Neuron 5 of toch Neuron 6

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Bartfris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 januari 2022, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 125 AL6 (2022)

Na een pauze van ca 3 jaar wil ik het MTB-en toch weer op gaan pakken.. ik had eerder een Canyon fully maar die heb ik 2 jr geleden verkocht. Nu ben ik aan het oriënteren op een nieuwe bike waarbij ik mijn oog heb laten vallen op de Canyon Neuron. Mijn voorkeur zou de Neuron 6 zijn maar, zoals bekend, zijn er ernstige leveringsproblemen en verwacht Canyon deze pas weer in de zomer te kunnen leveren. Nu zag ik dat de Neuron 5 gepland staat voor de lente en aangezien ik de bike graag meeneem naar Luxemburg deze zomer zou dat wellicht een betere optie zijn. De afmontage van de 5 is natuurlijk wat minder maar ik zou de onderdelen dan in verloop van tijd kunnen upgraden. Is er iemand met ervaring met de Neuron 5? Is de Deore groep afdoende voor het normale fietswerk in NL (en incidenteel dus Luxemburg of de Ardennen) of moet dit echt tenminste SLX zijn? Is de Fox 34 voorvork van de 6 echt merkbaar beter dan de Recon 32 op de 5? Verder zie ik een verschil bij de wielset, dat zou ook een upgraden moeten worden op termijn denk ik.. verder nog zaken waar ik rekening mee dien te houden?
Wat is jullie ervaring/advies?
Bedankt alvast!

Ps. Op de schaduwlijst staat ook nog de Cube Stereo 120 race black anodized 2022 maar die is qua specs (gevoelsmatig, maar correct me if I'm wrong) toch wat minder dan de gelijkwaardig geprijsde Neuron 6

SPECS:
Neuron 5: € 1899 | Neuron 6: € 2199 | Cube stereo race € 2199
Demper: Rockshox Deluxe Select+ | FOX Float DPS Performance | RockShox Deluxe Select+
Voorvork: Rockshox Recon Silver RL | FOX 34 Rhytm | RockShox Recon Gold RL
Achterderailleur: Shimano Deore | Shimano SLX 12speed | Shimano XT RD-M8100-SGS 12 speed
Schakelhendel: Shimano Deore M6100 12speed | Shimano SLX 12speed | Shimano Deore M6100
Cassette: Shimano Deore 12speed | Shimano SLX 12speed | Shimano Deore CS-M6100
Crankstel: Shimano MT511 30T | Shimano MT511 30T | Shimano FC-MT511
Trapas: Token BSA | Token BSA | n.b.
Ketting: Shimano CN-M6100 I2S | Shimano CN-M6100 I2S | Shimano CN-M6100 I2S
Schijfrem: Shimano MT410 | Shimano M6120 | Shimano BR-MT500
Remschijf: Shimano RRT 10 180mm | Hayes D-Series 180mm | 180mm
Wiel: Rodi TRYP 30 | Shimano MT400 | DT Swiss AM LN 370 | Fulcrum Red 77
Rodi TRYP 25 | Shimano MT410 S12 | DT Swiss LN Allmountain | Fulcrum Red 77
Laatst gewijzigd door Bartfris op do 20 januari 2022, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Deore is helemaal prima wat mij betreft! Ik heb oudere 11 speed xt en nieuwe 10 speed deore en het maakt mij niets uit. Hele dure groepen schakelen wel iets scherper. Insider tip, de shifter heeft hier meer effect dan de derailleur, dus als je die upgrade ben je er wel.
Ik vind zelf een vork met 34-35 wel een beetje een must voor MIJ, maar 32 werkt natuurlijk ook gewoon prima. Hangt ook van je eigen gewicht af, en hoe verwend je bent (totdat ik vorig jaar een 35mm vork kocht wist ik niet beter :lol: ). Maar als je zelf een stuk lichter bent worden de verschillen kleiner (ik weeg 85 kilo ter referentie).
Wielen maakt volgens mij niet zoveel uit, maar heb daar minder inzicht in.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De vork en de wielen zijn je grootste upgrades. De F34 is echt wel een verbetering tov de Recon, zeker als je richting 80kg of meer weegt.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je aan gespreide betaling wilt doen (upgraden naderhand) of de groepskorting van Canyon in 1x wilt pakken en de 6 besteld.

