Enduro of downhill

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De snelheid waarmee ik naar beneden ga in de bikeparks stijgt nog steeds.
Deels betere skills door veel vaker te rijden afgelopen twee jaar en deels betere vering.
De Vertigo rijdt super lekker, maar is in een bikepark soms wat te flexibel in de achterkant.
En zit daar ook geregeld aan het einde van de veerweg (150).
Van de week een downhill gehuurd in Willingen om een keer te proberen en dat reed toch wel erg lekker op de enduro en downhill line.
Op de flowtrails weer een stukje minder, is ook vooral een kwestie van wennen aan de balans.

Nu was ik overtuigd dat ik een DH wil, veel gezocht op MP en bikemarkt.
Toch blijft er iets knagen dat ik beter een enduro met 170-180mm kan kopen.
Normaal weet ik vrij goed wat ik wil op fiets gebied, maar hier heb ik ff hulp bij nodig.

Ik rij paar keer per jaar in Winterberg/ Willingen en 2-3 keer per jaar bikepark in de Alpen.
Vind alles leuk van flowtrails tot enduro en downhill.
Maar wil met op de enduro en downhill sneller kunnen rijden en dan is meer veerweg gewoon fijn.

De twijfel die ik heb is de aanname dat een DH fiets op de flowtrails en freeride minder leuk is dan op een enduro.
En dat een enduro capabel genoeg is voor alle trails. Wat die natuurlijk ook is.
En de geo verschilt met name qua reach en stack nogal.
De vraag is dus of je nog veel verschil merkt met de extra veerweg EN andere geo van een enduro vs downhill.
En wat zijn daar de voor- en nadelen van.
Geeft een enduro alleen voordeel als je omhoog moet fietsen?
Of ook op andere punten?

Graag geen discussies over welke trails je ook prima met een 100mm hardtail kan rijden.
Ja in WB kan je daarmee alles rijden.
Maar het gaat om sneller kunnen rijden.
Je kan Zandvoort rijden met een Smart maar als je harder wil pak je een GT3.

Graag reactie van mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met beide types fiets en de overstap hebben gemaakt, kan uiteraard beide kanten op.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik qoute mezelf even uit dit topic
sik schreef: ik heb een torque (27,5'' uit 2018) daarvoor had ik een DH bak.
met de torque doe ik in bikeparks alles wat ik met de DH deed en misschien nog wel meer omdat hij lichter en wendbaarder is.
zelfs als ik alleen maar bikeparks zou rijden zou ik geen echte DH bak meer kopen.
met de torque trap ik makkelijk 1200-1500 hoogtemeters weg bij bv. het Gardameer of Finale Ligure.
wanneer je de ambitie hebt om racesnelheden te rijden en dagelijks roadgaps te springen heeft een echte downhill fiets meerwaarde.
in alle andere gevallen zou ik voor een flinke enduro gaan.
je ziet bij steeds meer bikeparks ook enduro lijnen, waar je een stukje zelf moet trappen. zelfs als je een DH bak met een dropper, lockout en lichte versnellingen op zou bouwen, dan nog steeds zal je daar harder moeten werken dan met een enduro.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb naast mijn Ripmo meerdere keren een DH bak en 2x een Megatower met extra lange vork gehuurd in de Alpen.
Vooropgesteld dat ik niet de meest technische fietser ben en een beetje een schijterd als het heel erg stijl wordt :oops: , kan en durf ik veel meer met een Enduro en een DH fiets.
Nou is dat een beetje het veertje van Dombo effect maar de slackere hoeken, meer vering en beter opvreet vermogen gaf mij beide dermate meer rust dat ik er veel harder mee ging rijden.
Tegelijkertijd durf ik er niet meer mee als wat een echt goede rider (not me!) ook met mijn Ripmo (145-160) zou kunnen.
Ik merkte wel dat Flowlines met mijn Ripmo al leuker waren als met de Enduro en dat weer veel leuker als met de DH.
De DH was voor mij eigenlijk alleen interessant op trails die anders voor mij net te spannend waren (en ik ben dan zo dat ik denk, misschien moet ik dat dan gewoon niet rijden).
Wellicht zegt dit meer over mij als over het verschil enduro/dH, maar voor een mediocre MTBer denk ik dat Enduro de betere keuze is.

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik heb lang een YT Tues gehad voor bikeparkgebruik. Daarvoor een enduro (Giant Reign) en daarna weer een enduro (YT Capra). Met het geweld dat non-stop bikepark rammen je fiets aandoet, kun je veel beter een DH bak nemen. Ook al lijken de geometriën tegenwoordig redelijk op elkaar, een echte DH bak is gewoon vele malen steviger, gaat langer mee, en voelt ook een stuk meer solide (misschien minder merkbaar als je licht bent, maar met 90 kg absoluut een groot verschil). Je kunt er lomper mee omgaan en ook met vertrouwen net een tikje harder mee. En dat dan 20 runs achter elkaar, zonder dat het voelt alsof ie uit elkaar begint te vallen. Vergeet zeker ook niet de stijfheid van een dual crown vork, dit vind ik heel duidelijk merkbaar. Het is dat ik vrijwel nooit meer bikepark rij, anders had ik de DH bike zeker niet ingeruild.

