Kona Hei Hei CR? Cannondale SE 2?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

ijskonijn schreef: za 22 januari 2022, 18:21
aurelius schreef: za 22 januari 2022, 15:23 Ook interessant, huidige Duitse Mountainbike (magazin): test met 8x +/- 120mm bikes, BMC Fourstroke, Canyon Lux Trail, Giant Anthem, Santa Cruz Blur TR, Scott Spark, Simplon Cirex, Specialized Epic Evo, YT Izzo Uncaged.
n Paar maatjes van me rijden voornamelijk Scott en er komt een 120 mm versie aan, dus daar ga ik wel info over krijgen. De Specialized Evo staat hoog op mijn short list, maar is misschien volgend jaar weer leverbaar :-{
Laat t duidelijk zijn dat ik niet een volbloed xc racer zoek, maar ik hou wel van flink door rijden en als het dan een XC rondje is in Nederland, wil ik geen traag sturende bike, maar vlot over bijvoorbeeld Drunen, Dorst, Kalmhoutse heide enzo rijden en dat lang, heel lang volhouden. 70/90 kilometer rondjes staan regelmatig op het menu.
Scott is in juni gelanceerd en wordt zeer mondjesmaat geleverd. Helaas stijf uitverkocht. Daarbij is de RC echt een XC racebak. De 900 serie is wat gemoedelijker. Ook niet de handigste bike voor de thuisklusser zonder werkstandaard/takel.
Epic vindt ik er persoonlijk niet uitzien (back to Superfly FS 2011) en gewoon karig afgemonteerd voor wat het feitelijk is.
Ook de RM Element al bekeken? Dat is echt downcountry en is goed te vergelijken met die NS hierboven (das dan wel open mould met sticker, maar als je dat niet boeit...). Zijn dan wel bikes die wat minder racey zijn en voor Kalmthout en Dorst ms wat too much (weet ik uit ervaring uit mijn trek tijd met zowel oude als nieuwe ex).

Maar....in welke budgetrange zoek je iets?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ijskonijn schreef: za 22 januari 2022, 18:21
aurelius schreef: za 22 januari 2022, 15:23 Ook interessant, huidige Duitse Mountainbike (magazin): test met 8x +/- 120mm bikes, BMC Fourstroke, Canyon Lux Trail, Giant Anthem, Santa Cruz Blur TR, Scott Spark, Simplon Cirex, Specialized Epic Evo, YT Izzo Uncaged.
n Paar maatjes van me rijden voornamelijk Scott en er komt een 120 mm versie aan, dus daar ga ik wel info over krijgen. De Specialized Evo staat hoog op mijn short list, maar is misschien volgend jaar weer leverbaar :-{
Laat t duidelijk zijn dat ik niet een volbloed xc racer zoek, maar ik hou wel van flink door rijden en als het dan een XC rondje is in Nederland, wil ik geen traag sturende bike, maar vlot over bijvoorbeeld Drunen, Dorst, Kalmhoutse heide enzo rijden en dat lang, heel lang volhouden. 70/90 kilometer rondjes staan regelmatig op het menu.
Dit ‘klinkt’ alsof je zoekt naar ‘een vlotte lichte marathonbike met wat meer trailcapaciteit’?
Een ‘Downcountry bike’ die dus afstamt van de XC-racers? Itt tot een Downcountry bike die afstamt van de wat zwaardere speelsere nog meer trail/afdaalgerichte short travel trailbikes?

Downcountry is een nog niet zo eenduidige categorie. Kan wat meer XC-marathongericht zijn, kan wat meer Trail-gericht zijn.
Welke eigenschappen wil je dat er op de voorgrond staan, kortom?

