Nieuw, en aub een advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Een grotere fiets is vaak wat langer. Of dat bij jou past, kunnen wij niet bepalen.
Beginnersfietsen hebben vaak een wat relaxtere houding dan de “wedstrijd” fietsen.
Passen, uitproberen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een Cube is bijvoorbeeld vaak korter en dan pas je op een grotere maat, zonder dat je gestrekt naar voren zit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dennis75 schreef: do 23 juni 2022, 13:06 Ik had de zoektocht even gepauzeerd ivm een eventuele nekhernia. Gelukkig is dit niet het geval, heb wat slijtage in de nek.
Zou ik een wat rechtere zit hebben met een xxl frame? minder belastend voor de nek? Of klets ik nu uit mn nek :D
Makkelijk schreef: di 7 juni 2022, 19:18 Qua lengte kun je goed op zowel XL als XXL uit de voeten bij de meeste merken.
Een grotere maat heef vaak ook een langere balhoofdbuis / grotere stackwaarde waardoor het stuur wat hoger uitkomt. Maar het staat ook verder van je af, dus je zit iets gestrekter (bij gelijke stuurpenlengtes).

Maar dit is per merk verschillend, en je kunt nog wat finetunen met de stuurpenlengte, rise van het stuur en/of de stuurpen, en het aantal spacers onder de stuurpen. Als je hele grote aanpassingen moet doen, bijvoorbeeld een riser stuur èn een pen met rise èn veel spacers, of een hele lange stuurpen, heb je waarschijnlijk niet de juiste framemaat te pakken.

Moderne mountainbikes hebben kortere stuurpennen (en langere frames) dan vroeger, als je op zo'n fiets een hele lange stuurpen nodig hebt om goed te zitten heb je een te kleine framemaat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Het is toch een volledig ander merk geworden. Ik heb vandaag een Scott Scale 970 XL bij Herman Beleef Fietsen te Nijverdal gekocht.

Wat een mooie en goede Scott speciaalzaak 🍀👍

Een aanrader om daar eens te kijken.
Karren maar!!
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Als je nekhernia hebt, zou ik serieus overwegen om (flink) door te sparen voor een full suspension. Ik ben zelf overgestapt en wil nooit meer terug.

Ik ervaar ze als comfortabeler / minder belastend voor mn lijf en veel leuker om op te fietsen. Iets minder snel ben je op vlakker terrein, maar dat boeit mij niets.

Daarbij zit je op sommige full suspension fietsen wat rechter op dan op de meeste “gewone” mtb’s, wat ook minder belastend is.


Wat je zou kunnen overwegen: huur eens een keer een fiets, dan kun je ervaren of het wat is.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Menno_M schreef: vr 1 juli 2022, 23:27 Als je nekhernia hebt, zou ik serieus overwegen om (flink) door te sparen voor een full suspension. Ik ben zelf overgestapt en wil nooit meer terug.

Ik ervaar ze als comfortabeler / minder belastend voor mn lijf en veel leuker om op te fietsen. Iets minder snel ben je op vlakker terrein, maar dat boeit mij niets.

Daarbij zit je op sommige full suspension fietsen wat rechter op dan op de meeste “gewone” mtb’s, wat ook minder belastend is.


Wat je zou kunnen overwegen: huur eens een keer een fiets, dan kun je ervaren of het wat is.
+1

(Paar jaar terug 2 ruggenwervels gebroken, bleef last houden op m’n HT. Toen een FS gekocht, nooit meer last gehad.)
Plaats reactie