De Deore drivetrain is trouwens prima, die kan je later alsnog upgraden als het eenmaal versleten is.

Oh, en vergeet de remmen niet. 2pots M410 vs 4zuiger M6120 klauwen (met bijbehorende hendels).
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

TenZNL schreef: wo 19 januari 2022, 10:02 De vork en de wielen zijn je grootste upgrades. De F34 is echt wel een verbetering tov de Recon, zeker als je richting 80kg of meer weegt.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je aan gespreide betaling wilt doen (upgraden naderhand) of de groepskorting van Canyon in 1x wilt pakken en de 6 besteld.

De Deore drivetrain is trouwens prima, die kan je later alsnog upgraden als het eenmaal versleten is.

Oh, en vergeet de remmen niet. 2pots M410 vs 4zuiger M6120 klauwen (met bijbehorende hendels).
4 pots had ik overheen gelezen, als je wat zwaarder bent of meer richting buitenland gaat dikke plus weer.
Bartfris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 januari 2022, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 125 AL6 (2022)

Dank voor jullie reacties zover.
AanvullingL Ik ben 1.75m lang en weeg ca 78 kilo (en heb niet de intentie zwaarder te worden :lol: )
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

I_do schreef: wo 19 januari 2022, 11:17
TenZNL schreef: wo 19 januari 2022, 10:02 De vork en de wielen zijn je grootste upgrades. De F34 is echt wel een verbetering tov de Recon, zeker als je richting 80kg of meer weegt.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je aan gespreide betaling wilt doen (upgraden naderhand) of de groepskorting van Canyon in 1x wilt pakken en de 6 besteld.

De Deore drivetrain is trouwens prima, die kan je later alsnog upgraden als het eenmaal versleten is.

Oh, en vergeet de remmen niet. 2pots M410 vs 4zuiger M6120 klauwen (met bijbehorende hendels).
4 pots had ik overheen gelezen, als je wat zwaarder bent of meer richting buitenland gaat dikke plus weer.
Vergeet de hendels niet, die lange 3vingergrepen van de M410 vind ik persoonlijk ruk, je moet een stuk harder knijpen (al is de modulatie wel beter)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je zou ook nog kunnen laten meewegen in hoeverre je de service van een lbs belangrijk vind en de Cube Stereo dan ook weer in het vizier komt. Ze ontlopen elkaar qua specs niet zo heel veel en ik kan mij voorstellen dat je na een afwezigheid van 3 jaar die service ook best belangrijk gaat vinden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind het verschil tussen de 5 en 6 best fors: betere vork, remmen, wielen, schakelgroep... of er in de demper nog een wezenlijk kwaliteitsverschil zit weet ik niet.
Geen idee wat het prijsverschil is maar reken voor de grap eens uit wat je kwijt zou zijn om de 5 naar het niveau van de 6 te upgraden (als je nòg hoogwaardiger onderdelen wilt vervalt die rekensom natuurlijk). Waarschijnlijk kost dat heel wat meer.

Voor een compleet overzicht zou je de prijzen en ook de specs van de Cube nog kunnen toevoegen, scheelt ons (mij) weer zoekwerk ;-)

SPECS:
Neuron 5 | Neuron 6
Demper: Rockshox Deluxe Select+ | FOX Float DPS Performance
Voorvork: Rockshox Recon Silver RL | FOX 34 Rhytm
Achterderailleur: Shimano Deore | Shimano SLX 12speed
Schakelhendel: Shimano Deore M6100 12speed | Shimano SLX 12speed
Cassette: Shimano Deore 12speed | Shimano SLX 12speed
Crankstel: Shimano MT511 30T | Shimano MT511 30T
Trapas: Token BSA | Token BSA
Ketting: Shimano CN-M6100 I2S | Shimano CN-M6100 I2S
Schijfrem: Shimano MT410 | Shimano M6120
Remschijf: Shimano RRT 10 180mm | Hayes D-Series 180mm
Wiel: Rodi TRYP 30 | Shimano MT400 | DT Swiss AM LN 370
Rodi TRYP 25 | Shimano MT410 S12 | DT Swiss LN Allmountain
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: do 20 januari 2022, 11:06 of er in de demper nog een wezenlijk kwaliteitsverschil zit weet ik niet.
Ik heb een 2017 Fox DPS factory in de Pivot en had fabriekaf een 2019 Deluxe in de Propain. Niet helemaal een 1:1 vergelijk (andere fiets, bouwjaar, midrange vs topmodel, etc) maar ik vind de Fox wel de betere van de 2 als het puur op functioneren aankwam. De Deluxe paste dan goed bij de Revelation vork, goed maar niet top (en vrij hard). IMHO dus een midrange demper (die zeker niet slecht is als je niets anders gewend bent)