Belangrijk: wat is je budget?
Hoe licht moet de fiets, de wielset zijn?
Hoe efficient wil je dat de fiets is/aanvoelt, wil je wel/geen remote lockout?
Wil je een dropper, met hoeveel drop, moet ‘ie traploos instelbaar zijn?
Bandjes zijn zo gewisseld en kosten geen bergen met geld, daar is makkelijk en relatief goedkoop mee te fijntunen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

aurelius schreef: zo 23 januari 2022, 17:06
ijskonijn schreef: za 22 januari 2022, 18:21

n Paar maatjes van me rijden voornamelijk Scott en er komt een 120 mm versie aan, dus daar ga ik wel info over krijgen. De Specialized Evo staat hoog op mijn short list, maar is misschien volgend jaar weer leverbaar :-{
Laat t duidelijk zijn dat ik niet een volbloed xc racer zoek, maar ik hou wel van flink door rijden en als het dan een XC rondje is in Nederland, wil ik geen traag sturende bike, maar vlot over bijvoorbeeld Drunen, Dorst, Kalmhoutse heide enzo rijden en dat lang, heel lang volhouden. 70/90 kilometer rondjes staan regelmatig op het menu.
Dit ‘klinkt’ alsof je zoekt naar ‘een vlotte lichte marathonbike met wat meer trailcapaciteit’?
Een ‘Downcountry bike’ die dus afstamt van de XC-racers? Itt tot een Downcountry bike die afstamt van de wat zwaardere speelsere nog meer trail/afdaalgerichte short travel trailbikes?

Downcountry is een nog niet zo eenduidige categorie. Kan wat meer XC-marathongericht zijn, kan wat meer Trail-gericht zijn.
Welke eigenschappen wil je dat er op de voorgrond staan, kortom?

Belangrijk: wat is je budget?
Hoe licht moet de fiets, de wielset zijn?
Hoe efficient wil je dat de fiets is/aanvoelt, wil je wel/geen remote lockout?
Wil je een dropper, met hoeveel drop, moet ‘ie traploos instelbaar zijn?
Bandjes zijn zo gewisseld en kosten geen bergen met geld, daar is makkelijk en relatief goedkoop mee te fijntunen.
Budget: zal zo 4,5 tot 5 k zijn;
Kilo's toch niet boven de 12;
Wielset laat ik het liefst bouwen bij goede Wielbouwer, dus als er baggerset in zit, staat dat zo te koop en komt er betere in. Mocht er prima set in zitten, dan blijft dat erin;
Dropper hoef ik niet;
Bandjes... ik rij al jaren met RoRo voor en achter, maar sta open voor goed alternatief

Belangrijkste eigenschap is rappe comfortbike die strak stuurt. Wat ik bij mijn maten zie die allemaal 100 mm XC racers rijden dat ze allemaal op zoek gaan naar meer comfort. Leeftijd speelt ook mee hoor...
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Maar als je geen dropper hoeft wat is dan de meerwaarde van een DC model? Als ik je verhaal zo hoor ben je beter af met een gewone 120mm XC.

Er bestaat een groep echte DC bikes die ontworpen is voor dit gebruik. (eigen geo) als o.a trek top fuel en rocky element.
En er zijn Xc modellen waar een dikkere vork in is gezet en wat zwaardere banden, zoals bijvoorbeeld canyon lux trail.

Als je iets zoekt wat nog strak stuurt zou ik naar de laatste kijken, echte DC modellen hebben voor jouw denk een te lange wielbasis en luie HA.
Have fun!
Rinse.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Singletrack Sundays schreef: ma 24 januari 2022, 19:09 Maar als je geen dropper hoeft wat is dan de meerwaarde van een DC model? Als ik je verhaal zo hoor ben je beter af met een gewone 120mm XC.

