Overstap naar moderne MTB? En welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

I_do schreef: zo 17 juli 2022, 08:59
Boogie schreef: za 16 juli 2022, 22:51 :winkie: :winkie: :winkie:

Geintje natuurlijk!

Afbeelding

Echt op de bestelknop gedrukt en bevestiging in de mail gekregen.

Zoals jullie al zeiden is de Cragger de meeste fiets voor het geld en ik ben van plan om wat clinics te gaan doen, dus aan die geo wen ik dan vast ook wel :-q

Bedankt voor al jullie advies! :-q :-q :-q
Gefeliciteerd! De enige fiets uit je lijstje waar alles aan klopt.
Thanks!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ga je echt wel heel veel plezier van hebben met een stel snelle bandjes!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

I_do schreef: zo 17 juli 2022, 10:12 Ga je echt wel heel veel plezier van hebben met een stel snelle bandjes!
Ik ben echt zo benieuwd hoe die rijdt! Er komen Wolfpack Trail/Race bandencombo op.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Boogie schreef: zo 17 juli 2022, 11:18
I_do schreef: zo 17 juli 2022, 10:12 Ga je echt wel heel veel plezier van hebben met een stel snelle bandjes!
Ik ben echt zo benieuwd hoe die rijdt! Er komen Wolfpack Trail/Race bandencombo op.
Gaat een wereld voor je open :winkie: Goede keuze gemaakt :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, hier 3 dagen niet gekeken. Verrassende wending :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Lars TB schreef: di 19 juli 2022, 15:23 Ah, hier 3 dagen niet gekeken. Verrassende wending :winkie:
Haha, moet het ook een beetje vermakelijk houden toch :winkie: Maar uiteindelijk dus naar jou geluisterd dat die longere/slackere geo van de Cragger (bijna gelijk aan Stoic) geen probleem moet zijn.

Dus als het niet bevalt stuur ik jou de rekening, ok? :P :P
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Boogie schreef: di 19 juli 2022, 16:40 Dus als het niet bevalt stuur ik jou de rekening, ok? :P :P
Als hij niet bevalt, dan leer ik je fietsen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Boogie schreef: zo 17 juli 2022, 11:18 Ik ben echt zo benieuwd hoe die rijdt! Er komen Wolfpack Trail/Race bandencombo op.
Leuk om te zien dat je een keuze hebt gemaakt, ga je zeker plezier van beleven!

Zal aan het begin echt wel even wennen zijn dus schrik niet, toen ik van mijn 27,5"Giant Talon op mijn nieuwe Orbea Laufey stapte dacht ik ook "jezus wat een apparaat", maar flink wat kilometers en een aantal clinics verder ben ik er erg blij mee!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Lars TB schreef: di 19 juli 2022, 16:52
Boogie schreef: di 19 juli 2022, 16:40 Dus als het niet bevalt stuur ik jou de rekening, ok? :P :P
Als hij niet bevalt, dan leer ik je fietsen!
Deal! :wink: :D
Michielemans schreef: di 19 juli 2022, 17:05
Boogie schreef: zo 17 juli 2022, 11:18 Ik ben echt zo benieuwd hoe die rijdt! Er komen Wolfpack Trail/Race bandencombo op.
Leuk om te zien dat je een keuze hebt gemaakt, ga je zeker plezier van beleven!

Zal aan het begin echt wel even wennen zijn dus schrik niet, toen ik van mijn 27,5"Giant Talon op mijn nieuwe Orbea Laufey stapte dacht ik ook "jezus wat een apparaat", maar flink wat kilometers en een aantal clinics verder ben ik er erg blij mee!
Dank je! Goed om te weten wat ik kan verwachten. Ik zal het idd de tijd geven om te wennen.

Heb ook al zitten kijken naar clinics op de UHR. Er zijn er veel. Deze is een serie van 3, gericht op beginners, ipv losse clinics:
https://mtbtravel.nl/clinics-voor-een-g ... -vuursche/

Maar als de fiets er is ga ik er eerst zelf wat rondjes op rijden en kijken hoe het bevalt en wat beter gaat en wat minder.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Boogie schreef: di 19 juli 2022, 20:01 Heb ook al zitten kijken naar clinics op de UHR. Er zijn er veel. Deze is een serie van 3, gericht op beginners, ipv losse clinics:
https://mtbtravel.nl/clinics-voor-een-g ... -vuursche/

Maar als de fiets er is ga ik er eerst zelf wat rondjes op rijden en kijken hoe het bevalt en wat beter gaat en wat minder.
Trouwens nog een tip; als je de levensduur van je cassette wilt verlengen is het handig er vrijwel gelijk 1 of 2 kettingen extra bij te kopen, en deze ongeveer om de 250km te verwisselen..
Je ketting slijt over het algemeen sneller dan je tandwielen en als je ketting eenmaal over een bepaald punt is qua slijtage gaan je tandwielen hierop inslijten en kun je geen nieuwe ketting meer plaatsen omdat hij dan door gaat trappen.