We zijn natuurlijk alweer een paar jaar verder dus ik weet niet hoe de huidige modellen het tov elkaar doen. Maar ik heb Fox wel hoger zitten dan RS in die categorie.
Bartfris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 januari 2022, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 125 AL6 (2022)

kermit schreef: do 20 januari 2022, 11:06
Voor een compleet overzicht zou je de prijzen en ook de specs van de Cube nog kunnen toevoegen, scheelt ons (mij) weer zoekwerk ;-)

Specs cube en prijzen toegevoegd in eerste post
Bartfris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 januari 2022, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 125 AL6 (2022)

Soms lopen dingen wat anders dan vooraf gepland...
Gisteren kwam de Neuron 7 beschikbaar bij Canyon dus die heb ik gelijk besteld. Volledig XT afgemonteerd (behalve de remmen, die zijn SLX).
Fox voorvork en achterdemper :-q
En leverbaar eind maart/begin april!

Bedankt voor jullie adviezen, nu even geduld hebben tot eind maart 8)
Supermotard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 11 november 2021, 21:31

Ik zag ook dat de 7 beschikbaar was, helaas maar heel kort.
Wel een grote stap, van de 5/6 naar de 7.
Ik ben zelf ook aan het Oriënteren tussen de Neuron 7 of een Cube.
Echter de afmontage die je krijgt bij Canyon is niet te vergelijken met Cube en deze prijs.
Welke kleur heb je besteld? Ik zou zelf voor de Dark Grove gaan maar ik wil hem graag in het echt zien.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik heb de Neuron 5, maar wel het model van 2018.
Recon Silver vork, Deore.

Wel zelf al wat dingen aan verbouwd en nu waarschijnlijk nieuwe vork erin, maar heb er toch jaren heel veel plezier van gehad. Echt heel erg waar voor zijn geld.
Wel merk je dat de afmontage de laagste vh spectrum is. Voor alle NLe parcours is de Neuron 5 meer dan goed. Heb er zelf ook buitenlandse bikeparks mee gereden en dan kom je toch wel wat te kort vind ik. Vooral de remmen waren echt niet goed genoeg daarvoor. Maar feitelijk is de Neuron daar sowieso niet voor bedoeld. Ardennen rijden ging eigenlijk prima met dat ding.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

mijn MY2017 Spectral 6.0 kwam met een Pike, Monarch, SRAM GX groep, Reverb en SRAM Guides. Kon echt niet beter wensen en dus ook nooit de neiging gehad om te upgraden. Wat ik matig vond waren de Guides maar ik had toch 3 jaar lang nodig om hier echt hiner van te ondervinden. Tijdens service wel een DebonAir demper in de Pike gezet en de Monarch is een keer gebroken en dus vervangen voor een dikkere Monarch...onlangs (dus na 4 jaar) de Guides vervangen voor Codes. Verder zo goed als stock gehouden
Bartfris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 januari 2022, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 125 AL6 (2022)

Supermotard schreef: do 27 januari 2022, 09:45 Ik zag ook dat de 7 beschikbaar was, helaas maar heel kort.
Wel een grote stap, van de 5/6 naar de 7.
Ik ben zelf ook aan het Oriënteren tussen de Neuron 7 of een Cube.
Echter de afmontage die je krijgt bij Canyon is niet te vergelijken met Cube en deze prijs.
Welke kleur heb je besteld? Ik zou zelf voor de Dark Grove gaan maar ik wil hem graag in het echt zien.
Ja hij was binnen 1.5 dag weer uitverkocht. Het beste is om elke dag op de site te kijken..
Klopt, dat is best een forse stap, ook budget technisch.. maar de snellere beschikbaarheid heeft me uiteindelijk overgehaald :-D
Heb inderdaad de dark grove besteld. Een vriend van mij rijdt de Neuron 8 CF 2022 in deze kleur, echt een prachtige kleurstelling..
Als je in de buurt woont (Barneveld) mag je, als hij binnen is, gerust eens langskomen om te kijken :-q
Plaats reactie