Ik ben bewust op zoek naar een "iets meer trailfiets", iets meer een alleskunner om ook over de grens wat beter uitgerust te zijn. Herken me ook helemaal in de discussie in het "Overbiked in NL?" draadje. Ik kan moeilijk 2 fietsen kwijt, dus het moet 1 topper worden. Rijd wel 80% in NL, dus het mag wel iets meer op NL zijn afgestemd. Wil alleen iets meer bike in het buitenland dan mijn huidige Trek Top Fuel (op zich heerlijke fiets).
Ben dus op zoek naar een nieuwe fiets en vanwege mijn minder voorkomende maten (2 meter, lange BBL) heb ik na lang zoeken, uren doorbrengen op geometrygeeks, veelvuldig forumberaad, uren peinzend uit het raam staren etc etc de Stumpjumper 2022 maat S6 aan mijn zeer korte shortlist toegevoegd.
Mijn vraag is, heeft iemand deze op het forum? Zo ja, zou ik er 100 meter op mogen fietsen, wellicht een keer voorafgaand aan een rondje UHR oid. Ik woon in Zuid Holland, maar ben wel bereid enige km's af te leggen natuurlijk. Ik hoef er geen brute drops mee te doen, gewoon een klein stukje even voelen hoe het zit en stuurt.
Wat levert dit jou op?
- Een bioscoopbon
- Een dankbare handdruk / boks
- Een blije mede-mtb'er, dus karmapunten
- Optioneel mag je op mijn Trek Top Fuel XXL uit 2021 een stukje fietsen, een echte XC fully (115mm/120mm) die heerlijk rijdt en snaarstrak stuurt
En op papier zijn er grote verschillen: mijn Trek heeft bijvoorbeeld een balhoofdhoek van 67,5/68 afhankelijk van de setting. De Stumpjumper heeft 65/65.5. De wielbasis van de Stumpjumper is 7cm(!) langer. Toch lees ik overal dat het een lekker rijdende fiets is en ook prima om mee op de UHR te rijden. Dat is mijn hoop ook: dempers 130mm achter 140mm voor lijkt me op zich nog prima voor hier, hoef geen KOM, wil wel plezier hebben. Is progressief geveerd, eventueel iets strakker afstellen in Nederland.
Maar goed, ik fietste pas op een trailfiets in Amerongen van een maatje en had meteen "het slagschipgevoel". Ik hoop een beetje dat de Stumpjumper toch heel fijne rij-eigenschappen heeft.....