Fiets advies, na gescheurd frame

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Maarten_rsv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 april 2021, 09:07
Mijn mountainbike: Trek x-calber 7

Hoi,

aangezien hier veel kennis aanwezig is post ik mijn vraag.
Ik heb nu 1,5 jaar rond gereden op en oude kona kahuna 29 (2009), omgebouwd naar 1x9 want dat is prima voor de oostvoorne / Vlaardingen waar ik meestal ben. Nu heb ik na een beste crash het frame gescheurd en een vouw ernaast dus lassen is geen optie.
Ik twijfel wat ik nu moet doen.
Doorsparen voor een wat sterkere fiets of gewoon weer voor een prikkie een 29er lopen en daarmee los gaan. Ik pak eigenlijk wel alle drops nortshores etc die ik tegenkom en lig er ook regelmatig naast (want als je het niet probeert lukt het nooit :wink:).

Graag jullie advies

Alvast bedankt,

Maarten
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Een fiets is altijd beter dan geen fiets, maar alles is natuurlijk afhankelijk hoe lang je zou moeten doorsparen etc.
Je kan natuurlijk ook een stevige tweedehandse uitzoeken :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook een stevig stalen frame kopen en de onderdelen van het oude fiets overzetten. Ik zag dat deze in de aanbieding was. https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOHD/on ... dave-frame

Wel in ponden, 14% invoerrechten, Engels VAT eraf en Nederlandse BTW eroverheen.
Ik weet ook niet of alles past.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

als je het leuk vind om te springen enzo, zou ik op zoek gaan naar iets stevigers dan een xc gerichte hardtail.
bij kona zou je naar de honzo kunnen kijken.

in de loop der tijd zijn een aantal dingen veranderd, bv. boost wielen.
dus het is wat uitzoekwerk of alle onderdelen van je oude fiets op een modern frame passen. (als ze de crash overleefd hebben)
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik ben afgelopen september van een lichte xc fiets overgestapt naar een kona honzo. Ik rij met dezelfde intentie als jij en kan geen enkele ttf voorbij rijden :lol:

Hij voelde de eerste week wat zwaar en lomp aan maar als je daarmee gewend bent gaat er een wereld voor je open. Steviger, stuurt veel strakker op hoge snelheid naar beneden en heel stabiel bij springen en drops etc :-q

Ik zat vorige week nog even op mijn oude merida maar dat voelt toch wat minder vertrouwd en behoorlijk zenuwachtig :lol:
Maarten_rsv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 april 2021, 09:07
Mijn mountainbike: Trek x-calber 7

Top bedankt voor de reacties! Ik ga dan doorsparen voor een honzo of een orbea laufey of vergelijkbaars.👍
Maarten_rsv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 april 2021, 09:07
Mijn mountainbike: Trek x-calber 7

Okay ik heb toch gekozen voor een fiets is beter dan geen fiets.

Redelijk in de buurt voor een betaalbare prijs heb ik een trek x-caliber 7 uit 2018 gekocht.

Afbeelding

Wel zwaarder dan de kona maar het rijd zoveel stabieler! En een voorvork die werkt! :lol:

Thanks voor het advies!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Gefeliciteerd! Deze fiets is 9 jaar jonger dan de vorige. Dus je kan even vooruit.
JoeriV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 februari 2021, 18:44

Willem Altes schreef: ma 9 mei 2022, 22:39 Je kan ook een stevig stalen frame kopen en de onderdelen van het oude fiets overzetten. Ik zag dat deze in de aanbieding was. https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOHD/on ... dave-frame

