Keuze advies gevraagd

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Rdb95
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 12:48

Hallo,

In de coronatijd heb ik een budget mountainbike aangeschaft om fit te blijven (Trek Marlin 5). Daarna het mountainbike virus te pakken gekregen en inmiddels toe aan een nieuwe mtb, aangezien ik met de huidige mtb nogal vaak tegen de limieten aanloop. Zodoende op zoek naar een nieuwe.

Na veel zoeken kwam ik op deze mtb's uit:

- Merida Big Nine 400 https://www.merida.nl/mountainbike/big- ... lack/2021/
- Radon ZR team 8.0 https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-8.0-3
- Radon Jealous AL 8.0 https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-1

Mijn budget is ongeveer rond de € 1.100,-

Wat ik mij vooral afvraag is of de voorvork van de Merida (Manitou Markhor) veel beter is dan de andere voorvorken (Rockshox Judy Silver en Gold).
Daarnaast of de afmontage van de ZR Team (SRAM NX) beter is dan Shimano Deore die op de Merida en Jealous zit.
Op de beide Radon mtb's zitten steekassen ipv QR op de Merida. Is dit een grote meerwaarde?

Graag hoor ik wat jullie mening is en of jullie nog tips hebben voor andere mtb's.
Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoewel ik niets tegen Merida heb (ik heb er zelf een... :D ) zou ik van deze drie zeker voor een Radon gaan.
De geometrie is moderner, met een vork op 68 ipv 70 graden en de boost wielen met steekas is gewoon de gangbare standaard momenteel. Snelspanners zie je alleen nog op "bezuiningingsplekken", in feite goedkope fietsen.

Van deze twee Radons zou ik dan weer voor de Jealous gaan, de afmontage is die kleine meerprijs tov. de ZR Team zeker waard naar mijn idee.

Sram NX en Shimano Deore zijn redelijk vergelijkbaar kwalitatief, schakelt allebei netjes. Voor de crank heb ik een duidelijke voorkeur voor Shimano, omdat zij het betere bevestigingssysteem hebben in vergelijking met Sram. DUB wil nog weleens erg vast gaan zitten :D
Je krijgt bij de Jealous ook betere banden en een vork die een stapje hoger staat (gold tov silver).

Al met al is die Jealous een mooie fiets voor het geld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rdb95
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 12 juli 2022, 12:48

kermit schreef: di 12 juli 2022, 14:59 Hoewel ik niets tegen Merida heb (ik heb er zelf een... :D ) zou ik van deze drie zeker voor een Radon gaan.
De geometrie is moderner, met een vork op 68 ipv 70 graden en de boost wielen met steekas is gewoon de gangbare standaard momenteel. Snelspanners zie je alleen nog op "bezuiningingsplekken", in feite goedkope fietsen.

Van deze twee Radons zou ik dan weer voor de Jealous gaan, de afmontage is die kleine meerprijs tov. de ZR Team zeker waard naar mijn idee.

Sram NX en Shimano Deore zijn redelijk vergelijkbaar kwalitatief, schakelt allebei netjes. Voor de crank heb ik een duidelijke voorkeur voor Shimano, omdat zij het betere bevestigingssysteem hebben in vergelijking met Sram. DUB wil nog weleens erg vast gaan zitten :D
Je krijgt bij de Jealous ook betere banden en een vork die een stapje hoger staat (gold tov silver).

Al met al is die Jealous een mooie fiets voor het geld.
Bedankt voor je advies!
Ik ben er toch nog niet helemaal uit. Ik zie dat de Jealous pas over 6 weken leverbaar is en in mijn maat zijn de balhoofdhoeken gelijk van alle fietsen. De Merida lijkt mij toch beter te passen qua maat (18,5'' versie). Bij Radon heb ik alleen keuze tussen 18'' en 20''. Of is dit niet van hele grote invloed? Ik ben 181cm en bbl is 86 cm. Is de vork van de Merida veel beter dan de Judy Silver of is dit verschil verwaarloosbaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de Manitou een ABS+ demper heeft dan is die beter dan de rockshoxen. (kan ik zo snel niet vinden op de site bij Merida en bij Manitou)
Maar het zijn allemaal 30mm vorken en dat is niet optimaal.
Maar wel vrij algemeen in deze prijsklasse, dus daar hoeven we het niet verder over te hebben.

Een halve inch hoger of lager maakt weinig uit.
In een lager frame zou wellicht een dropper passen met meer drop.

Jammer dat Merida QR assen gebruikt.
Ouderwets/budget.

Maar levertijd is ook een ding.
"Een jaar" op een beter fiets wachten is ook zoiets...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, ik had naar de Jealous in 16" (mijn maat :tong ) gekeken en zag 68 graden.
Apart dat ze op de grotere maten steiler gaan, daar zie ik echt nul voordelen in.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Aangezien de bikes waar je naar kijkt qua frame niet echt een step up zijn tov wat je nu hebt zou ik proberen mn huidige bike wat te fatsoeneren en de rest van mn budget als startpunt te gebruiken om écht wat stappen te zetten.

Deore 5100 1x11 of NX 1x12 groepje sprokkelen (max 200e) en een luchtvorkje van rond de 200-250 (judy/markhor) en je hebt exact de fiets waar je nu ook naar kijkt.....
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie