Heeft iemand een Stumpjumper 2022 maat S6 (XXL) ? Ivm slacke balhoofdhoek

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Heeft iemand toevallig een Stumpjumper 2022 S6? Ik overweeg deze fiets, maar wil hier meer over te weten komen.

Ik ben bewust op zoek naar een "iets meer trailfiets", iets meer een alleskunner om ook over de grens wat beter uitgerust te zijn. Herken me ook helemaal in de discussie in het "Overbiked in NL?" draadje. Ik kan moeilijk 2 fietsen kwijt, dus het moet 1 topper worden. Rijd wel 80% in NL, dus het mag wel iets meer op NL zijn afgestemd. Wil alleen iets meer bike in het buitenland dan mijn huidige Trek Top Fuel (op zich heerlijke fiets).

Ben dus op zoek naar een nieuwe fiets en vanwege mijn minder voorkomende maten (2 meter, lange BBL) heb ik na lang zoeken, uren doorbrengen op geometrygeeks, veelvuldig forumberaad, uren peinzend uit het raam staren etc etc de Stumpjumper 2022 maat S6 aan mijn zeer korte shortlist toegevoegd.

Mijn vraag is, heeft iemand deze op het forum? Zo ja, zou ik er 100 meter op mogen fietsen, wellicht een keer voorafgaand aan een rondje UHR oid. Ik woon in Zuid Holland, maar ben wel bereid enige km's af te leggen natuurlijk. Ik hoef er geen brute drops mee te doen, gewoon een klein stukje even voelen hoe het zit en stuurt.

Wat levert dit jou op?
  • Een bioscoopbon
  • Een dankbare handdruk / boks
  • Een blije mede-mtb'er, dus karmapunten
  • Optioneel mag je op mijn Trek Top Fuel XXL uit 2021 een stukje fietsen, een echte XC fully (115mm/120mm) die heerlijk rijdt en snaarstrak stuurt
Ik heb lang gezocht en contact gehad met Specialized, maar ik kan in de wijde omtrek geen Stumpjumper 2022 S6 vinden om even uit te proberen. En ze zijn niet goedkoop, ik wil geen 5000 euro uitgeven voor een fiets waar ik niet even op gezeten heb. Daarnaast heb ik onlangs gemerkt hoeveel een andere geometrie uitmaakt.

En op papier zijn er grote verschillen: mijn Trek heeft bijvoorbeeld een balhoofdhoek van 67,5/68 afhankelijk van de setting. De Stumpjumper heeft 65/65.5. De wielbasis van de Stumpjumper is 7cm(!) langer. Toch lees ik overal dat het een lekker rijdende fiets is en ook prima om mee op de UHR te rijden. Dat is mijn hoop ook: dempers 130mm achter 140mm voor lijkt me op zich nog prima voor hier, hoef geen KOM, wil wel plezier hebben. Is progressief geveerd, eventueel iets strakker afstellen in Nederland.

Maar goed, ik fietste pas op een trailfiets in Amerongen van een maatje en had meteen "het slagschipgevoel". Ik hoop een beetje dat de Stumpjumper toch heel fijne rij-eigenschappen heeft.....
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Helaas kan ik je niet helpen aan een S6. Ben in mijn zoektocht ook naar een dealer geweest en een XL was toen al niet verkrijgbaar, laat staan een XXL.

Ivm mijn lengte en budget ben ik toen uitgekomen bij een Kona Hei Hei en een Santa Cruz Talboy. Uiteindelijk is het een Tallboy XXL geworden.
Er zijn genoeg topics te vinden die je adviseren om naar een Nicolai of Liteville te kijken. Die hebben ook XXL frames en maken zelf maatwerk.
Moet ik zeggen dat je het daar niet red voor €5K, vandaar mijn keuze naar de best mogelijke optie :wink:

Ik heb veel gehad aan onderstaande website om fietsen (geometrie) met elkaar te vergelijken. Bovenaan de website kun je merken toevoegen maar ook verwijderen om een beter geometrie plaatje te krijgen.
https://99spokes.com/en-EU/compare?bike ... 0High|w.29

Blader in deze vergelijking naar onderen en je ziet daar de "geometry" staan. Dan zie je dat in dit geval de nieuwe 2023 Hightower vrij aansluit bij de Stumpjumper. Nadeel is dat er wel wat veerweg verschillen zijn. Misschien teveel van het goede??
IIg succes naar je zoektocht \ :-q
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Zoek je de gewone of de EVO versie? Zover ik weet is de EVO nog wat slacker dan de standaard versie.