Dus ga je puur voor bikeparks, dan zou ik altijd kiezen voor een DH bike. Ook op verbindingsstukken in de PDS bijvoorbeeld vond ik een DH bike geen probleem. Wil je nog af en toe eens zelf omhoog fietsen en 'm buiten de bikeparks gebruiken, dan natuurlijk de enduro.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Zolang je alleen met een lift omhoog gaat zou ik voor een echte DH machine gaan. Maar ik heb er totaal geen ervaring mee dus negeer mijn advies 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Jamis Diablo schreef: zo 8 mei 2022, 11:15 Geeft een enduro alleen voordeel als je omhoog moet fietsen?
Of ook op andere punten?
Ik huurde altijd een downhill fiets in Leogang (scott gambler) en reed daar alles mee. Ik had toen nog geen referentiemateriaal dus vond het hartstikke goed fietsen.

In de zoektoch naar mijn do-it-all bike vertelde Jurf mij dat hij een enduro veel meer "pop" vond hebben dan een downhill en daardoor levendiger/speelser was. Ik heb toen uiteindelijk een Trek Remedy (160 en 150mm) gekozen en ben daar afgelopen zomer voor het eerst mee naar Leogang geweest. Op de jumpline waar ik normaal op de downhill best veel moeite moest doen om de grotere jumps te halen, sprong ik deze nu ineens veel te ver. En zoals je zelf ook beschrijft vond ik de flowtrails ook een stuk lekkerder fietsen.

Ik zou alleen voor een downhill gaan als je van plan bent alleen de ruigste trails zo hard mogelijk te pakken. Anders zou ik voor een dikke enduro gaan met 170 of 180mm veerweg. Ik denk dat dat je nergens zal beperken en dat je er misschien meer plezier aan zult beleven.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De perfecte reacties :-)
1 van dh naar enduro, 1 andersom en 1 die net als ik er tussenin zit.
@sik; ja die stukken trappen is met een dh zeker lastig. Al zal ik zelf niet snel 1200hm in een bikepark opzoeken, niet zo'n fijne combi met mijn astma.
@Jurf; heel herkenbaar, daar zit mijn twijfel dus precies. Minder puppy op de flowtrails. Al is dat ook een skills ding, met de juiste techniek spring je met een dh in principe net zo makkelijk. Moet ik nog wel ff aan werken :)
@DaanJ; goeie punten wat betreft stijfheid en stevigheid. Zeker als je met bepakking over de 95kg gaat zoals ik.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb gemerkt dat als je de bikeparks buiten Duitsland gaat rijden een DH toch wel een meerwaarde geeft. Vooral in Frankrijk komt zo'n fiets echt tot zijn recht. En springen gaat prima als je maar hard genoeg gaat 8)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

@Klitse; :-q
@Bikermarcel; zie opmerking hierboven, zal denk ik ook een skills ding zijn. Ik zie sommigen ver springen met weinig snelheid maar hele goede techniek.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Je zou ook kunnen overwegen om in bijv. winterberg een Commencal clash te huren. Volgens mij ook 180 en 170mm veerweg en daar dan eens de ixs downhill pakken om eens te kijken hoe dat is.

Zelf vond ik dat een echte downhill de hele oploop vaak opslokt haha
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is idd een goede optie.
Maar heb besloten dat het een dh wordt.
Mooi aanbod voor een Lappiere DH Team gekregen.
Weinig gebruikt en binnen budget :-q
Als het toch niet bevalt is ie ook zo weer verkocht.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Mooie fiets! Ben benieuwd naar je ervaringen
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Enduro voor trails met een gemiddelde snelheid van 20-30 km/u, downhill voor 30+.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: zo 8 mei 2022, 17:44 Dat is idd een goede optie.
Maar heb besloten dat het een dh wordt.
Mooi aanbod voor een Lappiere DH Team gekregen.
Weinig gebruikt en binnen budget :-q
Als het toch niet bevalt is ie ook zo weer verkocht.
Iets zegt mij dat ik die ken 8) :bier:

Thomas is supernetjes op zijn spullen en heeft altijd alles perfect laten onderhouden en ik weet uit eigen ervaring dat hij hem idd niet veel gebruikt heeft (heeft nog een rits fietsen :winkie: ).
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Goed bezig, mooie match gevonden op het forum

Ik herken die honger naar meer veerweg wel. De stap naar mijn Highlander was achteraf eigenlijk voorzichtig, maar wel een succes vanwege de capability op ruige trails (wat de bedoeling was). Maar als je dan Solden en Finale mer bijna alleen uplifts rijdt is meer veerweg toch wel een ding.

JD gaat nu voor een full on DH bak, ik ben nog bij het stiekum kijken naar een gebruikte RAW Madonna.
(N+1 confirmed :lol: )

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie