Maatadvies canyon Grand canyon 8 L vs XL

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi!

Ik ben aan het twijfelen over de maat van een Grand canyon 8. Lengte is 192 cm en binnenbeenlengte is 87,5. Het is eerste MTB, dus ik kan het niet vergelijken . Twijfel tussen een L en XL.
Heeft iemand hierover advies?
Bij voorbaat dank :-q

Correctie: het gaat om een fiets voor m'n broer. Heb hem gisteren even opgemeten en hij is 187cm IPV 192 :lol:
Laatst gewijzigd door Torsten op za 16 april 2022, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je met 1,92 nog geen XL nodig hebt, dan heeft bijna niemand een XL nodig.
Wat adviseert Canyon zelf ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

XL

Behoeft verder geen uitleg met jou bovenlichaamslengte.
Gisteren de nieuwe Spectral 125 in XL opgepikt. Deze is stiekem weer korter in de bovenbuis dan gedacht. Fits like a glove :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

XL inderdaad. Heb 2 GC’s gehad, ga jij geen spijt van krijgen. Heerlijke fiets.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi dank voor de reacties. Ik had canyon gecontact, en die vertelden mij dat vanwege de binnenbeenlengte het zadel op 77cm moet staan, en dat dit niet kan op de XL. Er zit ook een Dropper op. Bij de XL staat in de geometrie tabel dat zadelhoogte van 802-920 kan. Zal dat dan het probleem zijn? En valt de nieuwe versie Grand canyon niet groot uit?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Torsten schreef: vr 15 april 2022, 15:24 En valt de nieuwe versie Grand canyon niet groot uit?
Ja inderdaad,

Ik zat in mijn hoofd met de maatvoering van 2019. Het XL frame is 545 mm hoog. Dan kom je met de dropper in de knoop.
L frame is 485 en de bovenbuis 635. Misschien met jou lengte een 100 mm pen plaatsen ipv de 60 mm.

Deze bike is ten opzichte van de trail bikes meer qua maatvoering van de gravellijn.
(die gravelbikes zijn in maat XL ook zo allejezus groot.)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Het gaat om een fiets voor mijn broer. In heb hem gisteren correct opgemeten en hij is 187cm haha. Dus 187cm en 87 cm binnenbeenlengte. Dus ik denk dat de L een betere optie is
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Zeker, met die maten valt hij mooi in het midden van het bereik van de L.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Enige vraagteken die ik wel heb is de relatief korte reach? 455 mm . Ik rijd zelf op een trek top fuel (2020 model) fulls suspension in maat L en deze heeft een reach van 475. En ik ben zelf ook 187 met 87 cm binnenbeenlengte. Of kan je een fully en hardtail niet goed met elkaar vergelijken? Als ik deze twee in geometrie naast elkaar leg heeft de Grand canyon wel een grotere effectieve Top Tube, 638 vs 630 voor de Trek.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt je beter afvragen in welke situaties een grote reach van voordeel is, en of die situaties ook van toepassing zijn voor wat je broer gaat rijden. Het is niet zo dat een lange reach altijd en overal het prettigst rijdt. Dus dit soort gegevens moet je koppelen aan je persoonlijke situatie (gebruik en voorkeuren).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

kermit schreef: di 19 april 2022, 10:36 Je kunt je beter afvragen in welke situaties een grote reach van voordeel is, en of die situaties ook van toepassing zijn voor wat je broer gaat rijden. Het is niet zo dat een lange reach altijd en overal het prettigst rijdt. Dus dit soort gegevens moet je koppelen aan je persoonlijke situatie (gebruik en voorkeuren).
Duidelijk! Het gaat om zijn eerste mountainbike. Gebruik zal rondjes Noordwijk , Zeist zijn. Ik dacht alleen meer, dat het vanwege een kortere reach ook een kleinere fiets zou zijn, maar dat is dus niet perse zo?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kort door de bocht zegt reach iets over hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat. De horizontale bovenbuislengte zegt wat over hoe lang de fiets voelt als je op het zadel zit.
De reach is immers de horizontale afstand tussen trapas en vorkbuis.

Stel dat je een lange bovenbuis combineert met een flauwe zithoek (de zitbuis staat achterover), dan kun je best een lange fiets hebben als je zit, maar zodra je gaat staan staat het stuur dichterbij dan bij een fiets met lange reach.

Het is ook een beetje wat je zoekt in een fiets. Lange reach werkt vooral goed bij steile en/of snelle afdalingen, geeft minder snel het otb-gevoel. Iets korter gebouwd is dan weer fijn voor de speelsheid van een fiets. Een fiets met lange reach vraagt er meer om om bewust druk op de voorkant te zetten (zodat je grip houdt), op een iets compactere fiets gaat dat meer "vanzelf".
Dus afhankelijk van wat je gaat rijden en wat je prettig vind in een fiets is heel lang niet automatisch de beste keuze.

Maar als het zijn eerste mtb wordt mist hij natuurlijk de ervaring om daar een gefundeerde keuze in te maken.
Een GC zal echter een vrij neutrale fiets zijn denk ik, geen extreme geometriecijfers. Prima om lekker mee te beginnen en te gaan ervaren wat mountainbiken is, als het virus hem echt pakt komt er op een gegeven moment vast weer iets anders :tong :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Thanks voor je uitgebreide reactie Kermit :-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie