Stack height voor langere MTB'ers

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Nu ik de laatste tijd weer naar een nieuwe MTB aan het kijken ben valt het mij op dat de stack height voor kleinere MTB'ers (+/- 1.70m) veel beter uit lijkt te pakken dan voor langere MTB'ers (vanaf +/- 1.85m).

Dit valt vooral goed op bij de MTB's van Tom Pidcock (1.70m) en Mathieu van der Poel (1.84m).
De zitpositie van Pidcock is veel minder diep, lijkt veel comfortabeler dan bij van der Poel.

Zijn MTB's meer gericht op kleinere personen? Je zou verwachten dat het lengte verschil opgepakt moet worden in de diverse frame maten waarbij dat zo te zien maar beperkt lijkt te lukken. Langere mensen moeten maar dieper gaan zitten, of een andere stem + riser stuur gaan monteren wat de looks van een MTB geen goed doet>

Wat zijn ideale stack hoogtes voor mensen vanaf 1.85m?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Goed punt! Maar is het niet gewoon een kwestie van wat je zelf prettig vind of goed bij je bouw/lichaam vind passen? Misschien is de bike van pidcock juist wel aan de hoge kant aan de voorzijde? Ikzelf bijvoorbeeld , 187 cm met relatief lang bovenlijf, vind het prettig om met een aardige drop te rijden. Laatst ook een bikefit gedaan en voor mijn rug voelt het prettiger om het zadel hoger dan m'n stuur te hebben staan.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Mensen met langere benen hebben vaak ook langere armen. De verticale afstand tussen schouders en stuur kan dus ook toenemen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik volg niet helemaal waarom de head tube van een XXL misschien iets van 10 mm meer moet zijn dan die van een S.
Anderzijds lijkt me een stem die er niet al uitziet of hij doorgebogen is (en een riser) estethisch maar een pluspunt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Bij die kleine fietsjes kan de stuurpen gewoon niet lager he...? Er moet immers een voorvork onder, en de horizontale en schuine buis moeten ook nog ergens bij elkaar komen. :wink:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Torsten schreef: do 21 april 2022, 16:38 Goed punt! Maar is het niet gewoon een kwestie van wat je zelf prettig vind of goed bij je bouw/lichaam vind passen? Misschien is de bike van pidcock juist wel aan de hoge kant aan de voorzijde? Ikzelf bijvoorbeeld , 187 cm met relatief lang bovenlijf, vind het prettig om met een aardige drop te rijden. Laatst ook een bikefit gedaan en voor mijn rug voelt het prettiger om het zadel hoger dan m'n stuur te hebben staan.
Drop krijgen als je lang bent is geen probleem, maar in bijvoorbeeld mijn canyon stoic zit er maar 2 cm verschil in head tube tussen de XS en de XL. Mag je zelf bedenken hoeveel verschil er zit inzadelhoogte. Dus de XS heeft altijd het stuur ruimschoots hoger, de XL lager
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Willem Altes schreef: do 21 april 2022, 18:06 Mensen met langere benen hebben vaak ook langere armen. De verticale afstand tussen schouders en stuur kan dus ook toenemen.
Maar de schouders zitten vaak ook al hoger bij een langer persoon...
Duidelijk is dat fietsen niet goed mee groeien met de maten, iig niet in alle richtingen hetzelfde.
Plaats reactie