Wat dropper betreft, die keren dat ik trails rij in het buitenland had ik geen problemen zonder dropper tot op heden. In Nederland zie ik persoonlijk geen enkel nut voor een dropper... :-D En ja, er zijn voorbeelden van mensen die ook zonder dropper Olympische Spelen rijden :~
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

'Je zoekt dus een lichte wat potentere snelle comfortabele marathonbike', concludeer ik hieruit, geen downcountry-achtige die echt gericht is op bergaf zwaardere trails rijden.
Dropper hoeft niet van je.... maar die vind je meestal tegenwoordig wel stock op de modernere bikes, als het meer dan 100mm veerweg moet zijn, geen klassieke racebak is.
En een lockout, remote, voor een efficienter trappen danwel efficienter gevoel?

Specialized Epic Evo is nog lichter dan een gewone Epic, heeft alleen geen lockout. En is rel. duur voor de karige afmontage bij jouw budget.
Canyon Lux Trail voldoet aan je beschrijving (rijd ik zelf op), zit alleen wel een 10cm in/uit hele lichte race-dropper op. Dan zou ik persoonlijk de Fox afgemonteerde CF7 variant kiezen, en evt de 30mm carbon wielset van pak en beet 1700gr evt upgraden naar evt wat lichters?
De Cannondale van hierboven valt binnen dat budget.
De Hei Hei is van nature misschien iets te trail-gericht, in ieder geval niet te locken, ook wat zwaarder, voor jou budget.
Nieuwe Spark RC is en racy en zeer progressief qua geometrie, heeft meer veerweg... maar ook rel. duur en slecht/niet leverbaar.
Orbea OIZ TR is ook goed geprijsd en zou ook voldoen aan jouw wensen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

ijskonijn schreef: ma 24 januari 2022, 19:24
Singletrack Sundays schreef: ma 24 januari 2022, 19:09 Maar als je geen dropper hoeft wat is dan de meerwaarde van een DC model? Als ik je verhaal zo hoor ben je beter af met een gewone 120mm XC.

Wat dropper betreft, die keren dat ik trails rij in het buitenland had ik geen problemen zonder dropper tot op heden. In Nederland zie ik persoonlijk geen enkel nut voor een dropper... :-D En ja, er zijn voorbeelden van mensen die ook zonder dropper Olympische Spelen rijden :~
Daarom vraag ik me af waarom een DC en niet gewone XC of marathon?
Een DC is bedacht om ook wel een beetje mee te spelen/springen, dat is gewoon leuker met je zadel naar beneden.
Have fun!
Rinse.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Singletrack Sundays schreef: ma 24 januari 2022, 19:52
ijskonijn schreef: ma 24 januari 2022, 19:24
Wat dropper betreft, die keren dat ik trails rij in het buitenland had ik geen problemen zonder dropper tot op heden. In Nederland zie ik persoonlijk geen enkel nut voor een dropper... :-D En ja, er zijn voorbeelden van mensen die ook zonder dropper Olympische Spelen rijden :~
Daarom vraag ik me af waarom een DC en niet gewone XC of marathon?
Een DC is bedacht om ook wel een beetje mee te spelen/springen, dat is gewoon leuker met je zadel naar beneden.
Spelen en springen doe ik met mijn andere bike. Droppers hebben vaak de neiging na verloop van tijd ietwat te zakken, al is het maar paar millimeter. Dat is voor mij net genoeg om bij langere ritten rugpijn en zere bovenbenen te krijgen. Dus, voor mij geen dropper!
XC racer zoek ik niet, zoals ik al schreef. Marathon bikes hebben ook maar 100 mm veerweg, totdat de laatste jaren 120 mm kwam. En daar zoek ik naar en dan eentje die bij mij past :-q
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

aurelius schreef: ma 24 januari 2022, 19:39 'Je zoekt dus een lichte wat potentere snelle comfortabele marathonbike', concludeer ik hieruit, geen downcountry-achtige die echt gericht is op bergaf zwaardere trails rijden.
Dropper hoeft niet van je.... maar die vind je meestal tegenwoordig wel stock op de modernere bikes, als het meer dan 100mm veerweg moet zijn, geen klassieke racebak is.
En een lockout, remote, voor een efficienter trappen danwel efficienter gevoel?

