar op de belangrijke dingen prima afgemonteerd. De schijven zouden wat groter mogen als je veel in bikeparks komt, een paar andere bandjes voor de nederlandse trails, maar dan heb je er een meer dan prima fiets aan.
Waarom zou je niet aan durven komen met Vitus? Als je naar de "5 van XXXX" forummeeting gaat moet je maar eens tellen, de laatste keer dat ik er was, was Cube het meest populaire merk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: di 19 juli 2022, 11:15 ..., was Cube het meest populaire merk.
En ze schamen zich er niet eens voor :o
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Wellicht ook alvast rekening houden dat je ooit een keer een wielset moet kopen die past bij jouw gewicht, ik weeg zelf 105 kg en mijn raceface achterwiel was snel kapot. Nu een DT e1900 wiel gekocht die 130 kg zou moeten kunnen hebben.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Vulpes schreef: di 19 juli 2022, 12:37 Wellicht ook alvast rekening houden dat je ooit een keer een wielset moet kopen die past bij jouw gewicht, ik weeg zelf 105 kg en mijn raceface achterwiel was snel kapot. Nu een DT e1900 wiel gekocht die 130 kg zou moeten kunnen hebben.
Op een meer trail achtige fiets zitten doorgaans al wel steviger wielen gelukkig. Maar het risico is groter idd
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Frame dat dichterbij de 2:1 dan 3:1 zit qua wheel travel : stroke.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Hai-mike
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 2022 / Cube Peloton Race 2015

Bedankt voor alle reacties!

Ik zal der nog eens goed over nadenken welke het eventueel gaat worden...

Canyon is inderdaad a lot of bang for bucks.. en trek bij ook best wel.
Als ik zou moeten kiezen tussen de volgende modellen, welke zou dan eventueel het beste zijn van de 3?
- Neuron 7 - €2699
- Spectral AL 5 - €2599
- Spectral 125 AL 5 - €2499
Gevaar zit in een klein hoekje... wikkel jezelf daarom in met bubbeltjesplastic
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je zou ook de Focus Jam nog kunnen overwegen temeer omdat die je goed bevallen is.

Uit het rijtje Canyons komt de Spectral daar het meest van in de buurt.
KTM990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 november 2020, 11:22

Hai-mike schreef: di 19 juli 2022, 21:16 Bedankt voor alle reacties!

Ik zal der nog eens goed over nadenken welke het eventueel gaat worden...

Canyon is inderdaad a lot of bang for bucks.. en trek bij ook best wel.
Als ik zou moeten kiezen tussen de volgende modellen, welke zou dan eventueel het beste zijn van de 3?
- Neuron 7 - €2699
- Spectral AL 5 - €2599
- Spectral 125 AL 5 - €2499
Het zijn alle 3 goede fietsen. Kort door de bocht gezien zal de Neuron op de NL rondes meer tot z'n recht komen en de Spectrals zullen dat meer op de tripjes in het buitenland zijn. En dan voornamelijk op het gebied van geometrie. Wil niet zeggen dat je hier niet rond komt met een Spectral, maar het zal een andere beleving geven.

De Neuron is in mijn ogen de trail bike die tegen XC aanzit en de Spectral een trail bike die meer richting de Enduro kant aanzit.
Canyon Grand Canyon 8
Plaats reactie