Ik weet eventueel een winkel in duitsland waar ze een S6 hebben staan , ik geloof de goedkoopste aluminium versie. Is wel een stukje rijden vanuit zuid holland……
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Evo versie ook interessant! Welke winkel?

Dank alvast!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik rij zelf Nicolai G1 en G1 Eboxx, die gaat jou ook zeker makkelijk passen met je 2 meter, maar deze hebben dus ook een hele slacke balhoofdhoek.
Echter doordat dit soort fietsen een slacke balhoofdhoek hebben, hebben ze een zitbuis die een stuk rechter zit. Uiteindelijk kunnen ze op deze manier de reach goed lang houden, zonder dat het ten koste gaat van je zithouding. Van de slacke balhoofdhoek, heb je weinig last, behoudens natuurlijk het feit dat je wielbasis een stuk langer wordt. Met hele krappe bochtjes is dat wel een ding. Maar de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen.
Met mijn 1.98, kan ik bij Nicolai zelfs nog net af met een XL, omdat mijn lengte net valt tussen XL en XXL. De Nicolai is qua reach overigens nog iets langer dan de Stumpjumper.

Mocht je interesse hebben bij gebruik aan Stumpjumpers, een testrondje is altijd mogelijk, dan krijg je in ieder geval een indruk wat een slacke balhoofdhoek doet. :wink:
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Menno_M schreef: za 16 juli 2022, 17:38 Evo versie ook interessant! Welke winkel?

Dank alvast!
Fahrrad XXL in Sankt Augustin. Volgens mij hebben ze alleen de standaard aluminium Stumpjumper in de kleur zwart in maat S 6. Ik zou er een paar weken geleden een proefrit op gaan maken maar had inmiddels wat anders gekocht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu gaat 100 m proefrijden je niet vertellen hoe de fiets rijdt... . Hooguit dat 'ie niet zo lekker stuurt als je huidige fiets.

Hij gaat anders sturen en je zult er een aantal ritten aan moeten wennen. En dan stuurt 'ie minstens even lekker als je huidige fiets.


Als het niet zou kloppen zou Specialized niet de hele line-up voorzien van zo een geometrie :bier:


(en bij twijfel gebruik maken van het aanbod van Mud Mate. Als je met die fiets de bocht om komt, dan kan het op iedere fiets!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: di 19 juli 2022, 15:26 Nu gaat 100 m proefrijden je niet vertellen hoe de fiets rijdt... . Hooguit dat 'ie niet zo lekker stuurt als je huidige fiets.

Hij gaat anders sturen en je zult er een aantal ritten aan moeten wennen. En dan stuurt 'ie minstens even lekker als je huidige fiets.
Dit volgens mij. Omdat het anders voelt vraagt het even gewenning, maar ik zou altijd voor een 66 graden balhoofdhoek gaan als ik moest kiezen tussen 66 of 68.

Ik heb drie mtb's, twee e-bikes met 66 graden (een zelfs slacker omdat er een langere vork in gekomen is) en een analoge hardtail met 68 graden. Die laatste heb ik enkele jaren geleden op maat laten bouwen. Dat was voordat ik de fietsen met 66 graden kocht, nu zou ik ook op die hardtail voor een hoek rond de 66 graden kiezen. Omdat hij in vergelijking met de e-bikes zo licht is misschien zelfs nog slacker.

Want 66 graden is nog echt niks extreems, en naar mijn idee in geen enkel opzicht een belemmering voor een vlot sturende fiets. Als je er eenmaal aan gewend bent voelen steilere fietsen daarna vreemd nerveus, en vraag je je af hoe je daar zo lang lekker op hebt kunnen rijden :D

Dit gezegd hebbende, er zijn desondanks toch mensen die niet kunnen (willen?) wennen aan wat slackere hoeken. Als jij daar ook bij hoort kan het dus toch nog tegenvallen. Maar ik denk zo maar dat dat ook vaak te maken heeft met niet echt open staan voor dat andere rijgevoel, het vast willen houden aan wat je kent.
Fietsen worden de laatste jaren slacker, ik denk (net als Lars) dat die trend nog niet aan z'n eind gekomen is. Simpelweg omdat het werkt...

Helaas kan ik je niet aan een proefzit/-rit helpen, mijn fietsen zijn maatje S :D (en een enkele M).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Dank allen, goede tips. :-q

Overigens, is er naast de balhoofdhoek ook nog de 7cm langere wielbasis….

Ik ga nog eens goed rondkijken.
Plaats reactie