Wel in ponden, 14% invoerrechten, Engels VAT eraf en Nederlandse BTW eroverheen.
Ik weet ook niet of alles past.
Had hier wel interesse in, zou met btw en invoerrechten dan rond de €500 uitkomen of zit ik mis?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In euro's wordt het zonder VAT €300.
Daar komen de verz.kosten bij (€40?)
Daaroverheen de hoge invoerrechten, want dit is dozen schuiven uit Azië.
Daarbij de handling kosten vd transporteur, want PlanetX heeft geen speciale afspraken gemaakt voor EU klanten.
Dan gaat daar de Nederlandse BTW overheen.
Ik gok ook dat het ongeveer €550 gaat kosten.
Dan heb je wel een vrij radicaal frame, waarmee je een leuke speeltfiets mee kunt bouwen.
XC rijden wordt een ramp. 10cm te lang, zeker 5° te slack, een kilo te zwaar en ga zo maar door.
Alles wat een voordeel is in het bikepark is een nadeel op de Nederlandse routes.
Heb je een dikke 150mm vork?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JoeriV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 februari 2021, 18:44

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 mei 2022, 20:04 In euro's wordt het zonder VAT €300.
Daar komen de verz.kosten bij (€40?)
Daaroverheen de hoge invoerrechten, want dit is dozen schuiven uit Azië.
Daarbij de handling kosten vd transporteur, want PlanetX heeft geen speciale afspraken gemaakt voor EU klanten.
Dan gaat daar de Nederlandse BTW overheen.
Ik gok ook dat het ongeveer €550 gaat kosten.
Dan heb je wel een vrij radicaal frame, waarmee je een leuke speeltfiets mee kunt bouwen.
XC rijden wordt een ramp. 10cm te lang, zeker 5° te slack, een kilo te zwaar en ga zo maar door.
Alles wat een voordeel is in het bikepark is een nadeel op de Nederlandse routes.
Heb je een dikke 150mm vork?
Heb zelf ook een gescheurd frame , dus in principe alle onderdelen liggen. Alleen zag dat die On One 29 inch is en zoek een 27.5 model. Qua vork zit het wel goed met een Pike :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

JoeriV schreef: di 14 juni 2022, 17:25
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 mei 2022, 20:04 In euro's wordt het zonder VAT €300.
Daar komen de verz.kosten bij (€40?)
Daaroverheen de hoge invoerrechten, want dit is dozen schuiven uit Azië.
Daarbij de handling kosten vd transporteur, want PlanetX heeft geen speciale afspraken gemaakt voor EU klanten.
Dan gaat daar de Nederlandse BTW overheen.
Ik gok ook dat het ongeveer €550 gaat kosten.
Dan heb je wel een vrij radicaal frame, waarmee je een leuke speeltfiets mee kunt bouwen.
XC rijden wordt een ramp. 10cm te lang, zeker 5° te slack, een kilo te zwaar en ga zo maar door.
Alles wat een voordeel is in het bikepark is een nadeel op de Nederlandse routes.
Heb je een dikke 150mm vork?
Heb zelf ook een gescheurd frame , dus in principe alle onderdelen liggen. Alleen zag dat die On One 29 inch is en zoek een 27.5 model. Qua vork zit het wel goed met een Pike :-q
Misschien is dan een Dartmoor wat: https://www.bikester.nl/dartmoor-primal ... cgid=36930
JoeriV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 10 februari 2021, 18:44

Willem Altes schreef: di 14 juni 2022, 19:16
JoeriV schreef: di 14 juni 2022, 17:25

Heb zelf ook een gescheurd frame , dus in principe alle onderdelen liggen. Alleen zag dat die On One 29 inch is en zoek een 27.5 model. Qua vork zit het wel goed met een Pike :-q
Misschien is dan een Dartmoor wat: https://www.bikester.nl/dartmoor-primal ... cgid=36930
Thanks is een goeie optie! Ben nog even aan het oriënteren op een mooi frame waar ik m'n onderdelen op kan overzetten. Qua geometrie is de On One toch wel heel mooi in combinatie met het staal. M'n richtprijs ligt ook zo rond de €600. Als er nog suggesties zijn hoor ik het graag :-q :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ze ook in Peru laten maken: https://www.marinobike.com/categoria-pr ... om-frames/

Over de prijs die hier staat gaat ook BTW, invoerrechten, verzending en inklaring,
Er schijnen mensen op het forum hier ervaring mee te hebben.
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Ik zou ook eens kijken naar de frames van ragley
Plaats reactie