Specialized Epic Evo is nog lichter dan een gewone Epic, heeft alleen geen lockout. En is rel. duur voor de karige afmontage bij jouw budget.
Canyon Lux Trail voldoet aan je beschrijving (rijd ik zelf op), zit alleen wel een 10cm in/uit hele lichte race-dropper op. Dan zou ik persoonlijk de Fox afgemonteerde CF7 variant kiezen, en evt de 30mm carbon wielset van pak en beet 1700gr evt upgraden naar evt wat lichters?
De Cannondale van hierboven valt binnen dat budget.
De Hei Hei is van nature misschien iets te trail-gericht, in ieder geval niet te locken, ook wat zwaarder, voor jou budget.
Nieuwe Spark RC is en racy en zeer progressief qua geometrie, heeft meer veerweg... maar ook rel. duur en slecht/niet leverbaar.
Orbea OIZ TR is ook goed geprijsd en zou ook voldoen aan jouw wensen.
Ik heb dit rijtje eens rustig bekeken en afgevinkt. Zeker een goed advies geweest. Toevallig kreeg ik van lokale biker en vriend ook tip over de Orbea.
Ondertussen heb ik de gelegenheid gehad om een Kona Hei Hei uitgebreid aan de tand te voelen. Het enige jammere was dat deze maatje te groot voor me was, maar heeft grote indruk achtergelaten. Die kan ik voorlopig niet uitwissen en moet ik een flink aantal nachtjes gaan slapen :winkie: .
Heb technische trails gereden, wortelklimmen, steile klimmen, leuke afdalingen, noem het maar op en deze Kona gaat voorlopig boven aan de lijst staan
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Owh ja, vergat te melden dat er dropper op de Kona zat, maar niet gebruikt :wink:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ijskonijn schreef: za 29 januari 2022, 18:24 Owh ja, vergat te melden dat er dropper op de Kona zat, maar niet gebruikt :wink:
Maar dat ze na verloop van tijd wat zakken herken ik niet.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

ijskonijn schreef: za 29 januari 2022, 18:24 Owh ja, vergat te melden dat er dropper op de Kona zat, maar niet gebruikt :wink:
Niet een keer? Het is inderdaad niet nodig en in NL zeker niet sneller maar ….
Het maakt het zoooo veel leuker. Springen met of zonder dropper is echt een wereld van verschil.
Maar zelfs iets als een kombocht is zo veel leuker met je zadel naar beneden.
Have fun!
Rinse.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

kan niet meer schreef: za 29 januari 2022, 22:29
ijskonijn schreef: za 29 januari 2022, 18:24 Owh ja, vergat te melden dat er dropper op de Kona zat, maar niet gebruikt :wink:
Maar dat ze na verloop van tijd wat zakken herken ik niet.
Ik las review uit USA, die hadden dat probleem naar aantal ritten wel namelijk...
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Zijn er nog forum leden die Hei Hei CR hebben of de CR DL? Ik ben benieuwd hoe verschil voorvork en demper van Fox en RockShox wordt ervaren... Dat is voor mij nog een overweging om voor bepaald model te kiezen :roll:
Kienhu01
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 00:19

ijskonijn schreef: di 1 februari 2022, 14:05 Zijn er nog forum leden die Hei Hei CR hebben of de CR DL? Ik ben benieuwd hoe verschil voorvork en demper van Fox en RockShox wordt ervaren... Dat is voor mij nog een overweging om voor bepaald model te kiezen :roll:
Ik heb zelf de DL variant (Rockshox) en deze bevalt bijzonder goed. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je budget en wat je verder zoekt (hogere afmontage, Sram AXS?). De CR is ook een goede fiets en het verschil met de DL zal relatief weinig zijn. De Fox vorken (Performance lijn) zijn namelijk ook gewoon erg goed. Welke keuze je ook maakt, je gaat sowieso genieten van de Heihei!
Plaats reactie