Heb je trouwens een indicatie over de levertijd gekregen? Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Michielemans schreef: wo 20 juli 2022, 19:10

Trouwens nog een tip; als je de levensduur van je cassette wilt verlengen is het handig er vrijwel gelijk 1 of 2 kettingen extra bij te kopen, en deze ongeveer om de 250km te verwisselen..
.... de kortste ketting monteren omdat de omstandigheden waarin je 250km rijd vrijwel nooit gelijk zijn en de slijtage van de ketting dus ook niet. En al helemaal niet met 3 kettingen. Kan dus zomaar zijn dat de ketting die je gemonteerd hebt de kortste is dus laat je die dan lekker zitten. :bier:
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Michielemans schreef: wo 20 juli 2022, 19:10
Boogie schreef: di 19 juli 2022, 20:01 Heb ook al zitten kijken naar clinics op de UHR. Er zijn er veel. Deze is een serie van 3, gericht op beginners, ipv losse clinics:
https://mtbtravel.nl/clinics-voor-een-g ... -vuursche/

Maar als de fiets er is ga ik er eerst zelf wat rondjes op rijden en kijken hoe het bevalt en wat beter gaat en wat minder.
Trouwens nog een tip; als je de levensduur van je cassette wilt verlengen is het handig er vrijwel gelijk 1 of 2 kettingen extra bij te kopen, en deze ongeveer om de 250km te verwisselen..
Je ketting slijt over het algemeen sneller dan je tandwielen en als je ketting eenmaal over een bepaald punt is qua slijtage gaan je tandwielen hierop inslijten en kun je geen nieuwe ketting meer plaatsen omdat hij dan door gaat trappen.

Heb je trouwens een indicatie over de levertijd gekregen? Ben heel benieuwd naar je ervaringen!
Dank voor de tip.

Nee, op de website staat nog steeds dat de verwachting week 29 is, maar dat is nu. Verder geen extra info gekregen
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Even een korte update:

:winkie:

Afbeelding

:winkie:


Ik ben toch geswitched van bestelling van Cragger naar Grand Canyon. Ik heb laatst een rondje gefietst met een ervaren en technisch veel betere mountainbiker dan ik, die een tijd geleden de overstap heeft gemaakt van 26 naar 29 inch. Veel van geleerd en ook gesproken over zijn bevindingen en dat bevestigde eigenlijk wat ik zelf al de hele tijd dacht en velen van jullie ook zeiden. Een Grand Canyon is Trail genoeg voor Nederland, waarom dan een lompere Cragger of Stoic kiezen, als dat je niet gaat helpen en eerder lastiger maakt in de bochten ( Lars, ik weet dat jij het daar niet mee eens bent :wink:). Dat is ook wat deze mountainbiker had ervaren en wat mij eigenlijk terugbracht op de bike waar ik steeds al op uit kwam, de Grand Canyon, die net ff iets subtieler is en dat is wat ik zoek.

Het probleem was natuurlijk dat de GC7 uit matige onderdelen bestond en omdat de Cragger zo'n geweldige prijs-kwaliteitsverhouding had, heb ik dat de doorslag laten geven, samen met veronderstelling dat zowel de GC als de langere/slackere Cragger een even steile leercurve zouden hebben.

Maar ik ben nu voor de GC 8 gegaan, die gewoon een solide vork (Fox 34mm) en afmontage (Deore/SLX/XT) heeft, dus dat probleem van slechte onderdelen is weg. Dan blijft alleen de geometrie over, en dan wint de GC het voor mij. Alhoewel het vast niet enorm veel zal schelen en nog steeds wennen zal zijn in vergelijking met mijn huidige fiets, denk ik dat deze fiets toch net beter bij mij past. Ik ben erg nieuwsgierig naar de eerst praktijkervaring, na al het theoretisch vergelijken! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie keuze.
Ik denk dat je met de GC, de Cragger en de Stoic allemaal wel goede keuzes had gemaakt kwa geo, maar ieder met z'n eigen karakter, en dus voor en nadelen.
De GC ligt het dichtst bij wat je gewend bent is en went daarom sneller.
De keuze voor de 8 is heel verstandig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hele mooie bike, en prima afgemonteerd.
Die gaat zeker bevallen. Veel plezier straks :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie